Sida 2 av 2

Postat: tisdag 07 november 2006 22:32
av Piirka
Svepade igenom taxorna för de största städerna i Finland. En enkelbiljett kostar från 1,80 euro uppåt. Alla städer har nattaxa (med varierande tidsgränser), alla priser i finska euro:

- Helsingfors 1,80-2,20 (kl 02-04.30 3,30) *
- Esbo 2,20 (kl 02-04.30 3,50) *
- Vanda 2,40 (kl 02-04.30 4,00) *
- Helsingforsregionen 3,60 (kl 02-04.30 5,00) *
- Åbo 2,00 (kl 23-04: 3,00) *
- Tammerfors 2,00 (kl 24-4.40: 4,00)
- Björneborg 2,60-4,20 (kl 23-04: 3,90-6,30)
- Lahtis 2,60-3,00 (kl 23-04: 5,20-6,00)
- Jyväskylä 2,60 (kl 23-05: 5,00)
- Kuopio 2,60 (kl 23-04: 3,30)
- Uleåborg 2,60 (kl 23-04: 5,20)

I Helsingforsregionen (och Tammerfors?) gäller inga periodkort under nattaxan kl 02-04.30. I de övriga städerna gäller periodkortet även under nattaxan. * = Om man betalar sin resa med värdekort, så är taxan lägre.

I Kuopio, Jyväskylä mfl. blir man av med ett extra "klipp" ifall man betalar med ett 10/20/40 -resorskort under nattaxan. I dessa städer blir det oftast billigare att nattetid dela på en taxi ifall man är minst två.
mats skrev:Hur mycket stökigare är det egentligen på natttaxe-färderna?

Min generella erfarenhet av folk som har en festkväll är att de är stökigare då de är påväg ut på krogen, har fått en del i sig och "är på topp" än när de är trötta, kanske frusna och bara vill hem, så ur den aspekten borde man kanske ha extrataxa 21-01 på fredag+lördagkväll och ordinarie taxa från 01 och framåt? :)
Att folk skulle sitta snällt under hemresan, det tror jag inte riktigt på (inte här på denna sida av pölen Östersjön. Har en del erfarenheter bl a av nattlinjerna 01N-09N i Helsingfors. Linje 01N mot de nordvästra förorterna var som en söndagsskola jämfört med linjerna 03N, 04N och 07N (österut längs metron). Efter att krogarna stängde så satt folk och rökte och drack bärs inne i bussarna österut. Lyckligtvis har jag inte haft flax på flera år :D, så jag har inte haft behövet av att se folk som "talar norska med toalettstolen" (på nattbussarna - som inte ens har toaletter).

Jag medger att situationen har ändrats sedan dess, iom att alkoholskatten sänktes i Finland för några år sedan. Det märktes genom att folk pimplade öl och annat hemma och drog ut på krogarna senare än tidigare. Resan mot krogen kan således ha blivit stökigare jämfört med tidigare år. Trots det är jag av den uppfattningen att det nog fortfarande är stökigare och bökigare på hemresan. Man vill inte hassa för att bli utkastad på resan mot krogen.

Piirka
---------------
Språklektion 418 i Mumindalen

hassa - chansa, ta risken

Postat: onsdag 08 november 2006 17:45
av Joakim Runnedal
Så här svarade Västtrafik:

"Vi beklagar att det är högre taxa på nattrafiken. För att kunna köra på natten krävs förare och för säkerheten så behövs tyvärr vakter på hållplatser och ibland på vagnarna, därför kostar det extra på natten."

Min kommentar är då:

1. Vad jag vet krävs det väl förare för att köra på dagen också?

2. Vad gäller extrakostnaderna för stävjande av nattliga ordningsstörningar anses det tydligen rimligt att skötsamma nattarbetare ska stå för dem... Är det rättvist?

Postat: onsdag 08 november 2006 19:48
av Slagpåse
Joakim Runnedal skrev:1. Vad jag vet krävs det väl förare för att köra på dagen också?
Jovisst det gör det men nattrafiken har högre kostnader att driva, inte enbart föarkostnaden som är högre.
Joakim Runnedal skrev:2. Vad gäller extrakostnaderna för stävjande av nattliga ordningsstörningar anses det tydligen rimligt att skötsamma nattarbetare ska stå för dem... Är det rättvist?
Det är mycket som är orättvist i samhället, jag är också med att betalar genom min skattsedel till sådant jag inte nyttjar, men klagar jag för det??

Tyvärr så får alla på ett eller annat sätt betala för drägget som förstör, kanske Du skall börja gnälla på våra kl-ttr- som "förgyller" stadens väggar, brofundament mm, Du är med att betala denna sannering också.

Men en del klagar för klagandets skull 8)

Postat: torsdag 09 november 2006 19:32
av Pwer med ölmagen
Joakim Runnedal skrev:Så här svarade Västtrafik:

"Vi beklagar att det är högre taxa på nattrafiken. För att kunna köra på natten krävs förare och för säkerheten så behövs tyvärr vakter på hållplatser och ibland på vagnarna, därför kostar det extra på natten."

Min kommentar är då:

1. Vad jag vet krävs det väl förare för att köra på dagen också?

2. Vad gäller extrakostnaderna för stävjande av nattliga ordningsstörningar anses det tydligen rimligt att skötsamma nattarbetare ska stå för dem... Är det rättvist?
Nej! Kanske det inte är rättvist, men som sagt mycket är orättvist här på våran glob. Nattrafiken kostar pengar, men är en fin service till alla.
Det är ju inte bara helgnätterna som trafikeras.
Vet inte hur många nätter jag kryssade runt med bara 1-2 passagerare eller i vissa fall ingen alls på vagnen. Det kostar slantar, men som sagt var så finns den där när någon behöver den och denne någon råkar ofta vara en nattarbetare.

Nu har jag lagt ned kvällarna och nätterna. Bättre att vara hemma med familjen när buset härskar på spåret.

Postat: torsdag 09 november 2006 20:25
av M_M
Pwer med ölmagen skrev:Att det blev en extra avgift på natten för resenärer med månadskort för Göteborg, beror väl till största del på att viseringen försvann.
Ett försök att ta igen den förmodade förlusten på plankande nattpassagerare.
Tyvärr gick detta ut över de hederliga resenärerna. Personligen tycker jag detta är vansinnigt. Det är ju människor med periodkort som är de bra resenärerna.
Om nån borde betala så är det väl typ göteborgs kommun eller liknande...
Pwer med ölmagen skrev:Tillslut vann idioterna och kan numera åka gratis i stort sett hur mycket de vill. Ni bra passagerare får betala deras resor.
En intressant fråga är hur siffror för rattfylla eventuellt påverkats, och också bråk på olika allmänna platser?
Pwer med ölmagen skrev:Jag har inte sett några siffror, men personligen tror jag att nattrafiken numera är en stor brakförlust affär. (Ekonomiskt sett)

Kan bara hänvisa till min egen biljettförsäljning med visering och efter den försvann. En "god" lördagkväll och natt sålde man biljetter för i runda slängar 4500- 5000kr. Efter att viseringen togs bort såldes det för ca 2000-2500kroch då har tillägget för månadskort tillkommit, vilken inte existerade innan.
En intressant fråga är hur mycket motsvarande troliga plankning kan gå loss på när det gäller trafiken på dagarna.
Pwer med ölmagen skrev:Vad blev bättre då?
Tja restiden förkortades marginellt (bortsett ifrån om det var någon som betalningsvägrade) och man slipper byta vagn inne i City. Fler linjer går också på natten än förut och så behöver man som förare inte bli verbalt mordhotad minst en gång i veckan för att man vill ha betalt.
Det var ju inte bara ett byte utan en (i ruskväder) rätt lång promenad att gå mellan hållplatsen längst västerut vid brunnsparken och en hållplats på centralen. De här påtvingade bytena var en grej jag aldrig förstått varför de fanns förut...
Pwer med ölmagen skrev:Vad blev sämre?
Skitigare och äckligare vagnar. Med visering hade man en möjlighet att vägra personer med mat och öl.
Fast möjligheten att "smuggla" mat & co i påsar o.s.v. fanns även förr.
Pwer med ölmagen skrev:Matos är ett förträffligt spybränsle för den som druckit lite för mycket.
Tur att det finns fönster.

Mat är å andra sidan åtminstone ibland förträffligt för att undvika att spy, fast då gäller det nog spyor som är påväg såpass långt fram i tiden att den ändå kommit efter att resenären klivit av vagnen.

Undrar om det skulle vara vettigt att ha spypåsar på vagnarna i nattrafiken, typ de där skräppåsarna som t.ex. SJ har på sina tåg?
Pwer med ölmagen skrev: Otryggare arbetsmiljö för oss förare eftersom att man numera inte har en aning om vad som sitter på vagnen. Förut stoppade man dem direkt vid påstigning.
Fast den ändringen påverkar antagligen de "snälla" resenärerna än mer än föraren.
Pwer med ölmagen skrev:Tja! Det blev både positiva och negativa saker med nattrafiken efter den förändringen, men den största förändringen är ändå att de hederliga idag får betala för busets resa.
Frågan är om de hederliga förr fick betala för buset på annat sätt - eller om det inte var så.
Slagpåse skrev:
Joakim Runnedal skrev:1. Vad jag vet krävs det väl förare för att köra på dagen också?
Jovisst det gör det men nattrafiken har högre kostnader att driva, inte enbart föarkostnaden som är högre.
Fast i princip kan man då också ha olika taxa på olika årstider. Hösttillägg, ett par tior på månadskorten och någon krona på enkelresorna med spårvagn, för att det blir så många fler hjulplattor när det är lövhalka o.s.v. :)

Postat: torsdag 09 november 2006 21:58
av Pwer med ölmagen
Pwer med ölmagen skrev:
Att det blev en extra avgift på natten för resenärer med månadskort för Göteborg, beror väl till största del på att viseringen försvann.
Ett försök att ta igen den förmodade förlusten på plankande nattpassagerare.
Tyvärr gick detta ut över de hederliga resenärerna. Personligen tycker jag detta är vansinnigt. Det är ju människor med periodkort som är de bra resenärerna.


Om nån borde betala så är det väl typ göteborgs kommun eller liknande...
Håller med dig! Eftersom att de vill ha bort fyllon från stadens centrum på ett effektivt sätt så borde de sannerligen betala kalaset.
Pwer med ölmagen skrev:
Tillslut vann idioterna och kan numera åka gratis i stort sett hur mycket de vill. Ni bra passagerare får betala deras resor.


En intressant fråga är hur siffror för rattfylla eventuellt påverkats, och också bråk på olika allmänna platser?
Det mest intressanta är väl egentligen att nattrafiken numera inte bara kör hem bråket. Det går ju alldeles utmärkt för ett gäng ligister som ingenting har för sig att numera planka in till stan efter 24:00 när de förut blev kvar där de var.
Pwer med ölmagen skrev:
Vad blev bättre då?
Tja restiden förkortades marginellt (bortsett ifrån om det var någon som betalningsvägrade) och man slipper byta vagn inne i City. Fler linjer går också på natten än förut och så behöver man som förare inte bli verbalt mordhotad minst en gång i veckan för att man vill ha betalt.


Det var ju inte bara ett byte utan en (i ruskväder) rätt lång promenad att gå mellan hållplatsen längst västerut vid brunnsparken och en hållplats på centralen. De här påtvingade bytena var en grej jag aldrig förstått varför de fanns förut...
Det var för att de allra mest dragna personerna skulle få kvickna till lite i den friska luften innan de åkte vidare hem "IRONI"
Pwer med ölmagen skrev:
Vad blev sämre?
Skitigare och äckligare vagnar. Med visering hade man en möjlighet att vägra personer med mat och öl.


Fast möjligheten att "smuggla" mat & co i påsar o.s.v. fanns även förr.
Inte på mina vagnar 8)
Pwer med ölmagen skrev:
Matos är ett förträffligt spybränsle för den som druckit lite för mycket.


Tur att det finns fönster.

Mat är å andra sidan åtminstone ibland förträffligt för att undvika att spy, fast då gäller det nog spyor som är påväg såpass långt fram i tiden att den ändå kommit efter att resenären klivit av vagnen.

Undrar om det skulle vara vettigt att ha spypåsar på vagnarna i nattrafiken, typ de där skräppåsarna som t.ex. SJ har på sina tåg?
Ja! Fönstren var alldeles utmärkta att smuggla kort genom till sina polare.
Annars så överlämnar jag spymekanismerna till de som vet någonting om dem. Det enda jag vet om detta är att det plötsligt blev mer spyor på vagnen när viseringen försvann.
Pwer med ölmagen skrev:
Otryggare arbetsmiljö för oss förare eftersom att man numera inte har en aning om vad som sitter på vagnen. Förut stoppade man dem direkt vid påstigning.


Fast den ändringen påverkar antagligen de "snälla" resenärerna än mer än föraren.
Både och! Fast det är inte de snälla passagerarna som sedan blir ensamma med eventuella psykon i vagnen vid ändhållplats.
Pwer med ölmagen skrev:
Tja! Det blev både positiva och negativa saker med nattrafiken efter den förändringen, men den största förändringen är ändå att de hederliga idag får betala för busets resa.


Frågan är om de hederliga förr fick betala för buset på annat sätt - eller om det inte var så.
Bus betalar vi alla för på det ena eller andra viset. Själv så föredrar jag att betala barnens inträde på bushuset.