I Ljungby kommun är det "skol-30" under terminstid, må-fr ca 7 - ca 17-18 typ. Jul- resp sommarlov täcks skyltarna över.daniel_s skrev:Håll med om att hastighetsgränserna är alldeles för låga på många ställen. Vet inte hur det är i Ryssby men här i Stockholm är det t ex ALLTID 30 framför alla skolor, även mitt i natten på söndagar under sommarlovet!
Håller för övrigt inte med om att hastighetsbegränsningarna är för låga på många ställen.
Vem bestämmer när de är befogade? Nån allmän liten skara kallad "alla"...?daniel_s skrev: Med sådana hastighetsgränser är det närmast ett friskhetstecken att folk skiter i dem så länge ingen övervakar dem. Tyvärr medför det att hastighetsgränserna tenderar att överskridas även när de är befogade.
Nej, men den lär inte minska om begränsningarna ändras. De som inte har respekt för befintliga hastighetsbegränsningar lär inte köra lagligt om det så blev 70 utanför skolor. "70 - va bra, då kan man nog susa på i 100!"daniel_s skrev:Vänligen observera att den rådande politiken när det gäller hastighetsbegränsningar är väl vetenskapligt underbyggd utom på en punkt: respekten för hastighetsbegränsningar ökar inte med antalet hastighetsbegränsningar!
Ett tips som en god vän till en god vän fick av en ilsken polis:
"Idiot! Köra för fort på 50-väg! Är du dum i huvet! Kör för fort på 90- och
110-vägar, där skadar du bara dig själv!"
Min är 30 - 50 - 70 - 95 - 120 - typ.Kristofer skrev:För att nu ingen ska tro att jag är Guds bästa barn - vilket jag inte är - vill jag påpeka att "rätt" hastighet för mig är 30 - 50 - 75 - 95 - 115... Ungefär...