Acela skrev:lever dessa vagnar fortfarande, har inte sett dessa på länge.
Är det El fel eller håller glödlamporna på att gå. På MB viton jag körde så började lamporna lysa svagt i höjd med sundsvall

, så der var bara slå på alla lampor jag hade fram, å alla tillsammans lös ite svagare än halvljuset, sen dog motorn, å generatorn hade dött utan att varna mig med en lampa. Så det var bara ringa kollegan 1 timme bakom å be han ge mig lift till Okq8 så fick jag hyra en Iveco, å lastade över allt till andra bilen å brände vidare till Sthlm. Å Snacka om att Ivecon har pigg, var ju van med att stampa i botten på mercan, men denna fick ju hjulspinn när man gjorde det

.
Förlåt att jag förstår tråden med denna långa saga.
Hoppas allafall du lärt dej något av sagan Jim.....
Ett par saker ska du dock veta....
Glödlampor blir inte dåliga och börjar lysa svagt, det är bara ett tecken på att något annat är fel. Glödlampan som sådan, blir bara en sorts fel på, dvs när glödtråden brinner av (= lampan går).
Ska man se på bilden av vagn 363 vid Guldheden, så gissar ju jag på någon form av kortslutning/överledning, som gör att ström läcker ut till vagnskorgen, vilket får lampan att lysa svagare.
Vad gäller din MB Vito.... och andra bilar också, så bygger ju laddningslampan och dess funktion på spänningsbalans.
Om du kopplar en glödlampa med ena polen till spänningsatt ledare ( tex 12v) och den andra polen till en icke spänningssatt ledare (0v) så lyser lampan om det bildas en stömkrets.
Laddningslampan i bilar (bussar m.m.) kopplas till spännings satta poler med båda ledarna, dels generatorns/laddningsreläets utgående pol, dels batteriets +pol.
I din Vito har dessa troligen båda +12v, varför en balans bildas, som gör att lampan inte lyser (det är därför laddlampan lyser då motorn inte går men tändningen är på f.ö.).
Om du nu får fel på generatorn (slutar ladda) eller batteriet (urladdat eller kortslutning) så tänds laddlampan, ibland med flämtande sken, då viss laddning kan ske ibland tex. Detta bweror på att spänningsbalansen över lampan försvinner och en ström börjar flyta i lampan.
Men, säger men, OM både generatorn slutar ladda OCH batteriet är urladdat eller kortslutet, så tänds inte laddlampan, för då uppstår balans ändå, fast då en balans som beror på att båda sidor av lampan saknar spänning.
Vad har du då lärt av detta ???
Enligt min mening (och några andra som skrivit om det) så har du lärt dej det att du inte ska dra på max ljus och ljud om märker att bilen lider av ett elfel. Stäng ner så mycket du nånsin kan, så att du kan ta dig till ett ställe där du kan få hjälp.
Sen tycker jag inte du behöver skryta om att du kör bil som en biltjuv.....
Förmodar att Sundsvalls Expressbyrå köpt in MB Vito med lite mindre motor för att ni gasglada pojkar ska få behålla era körkort lite längre.