Du det fattar jag med. Vissa - långt i från alla, men (som vanligt) de som märks - struntar i allt vad väjningsplikt heter.Erik Sandblom skrev:Kantorn skrev:Det sista hade jag koll på. Jag vill bara påpeka att det inte krävs körkort för cyklar. Det finns vissa, speciellt ungdomar, som tycker att cyklar jag så kommer jag snabbare fram. Punkt.Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.
Sen vill jag påpeka att "tillåta" i det här fallet inte är samma sak som att det är fritt fram. Vad jag förstår har den högersvängande bilisten väjningsplikt precis som cyklisten som cyklar mot enkelriktat.
Det är lite som skillnaden mellan väjningsplikt och stopplikt. Väjningsplikt är inte stopplikt, men det är inte heller fritt fram.
"Ska jag svänga så gör jag det. Oj kom det en bil, äh han får väja,
Nej, så är det inte alls. Väjningspikt för cyklister vid högersväng vid rött innebär att cyklisten har väjningsplikt.
Min kritik är att det finns cyklister som inte kan reglerna. Och att det finns cyklister som kan reglerna men ändå anser sig ha rätt till allt. Bättre då att tydligt i varje enskilt fall skriva ut när det är tillåtet att cykla mot körriktningen, och där det inte är nödvändigt helt enkelt låta bli.Erik Sandblom skrev:Kantorn skrev:man får ju svänga höger när det är rött..."
Nä, så få speciallagar som möjligt för cyklister, nu när man får cykla från det att man kan. Mig veterligen är 12-åringens mogenhet inte lagstadgad.
Om folk är för dåliga på att följa reglerna så kan det vara bra att anpassa reglerna lite.
Din kritik av cyklar med väjningsplikt mot enkelriktat verkar gå ut på att cyklisterna ändå inte följer reglerna eller agerar vettigt. I så fall behövs inga regler alls.
Det jag menar är att cykling mot enkelriktat aldrig är riskfritt om det inte sker på målad bana.
Sedan tycker jag tonen från cykelbranschen är hård. "Kräver"? Det stärker ju bara tonen hos dem som kräver att få komma fram före alla andra, de cyklister "som syns, men inte bryr sig".
Hellre:
- fler och bättre anpassade cykelbanor - där cykelbranschen får säga sitt och ha ett starkt ord med i laget.
- fler återvändsgator i städerna - där cyklisten får fortsätta.
- fler målade cykelbanor mot enkelriktning.