De nya spårvagnarna - ingen bra affär
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Beträffande Hannover så måste jag säga att jag inte har upplevt dem som speciellt skramliga - är minst en vecka om året i Hannover i jobbet sedan 15 år tillbaks. Brukar använda linjerna 4, 8 och 10. Fast i och för sig hade jag som skrammeljämförelse i bakhuvudet lågdelen i Göteborgs M31:or som är en eländig ljudmiljö!
Har ombyggnaden till högplattformar i Hannover saktat av pga penningbrist? Hade tidigare en känsla av att det bara var en tidsfråga innan man hade högplattformar på hela nätet? Högplattformarna blir ju i o f s lite klumpiga estetiskt sett i stadsmiljön. Tänker exempelvis på 10:ans ändhållplats vid Aegidientorplatz där den ligger som en mindre fästning ute i trafiken.
Mvh/Thomas Å
Har ombyggnaden till högplattformar i Hannover saktat av pga penningbrist? Hade tidigare en känsla av att det bara var en tidsfråga innan man hade högplattformar på hela nätet? Högplattformarna blir ju i o f s lite klumpiga estetiskt sett i stadsmiljön. Tänker exempelvis på 10:ans ändhållplats vid Aegidientorplatz där den ligger som en mindre fästning ute i trafiken.
Mvh/Thomas Å
Mot lågdelen i Göteborgs M31 är det mesta en fröjd för öratThomas Åkerblad skrev:Beträffande Hannover så måste jag säga att jag inte har upplevt dem som speciellt skramliga - är minst en vecka om året i Hannover i jobbet sedan 15 år tillbaks. Brukar använda linjerna 4, 8 och 10. Fast i och för sig hade jag som skrammeljämförelse i bakhuvudet lågdelen i Göteborgs M31:or som är en eländig ljudmiljö!
Har ombyggnaden till högplattformar i Hannover saktat av pga penningbrist? Hade tidigare en känsla av att det bara var en tidsfråga innan man hade högplattformar på hela nätet? Högplattformarna blir ju i o f s lite klumpiga estetiskt sett i stadsmiljön. Tänker exempelvis på 10:ans ändhållplats vid Aegidientorplatz där den ligger som en mindre fästning ute i trafiken.
Mvh/Thomas Å

Jag har inte bott här så pass länge att jag vet om takten på ombyggnationen av hållplatserna avstannat, men nog går det långsamt allt, det var länge sedan jag hörde om någon ny. Jag kan tänka mig att vissa hållplatser heller inte går att bygga om, åkte härom veckan till Dorfstrasse (tror att linje 8 går förbi där, 1 och 2 gör det i alla fall) och där var hållplatsen inte mer än en meterbred upphöjd trottoar mitt i vägen (utan räcken skall tilläggas.) Beträffande estetiken har du fullkomligt rätt; på vissa ställen smälter de in rätt bra men vid t.ex. Aegi ser det bara malplacerat ut. Som jag har förstått det, så var det egentligen tänkt att linje 10 och 17, som ju nu går ovan jord hela vägen, egentligen skulle grävas ner men projeketet fick avbrytas av okänd anledning. Under stationen på Steintor finns det tydligen halvfärdig våning under den nuvarande som var tänkt för denna tunnel, se http://www.robert-schwandl.de/hannover/page79.pdf Det är alltså den tunnel som benämns D-Strecke, som aldrig byggdes färdigt.
...nu börjar vi komma långt från trådens ämne

-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Men ja, skrammligare än vad de borde vara tycker jag allt att spårvagnarna här är. Utanför uppfattar jag de dock som tystare än i Göteborg, så det är nog snarast (den obefintliga) ljudisoleringen som gör att det låter så mycket inuti. Och att folk envisas med att öppna luckorna i fönstren.
Aha!

Mvh/Thomas Å
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Nya höga perronger: På 8:an ut till mässan ser både Döhrener Turm och Fiedelerstraße ut att vara ganska nya som högbaneperronger - måste ha tillkommit något/några av de senaste åren. Men du har rätt det är många som fortfarande är i gatunivå.
Beträffande Dorfstrasse så är den första hållplatsen efter att 8:an avvikit från den gemensamma linjen med 1/2. 8:an viker av efter Bothmerstrasse och skenar iväg upp utefter kyrkogården. Så Dorfstrasse har jag inget minne av!
4:an Kröpke-Braunschweiger Platz har jag ingen erfarenhet av heller för jag brukar åka från Kröpke i riktning mot Herrenhäuser Gärten! Men hela den delen är alléspårväg med låga hållplatser fram till Herrenhäuser Gärten? där den blir gatuspårväg med både smala och låga hållplatser.
Och nu har vi använt åtskilliga spaltcentimeter till ett mycket smalt ämne! Men väldigt trevligt!
Mvh/Thomas Å
Beträffande Dorfstrasse så är den första hållplatsen efter att 8:an avvikit från den gemensamma linjen med 1/2. 8:an viker av efter Bothmerstrasse och skenar iväg upp utefter kyrkogården. Så Dorfstrasse har jag inget minne av!
4:an Kröpke-Braunschweiger Platz har jag ingen erfarenhet av heller för jag brukar åka från Kröpke i riktning mot Herrenhäuser Gärten! Men hela den delen är alléspårväg med låga hållplatser fram till Herrenhäuser Gärten? där den blir gatuspårväg med både smala och låga hållplatser.
Och nu har vi använt åtskilliga spaltcentimeter till ett mycket smalt ämne! Men väldigt trevligt!



Mvh/Thomas Å
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Hej
Jag bor på Stigbergstorget, och har spårvagnshållplatsen nedanför fönstret. Dessutom så har vi växlarna för linje 11 mot Saltholmen, samt 3 och 9 precis utanför.
Kan bara säga att de "nya" vagnarna är rent bedrövliga ljudmässigt. När de far igenom växlarna tror man att vagnarna spårar ur på grund av det otroliga oväsendet. Och det är ett kompakt oväsen som är betydligt högre och obehagligare än de tidigare vagnarna. Dessutom så tjuter de nåt såpass vid stopp och start. När M32 trafikerar 11:an så skriker det ofantligt mkt när de svänger av mot/från Bangatan.
M29:orna skramlar igenom växlarna, men nivån är inte att tala om. Väsnas något vid start och stopp.
M31 är, enligt mitt tycke, den bättre av alla dessa. Lite tryckluftsläpp vid stopp o start, väsnas inte speciellt mkt i växlarna.
Vi kommer att flytta, mkt till stor del p.g.a M32:orna. Vår 1 års dotter vaknar ideligen när dessa skrothöga kommer. Jag är grymt förvånad att man inte kommit längre fram med tekniken. Skyller på dåliga spår gör man, men varken M29 eller M31 kommer upp i samma ljudnivå, vad är då skillnaden? Jo, byggda av duktiga tekniker. Jag har läst att vagnens konstruktion är den bidragande orsaken, för stora överhäng från axlarna, för långa avstånd emellan axlarna m.m.
Italienare kan bygga vassa motorer till skithäftiga bilar, men spårvagnar, det kan de inte.
PDH
Jag bor på Stigbergstorget, och har spårvagnshållplatsen nedanför fönstret. Dessutom så har vi växlarna för linje 11 mot Saltholmen, samt 3 och 9 precis utanför.
Kan bara säga att de "nya" vagnarna är rent bedrövliga ljudmässigt. När de far igenom växlarna tror man att vagnarna spårar ur på grund av det otroliga oväsendet. Och det är ett kompakt oväsen som är betydligt högre och obehagligare än de tidigare vagnarna. Dessutom så tjuter de nåt såpass vid stopp och start. När M32 trafikerar 11:an så skriker det ofantligt mkt när de svänger av mot/från Bangatan.
M29:orna skramlar igenom växlarna, men nivån är inte att tala om. Väsnas något vid start och stopp.
M31 är, enligt mitt tycke, den bättre av alla dessa. Lite tryckluftsläpp vid stopp o start, väsnas inte speciellt mkt i växlarna.
Vi kommer att flytta, mkt till stor del p.g.a M32:orna. Vår 1 års dotter vaknar ideligen när dessa skrothöga kommer. Jag är grymt förvånad att man inte kommit längre fram med tekniken. Skyller på dåliga spår gör man, men varken M29 eller M31 kommer upp i samma ljudnivå, vad är då skillnaden? Jo, byggda av duktiga tekniker. Jag har läst att vagnens konstruktion är den bidragande orsaken, för stora överhäng från axlarna, för långa avstånd emellan axlarna m.m.
Italienare kan bygga vassa motorer till skithäftiga bilar, men spårvagnar, det kan de inte.
PDH
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
"Italienare kan bygga vassa motorer till skithäftiga bilar, men spårvagnar, det kan de inte."
Det blir en drøy påstend å si at italienerne ikke kan bygge sporvogner. Italia har alltid vært et ledende sporveisland med stor eksport til andre land. Italienske sporvogner fantes fra Tyrkia til Spania. Italienerne var også utvikklingsmessig langt foran tyskerne. Mens tyskerne etter krigen bygde sine toakslige vogner, bygde italienerne leddvogner. Roma fikk leddvogner 15 år før Duewag bygde sin første. Italia var også blant de første som på slutten av 80-tallet satset på lavgulv. At Milano har et 100-tall vogner fra 1920-tallet skulle tilsi nettopp at Italienerne kan bygge vogner.
Det blir en drøy påstend å si at italienerne ikke kan bygge sporvogner. Italia har alltid vært et ledende sporveisland med stor eksport til andre land. Italienske sporvogner fantes fra Tyrkia til Spania. Italienerne var også utvikklingsmessig langt foran tyskerne. Mens tyskerne etter krigen bygde sine toakslige vogner, bygde italienerne leddvogner. Roma fikk leddvogner 15 år før Duewag bygde sin første. Italia var også blant de første som på slutten av 80-tallet satset på lavgulv. At Milano har et 100-tall vogner fra 1920-tallet skulle tilsi nettopp at Italienerne kan bygge vogner.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Pierre!!
Jag byter gärna med dig, seriöst!!
Jag har en tvåa på Andra Långgatan ovanför pubbuarna, på innegården härjar 3 dagis samt som du säkert själv har nog av på Stigbergstorget, måsar som väsnas hela natten.
Ta inte denna kommentar på fel sätt, jag menar allvar!
Jag tar hellre skrammel och gnissel än evigt barnskrik, måsskrik eller en trubadur med för glada sånger helt klart.
Jag byter gärna med dig, seriöst!!
Jag har en tvåa på Andra Långgatan ovanför pubbuarna, på innegården härjar 3 dagis samt som du säkert själv har nog av på Stigbergstorget, måsar som väsnas hela natten.
Ta inte denna kommentar på fel sätt, jag menar allvar!
Jag tar hellre skrammel och gnissel än evigt barnskrik, måsskrik eller en trubadur med för glada sånger helt klart.
Hade det varit en fyra kunde vi diskuterat. Vi har en del krogliv och, tyvärr, bowling att prata om. Kan säga att man lär sig tyda en strike genom ljudet av träffen
Visst, italienarna kanske kan bygga en å annan vagn, men leveransen och resultatet av de som kommit till GBG har inte varit speciellt övertygande.
Pierre

Visst, italienarna kanske kan bygga en å annan vagn, men leveransen och resultatet av de som kommit till GBG har inte varit speciellt övertygande.
Pierre