Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.

Sen vill jag påpeka att "tillåta" i det här fallet inte är samma sak som att det är fritt fram. Vad jag förstår har den högersvängande bilisten väjningsplikt precis som cyklisten som cyklar mot enkelriktat.

Det är lite som skillnaden mellan väjningsplikt och stopplikt. Väjningsplikt är inte stopplikt, men det är inte heller fritt fram.
Det sista hade jag koll på. Jag vill bara påpeka att det inte krävs körkort för cyklar. Det finns vissa, speciellt ungdomar, som tycker att cyklar jag så kommer jag snabbare fram. Punkt.
"Ska jag svänga så gör jag det. Oj kom det en bil, äh han får väja,

Nej, så är det inte alls. Väjningspikt för cyklister vid högersväng vid rött innebär att cyklisten har väjningsplikt.
Du det fattar jag med. Vissa - långt i från alla, men (som vanligt) de som märks - struntar i allt vad väjningsplikt heter.
Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:man får ju svänga höger när det är rött..."

Nä, så få speciallagar som möjligt för cyklister, nu när man får cykla från det att man kan. Mig veterligen är 12-åringens mogenhet inte lagstadgad.

Om folk är för dåliga på att följa reglerna så kan det vara bra att anpassa reglerna lite.

Din kritik av cyklar med väjningsplikt mot enkelriktat verkar gå ut på att cyklisterna ändå inte följer reglerna eller agerar vettigt. I så fall behövs inga regler alls.
Min kritik är att det finns cyklister som inte kan reglerna. Och att det finns cyklister som kan reglerna men ändå anser sig ha rätt till allt. Bättre då att tydligt i varje enskilt fall skriva ut när det är tillåtet att cykla mot körriktningen, och där det inte är nödvändigt helt enkelt låta bli.

Det jag menar är att cykling mot enkelriktat aldrig är riskfritt om det inte sker på målad bana.

Sedan tycker jag tonen från cykelbranschen är hård. "Kräver"? Det stärker ju bara tonen hos dem som kräver att få komma fram före alla andra, de cyklister "som syns, men inte bryr sig".

Hellre:
  • fler och bättre anpassade cykelbanor - där cykelbranschen får säga sitt och ha ett starkt ord med i laget.
  • fler återvändsgator i städerna - där cyklisten får fortsätta.
  • fler målade cykelbanor mot enkelriktning.
om jag, en enkel kantor från landsbygden (som dock har bott i storstadsförort) får säga vad jag tycker.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:Det är alltid någon som försöker använda en god sak för sina egna syften. Visst är det angeläget att fler cyklar, men det utgör inget skäl för att införa mer anarki i trafiken. Cykelboxar är en anordning som kan motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt men att generellt undanta cyklande från enkelriktning kan inte det. (Däremot finns det säkert fortfarande många breda gator där man kan anordna motriktade cykelbanor.)

Det handlar inte om att undanta cyklarna från reglerna, det handlar om att de tillämpas lite annorlunda, i det är fallet väjningsplikt istället för totalförbud. Lite som gårdsgata, där bilarna har väjningsplikt mot mjuka trafikanter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gårdsgata
Inte bara bilarna utan även cyklisterna har väjningsplikt mot fotgängare på gårdsgata! Och skall franföras i krypfart! Och både bilar och cycklar hålla sig på högerhalvan, antar jag!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:Det är alltid någon som försöker använda en god sak för sina egna syften. Visst är det angeläget att fler cyklar, men det utgör inget skäl för att införa mer anarki i trafiken. Cykelboxar är en anordning som kan motiveras ur trafiksäkerhetssynpunkt men att generellt undanta cyklande från enkelriktning kan inte det. (Däremot finns det säkert fortfarande många breda gator där man kan anordna motriktade cykelbanor.)

Det handlar inte om att undanta cyklarna från reglerna, det handlar om att de tillämpas lite annorlunda, i det är fallet väjningsplikt istället för totalförbud. Lite som gårdsgata, där bilarna har väjningsplikt mot mjuka trafikanter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gårdsgata
Inte bara bilarna utan även cyklisterna har väjningsplikt mot fotgängare på gårdsgata! Och skall franföras i krypfart! Och både bilar och cycklar hålla sig på högerhalvan, antar jag!
Trafikförordningen kap 8 § 1 skrev: 1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.
På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Förordning (2007:101).
(Min fetstilning...)
Står inget om att bilar har väjningsplikt före cyklister. Och så är således inte heller fallet. Men här i Ljungby där vi har en sådan gata kör cyklister i allmänhet som de vill, medan gångtrafikanter är lite mer restriktiva.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Om folk är för dåliga på att följa reglerna så kan det vara bra att anpassa reglerna lite.

Din kritik av cyklar med väjningsplikt mot enkelriktat verkar gå ut på att cyklisterna ändå inte följer reglerna eller agerar vettigt. I så fall behövs inga regler alls.
Min kritik är att det finns cyklister som inte kan reglerna. Och att det finns cyklister som kan reglerna men ändå anser sig ha rätt till allt. Bättre då att tydligt i varje enskilt fall skriva ut när det är tillåtet att cykla mot körriktningen, och där det inte är nödvändigt helt enkelt låta bli.

Det kan väl inte bli tydligare än väjningsplikt, som ju innebär att man bara får cykla när det är ledigt.

Cykelutbildning i skolorna kunde vara en bra grej tror jag. Barnen får lära sig att cykeln är ett praktiskt transportmedel och ingen leksak. Man får lära sig trafikregler och säkerhetskontroll på cykeln.

Kantorn skrev:Hellre:
  • fler och bättre anpassade cykelbanor - där cykelbranschen får säga sitt och ha ett starkt ord med i laget.
  • fler återvändsgator i städerna - där cyklisten får fortsätta.
  • fler målade cykelbanor mot enkelriktning.
om jag, en enkel kantor från landsbygden (som dock har bott i storstadsförort) får säga vad jag tycker.

Det här låter trevligt. Men.

I Göteborg sker hela 75% av alla resor under fem kilometer med bil och kollektivtrafik, inte ens en fjärdedel sker med cykel (1). Om cyklingen ska tredubblas så tror jag inte det räcker med segregerade cykelbanor. Mjuka trafikanter måste bli generellt mer välkomnade på alla gator.

1) Källa Göteborgs cykelprogram sidan 28.
http://www.trafikkontoret.goteborg.se/F ... 15c0185933
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Som gångtrafikant så kan jag inte se något fordon, inte ens cykel, som mjukt! Även om cyklisten i sig är mjuk så gäller det bilisten också!

Även om det är betydligt mindre s.k. levande kraft i en cykel än i en bil så är det tillräckligt för att det skall bli skador vid kollision! Inte minst på mindre barn!

För övrigt tycker jag att det är egoistiskt att som cyklist tycka att det är så faligt, eller obehagligt, att cykla bland bilarna så att man cyklar bland fotgängarna på trotoaren. Vad fotgängarna känner bryr man sig inte om!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Som gångtrafikant så kan jag inte se något fordon, inte ens cykel, som mjukt! Även om cyklisten i sig är mjuk så gäller det bilisten också!

Även om det är betydligt mindre s.k. levande kraft i en cykel än i en bil så är det tillräckligt för att det skall bli skador vid kollision! Inte minst på mindre barn!

Skillnaden mellan hårda och mjuka trafikanter är att mjuka gör sig själva minst lika illa vid en kollision. Dom har ingen rustning, som dom hårda trafikanterna.

LÅ1 skrev:För övrigt tycker jag att det är egoistiskt att som cyklist tycka att det är så faligt, eller obehagligt, att cykla bland bilarna så att man cyklar bland fotgängarna på trotoaren. Vad fotgängarna känner bryr man sig inte om!

Det beror väl på hur fort man cyklar. Man kan anpassa farten till omständigheterna, eller?

Om jag joggar i 5-10 km/h, är det farligt? Om jag cyklar i samma fart?
superpin

Inlägg av superpin »

Har lite erfarenhet av att köra min gamla Vespamoppe (alltså en Vespa 50 från -81) mellan jobbet i Frihamnen och boendet i Solna. Har haft funderingar på att tejpa fast en kamera på hjälmen eftersom folk inte kan tro på det man berättar... Några exempel tagna från två år:

* Blivit utskälld av tant med lösspringande(!!) hund på gång/cykelvägen mitt i Valhallavägen med argumentet "Du kan inte köra den här, det springer ju hundar lösa". I detta fallet blev jag totalt svarslös...

* En medelålders man försökta spotta på mig utanför Fältöversten när han mötte mig på cykel. Körde ikapp och frågade vad det var för fel på honom och han stammade fram en massa ursäkter innan han började ifrågasätta att jag körde moppe på cykelvägen.

* Diskussion med busschaffis vid KTH/Östra där han hävdade att jag inte fick köra där. Jag följde iofs alla skyltar och det finns ingen annan väg att åka men det räknades tydligen inte.

* Vid Norrtull har någon stjärna målat dubbelriktade cykelsymboler i cykelbanan så att de som cyklar norrut under järnvägsviadukten hamnar på fel sida vägen och mot trafiken om de försöker följa markeringen (vilket vissa gör ibland).

* Har varit nära att bli påkörd ett flertal gånger av vänstersvängande bilister som ska korsa Valhallavägen. Främst vid KTH... Är extremt vaksam på detta numera.

* Har sett tre allvarligare cykelolyckor, både cykel-cykel och cykel-bil.

För övrigt är jag mest förvånad över att det inte händer mer cykel och mopedolyckor med tanke på hur folk beter sig.

Problemsträckningen är alltså Valhallavägen, framförallt utanför Fältöversten där det är väldigt blandat med gående och cyklister/mopedister samt möjligen bland bussarna vid Östra där jag måste berömma de flesta bussförarna att de har koll på cyklar etc.

Till slut så åker jag moppe pga tidsvinsten, alternativet är bil eller tunnelbana till Kungsträdgården och buss 76 därifrån. Moppe tar totalt 25 minuter, SL 40-60 minuter (varierar pga bussens opålitlighet) och bilen tar minst 40 minuter i rusning. Detta är dörr-dörr tider...

Mitt nästa jobb ska ligga vid en tunnelbanestation! Eller spårväg då om det skulle vara ett alternativ.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Erik Sandblom skrev:Den här killen blev avsnäst av en tant med hund för att han kom sakta cyklande på trottoaren efter en trevlig kväll på stan. Jag känner igen detta; troligen höll han 5-10 km/h vilket är jogginghastighet. Det är inte farligt, helt enkelt. Ändå ska folk oja sig.
http://espressoforsjalen.blogspot.com/2 ... -2130.html
Man cyklar inte på trottoaren eller övergångsställen, där leder man cykeln. Punkt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:Som gångtrafikant så kan jag inte se något fordon, inte ens cykel, som mjukt! Även om cyklisten i sig är mjuk så gäller det bilisten också!

Skillnaden mellan hårda och mjuka trafikanter är att mjuka gör sig själva minst lika illa vid en kollision. Dom har ingen rustning, som dom hårda trafikanterna.
Jag är fullt medveten om den definitionen! Men jag tycker ordet mjuk är missvisande. Totalt sett är ett cyckelekipag inte mjukt, jämfört med ett litet barn, t.ex.
Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:För övrigt tycker jag att det är egoistiskt att som cyklist tycka att det är så faligt, eller obehagligt, att cykla bland bilarna så att man cyklar bland fotgängarna på trotoaren. Vad fotgängarna känner bryr man sig inte om!

Det beror väl på hur fort man cyklar. Man kan anpassa farten till omständigheterna, eller?

Om jag joggar i 5-10 km/h, är det farligt? Om jag cyklar i samma fart?
Vissa cycklister håller ungefär gånghastighet när de cyklar på trotoaren. Gäller framför allt gamla tanter och i viss mån föräldrar med barn i barnsadel. Samt de som "promenadcyklar" i sälskap med någon gående!

Men flertalet cyklister uppträder med en agrssiv attityd i sitt cyklande på gångbanor och gågator. Åtminstone här i Stockholm. Letar luckor mellan gångtrafikanterna och drar på med full fart för att sedan få sacka ing vid nästa hinder fyra meter fram etc. Och sedan har vi budcyklisterna, och vissa cykelpendlare i våtdräktsliknande cyckeldräkt, de är snäppet värre än då, om möjligt!

Ett snabbt steg åt sidan och du riskerar att bli påcyklad bakifrån! Det är dagens sanning!
Iblan passerar de så nära att om jag haft tjock tröja och vinterjacka i stället för bara T-shirt så skulle cyklisten snuddat jackan!

Sedan är cykelbanorna många gånger anordnade på mycket korkade sätt här i stan! En liten torgbildning har t.ex. från en "infart" en skylt som markerar att cyklar får framföras med försiktighet, kommer inte ihåg vilken skylt det var, möjligen gårdsgateskylten. Men från alla andra riktningar finns inget som upplyser gående om detta, ej heller några skyltar som talar om var min inte får fortsätta att cykla på trotoaren! Eller att det från andra hållet är tillåtet att cyckla upp på torgets gångyta!

Läste för övrigt att man i Paris har fått ett hyrcyckelsystem liknande det i Stockholm. Samtidigt har polisen intensifierat sina åtgärder mot cyklister som inte följer trafikreglerna eller som cyklar där man inte får! Här i Sverige är det inte riktigt politiskt korrekt att beivra cyklisternas regelbrott, tyvärr!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

superpin skrev:Har lite erfarenhet av att köra min gamla Vespamoppe (alltså en Vespa 50 från -81) mellan jobbet i Frihamnen och boendet i Solna. Har haft funderingar på att tejpa fast en kamera på hjälmen eftersom folk inte kan tro på det man berättar... Några exempel tagna från två år:

* Blivit utskälld av tant med lösspringande(!!) hund på gång/cykelvägen mitt i Valhallavägen med argumentet "Du kan inte köra den här, det springer ju hundar lösa". I detta fallet blev jag totalt svarslös...

* En medelålders man försökta spotta på mig utanför Fältöversten när han mötte mig på cykel. Körde ikapp och frågade vad det var för fel på honom och han stammade fram en massa ursäkter innan han började ifrågasätta att jag körde moppe på cykelvägen.

* Diskussion med busschaffis vid KTH/Östra där han hävdade att jag inte fick köra där. Jag följde iofs alla skyltar och det finns ingen annan väg att åka men det räknades tydligen inte.

* Vid Norrtull har någon stjärna målat dubbelriktade cykelsymboler i cykelbanan så att de som cyklar norrut under järnvägsviadukten hamnar på fel sida vägen och mot trafiken om de försöker följa markeringen (vilket vissa gör ibland).

* Har varit nära att bli påkörd ett flertal gånger av vänstersvängande bilister som ska korsa Valhallavägen. Främst vid KTH... Är extremt vaksam på detta numera.

* Har sett tre allvarligare cykelolyckor, både cykel-cykel och cykel-bil.

För övrigt är jag mest förvånad över att det inte händer mer cykel och mopedolyckor med tanke på hur folk beter sig.

Problemsträckningen är alltså Valhallavägen, framförallt utanför Fältöversten där det är väldigt blandat med gående och cyklister/mopedister samt möjligen bland bussarna vid Östra där jag måste berömma de flesta bussförarna att de har koll på cyklar etc.

Till slut så åker jag moppe pga tidsvinsten, alternativet är bil eller tunnelbana till Kungsträdgården och buss 76 därifrån. Moppe tar totalt 25 minuter, SL 40-60 minuter (varierar pga bussens opålitlighet) och bilen tar minst 40 minuter i rusning. Detta är dörr-dörr tider...

Mitt nästa jobb ska ligga vid en tunnelbanestation! Eller spårväg då om det skulle vara ett alternativ.
Cykelbanorna här i Stockholm är väldigt dåligt utförda. Iblan nästan osynliga som över Nybroblan och på Strömgatan där den passerar Drottninggatans södra ände. Och gångtrafikanternas respekt för målade cykelbanor på "samma yta" som gångbanan är i det närmaste obefintlig! (Ungefär som vissa cyklisters respekt för de rena gångbanorna när cykelbana saknas.) Om jag tar ett steg ut i cykelbanan för att t.ex. passera någr mötande fotgängare så vänder jag först alltid huvudet bakåt för att se att det är riskfritt.

När det gäller cyklar (och klass II mopeder) i busskörfälten så tillåts det bara när busskörfältet ligger till höger om bilfilerna! Gennerellt! Sedan kan det kanske vara skyltat anorlunda?

Hur det är när bussarna har egna vägar, eller som på delar av Vallhallavägen, går inne i allén vet jag inte. Men det borde rimligen vara skyltat vad som gäller i det fallet.

För övrigt: Varför ligger denna tråd i "Allmänt om lokaltrafik"? Platsar väl bäst i "Ordet är fritt"?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Bilen har alltså sexton gånger så stor rörelsemängd, och är fyra gånger bredare.
Samt framförs av en förare, som har åtminstone något slags utbildning för uppgiften, samt har åtminstone något att förlora på att köra på fel sätt!

Men jag ska erkänna att jag tolkade det där med "cykelfartsgator" som ett alternativ till (riktiga) gågator; som sagt så utgår jag från Stockholmsförhållanden.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Erik Sandblom skrev:Den här killen blev avsnäst av en tant med hund för att han kom sakta cyklande på trottoaren efter en trevlig kväll på stan. Jag känner igen detta; troligen höll han 5-10 km/h vilket är jogginghastighet. Det är inte farligt, helt enkelt. Ändå ska folk oja sig.
Intressant länk du la ut. Bloggaren skriver bl.a:
BJÖRNEN (bloggaren) skrev:Cykeln rullar sakta fram på den breda trottoaren längsmed Linnégatan. After worken på Linnés Terrasser var trevlig, trots regnet som plaskade ner runt parasollen. Är mätt, lite full och ganska så glad. Tills jag möter klimakteriatanten med hunden. Hon är 60+, har en liten grå schnauzer och sådant där fluffigt, fult hår som tanter med 7-rumslägenheter i Linnéstan brukar ha. Hon skriker argt till mig Du, det är ingen cykelbana det här!
Till detta kommer så en kommentar från en av bloggens läsare:
zany (kommentar på bloggen) skrev:Jag skulle vänt hojen å cyklat efter tanten. Bättre sent än aldrig vet du.
Här hemma i jönkan satte en gubbe käppen i hjulet på en stackars sate som lugnt cyklade förbi. Jag är rätt övertygad om att han bröt nå't när han föll på huvvet. Själv var jag mest glad att jag cyklade på andra sidan. Galningar. Det borde införas nån sorts maxålder på sån't folk.
Varpå bloggaren svarar:
BJÖRNEN (bloggaren) skrev:Jo, jag borde ha vänt. Fast den tanken kom inte förrän typ 100 meter bort å då hade lättjan redan tagit över styret.
Har också funderat över det där med maxålder, fast det låter lite väl drastiskt. Vad tror du om att skeppa dem till de norra delarna av Norrland? Har hört att de har problem med att folk flyttar därifrån.
Intressant människosyn som framförs i bloggen du länkar till......

Bloggaren kom från Linnés terrasser och cyklade längs Linnégatan till Tredje Långgatan. Där finns ingen cykelbana (i vart fall inte i den riktningen). Således cyklade han på gångbanan och var berusad.

Båda* sakerna är förbjudna och är straffbar handling. Att länka till en bloggare som saknar omdöme och dessutom uttalar sig nedlåtande om den som påpekade det felaktiga beteendet främjar inte "cyklingens sak".

*) EDIT: Jag hade lite för bråttom, man får cykla med alkohol i blodet om man kan föra fordonet på ett betryggande sätt. I detta fall vet jag inget om den saken.
august skrev:Man cyklar inte på trottoaren eller övergångsställen, där leder man cykeln. Punkt.
Man cyklar inte på trottoaren. Punkt. På övergångsställe får man faktiskt cykla, dock utan företräde (som vissa cyklister tycks tro) http://www.vv.se/templates/page3____1467.aspx
Rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av B Thomas den torsdag 27 september 2007 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev: Skillnaden mellan hårda och mjuka trafikanter är att mjuka gör sig själva minst lika illa vid en kollision. Dom har ingen rustning, som dom hårda trafikanterna.
En kollision med vad?

En mig närstående person blev påkörd av en moped (ej EU- - heter de klass II?) som ska jämställas med cykel. Den påkörda spräckte skallbenet och låg på sjukhus under längre tid, men är nu i stort återställd. Den som körde på fick knappt någon skråma.

Så snälla, jämställ inte gångtrafikanter med cyklister i en mening att framhålla cyklisterna, det håller inte.

Lagen är tydlig och bra och lätt att förstå:
På en trottoar och gågata går man, och leder cykel/moped/mc (kanske inte bil...).
På cykelväg cyklar man och kör moped.
På blandad gång- och cykelväg ska cyklisten hålla så långt till höger som det är möjligt.
På gata kör man motorfordon. Och cyklar om inte cykelväg finns.
(Tänkt på att cykelvägarna inte bara är för cyklisternas skull, utan även för att minska olyckor och störningar i biltrafiken?)
På väg samsas alla trafikanter. Fordon till höger och fotgängare till vänster.

Någon där emot?
Professionell tyckare
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Kantorn skrev:På en trottoar och gågata går man, och leder cykel/moped/mc (kanske inte bil...).
En liten korrigering:
Detta märke
Bild
betyder gångbana. Där får man inte cykla. En trottoar är en gångbana.

Detta märke
Bild
betyder gågata. Där får man cykla. När du cyklar på en gågata eller gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

Läs mer http://www.vv.se/templates/page3____20397.aspx
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:På blandad gång- och cykelväg ska cyklisten hålla så långt till höger som det är möjligt.
Är det verkligen så?
Jag har uppfattat det att gångtrafikanter håller så långt åt vänster som möjligt och cyklisterna kör i mitten och möter andra cyklister till höger. Det ger samma förhållande som på en landsväg där fordonstrafiken håller sig till mitten och gångtrafikanter går på vänsyter sida. Det verkar mest logiskt så!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

B Thomas skrev:
Kantorn skrev:På en trottoar och gågata går man, och leder cykel/moped/mc (kanske inte bil...).
En liten korrigering:
Detta märke
Bild

Detta märke
Bild
betyder gågata. Där får man cykla. När du cyklar på en gågata eller gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

Lite olykligt att märket med pappa(?) o dotter(?) inte alltid betyder att endast gångtrafik tillåts!

Tilläggas kan att detta märke

Bild
betyder att man inte får framföra något fordon altså är även cykel förbjuden!
Vägverkets text till skylten:
"Förbud mot fordonstrafik
Här får du inte cykla, men du får leda cykeln."

Den sistnämda skylten finns t.ex. vid Kungsträdgårdens alléer! Men vad hjälper det?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:
B Thomas skrev:
En liten korrigering:
Detta märke
Bild

Detta märke
Bild

Lite olykligt att märket med pappa(?) o dotter(?) inte alltid betyder att endast gångtrafik tillåts!

Tilläggas kan att detta märke

Bild
betyder att man inte får framföra något fordon altså är även cykel förbjuden!
Vägverkets text till skylten:
"Förbud mot fordonstrafik
Här får du inte cykla, men du får leda cykeln."

Den sistnämda skylten finns t.ex. vid Kungsträdgårdens alléer! Men vad hjälper det?
Den finns även vid en massa skogsbilvägar runt om i landet, men i de fallen är de inte förenliga med allemansrätten har jag för mig :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Ulrik Berggren skrev:Den finns även vid en massa skogsbilvägar runt om i landet, men i de fallen är de inte förenliga med allemansrätten har jag för mig :?
Det finns många olagliga skyltar på enskilda vägar!
Fast den i Kungsan gäller!!!
På en ensklid väg har jag uppfattat att man får skylta
Bild
men bara i undantagsfall
BildellerBild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:På blandad gång- och cykelväg ska cyklisten hålla så långt till höger som det är möjligt.
Är det verkligen så?
Jag har uppfattat det att gångtrafikanter håller så långt åt vänster som möjligt och cyklisterna kör i mitten och möter andra cyklister till höger. Det ger samma förhållande som på en landsväg där fordonstrafiken håller sig till mitten och gångtrafikanter går på vänsyter sida. Det verkar mest logiskt så!
Gångtrafikanter får gå som de vill, lämpligen till vänster, men cyklister skall hålla så långt till höger som möjligt. Jag hittar inte den sidan på vägverkets hemsida, men det står så.Detta märke
B Thomas skrev:Bild
Ooops mittåt :oops:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

august skrev:
Man cyklar inte på trottoaren eller övergångsställen, där leder man cykeln. Punkt.

Vad är det för skillnad mellan att leda cykeln och att cykla hänsynsfullt i gångfart? Är reglerna till för säkerhet och trivseln, eller för sin egen skull?
Låst