Sida 2 av 2

Postat: onsdag 08 augusti 2007 22:40
av Yngve
Litt søkt kanskje:

Tunnelbane som aldri ble åpnet:
Hammarkullen

Nedlagd tunnelbana

Postat: fredag 10 augusti 2007 9:55
av R.Silfverberg
I London lades 1952 spårvägstunneln mellan Kingsway och Holborn, som inte var någon del av det egentliga underground-nätet, ned, samtidigt med alla spårvägar i London.

http://www.underground-history.co.uk/kwupass.php

Som ett helt och hållet omstrukturerat tunnelbanesystem kan man kalla Wiens tidigare Stadtbahn. Rester av den finns kvar på vissa linjer av Wiens U-bahn.

Kan man annars betrakta gruvspårvägen i Kiruna som tunnelbana? Om så, så är den ju nedlagd.

Postat: söndag 12 augusti 2007 12:32
av gek
Chicago Transit Authority stängde en fjärdedel av sitt rapid transit-nät (tunnelbana-högbana) mellan 1947 och 1960 enligt http://www.chicago-l.org/history/CTA2.html
Nu var det förstås inte någon av de fåtaliga tunnelsträckorna under innnerstaden som försvann, utan dåligt utnyttjade ovanjordsbanor. Dessutom slopades hela spårvägsnätet. CTA tog 1947 över från de två privata bolag som drivit rapid transit- respektive spårvägssystemen tidigare

Liverpools nedlagd metro

Postat: söndag 12 augusti 2007 17:37
av Mikko Laaksonen
I Liverpool fanns det en gång en metrolinje "Liverpool Overhead Railway", som var mest en "elevated", endast med en kort tunnel och som blev helt nedlagd i 1950-talet.

http://www.urbanrail.net/eu/liv/liverpool_lor.html

I New York och Boston har det också varit mycket "elevated" - sträckor som har blivit nedlagda. Båda ändar av Bostons nuvarande Orange line var "elevated" och båda har blivit stängda och ersätta med helt annan sträckning. I New York alla elevated - sträckor i Manhattan har blivit nedlagda och rivna, delvis utan ersättning, särskilt sk. third avenue El.