Veolia 2634 med en inte helt vanlig trafiksskylt...

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

60

Inlägg av Verspieder »

Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Inlägg av Mattias Henriksson »

Verspieder skrev:
mickeb skrev:Fast lägre hastigheter som 10, 8, 5 och kanske också 20 då har väl alltid funnits där det är motiverat, oavsett den officiella skalan.
På gårdsgata ska man ju köra i "gånghastighet". Hur fort är det? 6 km/h?
1:ans växel, med uppsläppta gas- och kopplingspedaler, fick jag lära mig i körskolan.
Användarens profilbild
Åbty
Inlägg: 243
Blev medlem: lördag 11 november 2006 15:47
Ort: Hemma

Inlägg av Åbty »

Verspieder skrev:På gårdsgata ska man ju köra i "gånghastighet". Hur fort är det? 6 km/h?
Nej, det är faktiskt 7-9 Km/h.
Gallofobi - Rädsla för Frankrike, fransk kultur - Vem är inte det?
Papafobi - Rädsla för påven - Bättre det än avven.
Macrofobi - Rädsla för långa väntetider - Inget för SL-trafiken.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7518
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

mickeb skrev:
Kantorn skrev: Inte 20. 30 - 120.
Ähum...
<Bortklippt> bild </Bortklippt>

Fast lägre hastigheter som 10, 8, 5 och kanske också 20 då har väl alltid funnits där det är motiverat, oavsett den officiella skalan.
Är 20-skyltarna (och lägre) sanktionerade av vägverket? Sätts inte de upp på initiativ av andra instanser? Jag har nog sett 15 också för den delen. Minns dock ej var.

Läste någonstans på hemsidan att de aktuella gränserna var just 30 - 120. Därav detta påstående.
Professionell tyckare
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Kantorn har helt rätt i sin misstanke som rör sig i 30-120 km/h:
Riksdagen.se skrev:Riksdagen sade ja till regeringens förslag om nya hastighetsgränser. Förslaget innebär att beslutande myndigheter, som Vägverket och kommunerna, ska kunna använda sig av 10-steg i intervallet 30-120 km/timmen.
Full info:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 06/07:TU15
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

Malmö är nu smockat med 40-skyltar.
Synd att man inte är trafikpolis som jobbar på ackord! 8)
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
Kronobergarn
Inlägg: 478
Blev medlem: måndag 19 juni 2006 16:54
Ort: Alvesta/Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Ha ha ja det skulle bli mkt klir & prasel i kassan till polisens klubbträffar :wink:

Från Åkareplatsen - Svingeln i bägge riktningarna är det 40 som vi såg på nån bild... med tanke på att det fins obevakde övergångsställen så tycker jag det är bra... dessa övergångar är livsfarliga i rusningtrafik enl mitt tycke... jag kom med en 17 i bussfilen mot C stanna för en dam med barnvagn och ett barn i handen... jag ser bilar komma till höger om mig då den filen var fri från köer just då... samtidigt så blinkade jag höger samtidigt så visa jag kvinnan att vara försiktig... allt gick bra trots att bilarna ingnorerade min blinkning och fick bromsa kraftigt när dom fick se en skymt av kläder framför bussen... jag har sett andra hår resande tillbud... sen så bruka jag hänga mig på tutan när folk ska korsa vägen mellan övergångställerna... dom står mitt i bussfilen och vänta tills bilarna i motsatt färdriktning ska passera... att det blev 40 har jag hört att man vill minska partikel yret från asfallten... typ för en renare luft... men dom ska ju bygga en alé där sen så bussarna ska ut i snabbspåret som ska asfallteras...

Ber om ursäkt om det blev en roman av det hela... testa det nya röstforum :lol: :wink:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Jag drar paralleller till de förb..... 80-vägarna i Norge som jag ofta körde på förr med min Volvo 240 med svag förgasarmotor (B21A) och förändrad utväxling på bakaxeln. 90 km/h orkade den rätt bra på 5:an men det var inte överdrivet kul i 75-80 km/h, då det blev att växla 4:an-5:an-4:an-5:an-4:an-5:an om vartannat jämt. Urk. :x Men det var knappast läge att öka till 90, för då blir det väl spöstraff vid poliskontrollen.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Jag drar paralleller till de förb..... 80-vägarna i Norge som jag ofta körde på förr med min Volvo 240 med svag förgasarmotor (B21A) och förändrad utväxling på bakaxeln. 90 km/h orkade den rätt bra på 5:an men det var inte överdrivet kul i 75-80 km/h, då det blev att växla 4:an-5:an-4:an-5:an-4:an-5:an om vartannat jämt. Urk. :x Men det var knappast läge att öka till 90, för då blir det väl spöstraff vid poliskontrollen.
Med vad hette den där överväxeln nu igen gick det väl ganska lätt att växla? Bara flärpa på strömställaren och kanske rycka till lite med gaspedalen (säkert jättebra för kardanaxeln... :oops: )
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Jag drar paralleller till de förb..... 80-vägarna i Norge som jag ofta körde på förr med min Volvo 240 med svag förgasarmotor (B21A) och förändrad utväxling på bakaxeln. 90 km/h orkade den rätt bra på 5:an men det var inte överdrivet kul i 75-80 km/h, då det blev att växla 4:an-5:an-4:an-5:an-4:an-5:an om vartannat jämt. Urk. :x Men det var knappast läge att öka till 90, för då blir det väl spöstraff vid poliskontrollen.
Med vad hette den där överväxeln nu igen gick det väl ganska lätt att växla? Bara flärpa på strömställaren och kanske rycka till lite med gaspedalen (säkert jättebra för kardanaxeln... :oops: )
Overdrive?
Den fanns väl bara på 740, och då 740 med enbart fyra växlar i övrigt. Rent tekniskt gick den att koppla in på alla växlar, men den var spärrad så att man bara kunde koppla in den på fyran, då det slet för mkt på antagligen kardanen att koppla in den på lägre.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

simonbertilsson skrev:Overdrive?
Den fanns väl bara på 740, och då 740 med enbart fyra växlar i övrigt.
Nänä, försök inte. :wink: Den fanns såväl på 240 som på 740, jag har själv haft en 244 med B21, fyrväxlad manuell låda (M46?) och överväxel. Lite nyare modeller fanns med både 4+1 och 5-växlad låda, jag har för mig att det var de starkare modellerna som hade överväxeln kvar för den femväxlade lådan var lite för klen. Fast nu är vi iofs långt bort från ämnet bussar...
Skriv svar