Jaha, så fick vi då litet av en dum-debatt till slut i alla fall! Som tog en konstig väg via statsministern, EMU mm! Man tar sig för pannan! Jag erinrar om varför jag på sin tid klev av Forum p g a de konstiga debatt-trådarna och de märkliga och ibland rent oförskämda uttryck, som de tog sig.
Jag ber om ursäkt om mitt lilla skämt om den blivande statsministern som först sa nej och sedan sa ja. Det var inte meningen att det skulle uppfattas som en dumdebatt eller som ett märkligt eller oförskämt uttryck. Jag tyckte kanske att det var en rolig och inte helt obefogad parallell, som man snarare kan le åt

Jag tycker naturligtvis att det var mycket intressant att läsa de bakomliggande faktorerna till att man tog fram AC i C20F. Bl a så spelade det tydligen stor roll att Bombardier själva ville bygga in och demonstrera AC, eftersom det spelar stor roll för beställare av tunnelbanevagnar utomlands.
När det gäller klimatfrågor, så skulle jag vilja göra en ny parallell

denna gång när det gäller antalet soltimmar i Sverige. Det är så att vad jag förstår så är det tre orter som ligger på topp vad gäller antal soltimmar. Det är Visby, Stockholm och Piteå. Visby är det av det skälet att de flesta regnområden "regnat" av sig när de når Gotland. Piteå av det skälet att det ligger långt norrut (och vid havet) där solen som bekant lyser och värmer nästan dygnet runt. Och så har vi då lilla Stockholm, där orsaken kanske är en blandning av "Visby-orsaken" och "Pietå-orsaken". Vart jag vill komma med denna lilla argumentation är, att man kan inte dra slutsatsen att bara för att Sverige ligger längre norrut än andra städer i världen, så skulle behovet av AC på sommaren vara mindre här. Eftersom solen är uppe så mycket längre om dagarna på sommaren i Sverige, så blir solstrålningen intensiv flera timmar längre än längre söderut och det bör man nog väga in när det gäller AC. Faktum är att orsaken till att det går att odla så långt norrut i Sverige, trots att säsongen är kortare, beror just på den intensiva sol- och värmestrålningen under de längre dagarna på sommaren.
Sedan är det så att C20 förseddes inte med öppningsbara fönster. Var och en som åkt de gamla Cx-vagnarna på sommaren på gröna linjen, vet nog att det enda sättet att uthärda varma sommardagar är att öppna fönstren. I C20 går det inte ens att öppna fönstren.
Det må vara så att för 10 år sedan så var AC inte fullt lika vanligt i bilar som idag. Men man kunde åtminstone öppna fönstren! Hur skulle reaktionen ha blivit om man för 10 år sedan sett ut om någon biltillverkare gett sig till att bygga bilar där det varken fanns AC eller det gått att öppna fönstren. Tänk er en sådan bil, fullsatt med 5 passsagerare, i en stillastående bilkö på Essingeleden en varm eftermiddag och utan AC. Finns det någon som tror att det hade gått att överleva i en sådan bil om det inte gått att öppna fönstren?
Det finns exempel på tunnelbanor runt om i världen, som går mycket längre sträckor under jorden, än linje 19 som till endast 20% (enligt ovan) går under jord. Dessa är ändå ofta försedda med AC.
Det finns en lång rad starka argument för att AC skulle ha införts från början i C20. När kritiken var som värst, borrades några nya ventilationshål vid fönstren på några C20, vilket gav en mätbar (men obetydligt märkbar) förbättring. Hur har det gått med det? Blir det fler borrade hål i befintliga varmar som inte är försedda med AC?
Jag har nu redovisat några av mina argument för varför AC borde ha införts i C20 från början. Jag hoppas att detta uppfattas som seriösa argument, men oavsett vilket så gläder jag mig samtidigt åt att nu sparas inga ansträngningar för att hitta konstruktionslösningar där AC blir möjligt i C20

Jag vill minnas att för 30 år sedan så fick man på avgörande punkter konstruera om pendeltågsvagnarna därför att de drog in yrsnö underifrån i den elektriska utrustningen. Jag är övertygad om, att om viljan finns, så kommer det att gå att konstruera om C20 så att de får AC. Det behövs inte ett system med infrysningskapacitet. Ett måttligare system skulle ändå uppfattas som att man gör något för att förbättra klimatet. Det är möjligt att man måste ta en eller annan sittplats i anspråk i passagerarutrymmet för att klara detta. Men det vore det värt.
Och Ragnar T, stort tack för återkomsten i Forum och den intressanta informationen om C20F! I varje församling, oavsett om den är politisk, religiös eller ideell, så finns det människor som varken delar ens uppfattning eller framför sin uppfattning på ett sätt som man inte retar sig på. Jag är ingalunda felfri. Men jag delar helt uppfattningen att det nya upplägget med olika huvudrubriker, och bl a här med "Allmänt om lokaltrafik", har gjort att inläggen här håller en hög(re) nivå.
Det var många solar i mitt inlägg. Hoppas att de värmde gott!
Vänliga hälsningar!
Gunnar Eriksson