De nya spårvagnarna - ingen bra affär

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Beträffande Hannover så måste jag säga att jag inte har upplevt dem som speciellt skramliga - är minst en vecka om året i Hannover i jobbet sedan 15 år tillbaks. Brukar använda linjerna 4, 8 och 10. Fast i och för sig hade jag som skrammeljämförelse i bakhuvudet lågdelen i Göteborgs M31:or som är en eländig ljudmiljö!
Har ombyggnaden till högplattformar i Hannover saktat av pga penningbrist? Hade tidigare en känsla av att det bara var en tidsfråga innan man hade högplattformar på hela nätet? Högplattformarna blir ju i o f s lite klumpiga estetiskt sett i stadsmiljön. Tänker exempelvis på 10:ans ändhållplats vid Aegidientorplatz där den ligger som en mindre fästning ute i trafiken.

Mvh/Thomas Å
M
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 04 juni 2007 13:04

Inlägg av M »

Thomas Åkerblad skrev:Beträffande Hannover så måste jag säga att jag inte har upplevt dem som speciellt skramliga - är minst en vecka om året i Hannover i jobbet sedan 15 år tillbaks. Brukar använda linjerna 4, 8 och 10. Fast i och för sig hade jag som skrammeljämförelse i bakhuvudet lågdelen i Göteborgs M31:or som är en eländig ljudmiljö!
Har ombyggnaden till högplattformar i Hannover saktat av pga penningbrist? Hade tidigare en känsla av att det bara var en tidsfråga innan man hade högplattformar på hela nätet? Högplattformarna blir ju i o f s lite klumpiga estetiskt sett i stadsmiljön. Tänker exempelvis på 10:ans ändhållplats vid Aegidientorplatz där den ligger som en mindre fästning ute i trafiken.

Mvh/Thomas Å
Mot lågdelen i Göteborgs M31 är det mesta en fröjd för örat :) Men ja, skrammligare än vad de borde vara tycker jag allt att spårvagnarna här är. Utanför uppfattar jag de dock som tystare än i Göteborg, så det är nog snarast (den obefintliga) ljudisoleringen som gör att det låter så mycket inuti. Och att folk envisas med att öppna luckorna i fönstren. En sträcka som jag tycker låter särskilt mycket är Kröpcke - Braunschweiger platz, den har du säkerligen åkt med fyran? Tror att spåren är lite skeva där, då vagnarna alltid kränger och det gnisslar något oerhört.

Jag har inte bott här så pass länge att jag vet om takten på ombyggnationen av hållplatserna avstannat, men nog går det långsamt allt, det var länge sedan jag hörde om någon ny. Jag kan tänka mig att vissa hållplatser heller inte går att bygga om, åkte härom veckan till Dorfstrasse (tror att linje 8 går förbi där, 1 och 2 gör det i alla fall) och där var hållplatsen inte mer än en meterbred upphöjd trottoar mitt i vägen (utan räcken skall tilläggas.) Beträffande estetiken har du fullkomligt rätt; på vissa ställen smälter de in rätt bra men vid t.ex. Aegi ser det bara malplacerat ut. Som jag har förstått det, så var det egentligen tänkt att linje 10 och 17, som ju nu går ovan jord hela vägen, egentligen skulle grävas ner men projeketet fick avbrytas av okänd anledning. Under stationen på Steintor finns det tydligen halvfärdig våning under den nuvarande som var tänkt för denna tunnel, se http://www.robert-schwandl.de/hannover/page79.pdf Det är alltså den tunnel som benämns D-Strecke, som aldrig byggdes färdigt.

...nu börjar vi komma långt från trådens ämne :) Om någon administratör har möjlighet att bryta ut detta till en egen tråd kanske det vore en idé?
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Men ja, skrammligare än vad de borde vara tycker jag allt att spårvagnarna här är. Utanför uppfattar jag de dock som tystare än i Göteborg, så det är nog snarast (den obefintliga) ljudisoleringen som gör att det låter så mycket inuti. Och att folk envisas med att öppna luckorna i fönstren.


Aha! :D Jag brukar vara där i januari och då är det ingen som öppnar fönstren!

Mvh/Thomas Å
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Nya höga perronger: På 8:an ut till mässan ser både Döhrener Turm och Fiedelerstraße ut att vara ganska nya som högbaneperronger - måste ha tillkommit något/några av de senaste åren. Men du har rätt det är många som fortfarande är i gatunivå.

Beträffande Dorfstrasse så är den första hållplatsen efter att 8:an avvikit från den gemensamma linjen med 1/2. 8:an viker av efter Bothmerstrasse och skenar iväg upp utefter kyrkogården. Så Dorfstrasse har jag inget minne av!

4:an Kröpke-Braunschweiger Platz har jag ingen erfarenhet av heller för jag brukar åka från Kröpke i riktning mot Herrenhäuser Gärten! Men hela den delen är alléspårväg med låga hållplatser fram till Herrenhäuser Gärten? där den blir gatuspårväg med både smala och låga hållplatser.

Och nu har vi använt åtskilliga spaltcentimeter till ett mycket smalt ämne! Men väldigt trevligt! :D :D :D

Mvh/Thomas Å
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Boston har samma problem med Ansaldo-Breda vagnsrna. Där är dom snart tio år försenade.

Jag tror att dom har fått 54 av 100 beställda. Det är möjligt att dom inte tar emot resten av beställningen.

Dennis
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Ordren i Boston ble redusert til 85 vogner, som alle er levert. Dermed er de siste Boeing-vognene borte.
pierreh2
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 08 december 2006 9:28
Ort: Göreborg
Kontakt:

Inlägg av pierreh2 »

Hej

Jag bor på Stigbergstorget, och har spårvagnshållplatsen nedanför fönstret. Dessutom så har vi växlarna för linje 11 mot Saltholmen, samt 3 och 9 precis utanför.
Kan bara säga att de "nya" vagnarna är rent bedrövliga ljudmässigt. När de far igenom växlarna tror man att vagnarna spårar ur på grund av det otroliga oväsendet. Och det är ett kompakt oväsen som är betydligt högre och obehagligare än de tidigare vagnarna. Dessutom så tjuter de nåt såpass vid stopp och start. När M32 trafikerar 11:an så skriker det ofantligt mkt när de svänger av mot/från Bangatan.
M29:orna skramlar igenom växlarna, men nivån är inte att tala om. Väsnas något vid start och stopp.
M31 är, enligt mitt tycke, den bättre av alla dessa. Lite tryckluftsläpp vid stopp o start, väsnas inte speciellt mkt i växlarna.

Vi kommer att flytta, mkt till stor del p.g.a M32:orna. Vår 1 års dotter vaknar ideligen när dessa skrothöga kommer. Jag är grymt förvånad att man inte kommit längre fram med tekniken. Skyller på dåliga spår gör man, men varken M29 eller M31 kommer upp i samma ljudnivå, vad är då skillnaden? Jo, byggda av duktiga tekniker. Jag har läst att vagnens konstruktion är den bidragande orsaken, för stora överhäng från axlarna, för långa avstånd emellan axlarna m.m.

Italienare kan bygga vassa motorer till skithäftiga bilar, men spårvagnar, det kan de inte.

PDH
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Italienare kan bygga vassa motorer till skithäftiga bilar, men spårvagnar, det kan de inte.
Eller också betraktar man skramlet som något positivt och berikande för gatumiljön? Det ska låta i en italiensk stad! :D

Mvh/Thomas Å
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Med en effekt på 840 kW, så må vel også Oslos Ansaldoer kunne sies å være "heftige" italienere. Jeg tror ikke at mange sporvogner i verden er "heftigere" enn Oslos SL 95.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

"Italienare kan bygga vassa motorer till skithäftiga bilar, men spårvagnar, det kan de inte."

Det blir en drøy påstend å si at italienerne ikke kan bygge sporvogner. Italia har alltid vært et ledende sporveisland med stor eksport til andre land. Italienske sporvogner fantes fra Tyrkia til Spania. Italienerne var også utvikklingsmessig langt foran tyskerne. Mens tyskerne etter krigen bygde sine toakslige vogner, bygde italienerne leddvogner. Roma fikk leddvogner 15 år før Duewag bygde sin første. Italia var også blant de første som på slutten av 80-tallet satset på lavgulv. At Milano har et 100-tall vogner fra 1920-tallet skulle tilsi nettopp at Italienerne kan bygge vogner.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Pierre!!

Jag byter gärna med dig, seriöst!!

Jag har en tvåa på Andra Långgatan ovanför pubbuarna, på innegården härjar 3 dagis samt som du säkert själv har nog av på Stigbergstorget, måsar som väsnas hela natten.

Ta inte denna kommentar på fel sätt, jag menar allvar!
Jag tar hellre skrammel och gnissel än evigt barnskrik, måsskrik eller en trubadur med för glada sånger helt klart.
pierreh2
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 08 december 2006 9:28
Ort: Göreborg
Kontakt:

Inlägg av pierreh2 »

Hade det varit en fyra kunde vi diskuterat. Vi har en del krogliv och, tyvärr, bowling att prata om. Kan säga att man lär sig tyda en strike genom ljudet av träffen :lol:

Visst, italienarna kanske kan bygga en å annan vagn, men leveransen och resultatet av de som kommit till GBG har inte varit speciellt övertygande.

Pierre
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Inlägg av Kloker »

Grovsnus skrev:Jag har en tvåa på Andra Långgatan ovanför pubbuarna, på innegården härjar 3 dagis samt som du säkert själv har nog av på Stigbergstorget, måsar som väsnas hela natten.
Brf Skonaren? :D
Skriv svar