Sida 2 av 2

Postat: tisdag 15 maj 2007 18:58
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Poängen är att cykeln funkar bra även i glesbygd. Låt oss definiera glesbygd som två hus per kvadratkilometer, och "fungerar bra med cykel" innebär att ingen har längre än tre kilometer (tio minuter med cykel) till hållplats/matbrevlåda.
Det där påståendet är väldigt märkligt med tanke på hur många i glesbygden som bor längre än tre kilometer från en busshållplats.

Min poäng är att en ökad användning av cykel kan ge underlag för fler busshållplatser i glesbygden. Detta genom att varje busshållplats därigenom får ett större upptagningsområde, jamfört med om passagerarna promenerar till hållplatsen.

Jag säger inte att man ska cykla 15 km till Avesta eller 12 km till hållplatsen utanför Avesta (tar iofs inte mer än 36 minuter). Vad jag säger är att om man t ex har en bostadstäthet på två hus per kvadratkilometer, så kan man försörja upp till teoretiskt 56 bostäder med en enda hållplats med högst nio minuters cykeltur till bostaden.

I mitt snygga och detaljerade diagram nedan ser vi 48 hus, fördelat på 12 hus längs fyra vägasvnitt som alla är 3km långa. Stora vägar är tjocka och småvägar är tunna. De två parallela vägarna ligger 2km från varandra. Det är 500m mellan varje hus på vägarna, tomterna mellan de två parallela vägarna mäter 500x1000m, så det är två hus per kvadratkilometer. De som bor i nordost och nordväst behöver diagonella genvägar och hamnar 3,6 kilometer eller 11 minuter från hållplatsen.

Bild

Om detta är glesbygd kan diskuteras, men kollektivtrafikmässigt tycker jag det är rätt glest. Trots det kan man få till en busshållplats med underlag på 48 bostäder, och matutlämning. Ändå ligger tomterna på en halv kvadratkilometer. Ingen har längre än 12 minuters cykeltur till hållplatsen/matutlämningen, och 44 hus har högst nio minuter till hållplatsen. Om man kompletterar med ytterligare en parallel väg i söder får man ytterligare 24 hus, totalt 72 hus på denna enda hållplats, utan att öka restid eller minska tomtstorleken.

Om man är bonde på heltid eller deltid lär man behöva motoriserade redskap ändå. Men om bonden bor ihop med t ex en lärare så kan detta resonemang vara ett sätt att minska från två bilar till en.

Tillägg: Flyttade vägarna till 2km från varann och ändrade texten. Om man drar en diagonell cykelstig från hållplatsen till två kilometer från korsningen på lilla vägen så får ingen längre än 3,8km till hållplatsen, 12 minuter.

Tillägg två: jag hade för många hus på var sida om vägen. Rättat nu.

Re: Cykling på landsbygden

Postat: torsdag 24 maj 2007 11:38
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Södertörn har också en del glesbygd väster om järnvägen. Några kilometer väster om Hemfosa station finns t ex några byar som heter Söderby och Västerby. Man kan åka buss 848 för en tur dit.
I lördags åkte jag bil genom (Övre) Söderby och Västerby. Genom byarna går linje 848 som varje vardag har ett tiotal turer till Västerhaninge resp. Nynäshamn och linje 729 med fem turer dagligen till Tumba resp. Spångbro och med bytesmöjligheter till Nynäshamn, Ösmo och Södertälje.

Ungefärlig restider med buss(+pendeltåg) till Nynäshamn, Södertälje resp. Stockholms central ligger alla runt en timme beroende på tid på dygnet.

Huruvida det här är glesbygd eller inte kan diskuteras (enligt befolkningsstatistiken: ja, enligt Glesbygdsverket: nej), däremot vågar jag påstå att en by med de här möjligheterna att åka kollektivt inte på något sätt är representativ för den svenska glesbygden.

Postat: torsdag 24 maj 2007 11:54
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:I mitt snygga och detaljerade diagram nedan ser vi 48 hus, fördelat på 12 hus längs fyra vägasvnitt som alla är 3km långa. Stora vägar är tjocka och småvägar är tunna. De två parallela vägarna ligger 2km från varandra. Det är 500m mellan varje hus på vägarna, tomterna mellan de två parallela vägarna mäter 500x1000m, så det är två hus per kvadratkilometer. De som bor i nordost och nordväst behöver diagonella genvägar och hamnar 3,6 kilometer eller 11 minuter från hållplatsen.

Bild
Finns det överhuvudtaget något exempel från verkligheten där bebyggelsen ser ut så där?

Postat: torsdag 24 maj 2007 12:42
av OSkar000
Personligen så använder jag kollektivtrafiken så mycket som möjligt och cyklar om jag ska någon kortare sträcka, exempelvis till sommarjobbet.

Men, det finns tillfällen då det inte finns något vettigt alternativ till bilen. Har en sommarstuga cirka en mil hemifrån som visserligen ligger nära en busshållplats med relativt god turtäthet på vardagarna. Problemet är att jag tror ingen bussförare skulle acceptera att man kommer med ett lass packning som motsvarar vad man får in mellan golv och tak i en stor personbil. Dessutom ska allt transporteras till och från busshållplatsen vilket hemifrån är 15 minuters promenad och i andra änden cirka fem minuter. Även om det inte rör sig om lika mycket packning alla gånger så är det i nio fall av tio mer än vad en person kan bära med sig. Cykel hela vägen är inte ett alternativ då vägen är högst olämplig att cykla på och alternativa vägar saknas. Tidsmässigt tar det cirka 15 minuter med bil hela vägen, med buss skulle det ta det tredubbla inklusive gång till hållplatsen.

Så fort man har mer än vad man kan bära med sig på ett vettigt sätt så blir bilen ett mycket attraktivare alternativ.

Även om mycket arbetspendling och liknande skulle gå att ersätta med kollektivtrafik för många så går det aldrig att ersätta den egna bilen helt. Och för att kollektivtrafiken ska bli attraktivare för de som åker bil idag måste den bli avsevärt mycket snabbare och bekvämare. Vem sjutton vill byta bort en bekväm bil med bra värme och luftkonditionering mot en halvskabbig buss där man inte vet om man kommer få sitta i polar- eller ökenklimat? Ibland vet man inte ens om man kommer att få en sittplats...

Tiden är också en viktig faktor, det tar för mig mer än dubbelt så lång tid att åka kollektivt de fyra milen jag har till universitetet än att åka bil. Tiden på bussen/tåget är dessutom svår att utnyttja till annat även om det brukar bli nån halvtimmes extrasömn under resan vilket inte hade varit möjligt om jag kört bil. Bussbyten är också en sak som tar tid, 10-15 minuters väntan på att få byta buss eller byta till tåg. Jag är rätt övertygad om att det under högtrafikperioden på morgonen och eftermiddagen finns tillräckligt många resande som åker från ungefär samma plats till ungefär samma plats för att det skulle gå att köra en direktbuss som i princip hämtar direkt vid arbetsplatsen och kör de flesta nästan ända hem utan några bussbyten.

Avståndet till hållplatsen är också något som påverkar. Jag har cirka 15 minuters promenad till den närmaste hållplatsen, till bilen är det 15 meter.. om en så långt.

Re: Cykling på landsbygden

Postat: fredag 25 maj 2007 18:05
av Erik Sandblom
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Södertörn har också en del glesbygd väster om järnvägen. Några kilometer väster om Hemfosa station finns t ex några byar som heter Söderby och Västerby. Man kan åka buss 848 för en tur dit.
I lördags åkte jag bil genom (Övre) Söderby och Västerby. Genom byarna går linje 848 som varje vardag har ett tiotal turer till Västerhaninge resp. Nynäshamn och linje 729 med fem turer dagligen till Tumba resp. Spångbro och med bytesmöjligheter till Nynäshamn, Ösmo och Södertälje.

Ungefärlig restider med buss(+pendeltåg) till Nynäshamn, Södertälje resp. Stockholms central ligger alla runt en timme beroende på tid på dygnet.

Huruvida det här är glesbygd eller inte kan diskuteras (enligt befolkningsstatistiken: ja, enligt Glesbygdsverket: nej), däremot vågar jag påstå att en by med de här möjligheterna att åka kollektivt inte på något sätt är representativ för den svenska glesbygden.

Stannar bussen i Österby? Det är fyra kilometer från Österby till Hemfosa station. Då kan det ta 12 + 35 minuter att komma in till Stockholm Central med cykel och tåg. Säg 50-55 minuter totalt. Det kanske handlar om att bygga en cykelbana förbi en farlig korsning, och asfaltera en liten grusväg för cykelbruk.

Kanske blir detta lite snabbare och flexiblare än att vänta på bussen till Västerhaninge och där byta till pendeln, särskilt om bussen inte stannar i Österby.

Så, om Söderby har lite för bra kollektivtrafik för att vara representativ, låt oss då ta bort pendeln eller bussen, eller båda. Då blir ju cykeln ett utmärkt redskap för att samla byborna runt vår nya hållplats, och betjäna hela byn med ett enda stopp. Gör sen likadant med de andra byarna längs vägen. Då kan man få till en busslinje med rimliga restider och turtähet. Kalla det glesbygd eller vad du vill, men vi har nu fixat en busslinje där det tidigare inte fanns någon.

En cyklist håller 15-25 km/h, vilket blir tre kilometer på nio minuter. Det är en generell sanning och kan bli en stark dragkaft för kollektivtrafiken. Tänk på hur bil och flyg kompletterar varandra. Tillsammans erbjuder de heltäckande och snabba transporter. Cykel och kollektivtrafik kan fungera tillsammans på precis samma sätt.

Postat: fredag 25 maj 2007 18:15
av Erik Sandblom
OSkar000 skrev:Men, det finns tillfällen då det inte finns något vettigt alternativ till bilen.

klipp

Avståndet till hållplatsen är också något som påverkar. Jag har cirka 15 minuters promenad till den närmaste hållplatsen, till bilen är det 15 meter.. om en så långt.

Bilpool är ett bra alternativ för den som inte använder bilen varje dag.
http://www.bilpool.se/html/bildspel/

Man behöver inte upphöra med att använda bil helt och hållet. Det är ju jättebra om man kan minska lite.

När det gäller avstånd till hållplats, och byten och sånt, så är återigen cykeln ett mycket bra alternativ. Man kan cykla till en annan hållplats som erbjuder snabbare eller direktare resor. Det kanske finns nån expressbuss en bit längre bort. Lite som att åka tåg Växjö-Kastrup, och sen vidare med flyg till södra Europa, istället för att flyga Växjö-Arlanda och sen flyga tillbaka söderut mot Europa.

Postat: fredag 25 maj 2007 19:48
av Slagpåse
Och hur ska det funka med en bilpool ifrån Öckerö till Lunbystrand?? :shock:

Postat: fredag 25 maj 2007 22:41
av OSkar000
Erik Sandblom skrev:
OSkar000 skrev:Men, det finns tillfällen då det inte finns något vettigt alternativ till bilen.

klipp

Avståndet till hållplatsen är också något som påverkar. Jag har cirka 15 minuters promenad till den närmaste hållplatsen, till bilen är det 15 meter.. om en så långt.

Bilpool är ett bra alternativ för den som inte använder bilen varje dag.
http://www.bilpool.se/html/bildspel/

Man behöver inte upphöra med att använda bil helt och hållet. Det är ju jättebra om man kan minska lite.

När det gäller avstånd till hållplats, och byten och sånt, så är återigen cykeln ett mycket bra alternativ. Man kan cykla till en annan hållplats som erbjuder snabbare eller direktare resor. Det kanske finns nån expressbuss en bit längre bort. Lite som att åka tåg Växjö-Kastrup, och sen vidare med flyg till södra Europa, istället för att flyga Växjö-Arlanda och sen flyga tillbaka söderut mot Europa.
Fast nu finns det ingen bilpool här.. och bilen står redan på garageuppfarten och är betald. Dock har den stått där nästan hela veckan eftersom det är bra cykelväder nu.

Jag försöker använda cykeln så mycket som möjligt för att ta mig till och från bussen/tåget.. men när det är tre olika hållplatser att välja på beroende på vilket transportsätt och avgång jag väljer på så tenderar den alltid att stå på fel ställe när jag ska hem vilket gör att alternativet gång är mer attraktivt eftersom jag då slipper gå ett par kilometers omväg för att hämta cykeln. Behöver jag tillägga att jag inte åker bil till hållplatsen/stationen om inte någon annan i familjen har ett ärende i samma riktning?

Re: Cykling på landsbygden

Postat: söndag 27 maj 2007 9:37
av NerdBoy
Erik Sandblom skrev:Stannar bussen i Österby? Det är fyra kilometer från Österby till Hemfosa station. Då kan det ta 12 + 35 minuter att komma in till Stockholm Central med cykel och tåg. Säg 50-55 minuter totalt. Det kanske handlar om att bygga en cykelbana förbi en farlig korsning, och asfaltera en liten grusväg för cykelbruk.

Kanske blir detta lite snabbare och flexiblare än att vänta på bussen till Västerhaninge och där byta till pendeln, särskilt om bussen inte stannar i Österby.
(OK, nu byter vi alltså by helt plötsligt?) Nej, på min karta verkar det inte gå några bussar genom Österby. Å andra sidan ser det bara ut att vara en kilometer till Västerby.
Erik Sandblom skrev:Så, om Söderby har lite för bra kollektivtrafik för att vara representativ, låt oss då ta bort pendeln eller bussen, eller båda. Då blir ju cykeln ett utmärkt redskap för att samla byborna runt vår nya hållplats, och betjäna hela byn med ett enda stopp. Gör sen likadant med de andra byarna längs vägen. Då kan man få till en busslinje med rimliga restider och turtähet. Kalla det glesbygd eller vad du vill, men vi har nu fixat en busslinje där det tidigare inte fanns någon.
Nej, riktigt så enkelt är det inte att "fixa en busslinje" för om det hade funnits ett underlag för en sådan linje, tror du inte att SL hade startat en linje där då?
Erik Sandblom skrev:En cyklist håller 15-25 km/h, vilket blir tre kilometer på nio minuter. Det är en generell sanning och kan bli en stark dragkaft för kollektivtrafiken. Tänk på hur bil och flyg kompletterar varandra. Tillsammans erbjuder de heltäckande och snabba transporter. Cykel och kollektivtrafik kan fungera tillsammans på precis samma sätt.
Varför utgår du hela tiden ifrån att de som bor på landet aldrig har sett en cykel? :roll: