Sida 2 av 2
Postat: måndag 27 augusti 2007 12:10
av Ulf
I eftermiddagsrusningen i Fredags rullade flera tåg (minst 4) på linje 13 mot Fruängen och 14 mot Norsborg. Total förvirring och trafikanterna vid Hornstull där jag stod och beskådade det hela visste inte vilka tåg de skulle kliva på. Det blev inte bättre av att det huvudsakligen var felskyltade C6:or (skyltade bland annat Sätra, Liljeholmen och Telefonplan) som kom rullande.
Hur som gick linje 13 Fruängen jag klev på mycket riktigt mot Fruängen.
Inte helt ovantligt med tåg skyltade både 15, 23 och 24 på bana 2 heller. Särskilt om man står ute på Mörbygrenen och väntar på södergående tåg. Brukar iofs hinna rättas till innan tågen når innerstaden.
Postat: måndag 27 augusti 2007 13:01
av daniel_s
kildor skrev:Men tillbaka till tunnelbanan - Om man inte bryr sig om att skylta om linjenumret från 17 till 19 om tåget dirigeras om till Högdalen så kan man ju lika gärna skrota allt vad linjenummer heter.
Linjenumret fyller en god funktion även för personalen. Det bästa vore förstås om även turnumret skrevs ut på destinationsskyltarna, men man kan ju inte få allt.
Att linjenumret inte ändras från 17 till 19 om tåget dirigeras om är inte konstigare än att spårvagnen på linje 4 fick fortsätta heta 4 även om den på grund av någon ovanlighet måste vända vid Tessinparken i stället för Hakberget. Om man hade skyltat om den till linje 8 så hade det garanterat blivit kalabalik...
Om det blir konstigheter i trafiken så är ju detta även ett bra sätt att för uppmärksamma trafikanter besvara frågan "Vart tog min 17 vägen?" och på så sätt undertrycka eventuell oro. Jag ändrade aldrig linjenumret vid såna här hastiga linjeomläggningar, det ska märkas att det är något som inte stämmer!

Postat: måndag 27 augusti 2007 13:55
av kildor
Japp - nu är den igång på allvar igen!!!
daniel_s skrev:Linjenumret fyller en god funktion även för personalen. Det bästa vore förstås om även turnumret skrevs ut på destinationsskyltarna, men man kan ju inte få allt.
Personalens problem att hitta rätt tåg måste väl ändå gå att lösa på annat sätt.
daniel_s skrev:Att linjenumret inte ändras från 17 till 19 om tåget dirigeras om är inte konstigare än att spårvagnen på linje 4 fick fortsätta heta 4 även om den på grund av någon ovanlighet måste vända vid Tessinparken i stället för Hakberget. Om man hade skyltat om den till linje 8 så hade det garanterat blivit kalabalik...
Kalabalik?? För att?
daniel_s skrev:Om det blir konstigheter i trafiken så är ju detta även ett bra sätt att för uppmärksamma trafikanter besvara frågan "Vart tog min 17 vägen?" och på så sätt undertrycka eventuell oro. Jag ändrade aldrig linjenumret vid såna här hastiga linjeomläggningar, det ska märkas att det är något som inte stämmer!

Är inte ett högtalarutrop ett tydligare sätt att informera resenärerna om att ett tåg till Skarpnäck är inställt?
Jag kan inte alls se hur det skulle vara bättre att skylta 17 Högdalen i stället för 19 Högdalen i det här fallet.
Postat: måndag 27 augusti 2007 14:24
av daniel_s
kildor skrev:Personalens problem att hitta rätt tåg måste väl ändå gå att lösa på annat sätt.
Javisst, skicka dina förslag till Veolia Transport, box 1820, 171 24 Solna!

(Eller skriv dem här, alla förslag är välkomna...)
kildor skrev:Jag kan inte alls se hur det skulle vara bättre att skylta 17 Högdalen i stället för 19 Högdalen i det här fallet.
So sue me...

Postat: lördag 19 januari 2008 10:51
av micke b
Underskatta inte linjenummer!

(klicka för suddigare)
Postat: lördag 19 januari 2008 12:17
av Snacke
16?? Vad i *******?
Postat: lördag 19 januari 2008 17:22
av Sparkfot
Snacke skrev:16?? Vad i *******?
Tumhjulsglapp?
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: fredag 20 februari 2009 11:19
av Sparkfot
Här får ni en till:

Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: fredag 20 februari 2009 11:43
av daniel_s
Sparkfot skrev:Här får ni en till:

Ah, 19A i stället för 19! (Eller kanske i stället för 19B, vilken tid åkte du?)
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: fredag 20 februari 2009 16:44
av Sparkfot
daniel_s skrev:Sparkfot skrev:Här får ni en till:

Ah, 19A i stället för 19! (Eller kanske i stället för 19B, vilken tid åkte du?)
Detta är ju iaf 2-3 år sen, och stationen är Svedmyra, och tiden var väl strax efter kl 15.. Å andra sidan så händer ju detta fenomen rätt ofta iochmed glappande tumhjul?
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: fredag 20 februari 2009 21:34
av micke b
Fast vilket linjenummer man skyltar norrut bryr sig väl knappt ens vi knappologer om? 17-tågen till Råcksta och längre ignorerar jag nästan dagligen
Och om någon undrar vart mitt inlägg från igår försvann (det gjorde jag så länge jag var oinloggad) så har Jourmaster tagit bort det eftersom en tjej känt igen sig på bilden. Smått fascinerande att det kan hända, och på mindre än tolv timmar! Ibland får man känslan av att det bara är några tiotal som läser här.
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 1:56
av Traesk
Det här med att linjenumren knappt används är självklart mycket dåligt. Men det värsta är nästan det här med linjefärgerna! Varför har vi 3 färger till 7 linjer?! Varför inte 7 färger? Jag menar, det blir ju hopplöst när man ska förklara vilket tåg man ska ta till t.ex. Gärdet. "-Ta den röda linjen till Gärdet. -Den till Mörby? -Nej den andra röda!" Visst, de olika linjerna delar ju till en ganska så stor del linjesträckning, så nog förstår jag varför färgerna används, men det är ju precis det som är anledningen till att numren inte används. Varför skulle man memorera en massa siffror när man kan komma ihåg några färger? Inte konstigt att ingen kan linjenummer.
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 11:16
av TS
Jag sitter och filar på ett snuskigt invecklat linjenummersystem. Vänta bara!

Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 13:10
av stockholm79
Det här är mitt förslag:
T10 Kungsträdgården - Hjulsta (ljusblå)
T11 Kungsträdgården - Akalla (mörkblå)
T13 Norsborg - Ropsten (röd)
T14 Fruängen - Mörby centrum (mörkröd)
T17 Skarpnäck - Åkeshov (ljusgrön)
T18 Farsta strand - Alvik (grön)
T19 Hagsätra - Hässelby strand (mörkgrön)
/or
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 17:21
av LÅ1
Huvudproblemet, som jag ser det, är ordet linje! Röd linje ser jag som två linjer med fyra huvuddestinationer. Röda delen, röda systemet, eller något liknande vore bättre. Svårt att hitta ett bra uttryck. Röda T-banan är kanske det bästa? (Eller T-röd, men det är ju upptaget för en helt annan produkt!)
Innan Blå linjen öppnades använde man inte denna typ sav benämning, och jag undrar om det inte är långt senare som SL oficiellt började tal om Grön, Röd och Blå Linje även om man använde färgerna som signalfärger på linjekartor och andra trycksaker?
En gång i tiden hade man färger för de dåvarande fyra huvudriktningarna. (Man kan säga mot Odenplan och vidare ät väster, mot Gullmarsplan och vidare söder ut, mot Östermalmstorg ... samt mot Liljeholmen ...
vill minnas att dagens röda linje, TUB2, hade blå och gul och dagens gröna linje, TUB1 hade grön och röd.
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 18:04
av daniel_s
LÅ1 skrev:Huvudproblemet, som jag ser det, är ordet linje
Naturligtvis är det det, den här diskussionen har nu över tio år på nacken. SL har etablerat ologiska och tråkiga namn på de tre tunnelbanorna, men de fungerar och det skulle mest uppstå förvirring om man försökte ändra dem. Om man vill ändra på något så är det ganska lönlöst att peta i detaljerna, så länge man inte inser grundproblemet (om det nu är något problem): kommunikationen med allmänheten anses utgöra något slags magiskt hokuspokus som tillmäts enorm status inom SL, och där trafikarnas synpunkter har ytterst begränsad betydelse.
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 22:38
av stockholm79
Om man då kallar det för de gröna, röda o blå linjerna i plural, då borde det väl vara lätt att förstå??
Och sen så tar man olika nyanser för de olika linjerna, se mitt förslag ovan.
/or
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: lördag 21 februari 2009 23:52
av bruse
Och hur ska de som är färgblinda orientera sig? Och hur förstår en japan linjenumret blå. Tom japanerna använder samma siffror som vi, exempelvis linje 17.
Snacka om att krångla till något så enkelt som linjenummer.
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: söndag 22 februari 2009 0:39
av LÅ1
stockholm79 skrev:Om man då kallar det för de gröna, röda o blå linjerna i plural, då borde det väl vara lätt att förstå??
Och sen så tar man olika nyanser för de olika linjerna, se mitt förslag ovan.
Att säga t.ex. röda linjerna är betydligt bättre än röda linjen!
På något sätt så kan man tro att man bara har haft innerstaden för ögonen när man skapat dessa benämningar! Jasså, delar linjen på sig? Ja men det berör ju bara förortsresenärer! Var jag elak mot SL nu?
Bruse har förstås rätt! Storsatsa på linjenumren! Med T framför! T13, T14 etc! Och går tåget en konstig väg så är det naturligtvis destinationen som styr linjenummret!
Re: Vardagsbild från hemmalinjen[Nu mest linjer som är hemifrån]
Postat: söndag 22 februari 2009 11:00
av micke b
Om man tycker att det ska vara olika linjefärger för olika grenar av den anledningen att det ska vara lättare att beskriva vilket tåg man ska ta för att komma till en station på en viss gren, då kan man ju lika gärna argumentera för att tågen i andra riktningen också ska ha unika färger, annars behöver man ändå få ytterligare information.
Då är vi uppe i 4+4+3 färger, och fortfarande kan det bli fel med kortvändningar och andra specialvarianter. Prova dessutom att beskriva färgers ljushet för en kines med bristfällig gemensam språkbas.
Nej, jag tycker att en färg per system funkar bra, speciellt med så löst hållna linjer som på gröna. Den språkliga förvirringen i att SL inte kan bestämma sig för vad som är en linje för dem, och att det oftast inte stämmer men den enkla betydelsen av ordet verkar vi få leva med.