Web-designern som mördades i Bergsjön

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Kanske lite OT men här i Gbg så diskuteras just nu mycket om våldet i skolan .. Ett våld som är koncentrerat till _vissa_ stadsdelar och som även drabbar kollektivtrafiken...

Nedan en länk till G(öteborgs)P(osten) om detta:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=332584

Sedan får var och en dra sina egna slutsatser..

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=329977

En av de (inte dem) misstänkta mördarna är skriven i Skara. Dags att börja misstro västgötarna, måntro...
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

djth skrev:
Peter-Kbh skrev:Kolla på länder med låg invandring - Finland exempelvis har inte alls dem problemen Sverige brottas med. Likaså Danmark där jag själv bor har inte dem problemen som Sverige har inte i den utsträckningen iaf.
Med tanke på hur Danmark hanterar frågan är det i så fall ren tur att det inte uppstår värre kravaller än det gör... Men det verkar ju å andra sidan de danskfödda ungdomarna klara så bra själva.

Att göra jämförelser är inte alltid så lätt... Hade jag inte haft annat att göra i kväll hade jag kunnat skriva några längre texter om hur den svenska välfärden hade varit i dag utan invandringen i Sveriges historia. Vi har byggt välfärdssamhället med invandring som stöd, även om det främst handlat om arbetskraftinvandring.
Peter-Kbh skrev:Skall jag vara helt ärlig, jag är från Sverige - född och uppvuxen. Jag är av den sanna övertygelsen att jag behöver inte ta hänsyn i mitt egna land när jag pratar om folk från andra länder.
Sverige har yttrandefrihet och vill jag bunta ihop alla från mellanöstern så har jag rätt att göra det. Visst jag är med på noterna att det inte får mig personligen att se särskilt smart ut. Men när man har hört en massa och sett en massa, så blir det på det viset, att man buntar ihop alla.
Det ligger väl snarare i invandrarnas intresse att dem blir dessa med goda ögon, än svenskarnas.
Måste dessvärre meddela att du har fel där... Det finns nämligen inskränkningar i den svenska yttrandefriheten. Men du får reda ut den saken utan min hjälp, om du skulle vara intresserad. Det tror jag inte att du är.

Intressant att du erkänner att du inte verkar så smart när du säger som du gör. Du kanske skulle fundera igenom hur mycket förnuft som egentligen finns i dina argument...
Vill ju säga det när du slänger iväg en anklagelse om vad danska ungdomar gör och inte gör. Jag bor ca 400 meter från det gamla Ungdomshuset så jag är en förstahands källa.
Ja det är riktigt att det var demonstrationer och det var också riktigt att det var mycket bråk kring demonstrationerna. Men EN sak som i alla fall JAG såg var att när svensk media rapporterade från oroligheterna så nämndes inte ett ord om att det dem flesta av dem stora bråken drogs igång av invandrare som kastade flaskor och stenar mot polisen, det var när startskotten hade gott som danska ungdomar också blev involverade. Något som den svenska median överhuvudtaget inte nämnde så mycket som en vokal om.
Men den danska median är inte så PK som den svenska är, och här censureras inget.

Jag vet mycket väl att det finns inskränkningar i yttrandefriheten. Men att säga att invandrare ligger bakom en stor del av dem grövre brott som begås i dem större städerna är dock inte olagligt att säga. Men jo, jag vet mycket väl att den svenska press och yttrandefriheten är rena skämtet.
Att göra jämförelser är inte alltid så lätt... Hade jag inte haft annat att göra i kväll hade jag kunnat skriva några längre texter om hur den svenska välfärden hade varit i dag utan invandringen i Sveriges historia. Vi har byggt välfärdssamhället med invandring som stöd, även om det främst handlat om arbetskraftinvandring.
Ja men som du ser, så skriver jag inget om arbetskraftsinvandringen, speciellt inte den som kom på 60- och 70-talet. Som jag skrev tidigare; Sverige körde en aktiv assimilerings politik den gången. Vet du inte vad ordet betyder så föreslår jag att du slår upp det.
Den invandringen skiljer sig i hästlängder från den invandringen Sverige har haft sedan början av 90-talet.

I övrigt så vill jag nämna den artikel som Bengt här ovan har tagit fram.

För er som är lata:
"Vättleskolan bara toppen på isberg"

Lärarförbundets huvudskyddsombud varnar för åtgärder mot fler skolor i Göteborg under våren.
- Det här är toppen av ett isberg, säger Christer Wrangsten om problemen på Vättleskolan och Högsboskolan.

Elever på Vättleskolan har sedan i höstas hotat och misshandlat lärare och andra elever. Högsboskolan fick, efter flera polisanmälningar om hot, ofredande och misshandel, stänga i förtid en dag före sportlovet i år.
Bakom beslutet fanns krav från Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Kommunal och SKTF om att skolan skulle utreda bristerna i arbetsmiljön. Och, ändå viktigare, ta tag i problemen.

Det kallas för en 66a-begäran, efter kapitel och paragraf i arbetsmiljölagen, och innebär att skyddsombudet sätter press på arbetsgivaren. Om inget händer går ärendet vidare till Arbetsmiljöverket.
- Vi börjar bli bättre på att använda lagen på det här sättet, och det kommer att komma fler tillfällen. Vi befarar att det är oroligt på fler skolor, och vi kommer eventuellt att göra extra kontroller och begära in handlingsplaner mot våld och hot, säger Christer Wrangsten, huvudskyddsombud och sammankallande i Lärarförbundets arbetsmiljöutskott i Göteborg.

Att facket inte reagerar med en gång, när de får signaler om att det finns problem med hot och våld på en skola, beror på omfattningen.
- Vi måste göra en bedömning genom att besöka skolan och prata med lärare och chefer. Det första vi säger är att skolledningen ska tag i problemen och ta reda på hur man ska komma till rätta med dem.
En plan för att hantera våld och hot är ett steg på vägen. Arbetsmiljöverkets inspektion av 300 skolor, som blev färdig tidigare i år, visar att många saknar rutiner för hur personalen ska göra.

Om det uppstår risker för allvarliga personskador är skolan skyldig att anmäla händelsen till Arbetsmiljöverket. Förra året kom det in sammanlagt åtta anmälningar i Göteborg. Hittills i år är antalet fyra. Siffror för hela landet visar att antalet anmälningar har fördubblats sedan 2003.
Peter Norell, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund, tror att problemen på Vättleskolan och Högsboskolan är stora i förhållande till andra skolor. Han understryker att facket undviker att tvinga skolorna att åtgärda problemen genom en 66a-begäran.
- Risken är ändå att det kommer att bli vanligare. Arbetsgivarna får allt svårare att lösa problemen med våld och hot, eftersom de blir fler och fler, säger han och hänvisar till att paragrafen knappast användes alls för ett par år sedan.

Exempel på stadsdelar där facket vid ett eller flera tillfällen ställt krav på förbättringar i skolan är Lärjedalen, Kortedala, Gunnared, Backa, Biskopsgården, Härlanda och Högsbo.
Målet är, från fackets sida, att förbättra arbetsmiljön i skolan.
- Sen hoppas vi, genom att ta till den här åtgärden, att vi hjälper ungdomar som är på väg utför, säger Peter Norell.
Här kan ju nämnas att av dem sju stadsdelar som nämns i slutet av artikeln är det EN som är förhållandevis "svensk", nämligen Härlanda, där jag själv förövrigt jag bott i ett antal år.
Dem andra sex stadsdelar är kända för sin invandrartäthet.
Men som sagt, jag är ju bara en hemsk "rasist" för att jag drar upp sanningar.

Sverige är oerhört konformistiskt och Politiskt Korrekt och toppstyrs av en liten "PK-maffia", som sällan eller aldrig varit utanför Stockholms innerstad. Och Gud nåde den som inte håller med dem och anammar deras synsätt och värderingar. Den riskerar både jobb och socialt liv.
rote

Inlägg av rote »

Det var sant att det var invandrare som bråkade vid Ungdomshuset. Närmare bestämt tyska anarkister, som har hårda erfarenheter från liknande stormningar.

Men oops, vita personer och speciellt inte andra västerländska turister brukar ju räknas till kategorin "invandrare" :P
Peter Kbh skrev:Ja men som du ser, så skriver jag inget om arbetskraftsinvandringen, speciellt inte den som kom på 60- och 70-talet. Som jag skrev tidigare; Sverige körde en aktiv assimilerings politik den gången. Vet du inte vad ordet betyder så föreslår jag att du slår upp det.
I en DN-artikel från ett par år sedan sade Torbjörn Kastell (tidigare andre vice ordförande, politisk redaktör för SD-Kuriren och ideolog) följande om ett ev. SD-samhälle:

"I ett sånt samhälle måste invandrarna, främst de utomeuropeiska, vara assimilerade. De måste avsäga sig sin kultur, religion, sina traditioner och rötter."

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=59907

Förvisso är inte judarna att betrakta som invandrare i Sverige, men Kastell gör klart att ovanstående gäller samtliga invånare i Sverige.
Ledordet är "bevara Sverige svenskt".

"Begreppen assimilation eller assimilering används för att beskriva den process genom vilken en grupps kulturella särart försvinner eller överges i mötet med majoritetssamhället."

Källa: http://www.sverigemotrasism.nu/kunskape ... ering.html

Blandar du inte ihop assimilation med integration nu?
Du menar väl inte att judarna gett upp sina kulturella särdrag? När en judes kultur, religion, tradition och rötter tas ifrån honom, upphör han då inte att vara jude?
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Vill ju säga det när du slänger iväg en anklagelse om vad danska ungdomar gör och inte gör. Jag bor ca 400 meter från det gamla Ungdomshuset så jag är en förstahands källa.
Ja det är riktigt att det var demonstrationer och det var också riktigt att det var mycket bråk kring demonstrationerna. Men EN sak som i alla fall JAG såg var att när svensk media rapporterade från oroligheterna så nämndes inte ett ord om att det dem flesta av dem stora bråken drogs igång av invandrare som kastade flaskor och stenar mot polisen, det var när startskotten hade gott som danska ungdomar också blev involverade. Något som den svenska median överhuvudtaget inte nämnde så mycket som en vokal om.
Men den danska median är inte så PK som den svenska är, och här censureras inget.
Det var inte en anklagelse, det var ett konstaterande. Ingen (inte du heller) har emotsagt det.

Det är ett aktivt ställningstagande från svensk press att inte hjälpa rasisternas försök att svartmåla invandrare som grupp. En brottslings etnicitet är oftast inte av vikt i rapporteringen.
Som jag skrev tidigare; Sverige körde en aktiv assimilerings politik den gången. Vet du inte vad ordet betyder så föreslår jag att du slår upp det.
Jag vet mycket väl vad det betyder, jag kan dessutom stava det.
Den invandringen skiljer sig i hästlängder från den invandringen Sverige har haft sedan början av 90-talet.
Ja det gör den. Inte minst på så sätt att dagens invandrare inte har någon chans att göra en insats för samhället på det sätt som en absolut majoritet av dem absolut vill. Det är nästan komiskt att det är kulturellt viktigare för de flesta invandrare att göra en insats för Sverige än vad de infödda svenskarna själva tycker.

Om vi i stället ger människor med sociala problem ett människovärde, kanske vi landar någon annanstans än i ökande integrationsproblem.
Här kan ju nämnas att av dem sju stadsdelar som nämns i slutet av artikeln är det EN som är förhållandevis "svensk", nämligen Härlanda, där jag själv förövrigt jag bott i ett antal år.
Men nu är du själv invandrare..?
Men som sagt, jag är ju bara en hemsk "rasist" för att jag drar upp sanningar.
Det är absolut en sanning att det finns kriminella invandrare. Men det är inte en sanning att invandrare är kriminella.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

rote skrev:Det var sant att det var invandrare som bråkade vid Ungdomshuset. Närmare bestämt tyska anarkister, som har hårda erfarenheter från liknande stormningar.

Men oops, vita personer och speciellt inte andra västerländska turister brukar ju räknas till kategorin "invandrare" :P
Peter Kbh skrev:Ja men som du ser, så skriver jag inget om arbetskraftsinvandringen, speciellt inte den som kom på 60- och 70-talet. Som jag skrev tidigare; Sverige körde en aktiv assimilerings politik den gången. Vet du inte vad ordet betyder så föreslår jag att du slår upp det.
I en DN-artikel från ett par år sedan sade Torbjörn Kastell (tidigare andre vice ordförande, politisk redaktör för SD-Kuriren och ideolog) följande om ett ev. SD-samhälle:

"I ett sånt samhälle måste invandrarna, främst de utomeuropeiska, vara assimilerade. De måste avsäga sig sin kultur, religion, sina traditioner och rötter."

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=59907

Förvisso är inte judarna att betrakta som invandrare i Sverige, men Kastell gör klart att ovanstående gäller samtliga invånare i Sverige.
Ledordet är "bevara Sverige svenskt".

"Begreppen assimilation eller assimilering används för att beskriva den process genom vilken en grupps kulturella särart försvinner eller överges i mötet med majoritetssamhället."

Källa: http://www.sverigemotrasism.nu/kunskape ... ering.html

Blandar du inte ihop assimilation med integration nu?
Du menar väl inte att judarna gett upp sina kulturella särdrag? När en judes kultur, religion, tradition och rötter tas ifrån honom, upphör han då inte att vara jude?
Nej dem invandrarna jag pratar om och dem som nämndes i dem danska tidningarna var andra generationens invandrare, främst från en muslimsk bakgrund. Det är ingen hemlighet här i Danmark, men det tycks det helt uppenbarligen vara i Sverige.
Att det också var "utlänningar" är heller ingen hemlighet. Men då orden betyder olika så använde jag invandrare för att dem inte skulle blandas samman med utlänningar, alltså att det inte skulle missförstås, men det gjorde det så ändå. Dem utlänningar - främst tyskar, svenskar blev körda med bussar ut ur landet eller dvs dem som inte hamnade i polisens förvar.

Det där han pratar om får stå för Herr Kastell.
Jag har aldrig sagt att någon skall behöva avsäga sig religion, eftersom det är religions frihet i Sverige. Och även om det INTE var religions frihet så anser jag fortfarande att folk har rätt till sin religion.
Assimillering i mina ögon är att invandrare rättar sig efter svenska lagar, regler och normer. Vill man hålla på med religion, så får man naturligtvis göra det. Men man skall inte kräva av Sverige att man skall få tempel eller byggnader osv. Man skall inte kräva särskilda lagar eller regler. När jag gick i skolan så var man tvungen att ta av sig kepsen i klassrummet. Men flickor som vill gå i slöja eller ännu extremare - burka får fritt göra det i institutioner. Hur hänger det samman, varför skall Sverige anpassa sig efter dem och inte dem anpassa sig efter Sverige? Vill de gå med burka i privatlivet får dem hemskt gärna göra det, men dem skall inte vara förvånade om dem blir diskriminerade när dem söker arbete om dem envisas att gå med sina religions symboler.
Det samma gäller kristna liksom judar, att visa sin religion på ett utmärkande sätt i ett så sekulariserat samhälle som trots allt Sverige är, ja då har dem sig själva att skylla om dem inte får några arbeten.

Angående judar så har dem varit i Sverige i hemskt många år, och har inte alls samma rykte om sig som exempelvis muslimer har.
Jag tycker jag hör talas om fler extrema muslimer än extrema judar.
Faktumet är att jag är inte ens säker på om jag någonsin sett en jude (vad jag vet) i Sverige.
Det visar väl att dem är ganska så assimilerade, och jag har inte hört dem klaga.
Det är nästan komiskt att det är kulturellt viktigare för de flesta invandrare att göra en insats för Sverige än vad de infödda svenskarna själva tycker.
Vad baserar du det på? Har du några källor eller tar du saker ur luften nu eller?
Men nu är du själv invandrare..?
Ja i den bemärkelsen är jag, men alltså herregud, om du vill hänga upp dig på att en norrman är invandrare i Sverige eller en svensk är invandrare i Danamrk så får du gärna göra det. Du vet mycket väl om att det är inte den sortens "invandring" vi pratar om.
Skandinavien har i princip varit ett och samma land och våran kulturskillnader är minimala, så jag orkar inte att sitta och försvara faktumet att jag lämnat Sverige. Att flytta över sundet är som att flytta från Stockholm till Märsta, no big deal. Det tycker varken svenskar eller danskar.
Men och andra sidan, du sitter i Stockholm, vad vet du om Öresunds-regionen, förutom att det finns en bro i mellan Malmö och Köpenhamn?

Nej det är väl klart som fan att dagen invandrare inte har en chans, när Sverige har tagit in fler än vad som går och räkna, och många av dem inte har någon större motivation att lära sig svenska (också detta bekräftas i artikeln om Södertälje i dagens Metro).
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Peter-Kbh>> Du skriver att det är din fulla rätt att bunta ihop t ex från mellanöstern och stämpla dess som brottslingar och att det är din fulla rätt.

Vet ju vem som är riktigt rasistisk i denna tråd och drar alla invandrare över samma kam, skitkammen.

Jag träffar invandrare dagligen på mitt nya jobb, dessa kan man verkligen inte kalla för brottslingar, dom jobbar o sliter och lär göra rätt för sig även hemma och då drar dessa sitt strå till stacken.
Känner även en del svenskar som inte lyfter ett finger och ligger samhället till last, även en del av dessa svenskar är kraftigt brottsliga.
Jag träffade många invandrare i mitt förra jobb och oftast var det minst problem i just Bergsjön, visst var det busar igång men "väckte" man dom så var dom flesta fromma som lamm (fast jag skulle i vissa fall inte vilja möta dom i en mörk gränd).

Det här tar förståss inte bort det tragiska att en kille blir mördad för en sketen dators skull, att ett liv inte är mycket värt ÄR tragiskt.
Så även mamman som dog i Askim, det är tragiskt att svartsjuka (kanske utan grund t o m) skall kosta en mäniska livet bara för att mördaren är sjuk.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Ett känsligt ämne, det här. Några inlägg ligger klart på gränsen, så vi får be debattanterna att försöka "hålla sig på mattan".

Jourmaster har dock valt att vidta följande åtgärder:

* Flyttat tråden till Ordet är fritt (kopplingen till lokaltrafik blev alltför lös)
* Raderat inlägg med onödiga språkanmärkningar (Anmärk inte på stavfel, skrivfel eller omkastade bokstäver i en öppen debatt - det skapar bara dålig stämning.)
* Raderat inlägg med onödiga anmärkningar på inlägg som bryter mot reglerna (Upptäcker man något som tycks strida mot lag eller regler ska Jourmaster kontaktas. Misstänkt regelbrott skall aldrig kommenteras öppet!)

mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev: Ja i den bemärkelsen är jag, men alltså herregud, om du vill hänga upp dig på att en norrman är invandrare i Sverige eller en svensk är invandrare i Danamrk så får du gärna göra det. Du vet mycket väl om att det är inte den sortens "invandring" vi pratar om.
Ovanstående visar hur tom argumentationen från Peter-Kbh är om man skrapar lite på ytan. Visst, det blir svårt att hävda gränsdragning mellan vad man ofta negativt relaterar till som "invandrare" i den här typen av debatter.

Faktum kvarstår, den som flyttat till ett land är invandrare i landet.

Att då använda begreppet invandrare och syfta på personer som invandrat från kulturer som man inte känner något gemensamt med visar bara att man inte vill förstå problemet. För ett problem är det!
Men för att kunna lösa detta så måste man förstå mekanismerna bakom. Dessa ämnar jag inte gå in på här, det gör andra bättre än mig.

Vad är en invandrartät stadsdel? Hur inser man farorna med det? Jag har varit i bergsjön tämligen ofta. På sommaren är sjön som stadsdelen fått namn efter närmsta badställe. Bergsjön är med få undantag en lugn och fridfull stadsdel med naturnära boende.

Det är kanske bättre att tala om "stadsdelar framförallt befolkade av medborgare i socialgrupp 3", för det är oftast det det handlar om!

Dock har vi sett exempel i denna debatt på att det även finns problematik kring stadsdelar i huvudsak befolkade av medborgare i socialgrupp 1. Dessar problem har dock oftast en annan karaktär och slätas ofta över. De behöver dock inte leda till mindre misär, ofta kan det vara tvärt om!

Man skall aldrig dra alla över en kam, det blir bara fel.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Peter-Kbh skrev:
trafikbefäl skrev:...och tänk - i fashionabla Askim i andra änden av Göteborg sker det knivmord i hemmets trygga vrå:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 30,00.html

Fy vad ruskigt! Jag bor bara några kilometer ifrån Askim. Tänk om några högborgerliga knivmördare (för det vet ni väl - alla i Askim och Hovås röstar borgerligt) kommer hit...

:roll:
Det där är ju ett vanligt svartsjukedrama. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas, oavsett invandrare eller inte.
Du menar att det var bara en kvinna som blev mördad. Inget att bry sig om eller?
Peter-Kbh skrev:Men jag tycker det är underhållande hur ni söker igenom media så ni kan hitta att svenskar också begår brott.
Ja det har jag aldrig nekat att dem har, dock så vill jag säga att det är annan typ av brottslighet på invandrartäta ställen; en rå brottslighet som för svenskar är helt ny. För den fanns helt enkelt inte innan invandrarna.
Nej, svenskarna sysslar ju bara med hänsynsfulla brott, som att slå ihjäl sina kvinnor t.ex. Din kommentar avslöjar väl mest att du är ung och okunnig. Du kan ju ta och studera t.ex. vad Salaligan hade för sig på 30-talet eller Clark Olofssons bravader.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Det är nästan komiskt att det är kulturellt viktigare för de flesta invandrare att göra en insats för Sverige än vad de infödda svenskarna själva tycker.
Vad baserar du det på? Har du några källor eller tar du saker ur luften nu eller?
Jag baserar det på uttalanden av personer som jobbar med den typen av frågor, men eftersom jag inte har tid eller möjlighet att kontrollera citat med dem nu kan de inte namnges. Alltså kan du välja att ta hela grejen med en nypa salt om du vill.
Skandinavien har i princip varit ett och samma land och våran kulturskillnader är minimala, så jag orkar inte att sitta och försvara faktumet att jag lämnat Sverige. Att flytta över sundet är som att flytta från Stockholm till Märsta, no big deal. Det tycker varken svenskar eller danskar.
Men och andra sidan, du sitter i Stockholm, vad vet du om Öresunds-regionen, förutom att det finns en bro i mellan Malmö och Köpenhamn?
Tänk om jag är uppväxt i södra Sverige? :)
(Den där bron skrev jag förresten en mindre uppsats om, innan den byggdes.)
Nej det är väl klart som fan att dagen invandrare inte har en chans, när Sverige har tagit in fler än vad som går och räkna, och många av dem inte har någon större motivation att lära sig svenska (också detta bekräftas i artikeln om Södertälje i dagens Metro).
Ja jag har läst artikeln, en kompis till mig har skrivit den.

Om du när du kommit till Danmark hade fått höra att "du är inte välkommen här för du är svensk och tänker stjäla våra jobb och förmodligen mörda webbtekniker" eller något liknande, hur motiverad hade du blivit?

Denna diskussion är väldigt intressant, och det finns massor som behöver göras i svensk integrationspolitik. Men anledningen till att jag svarade på ditt inlägg var inte främst att jag ville diskutera flyktingpolitik, utan ditt rasistiskt influerade sammankopplande mellan invandrare och brottslingar. Det gagnar ingen att göra den typen av direkt felaktiga kopplingar. Jag är jag, du är du - varje person får stå för sina egna handlingar - OAVSETT ETNISKT URSPRUNG.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Jag skall svara lite längre på era sista inlägg här om en stund, jag är lite upptagen just för tillfället, men bara hastigt så vill jag säga att jag inte har dragit ALLA över en kam. Inte en ändå gång har jag skrivit ALLA invndrare etc.
Det är NI som har gjort det till alla, inte jag.
Bara för det att jag inte skriver "en del utvalda" så betyder alltså inte det att jag menar alla. Just to make that clear, så att säga...

För övrigt, tack för ditt inlägg Jourmaster.
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Jag bor på Keplers i Bergsjön och hoppa av och på vagnarna 7 & 11 på hpl Teleskopgatan... på eftermidagar, kvällar, nätter & helger känner jag mig otrygg... allra helst i klädd uniform och ryggsäck... därav så säker jag nu bostad söder om Gbg...

Jag är ingen rasist... Folk i min bekantskapskrets kommer från Ryssland, Thailand, Rumänien, Grekland, Belgien m.m... men det nog det dära att man placera ut nästan alla på ett och samma ställe... då blir det ju att unga grabbarna söker sig till varandra och bilda gäng... en del invandrare har själv sagt till mig att det var bättre förr då det inte var så många invandrare här... Bergsjön är väll inte värsta stället precis... men men :roll: :wink:
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Peter-Kbh skrev:men bara hastigt så vill jag säga att jag inte har dragit ALLA över en kam. Inte en ändå gång har jag skrivit ALLA invndrare etc..
Du har uttalat dig om invandrare och invånare i vissa förorter generellt. Däri ligger problemet. Man kan inte generalisera på det sättet utan att hamna i en diskussion om att peka ut vissa personer för vad andra personer gjort.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev:Jag skall svara lite längre på era sista inlägg här om en stund, jag är lite upptagen just för tillfället, men bara hastigt så vill jag säga att jag inte har dragit ALLA över en kam. Inte en ändå gång har jag skrivit ALLA invndrare etc.
Bara för det att jag inte skriver "en del utvalda" så betyder alltså inte det att jag menar alla. Just to make that clear, så att säga...
Du har beskrivit "Invandrare" med generella termer. Du har inte skrivit alla, men eftersom du beskriver gruppen "invandrare" på det sätt du gör så gör du en generalisering varigenom du drar, om inte hela mängden så åtminstone en större delmängd över samma kam.

Det är möjligt att du inte menar så, men så uppfattas det du skriver.

Efter att ha läst igenom tråden redan innan Jourmaster raderade så kan jag konstatera att det är inte bara du som missuppfattas på detta sätt.

Jag skulle därför för den sunda debattens skull vilja föreslå att eftersom detta ämne är så känsligt som det är att när vi är osäkra på en tolkning så frågar vi innan vi förutsätter! Någon däremot?

//Tony
VeVen

Liten kommentar om yttrandefrihet

Inlägg av VeVen »

Liten kommentar om yttrandefrihet

Detta begrepp verkar vara svårt att begripa sig på, underligt nog. I yttrandefriheten ligger naturligtvis rätten att hävda en från den officella linjen avvikande mening. Det missar ingen. Dock innebär yttrendefriheten per automatik att man riskerar att få mothugg.

På något sätt verkar det som om de som allra högljuddast ryar om "yttrandefrihet" är de som har svårast att ta konsekvenserna av den.

en iakttagese av VeVeN
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Finns det något som styrker att det var invandrare som begick mordet? Det enda jag lyckats hitta är att en av de misstänkta är från Bergsjön (där 48,5% är svenskar) och den andre är skriven i Skara.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:Jag skall svara lite längre på era sista inlägg här om en stund, jag är lite upptagen just för tillfället, men bara hastigt så vill jag säga att jag inte har dragit ALLA över en kam. Inte en ändå gång har jag skrivit ALLA invndrare etc.
Om du inte klarar av att se det själv så är det här ett exempel på hur du drar alla över en kam:
Peter-Kbh skrev:Jag ser inte att dem skjuter mot polisstationer i Kungälv eller Stenungsund, men i Södertälje gör dem.
Om Södertälje har 81.000 invånare så är det 80.999 som aldrig har skjutit på en polisstation. Fast de kanske inte räknas?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

NerdBoy skrev:
Peter-Kbh skrev:Jag ser inte att dem skjuter mot polisstationer i Kungälv eller Stenungsund, men i Södertälje gör dem.
Om Södertälje har 81.000 invånare så är det 80.999 som aldrig har skjutit på en polisstation. Fast de kanske inte räknas?
Vad är det sen som säger att den som avlossar skottet kommer från just Södertälje?

Nä, det finns mycket i det här som är alldeles för lätt att skylla dem man betraktar som udda för. Det är en naturlig försvarsmekanism hos oss. Naturlig, men överflödig. Vi har sett effekterna av den ett flertal gånger. Jag vill dock inte ge de mest inlysande exemplen (som danskarna faktiskt tappert kämpade emot, bland annat på grund av detta internerades i stort sett hela landets poliskår i bla Neuengamme). Men andra och modernare exempel kan för all del ges i Folkmorden i Rwanda och forna Yugoslavien.

//Tony
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

trafikbefäl skrev:Finns det något som styrker att det var invandrare som begick mordet? Det enda jag lyckats hitta är att en av de misstänkta är från Bergsjön (där 48,5% är svenskar) och den andre är skriven i Skara.
Killen från Skara har ett synnerligen svenskt namn.
Låst