"Jag kan leta upp "logiska" argument... Det betyder inte att det är rätt."
Jag har inte talat om vad som är rätt och inte. Någon gjorde ett påstående i ett ämne där jag har råkat utbilda mig själv och har tagit del av forskningen, och så såg jag att påståendet, enligt bästa kunskap, var fel.
Om du kan hitta några som instiftat invandring med förhoppningen att Sverige skulle göra sig en hacka på den, så kan du väl diskutera saken med dem.
Om du följer debatten i frågan, så kommer du att märka att väldigt många journalister och politiker påstår att invandringen har gynnsamma effekter på ekonomin, när den egentligen kostar Sverige mycket stora summor år efter år. Se t ex
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=217880 Är det inte intressant att dessa personer har fel? (jag har de vetenskapliga studierna i frågan på min hårddisk, jag kan mejla dem till dig om du vill).
Väcker det inte frågor hos dig att alla andra länder för en annan politik än Sverige (se min artikel)?
"Vi som lägger mänskliga aspekter på saker och ting har som du säkert vet andra utgångspunkter."
Nu gör du en form av dold anklagelse, du antyder att jag delar andra utgångspunkter än dina, som implicit är mer moraliska. Det är inte fel att diskutera vad saker kostar, det är vad alla ekonomer ska göra. Det betyder inte att man lägger någon värdering i saker, men det fungerar inte att förneka viss kunskap.
"Det är upprörande att diskutera vad en "invandrare kostar"
1. Det var inte jag som tog upp det, det var Barre, så det du skriver gäller i lika hög grad honom.
2. De resurser vi har i ekonomin är begränsade. Det betyder att vi MÅSTE prioritera - om vi inte vet vad vissa saker kostar kan vi inte fatta riktiga beslut om hur vi bäst ska ordna samhället och lösa våra gemensamma problem.
SJÄLVFALLET är alla människor lika mycket värda, SJÄLVFALLET ska alla människors intresse respekteras lika mycket. Men om samhällsekonomin fungerar dåligt, så kan vi helt enkelt inte tillgodose allas intresse längre.
"Samma sak gäller människor med sociala problem av vilket slag som helst."
Ok, så du tycker att vi inte borde mäta vad sjukskrivningarna kostar, vad missbrukarna kostar, hur stor fattigdomen är, osv?
"Att generalisera på detta sätt kallas rasism."
Det stämmer inte. Rasism innebär att man fördomsfullt (dvs felaktigt) generaliserar om en person/grupp med utgångspunkt i denne/dessas "biologiska ras". Jag har aldrig gjort något sådant. Det du gör nu är en form av smutskastning.
"vad som för den oinsatte kan verka vara goda argument."
Ok, om du har några sakliga motargument så presentera gärna dem.