Veolia 2634 med en inte helt vanlig trafiksskylt...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
- Mattias Henriksson
1:ans växel, med uppsläppta gas- och kopplingspedaler, fick jag lära mig i körskolan.Verspieder skrev:På gårdsgata ska man ju köra i "gånghastighet". Hur fort är det? 6 km/h?mickeb skrev:Fast lägre hastigheter som 10, 8, 5 och kanske också 20 då har väl alltid funnits där det är motiverat, oavsett den officiella skalan.
Nej, det är faktiskt 7-9 Km/h.Verspieder skrev:På gårdsgata ska man ju köra i "gånghastighet". Hur fort är det? 6 km/h?
Gallofobi - Rädsla för Frankrike, fransk kultur - Vem är inte det?
Papafobi - Rädsla för påven - Bättre det än avven.
Macrofobi - Rädsla för långa väntetider - Inget för SL-trafiken.
Papafobi - Rädsla för påven - Bättre det än avven.
Macrofobi - Rädsla för långa väntetider - Inget för SL-trafiken.
Är 20-skyltarna (och lägre) sanktionerade av vägverket? Sätts inte de upp på initiativ av andra instanser? Jag har nog sett 15 också för den delen. Minns dock ej var.mickeb skrev:Ähum...Kantorn skrev: Inte 20. 30 - 120.
<Bortklippt> bild </Bortklippt>
Fast lägre hastigheter som 10, 8, 5 och kanske också 20 då har väl alltid funnits där det är motiverat, oavsett den officiella skalan.
Läste någonstans på hemsidan att de aktuella gränserna var just 30 - 120. Därav detta påstående.
Professionell tyckare
-
Kantorn har helt rätt i sin misstanke som rör sig i 30-120 km/h:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 06/07:TU15
Full info:Riksdagen.se skrev:Riksdagen sade ja till regeringens förslag om nya hastighetsgränser. Förslaget innebär att beslutande myndigheter, som Vägverket och kommunerna, ska kunna använda sig av 10-steg i intervallet 30-120 km/timmen.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 06/07:TU15
- simonbertilsson
Malmö är nu smockat med 40-skyltar.
Synd att man inte är trafikpolis som jobbar på ackord!
Synd att man inte är trafikpolis som jobbar på ackord!

Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
- Kronobergarn
- Kontakt:
Ha ha ja det skulle bli mkt klir & prasel i kassan till polisens klubbträffar
Från Åkareplatsen - Svingeln i bägge riktningarna är det 40 som vi såg på nån bild... med tanke på att det fins obevakde övergångsställen så tycker jag det är bra... dessa övergångar är livsfarliga i rusningtrafik enl mitt tycke... jag kom med en 17 i bussfilen mot C stanna för en dam med barnvagn och ett barn i handen... jag ser bilar komma till höger om mig då den filen var fri från köer just då... samtidigt så blinkade jag höger samtidigt så visa jag kvinnan att vara försiktig... allt gick bra trots att bilarna ingnorerade min blinkning och fick bromsa kraftigt när dom fick se en skymt av kläder framför bussen... jag har sett andra hår resande tillbud... sen så bruka jag hänga mig på tutan när folk ska korsa vägen mellan övergångställerna... dom står mitt i bussfilen och vänta tills bilarna i motsatt färdriktning ska passera... att det blev 40 har jag hört att man vill minska partikel yret från asfallten... typ för en renare luft... men dom ska ju bygga en alé där sen så bussarna ska ut i snabbspåret som ska asfallteras...
Ber om ursäkt om det blev en roman av det hela... testa det nya röstforum

Från Åkareplatsen - Svingeln i bägge riktningarna är det 40 som vi såg på nån bild... med tanke på att det fins obevakde övergångsställen så tycker jag det är bra... dessa övergångar är livsfarliga i rusningtrafik enl mitt tycke... jag kom med en 17 i bussfilen mot C stanna för en dam med barnvagn och ett barn i handen... jag ser bilar komma till höger om mig då den filen var fri från köer just då... samtidigt så blinkade jag höger samtidigt så visa jag kvinnan att vara försiktig... allt gick bra trots att bilarna ingnorerade min blinkning och fick bromsa kraftigt när dom fick se en skymt av kläder framför bussen... jag har sett andra hår resande tillbud... sen så bruka jag hänga mig på tutan när folk ska korsa vägen mellan övergångställerna... dom står mitt i bussfilen och vänta tills bilarna i motsatt färdriktning ska passera... att det blev 40 har jag hört att man vill minska partikel yret från asfallten... typ för en renare luft... men dom ska ju bygga en alé där sen så bussarna ska ut i snabbspåret som ska asfallteras...
Ber om ursäkt om det blev en roman av det hela... testa det nya röstforum

-
Jag drar paralleller till de förb..... 80-vägarna i Norge som jag ofta körde på förr med min Volvo 240 med svag förgasarmotor (B21A) och förändrad utväxling på bakaxeln. 90 km/h orkade den rätt bra på 5:an men det var inte överdrivet kul i 75-80 km/h, då det blev att växla 4:an-5:an-4:an-5:an-4:an-5:an om vartannat jämt. Urk.
Men det var knappast läge att öka till 90, för då blir det väl spöstraff vid poliskontrollen.

Med vad hette den där överväxeln nu igen gick det väl ganska lätt att växla? Bara flärpa på strömställaren och kanske rycka till lite med gaspedalen (säkert jättebra för kardanaxeln...Verspieder skrev:Jag drar paralleller till de förb..... 80-vägarna i Norge som jag ofta körde på förr med min Volvo 240 med svag förgasarmotor (B21A) och förändrad utväxling på bakaxeln. 90 km/h orkade den rätt bra på 5:an men det var inte överdrivet kul i 75-80 km/h, då det blev att växla 4:an-5:an-4:an-5:an-4:an-5:an om vartannat jämt. Urk.Men det var knappast läge att öka till 90, för då blir det väl spöstraff vid poliskontrollen.

- simonbertilsson
Overdrive?daniel_s skrev:Med vad hette den där överväxeln nu igen gick det väl ganska lätt att växla? Bara flärpa på strömställaren och kanske rycka till lite med gaspedalen (säkert jättebra för kardanaxeln...Verspieder skrev:Jag drar paralleller till de förb..... 80-vägarna i Norge som jag ofta körde på förr med min Volvo 240 med svag förgasarmotor (B21A) och förändrad utväxling på bakaxeln. 90 km/h orkade den rätt bra på 5:an men det var inte överdrivet kul i 75-80 km/h, då det blev att växla 4:an-5:an-4:an-5:an-4:an-5:an om vartannat jämt. Urk.Men det var knappast läge att öka till 90, för då blir det väl spöstraff vid poliskontrollen.
)
Den fanns väl bara på 740, och då 740 med enbart fyra växlar i övrigt. Rent tekniskt gick den att koppla in på alla växlar, men den var spärrad så att man bara kunde koppla in den på fyran, då det slet för mkt på antagligen kardanen att koppla in den på lägre.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Nänä, försök inte.simonbertilsson skrev:Overdrive?
Den fanns väl bara på 740, och då 740 med enbart fyra växlar i övrigt.