Redan på 1950-talet tog BVG (i väst) fram en 200-km:s plan. Man planerade för fullt nya linjesträckor även i Öst-Berlin, trots att det var en främmande sektor då. Kanske var man framsiktig och visste redan då, flera år före byggandet av muren att muren en gång skulle falla.mats skrev:sen kan man ju gissa att det tar otroligt lång tid för nätet att 'stabilisera sig' helt fullt ut, speciellt som det fortfarande pågår massor av ombyggnader, nybyggnader, renoveringar o.s.v. främst i östra berlin vilket troligen ändrar en del på trafikflödet...
År 1977 tog man fram en reviderad version av planen och även här fanns många sträckor i Öst-Berlin. Främst var det fråga om linjeförlängningar men en helt ny linje planerades dock, U10 Drakenstraße-Weißensee. Vidare planerade BVB (i öst) en ny linje ("U11") mellan Haupbahnhof och Marzahn (parallellt med dagens spårvagnslinjer M8 och M6).
År 1996 reviderades utbyggnadsplanerna än en gång. Orsaken till varför man inte byggt ut nätet är pengar. Ebb i staden Berlins skattekista. Muren, som föll, vilket ledde till att flera S-bahnsträckor togs ibruk i väst, vilket i sin tur ledde till att behovet för nya U-bahnsträckor minskade. Därigenom bortföll bl a U10:s linjedragning mot Drakenstraße och Weißensee-delen planeras att kopplas ihop med grenen mot Uhlandstraße. U1:n börjar då kanske att trafikera Krumme Lanke igen? I Berlin är grundnätet för U-bahn ganska så fullt utbyggt. Det att kleinbahnlinjerna bytt ändstationer relativt ofta, beror på det att de har gemensamma linjesträckor - großprofillinjerna saknar sådana. I planen från år 1955 tänkte man att linjen från Ruhleben skulle gå mot Pankow. Men då en viss mur fanns i vägen, så skulle det ta nästan 40 år att realisera just den linjesträckningen.
Piirka
---------------
Språklektion 391 i Mumindalen
ha sjukt - ha ont