Sida 2 av 2

Re: .

Postat: tisdag 27 februari 2007 22:01
av 2763
Peter-Kbh skrev:
JAgr skrev: Sista inlägget i denna tråd från mig.

/JAgr
Hehe löper du så fort du får lite kritisism?
det går bra att kritisera men inte att bli kritiserad, eller vadå? :lol:
Ni väljer själv Peter, Stefan m.fl. Från SSS håll knystas det ofta att det inte är tillräckligt många tjänstemän här som diskuterar dessa frågor. Nivån på forum kallas ofta sandlådeaktig och man beklagar sig att sakkunskapen inte är här.

När då sakkunnskapen yttrar sig, men av olika skäl väljer att inte skriva så utförligt som kanske behövts av olika skäl, exempelvis sekretess, så rackar ni ner på detta och hävdar att vi håller inne med information eller har besserwisserbeteende.

Vi har ingen rätt att bete oss illa emot varandra, men vänligen visa lite mer förståelse för att vi kanske inte alltid kan berätta allt! Då kanske vi fortsätter att berätta nåt i alla fall!

//Tony

Postat: tisdag 27 februari 2007 22:15
av scotland_dan
Vi kanske ska klargöra ett par saker. Detta forum är inte bara befolkat med amatörer som någon föreslog.
Jag har jobbat med, samt träffat på 2 personer på detta forum som jag vet är vad som kan klassas som auktoriteter mer eller mindre på sina områden, den ena inom signal system samt den andra inom spårvagnar. både har mycket bra föståelse för de tekniska aspekterna av det som kan avhandlas inom detta forum. Vidare så finns det kontakter som man kan prata med som vissa säkert har om det skulle behövas. jag brukar prata lite om vissa ämnen som har avhandlats här med mina kollegor, vissa med erfarenhet från att ha byggt 4 eller 5 spårvagnssystem. Folk som har varit med och skrivit RSPG vilket är samma som SÄO i sverige, tekniska chefer,operativa chefer för spårvagns system samt buss här i uk. chefer för LRT avd inom stora design firmor etc

Så att svaren bara kommer från amatörer eller att alla här är amatörer är att ta i. Rätt mycket på senare tid har dock handlat om politik, och där kanske vi i viss mån är amatörer (med åtminstonde ett undantag.....)

För att slutligen komma tillbaka till frågan i tråden.
Bäst? på vilket sätt? under vilka förutsättningar?
När man köper en spårvagn så köper man en del av en transport lösning
som ska fungera i 30+ år
man tittar med andra ord på den totala kostnaden, risker med företaget, möjlighet att uppgradera etc

Porto tex köpte en jättefin spårvagn men den vagnen är det tveksamt om den passar i deras system. Balansen innerstad, förort passar inte riktigt den vagnen.

Förmodligen så kanske du ville fråga vilken har bäst komfort, eller är bäst att köra eller är vackrast? Eller var avsikten att ställa en otroligt komplicerad fråga?


Dan

Ursäkta om det låter lite "meglomaniac" ovan men jag fann det svårt att svara på något annat sätt.

Postat: tisdag 27 februari 2007 23:41
av Vardon
Hela frågan är ju ganska dumt ställd. Men men som man frågar får man svar.

Jag vet inte ens vad Eurorunner / citytram är för en skrinda. Därför röstade jag på Sirio eftersom jag anser den vara bäst, då den är den enda som kunnat transportera mig från punkt A till punkt B. Och det är faktistk det som är viktigast för mig.

Tyvärr är det väl trådar av denna typ som skrämmer bort en hel del folk vars inlägg jag läser med stort intresse, för att de VET något. Jag får säkert inte veta allt, men det är fakta det som framkommer. Men jag har full förståelse för att de inte orkar bråka i dåligt forumlerade trådar som denna.

Postat: måndag 05 mars 2007 23:24
av Ragnar Domstad
Om man skall jämföra hur olika vagnar skulle ha varit i Göteborg tycker jag man skall jämföra de vagnar som man lämnade anbud på. Det fanns anbud på en Cityrunner, men den versionen som fanns då är inte samma som man kan få nu, eftersom den har vidareutvecklats.

Hälsningar

Ragnar