Sida 2 av 2

Postat: måndag 26 februari 2007 3:00
av Nils Carl Aspenberg
I en stad så stor som Stockholm er det plass til både T-bane og sporvei. Man ser jo også at andre T-banesteder som London, Paris, Barcelona og Madrid bygger nye sporveier. Sporvei er den beste måten å frakte store og mellomstore passasjerstrømmer over kortere avstander. Ved en viss trafikkmengde er sporvei også billigere enn buss fordi en sporvogn kan frakte langt flere passasjerer enn en buss. Dermed blir personalkostnadene pr. passasjer lavere. Det er klart at man også kan bygge mer T-bane, men her vil kostnaden bli for stor i forhold til nytteverdien man får.

Postat: måndag 26 februari 2007 11:08
av late-
Nils Carl Aspenberg skrev:I en stad så stor som Stockholm er det plass til både T-bane og sporvei. Man ser jo også at andre T-banesteder som London, Paris, Barcelona og Madrid bygger nye sporveier.
Och i London planeras spårväg också mitt i stan. I Strasbourg gjorde dom så här (pdf).

Postat: tisdag 27 februari 2007 1:08
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 27 februari 2007 3:53
av Dennis Sigward
Har någon studie gjorts över hur mycket varje bil som kommer in till Stockholms innerstad kostar samhället? Skulle gärna vilja se en sådan.

Jag vet att i New York kostar en privatbil omkr. USD 30.00 varje dag per bil i omkostnader för staden. Det är förlorad tid, elförbrukning för trafiksignaler, slitningar på infrastrukturen. föroreningar av luften, trafik bevakningskostnad, o.s.v.

En punktering på George Washington Bron kl 0830 kan kosta New York nästan USD 1,8 milj i förlorade skatteintäkter på grund av industriförseningar.

Bara undrar om sådana kostnader har tillförts "okynneskörningen" istöllet för att bilisterna reser kollektivt?

Kan sådana nummer bli anpassade till byggandet av spårväg i Stockholm så att det inte verkar så dyrt. Man flyttar ju pengar från annan kostnad till spårvägen. Sedan blir ju också gaturummet och gatumöbleringen snyggare om planerat rätt.

mvh Dennis