"Polisbil"...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Håll med om att hastighetsgränserna är alldeles för låga på många ställen. Vet inte hur det är i Ryssby men här i Stockholm är det t ex ALLTID 30 framför alla skolor, även mitt i natten på söndagar under sommarlovet!
I Ljungby kommun är det "skol-30" under terminstid, må-fr ca 7 - ca 17-18 typ. Jul- resp sommarlov täcks skyltarna över.

Håller för övrigt inte med om att hastighetsbegränsningarna är för låga på många ställen.
daniel_s skrev: Med sådana hastighetsgränser är det närmast ett friskhetstecken att folk skiter i dem så länge ingen övervakar dem. Tyvärr medför det att hastighetsgränserna tenderar att överskridas även när de är befogade.
Vem bestämmer när de är befogade? Nån allmän liten skara kallad "alla"...?
daniel_s skrev:Vänligen observera att den rådande politiken när det gäller hastighetsbegränsningar är väl vetenskapligt underbyggd utom på en punkt: respekten för hastighetsbegränsningar ökar inte med antalet hastighetsbegränsningar!
Nej, men den lär inte minska om begränsningarna ändras. De som inte har respekt för befintliga hastighetsbegränsningar lär inte köra lagligt om det så blev 70 utanför skolor. "70 - va bra, då kan man nog susa på i 100!"

Ett tips som en god vän till en god vän fick av en ilsken polis:
"Idiot! Köra för fort på 50-väg! Är du dum i huvet! Kör för fort på 90- och
110-vägar, där skadar du bara dig själv!"
Kristofer skrev:För att nu ingen ska tro att jag är Guds bästa barn - vilket jag inte är - vill jag påpeka att "rätt" hastighet för mig är 30 - 50 - 75 - 95 - 115... Ungefär...
Min är 30 - 50 - 70 - 95 - 120 - typ.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:
daniel_s skrev:Håll med om att hastighetsgränserna är alldeles för låga på många ställen. Vet inte hur det är i Ryssby men här i Stockholm är det t ex ALLTID 30 framför alla skolor, även mitt i natten på söndagar under sommarlovet!
I Ljungby kommun är det "skol-30" under terminstid, må-fr ca 7 - ca 17-18 typ. Jul- resp sommarlov täcks skyltarna över.

Håller för övrigt inte med om att hastighetsbegränsningarna är för låga på många ställen.
Det finns en faktor här som man bör beakta.

Vid påkörning av oskyddad trafikant överlever 90% vid sth=30 km/h
vid 50 km/h överlever 10%. Barn är barn och det skall de få lov att vara.

30 km/h vid skolor och fritidsanläggningar är faktiskt en för hög hastighet - betänk att hela 10% av de som blir påkörda dör, det är sannerligen inte våra barn värda.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det finns faktiskt en sak på minussidan för 30! Är det en lång sträcka så finns risken att man som förare blir ouppmärksam! Det känns ju som om man näst intill står stilla! Detta gäller framför allt på långa raka gator vid lugna tidpunkter!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Det finns faktiskt en sak på minussidan för 30! Är det en lång sträcka så finns risken att man som förare blir ouppmärksam! Det känns ju som om man näst intill står stilla! Detta gäller framför allt på långa raka gator vid lugna tidpunkter!
Det finns alltid nackdelar med att höja säkerheten. Naturligtvis skall man inte överutnyttja 30. 30 och lägre hastigheter skall blott nyttjas där det gör nytta.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Det finns alltid nackdelar med att höja säkerheten.
Ja, en av dem är att den kan minska. Jag tror inte att det förvånar dig att jag startade ett imaginärt tidtagarur i väntan på detta:
Vid påkörning av oskyddad trafikant överlever 90% vid sth=30 km/h; vid 50 km/h överlever 10%.
Men jag tror egentligen inte att vi har så olika åsikter i den här frågan; jag vill bara visa det från ett annat håll. För att det inte ska råda några oklarheter om vad jag tycker så anser jag att det bara finns en hastighet som det är försvarbart att hålla, och det är: högst den tillåtna.

Men jag anser också att en generell sänkning av den verkliga hastigheten i farliga trafikmiljöer måste åstadkommas genom ingrepp i bilförarnas beteende, inte genom att sänka den högsta tillåtna hastigheten till nivåer långt under den eftersträvade. Jag tror att man skulle få bättre effekt med föräldrar som skjuter paintball på bilar som kör för fort än med poliser som kollar lite då och då.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev: Men jag anser också att en generell sänkning av den verkliga hastigheten i farliga trafikmiljöer måste åstadkommas genom ingrepp i bilförarnas beteende, inte genom att sänka den högsta tillåtna hastigheten till nivåer långt under den eftersträvade. Jag tror att man skulle få bättre effekt med föräldrar som skjuter paintball på bilar som kör för fort än med poliser som kollar lite då och då.
Största skrattet på länge ! Var lugn det var ett hjärtligt skratt på ett i grund och botten fantastiskt förslag. Tyvärr (jag är ärligt besviken över att jag får slå ihjäl det här) finns risken att med vårt rättsmedvetande att ett resultat blir att antalet mördade och svårt misshandlade föräldrar steg.

En annan nackdel är att vi måste hålla oss ifrån medborgargarden när det gäller rättsskipning. Det blir tyvärr inte bra - även om det är lockande.

//Tony
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bara som upplysning - och inte som pekpinne eller utskällning eller nåt:

Växjö (4 mil österut) är utsedd som försökstätort (eller hela kommunen? - ej klar på detta...) att byta ut alla sina 50-gränser till 40 och/eller 60. Blir kul att lilla landsorten får vara med om nåt sådant. Det blir det mest spännande på den fronten sedan E6 i Halland (8 mil västerut) först fick gemener i vägskyltningen (var det tidigt 90-tal) och sedan 120 km/h förbi Halmstad och en bra bit norrut.

Den sträckan skulle du pröva Daniel! ;)
Professionell tyckare
Daniel

Inlägg av Daniel »

Kantorn skrev:Bara som upplysning - och inte som pekpinne eller utskällning eller nåt:

Växjö (4 mil österut) är utsedd som försökstätort (eller hela kommunen? - ej klar på detta...) att byta ut alla sina 50-gränser till 40 och/eller 60. Blir kul att lilla landsorten får vara med om nåt sådant. Det blir det mest spännande på den fronten sedan E6 i Halland (8 mil västerut) först fick gemener i vägskyltningen (var det tidigt 90-tal) och sedan 120 km/h förbi Halmstad och en bra bit norrut.

Den sträckan skulle du pröva Daniel! ;)
Ja 120 kmh innebär alltså att jag kan köra 149 kmh utan att bli av med körkortet. Då börjar det likna något! Jag säger som Jeremy i Top Gear: "Without Autobahn, what use do we have for Germany?".
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Daniel skrev:Jag säger som Jeremy i Top Gear: "Without Autobahn, what use do we have for Germany?".
Nej, kanske inte Reko-, Gotha-, Lowa-vagnarna, LHB, Karlsruhes duosystem och Leoliner hadde varit där.
Usch, va fult! :roll:
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Låst