Sida 2 av 2
Postat: fredag 21 december 2007 21:33
av Tågbäver
Naturskyddsföreningens paket var ju minst sagt speciellt...
Vad jag kan utläsa ur detta hafsverk, är att man ska mindre på spårtrafik än Cedersköldspaketet. Detta ska sedan till 100% finanseras av trängselskatter.
Så länge en utökning av spårkapaciteten söder om Stockholm C är begränsad till två spår kan inte några
större utökningar av pendeltågstrafiken genomföras, bl.a. till följd av överbelastning vid den s.k. getingmidjan.
En ombyggnad av infarten söderifrån vid Tegelbacken har ansetts som en av många nödvändiga
temporära lösningar för att inte pendeltågstrafiken fullständigt skall kollapsa.
Varför inte kommentera långsiktiga lösningar? (En sökning i dokumentet på Citybanan gav 0 träffar!)
trevligt att dom prioriterar 4an iaf. Men i övrigt tycker jag att detta paket hör hemma i runda arkivet!
Postat: fredag 21 december 2007 22:51
av RVR
Tågbäver skrev:Naturskyddsföreningens paket var ju minst sagt speciellt...
Vad jag kan utläsa ur detta hafsverk, är att man ska mindre på spårtrafik än Cedersköldspaketet. Detta ska sedan till 100% finanseras av trängselskatter.
Så länge en utökning av spårkapaciteten söder om Stockholm C är begränsad till två spår kan inte några
större utökningar av pendeltågstrafiken genomföras, bl.a. till följd av överbelastning vid den s.k. getingmidjan.
En ombyggnad av infarten söderifrån vid Tegelbacken har ansetts som en av många nödvändiga
temporära lösningar för att inte pendeltågstrafiken fullständigt skall kollapsa.
Varför inte kommentera långsiktiga lösningar? (En sökning i dokumentet på Citybanan gav 0 träffar!)
trevligt att dom prioriterar 4an iaf. Men i övrigt tycker jag att detta paket hör hemma i runda arkivet!
Jag håller med dig om att SNF:s utgångspunkt kan tyckas vara märklig, då det ger mindre spårtrafik än Cederschiöldspaketet - men i Cederschiöldspaketet ger trängselavgifterna ingen spårtafik utan är en beståndsdel av finansieringen till Förbifart Stockholm!
Anledningen till att Citybanan inte finns med vid namn beror nog på att huvudförfattaren (Björn Sylvén) inte är överförtjust i Citybanan, då han tidigare argumenterat passionerat för att det borde vara Centralbron som ska grävas ned.
Postat: lördag 22 december 2007 2:31
av Johan Eriksson
x
Postat: lördag 22 december 2007 13:41
av TS
Johan Eriksson skrev:Beklagar också Björn Sylvéns obefintliga Citybana!
-menar de att medlen till den ligger "utanför" budgeten och/eller redan finansierad?

Så verkar det vara; om ni tar en titt på kartan på sidan 5 så har pendeltågen station vid Odenplan.
Postat: söndag 23 december 2007 13:36
av RVR
TS skrev:Johan Eriksson skrev:Beklagar också Björn Sylvéns obefintliga Citybana!
-menar de att medlen till den ligger "utanför" budgeten och/eller redan finansierad?

Så verkar det vara; om ni tar en titt på kartan på sidan 5 så har pendeltågen station vid Odenplan.
Enligt uppgifter från författaren själv så förutsätts det att redan beslutade utbyggnader antas vara färdigställda - även om jag inte delar Sylvéns syn vilken av projekten Tvärbana Norr eller Djurgårdslinjen som kan anses vara "beslutad". Den förstnämnda har funnits med i: Dennisöverenskommelsen, Stockholmsberedningen och nu även Cederschiöldspaketet, samtidigt som de tre berörda kommunerna håller på att upprätta detaljplaner. För Djurgårdslinjen är det än så länge enbart SL som lyft ett finger...
Postat: lördag 29 december 2007 16:27
av Johan Eriksson
x
Postat: söndag 30 december 2007 10:15
av Björn Ehnberg
Man kan, som Richard säger i annan tråd, tycka att det är positivt att Lidingöbanan ens omnämns i Cederschiöld-paketet.
Cederschiöld skrev:
...Lidingöbanan (modernisering av denna prioriteras före 2015)
kostnader: 700 miljoner kr, statsbidrag 350 miljoner kr
Lidingöbanan kommer att kräva stora investeringar i bana och fordon. Därtill behöver den gamla Lidingöbron rustas upp. Statsbidrag till fordon och bana bör utgå med 350 miljoner kr.
Problemet är bara (förutom att alla tycks ha accepterat SL-tjänstemännens lögnaktiga beräkning av kostnaderna) att detta förlagts så långt fram i tiden. Efter valet 2010 sitter det antagligen en annan majoritet i SLL, med helt andra prioriteringar. Lidingöbanan skulle alltså, med lite "tur" kunna få fira sitt hundrasårsjubileum 2014 med befintliga vagnar! Hur man ska få dem att hålla och vara i trafikdugligt skick fram tills dess är en gåta för mig. 2014 är de äldsta vagnarna 70 år!
Mvh.
Björn
Postat: söndag 30 december 2007 12:03
av daniel_s
Björn Ehnberg skrev:Lidingöbanan skulle alltså, med lite "tur" kunna få fira sitt hundrasårsjubileum 2014 med befintliga vagnar! Hur man ska få dem att hålla och vara i trafikdugligt skick fram tills dess är en gåta för mig. 2014 är de äldsta vagnarna 70 år!
Det är väl bättre än att hundraårsjubileet får firas med obefintliga vagnar!
Du är lite väl populistisk när du påstår att vagnarna är 70 år gamla. Det stämmer att vagnskorgar och boggier är tillverkade 1944-52, men sedan dess har vagnskorgarna rivits ur totalt omkring 1990 så att bara skalet blev kvar, och fyllts med ny utrustning; detta tillsammans med boggirevisioner inkl hjulsatsbyten, motorrenoveringar och annat har gjort att det i praktiken inte finns en pryl kvar från 40-talet i vagnarna annat än enstaka smågrejer som man kan byta ut eller renovera.
Nu menar jag inte att det är den mest konkurrenskraftiga lösningen att köra omkring med gamla och tämligen bullriga vagnar, men omöjligt är det då rakt inte. Och snarare än 70 år gamla är vagnarna 20 år gamla, om än baserade på en 70 år gammal grundkonstruktion!
Postat: söndag 30 december 2007 12:43
av Björn Ehnberg
daniel_s skrev:Björn Ehnberg skrev:Lidingöbanan skulle alltså, med lite "tur" kunna få fira sitt hundraårsjubileum 2014 med befintliga vagnar! Hur man ska få dem att hålla och vara i trafikdugligt skick fram tills dess är en gåta för mig. 2014 är de äldsta vagnarna 70 år!
Det är väl bättre än att hundraårsjubileet får firas med obefintliga vagnar!
Du är lite väl populistisk när du påstår att vagnarna är 70 år gamla. Det stämmer att vagnskorgar och boggier är tillverkade 1944-52, men sedan dess har vagnskorgarna rivits ur totalt omkring 1990 så att bara skalet blev kvar, och fyllts med ny utrustning; detta tillsammans med boggirevisioner inkl hjulsatsbyten, motorrenoveringar och annat har gjort att det i praktiken inte finns en pryl kvar från 40-talet i vagnarna annat än enstaka smågrejer som man kan byta ut eller renovera.
Nu menar jag inte att det är den mest konkurrenskraftiga lösningen att köra omkring med gamla och tämligen bullriga vagnar, men omöjligt är det då rakt inte. Och snarare än 70 år gamla är vagnarna 20 år gamla, om än baserade på en 70 år gammal grundkonstruktion!
Populistisk? Tänk att Du och jag inte ska kunna diskutera någonting utan att det kommer glåpord med i bilden! Egentligen tycker jag inte detta är någonting att diskutera, men jag får väl ta upp den kastade handsken.
Du vet mycket väl i vilket skick LB:s vagnar befinner sig! Att styr- och reglerutrustningen är utbytt ska vi nog vara tacksamma för. Motorerna går givetvis att renovera, och det sker ganska ofta, även om jag kunde önska att Tågia kunde blåsa ren dem från koldamm oftare. En fullständig omlindning är heller ingen billig historia. Dessutom är den ständiga bristen på reservdelar ett stort problem, inte minst när det gäller större aggregat som omformare och kompressorer. Förhoppningsvis ger utskrotningen av Nockebybanans A30/B30 ett välbehövligt andrum. Vagnskorgarnas upphängning är dessutom helt slut, korgarna slänger hit och dit, särskilt när man får upp lite fart som mellan Brevik och Högberga. Man behöver dessutom inte ha något musiköra för att höra hur det tjuter från drev och motorer. Du kanske borde gå ett konduktörsvarv snart igen för att återuppliva gamla minnen? Dessutom besväras vagnarna av materialutmattning, två av de urspårningar som inträffat under innevarande decennium har berott på axelbrott.
Sammanfattningsvis: Vagnarna ger varken personal eller trafikanter intryck av att vara sådär 20 år gamla, utan snarare åt 60 - 70-årshållet. Jag pratade med vagnmästaren i Aga-depån 2004 och han bedömde att det skulle bli mycket kostsamt att hålla vagnarna vid liv fram till 2010. Och nu ska de gå ännu längre! Självklart är det bättre med befintliga vagnar än med obefintliga vagnar 2014, jag har aldrig påstått någonting annat. Om de nu inte av sig själva blivit obefintliga då.
Mvh.
Björn
PS. Det brukar märkas ett par dagar, kanske bortåt en vecka när man åker med nyreviderade boggier. Sedan är det samma visa igen! Rejäl godstjocklek är det i alla fall.
