Sida 2 av 2
Norrköping
Postat: onsdag 19 mars 2003 19:07
av Martin Bernandersson
Bussmicke skrev:TonyM skrev:Ulf skrev:VIlka spårvägar är enkelspåriga idag? Hur fungerar det praktiskt?
Antar att Norrköping är dubbelspårigt i sin helhet.
/T
´
Klingsberg är enkelspårigt
Japp, och det är tvillingspår (kallas det så) på en del av Drottninggatan (mellan Hörsalen och Söder Tull).
/M
Postat: onsdag 19 mars 2003 21:13
av Fredrik H
Men, om det är enkelspår i klingsberg, hur går det då med de enkelriktade vagnarna, som jag förgivet tar att dom har dörrarna på "höger" sida, måtte hållplatserna på enkelspåriga biten ha plattformar på vardera sida av spåret, eller?
____________
fredrik h

svenska enkelrikt
Postat: onsdag 19 mars 2003 22:27
av besa
Linje 22 (Tvärbanan) är sedan en längre tid enkelspårig mellan St essingen och Alvik. Det finns två spår men det östra är rostigt och oanvänt 20 BS
Re: Norrköping
Postat: onsdag 19 mars 2003 23:12
av leifd
Martin Bernandersson skrev:Bussmicke skrev:TonyM skrev:
Antar att Norrköping är dubbelspårigt i sin helhet.
/T
´
Klingsberg är enkelspårigt
Japp, och det är tvillingspår (kallas det så) på en del av Drottninggatan (mellan Hörsalen och Söder Tull).
/M
Ska man nu vara riktigt noga (petimetrvarning !) och det ska man nog, så är ju Klingsberg visserligen enkelspår, men inte på det sätt som normalt avses med enkelspår. Klingsberg är en vändslinga kring ett flertal kvarter och trafikeras bara i en riktning. De enkelspår som denna tråd handlar om, är enkelspår som trafikeras i bägge riktningarna.
Vad gäller Drottningatan mellan Hörsalen och Söder Tull, så är denna spårsträcka en spårförslingring. Dvs ett dubbelspår där de bägge spåren
ej kan trafikeras åt båda håll samtidigt (pga att de går i varandra).
Detta fungerar alltså på samma sätt som ett enkelspår, men spåret består av 4 parallella räler och det finns inga växlar i ändarna.
Säkerhetsmässigt fungerar det med hjälp av en signalanläggning, som föraren manuellt anmäler ankomst till med hjälp av KomFram-sändaren (som används för växel och signalstyrning).
//Leif D
Postat: onsdag 19 mars 2003 23:18
av Olle Mornell
Tvärbanan var enkelspårig vid Årsta pga av bygget av Södra Länken. Detta måste väl vara den senast byggda sträckan.
Re: Norrköping
Postat: torsdag 20 mars 2003 7:12
av 2763
Leif D skrev:
Ska man nu vara riktigt noga (petimetrvarning !) och det ska man nog, så är ju Klingsberg visserligen enkelspår, men inte på det sätt som normalt avses med enkelspår. Klingsberg är en vändslinga kring ett flertal kvarter och trafikeras bara i en riktning. De enkelspår som denna tråd handlar om, är enkelspår som trafikeras i bägge riktningarna.
Tack. Då betraktar åtminstone jag Klingsberg som icke enkelspår på samma sätt som jag betraktar de saliga vändslingorna vi Järntorget, Sannaplan, Kapellplatsen och Liseberg som icke enkelspår.
Leif D skrev:
Vad gäller Drottningatan mellan Hörsalen och Söder Tull, så är denna spårsträcka en spårförslingring. Dvs ett dubbelspår där de bägge spåren ej kan trafikeras åt båda håll samtidigt (pga att de går i varandra.
Detta fungerar alltså på samma sätt som ett enkelspår, men spåret består av 4 parallella räler och det finns inga växlar i ändarna.
Säkerhetsmässigt fungerar det med hjälp av en signalanläggning, som föraren manuellt anmäler ankomst till med hjälp av KomFram-sändaren (som används för växel och signalstyrning).
Detta har vi även i Göteborg som sagt. Detta enkom för att få plats på den gamla VGJ-bron över vägen mot marieholm vid Gamlestadstorget. Inte en särkskilt lång sträcka, men en kort sträcka är ju också en sträcka.
Hur långt är tvillingspåret i Norrköping?
/T
Postat: torsdag 20 mars 2003 8:52
av Erland
Bertil Sahlberg skrev
Linje 22 (Tvärbanan) är sedan en längre tid enkelspårig mellan St essingen och Alvik. Det finns två spår men det östra är rostigt och oanvänt 20 BS
Det faktum att man på grund av bristande kunskap i brobyggnadsteknik har blivit tvungna att ta det ena spåret ur drift i avvaktan på att bron blir reparerad (man skall för övrigt tejpa ihop sprickorna, det låter väl betryggande?) tycker jag inte riktigt kvalificerar tvärbanan som enkelspårsbana.
Samma sak med Nockebybanan, bara för att man byter spår via en korsväxel innebär ju inte det att banan är enkelspårig, båda spåren finns ju hela vägen
Re: Norrköping
Postat: torsdag 20 mars 2003 10:46
av Martin Bernandersson
TonyM skrev:, men en kort sträcka är ju också en sträcka.
Hur långt är tvillingspåret i Norrköping?
/T
Jag har ingen exakt uppgift, men jag gissar på ca 100 m.
/M
Re: Norrköping
Postat: torsdag 20 mars 2003 19:55
av leifd
Martin Bernandersson skrev:TonyM skrev:, men en kort sträcka är ju också en sträcka.
Hur långt är tvillingspåret i Norrköping?
/T
Jag har ingen exakt uppgift, men jag gissar på ca 100 m.
/M
Tycker nog Martin har lite väl dåligt ögon mått !
Efter en kontrollmätning på komunens gamla turistkarta, så blir det 300 m.
Vilket jag tar som mera troligt då det rör sig om två kvarter.
//Leif D
Svenska enkelriktade Spårvägar?
Postat: lördag 22 mars 2003 18:12
av Hans-Heinrich Hartmann
Trondheim (
http://www.graakallbanen.no ):
Största del av netet (det finns bra en linje) har enkelspår. Tidigare fans någonting liksom en staffetpinne. Nu fins det en signalisation (tro jag).
Gotha (Tyskland
http://www.waldbahn-gotha.de ):
In i Gotha finns det dubbelspår. Sträckan till Walthershausen och Tabarz har enkelspår.
På den enkelspåriga sträckan kör de enligt krosnigsplan (utan signalisation).
Postat: lördag 22 mars 2003 19:21
av Gunnar Eriksson
Har för mig att det var enkelspår längst söderut på linje 4 i Malmö också.
För att vara lite mer detaljerad, så vände spårvagnarna normalt i en slinga nära stranden, efter att ha kört igenom hela Limhamn. Hela sträckan ut dit var dubbelspårig. Sedan finns en stor bad och campingplats längre söderut på stranden som heter Sibbarp. På den tiden var den inte lika förfallen som idag, och betydligt mer utnyttjad på somrarna. När det var säsong gick en hel del tåg dit ut. På sträckan ut mot Sibbarp gick dubbelspåren ihop i ett enkelspår den sista biten. Det var en fjädrande växel där, så när vagnarna ut mot Sibbarp körde över den, så hördes ett klapprande ljud när hjulen slog undan inte benen, men tungan
GE

Postat: söndag 23 mars 2003 17:50
av Björn J.
Egentligen...
Egentligen har väl J.Sigfrid Edströmsgata två parallella enkelspår.
Satt och tittade i min bok... och kom fram(!) till att så måste det ju egentligen vara.
Men petimetrar och formulerinar kan ju naturligtvis tolkas på olika sätt.
Men dessa spår är ju inga trafikspår i egentlig meinig, och det var väl det som frågan gällde... eller?
Annars finns det ju en uppsjö med verkstadspår, uppställningspår etc so kan falla in under begreppet.
Bj.
Re: Svenska enkelriktade Spårvägar?
Postat: måndag 24 mars 2003 0:01
av BaardB
Hans-Heinrich Hartmann skrev:Trondheim (
http://www.graakallbanen.no ):
Största del av netet (det finns bra en linje) har enkelspår. Tidigare fans någonting liksom en staffetpinne. Nu fins det en signalisation (tro jag).
Trondheim har to ganger blitt meldt som enkeltsporet. Og når Sporveien åpnet i 1901 var den, som så mange andre, en enkeltsporet gatesporvei med møteplasser. Det var ingen signalmiddel/togstav/stafett. Senere ble nettet bygget ut med dobbeltspor. I 1958 åpnet forlengelsen til Lade, og mellom de tre siste stoppestedene (Lade Kirke-Ringve skole og Ringve skole-Fagerheim) var sporet lagt på egen trase langs veien og enkeltsporet med signalanlegg. Først fra 1977 ble kjørestav (stafett) tatt i bruk som signalmiddel hvis signalanlegget var ute av drift.
Og så kommer vi til Gråkallbanen, forstadsbanen som åpnet i 1924, og som de første 1,8 km kjørte på bysporveiens skinnegang (dobeltspor). Fra Ilevollen var det fram til CA. 1950 en kort enkeltsporet gatestrekning opp til Bergsli gate stasjon. Herfra kjører banen på egen enkeltsporet trase med møteplasser. Strekningen mellom Breidablikk og Nordre Hoem fikk dobbeltspor 1948.
Fram til 1931 var det rutetabellen som styrte at man ikke kolliderte på enkeltsporene. Men etter en kollisjon, der føreren også var konduktør(!) ble det i -31 innført kjørestaver. Først i 1959 satte man opp signalanlegg. Disse ble på slutten av 60-tallet byttet ut til samme signalsystem som NSB, og det er disse som fortsatt er i bruk. Kjørestav benyttes fortsatt når signalanleggene er ute av drift.
Er Trondheim fortsatt enkeltsporet? Sporveien er det ikke; spørsmålet er om Gråkallbanen er som sporvei å betrakte...
/Baard
Postat: måndag 24 mars 2003 7:52
av 2763
Björn J. skrev:Egentligen...
Egentligen har väl J.Sigfrid Edströmsgata två parallella enkelspår.
Satt och tittade i min bok... och kom fram(!) till att så måste det ju egentligen vara.
Men petimetrar och formulerinar kan ju naturligtvis tolkas på olika sätt.
Men dessa spår är ju inga trafikspår i egentlig meinig, och det var väl det som frågan gällde... eller?
Annars finns det ju en uppsjö med verkstadspår, uppställningspår etc so kan falla in under begreppet.
Bj.
Men Björn, det är ju depåspår och inte trafikspår. I Så fall har ju vagnhallen majorna 20½ enkelriktade spår.
/T
Postat: fredag 02 maj 2003 23:39
av Nitram
Att Klingsberg är enkelspårigt beror väl på att det egentligen är en förstorad vändslinga, och det är väl ganska ont om dubbelspåriga vändslingor...
Postat: lördag 03 maj 2003 6:54
av leifd
Nitram skrev:Att Klingsberg är enkelspårigt beror väl på att det egentligen är en förstorad vändslinga, och det är väl ganska ont om dubbelspåriga vändslingor...
Vilket jag ju faktiskt skrev, redan den 19 mars, om du orkade läsa så mycket !!
//Leif D
Postat: lördag 03 maj 2003 14:22
av Ragnar Domstad
Att Angeredsbanan hade enkelspår på den inre sträckan berodde på att det var en provisorisk sträckning. Stadsbanan, som i ett senare skede skulle ta över hade en mera östlig sträckning, vill jag minnas, med station kring SKF. När det stod klart att det inte skulle bli någon stadsbana måste GS få bättre kapacitet i den befintliga sträckningen. Det var då två speciellt svåra problem. Viadukten under motorvägen vid Olskroken hade pelare placerade så att järnvägsinspektören med lite god vilja godkände lösningen med att vagnarna klarar sig "med hjälp av skohorn".
Svårare var sträckan förbi mosaiska kyrkogården. Det blev till slut så, att staden erbjöd mosaiska församlingen att få utvidga kyrkogården där det då fanns en bensinmack. Man gick då med på att flytta staketet och faktiskt också ett antal gravar för att släppa fram dubbelspåret! Det är nog annars ganska ovanligt att man flyttar gravar för att kunna bygga något.
Som någon annan redan berättat löste man även passagen över E6 på ett bra sätt genom att kraga ut befintlig bro.
Hälsningar
Ragnar D
Postat: lördag 03 maj 2003 18:51
av Björn J.
Angående Mosaiska kyrkogården är detta ett intressant kapitel i Göteborsk järnvägs- och spårvägshistoria...
Man företog utgräningar där för ungefär fem år sedan och hittade alldeles intill kykogården lämningar efter en vändskiva, en av SJ´s första i Göteborg, här intill kyrkogården låg en lokstation en gång.
Man kan ju också bokstavligt tala om att spårvägen "här går över lik" och om man skall fortsätta att vara morbid kan man ju utveckla det faktum att spåvagnar drivs utav likström... men det är väl förstås ingenting att gräva ned sig i...
En av mina absuluta idoler ligger begravd här, "Storvitsiren" och hovfotografen Aron Jonasson.
Det var han som uppfann göteborgsvitsen!
http://www.ijk-s.se/jfg/jfg2.htm
Får jag bjuda på en äkta Aron Jonasson historia?
Trots att den inte har speciellt mycket spåranknytning, men Marstrand och Ångbåtsanknyning..?
Den är gammal och ni har säkert hört det förr...
Aron Jonasson är med Konung Oskar den andre på Kungayachten "Drott" i Marstrand. (Även våra norska vänner känner ju "OII" då han även var Norges kung en tid).
Jonasson fotograferar mycket och på den tiden använde man ju magnesiumblixt.
Kungen: Det var välderliga vad Jonasson blixtar mycket.
Aronsson replikerar snabbt: Ja blixtar den ene så Oskar den andre!
Detta då angående Mosaiska kykogården...
Jag säger då som OII:
För brödrafolkets och deras spårvägars väl! (ja nästan ett ordagrannt citat)
Bj.