Sida 2 av 14
Postat: torsdag 19 oktober 2006 10:33
av Piirka
Ledvagn 80 lär bli den första, som får ett mellanmål.

Underleverantören VIS i Halberstadt svetsar ihop den första låggolvsmellandelen. I december torde vagnen tas i testdrift och på våren tursätts den sedan i ordinarietrafik. Bilder på den blivande mellandelen finns
här . Tyvärr är sajten endast på finska, men en bild (egentligen tre) berättar mer än tusen ord.
Undan går det i Östra Böle. På
Stinsgatan har man redan lagt spår. Stadens byggnadsverk bygger tillsammans med firman Vuorenpeikot Oy ("Bergstrollen Ab") för byggherren HST.
Piirka
---------------
Språklektion 394 i Mumindalen
ha obehag - känna motvilja / vara rädd
Postat: måndag 30 oktober 2006 12:45
av Piirka
Tidigt i går morse (söndagen den 29 okt) kom den första låggolvsmellandelen till Helsingfors. Delen bogserades fram och tillbaka av
H-1:n vid Vallgårdshallen. Här är en sidovy på den blivande
dörrsidan och på den
dörrlösa sidan. Idag börjar byggandet av bl a inredningen och i december är torde ombyggandet av vagn 80 ha blivit färdigt för testtrafik.
Dagens Helsingin Sanomat skriver om varför metrotågen blev orange i Helsingfors. I början av 1970-talet reste två designare omkring i Europa för att studera existerande tunnelbanor. De blev mycket förtjusta över färgsättningen på tågen på Victoria Line i London. De planerade därför att vagnskorgarna (av aluminium) i Helsingfors skulle förbli olackerade (i likhet med silverpilen i Stockholm). Men då vagnskorgarna i Helsingfors inte nitades ihop, utan svetsades och att fogarna dessutom täcktes av ett lager av spackelmassa, så beslöts det att vagnkorgarna målas med orange - en glimt av "sol" i den grå vardagen. [Nåja, orange är bättre än andra modefärger från 1970-talet ss. spygrönt

]
Piirka
---------------
Språklektion 406 i Mumindalen
hamna ut för - råka ut för
Postat: torsdag 02 november 2006 11:09
av Piirka
Dagens Hesari skriver om planerna på en linbana över Kronobergsfjärden i Helsingfors.
Den finska agenturen för en österrikisk linbanebyggare håller på att ta fram en plan på en linbana mellan Skatudden och Degerö. Banan skulle bli 1800 meter lång, ha 50 gondoler (á 8 pers.) och kosta 15 milj. euro (138 milj. kronor). Två linbanemaster (á 40 m höga) skulle byggas i var sin ända av banan. Kapaciteten på linbanan (á 5 m/s) skulle bli 1800 personer i timmen. Agenturen planerar att påbörja lobbandet för projektet, som skulle bli klart billigare än den planerade spårvägen över/under Kronobergsfjärden.
För en månad sedan skrevd det om att metroplanerna lagts på is till fördel för Kronobergsspårvägen. Linjen planeras att passera Vikingterminalen på Skatudden på en ny sträckning (ersätter alltså dagens linje 4T) och fortsätta mot Vrakholmen på en bro. Mellan Skatudden och Vrakholmen byggs en klaffbro med tanke på (segel)båtar.
Mellan Vrakholmen och Kronoberg skall sträckan gå i tunnel. Man planerar att använda samma byggmetoder som vid byggandet av tunneln under Storebælt. 100 meter långa färdiga betongtunnelsektioner (med 1 m tjocka väggar) sänks ner i havet och fogas ihop till en tunnel på ca 1,5 km. Som djupast går tunneln 17 m under havsytan och skulle ha förutom spårvägsfiler i vardera körriktning även en gång/cykelbana. Flera krosszoner i havsbottnet under Kronobergsfjärden är orsaken till varför konventionellt tunnelbygge inte planeras.
Spårvägen delar sej i två grenar på Degerö. Den ena grenen fortsätter vidare mot öns centrala delar och den andra grenen svänger söderut mot det planerade bostadsområdet Kronobergsstranden. Kostnaden för projektet uppgår till 90-100 milj. euro (närmare 920 milj. kronor).
Piirka
---------------
Språklektion 412 i Mumindalen
handtelefon - mobil(telefon)
Postat: torsdag 02 november 2006 12:21
av Svend Christensen
For god ordens skyld bør jeg oplyse, at tunnelen under Storebælt er boret hele vejen mellem Sjælland og Sprogø. Det er derimod tunnelen for jernbane og motorvej mellem Amager og Pebberholm under Øresund, der er bygget som en sænketunnel, hvor de enkelte elementer blev bygget på en fabrik i Københavns havn og sejlet på plads og sænket ned.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Postat: torsdag 02 november 2006 15:28
av Piirka
Svend Christensen skrev:For god ordens skyld bør jeg oplyse, at tunnelen under Storebælt er boret hele vejen mellem Sjælland og Sprogø.
Okej, jag refererade ur minnet det som skrevs om tunnelbyggandet. I artikeln om en eventuell tunnel på havsbottnet i Kronobergsfjärden så skrevs det om "Beltin salmen tunneli" (= "Belt-sundets tunnel"). Helsingin Sanomats redaktion ligger ganska långt bort från lilla Danmark så det verkar som om journalisten inte ser skillnaden mellan Store/Lillebælt och Øregrund.
Isbjörnarna hälsar - de tackar från handen.
Piirka
---------------
Språklektion 413 i Mumindalen
tacka från handen - tacka och ta i hand
Postat: torsdag 02 november 2006 16:05
av Olle
Piirka skrev:
..... det verkar som om journalisten inte ser skillnaden mellan Store/Lillebælt och Øregrund.
Hmm, inte lätt det där, men Öregrund är en liten sommarstad på Upplandskusten och Öresund är ett vattendrag som skiljer oss från danskarna. Kanske finns det ett grund i Öresund som heter Öregrund också, men det är inget som är känt. Kan nämnas att Östersund inte ligger i närheten av någon av dessa orter.

lle.
Postat: torsdag 02 november 2006 20:50
av Piirka
Ojdå, jag får väl flytta till den lilla byn Öllölä (10 km väster om ryska gränsen) och skämmas. Det harmar mej nu att jag tydligen sov under geografilektionen då vi gick igenom ort/platsnamn på 'Ö'.
Piirka
---------------
Språklektion 414 i Mumindalen
det är harm(t) att - det är förargligt att
Postat: fredag 10 november 2006 11:41
av Piirka
Ministerutskottet i Finlands regering beslöt enhälligt i förrgår att förorda finansieringen av Ringbanan i Vanda. Detta innebär att trafikministeriet får tillstånd till att inleda förhandlingarna med Vanda stad om delandet av kostnaderna mellan staten och staden.
Första fasen omfattas av dubbelspårsbanan på 18 km från Vandaforsen mot stambanan samt av de fem stationerna Kivistö, Aviapolis*, Flygstationen*, Rödsand* och Leinelä (tid. Asola) (* = underjordisk). Kostnaden uppgår till hundratals miljoner euro (min uppskattning: 0,4 miljarder euro = 3,65 miljarder kronor eller 182,5 miljoner selmalappar). Vanda har uppgett att staten bör stå för 60-80% av byggkostnaderna. Det ter sej som att staten då står för banbyggandet och staden för stationsbyggandet.
I ett senare skede kan resten av stationerna bli byggda. Vinikby kan bli en "Kymlinge-station" iom att den ligger i ett område med mycket flygbuller (1 -2 km från start/landningsbana 3:s ända). Området lämpar sej endast för industribyggande, men då arbetsplatserna nu starkt koncentreras kring Aviapolis och Flygstationen så är det föga troligt att Vinikby någonsin blir till.
Piirka
---------------
Språklektion 419 i Mumindalen
hela hopen - en hel del
---------------
Språklektion 247 i Mumindalen (repris)
Trafikministeriet - Kommunikationsdepartementet
Postat: måndag 20 november 2006 15:16
av Piirka
Så har den förlängda vagnen 80 tagit sina första andetag ute i det fria. I morse sågs
den i "hemknutarna" vid Vallgårdshallen bogserad av H-1:n.
Piirka
---------------
Språklektion 426 i Mumindalen
hemknutarna - hemtrakterna, hemomkring
Postat: fredag 08 december 2006 11:35
av Piirka
Mellanmålsvagnen
HST 80 har luftats i
Arabiastranden i går kväll (bilderna tagna av en spårvagnsförare). I mitt tycke har 80:n blivit bara mer formskön.
Fiskehamnens metrostation tas ibruk måndagen den 1 jan 2007 när det första tåget mot city stannar vid stationen kl 6.29. Elva minuter senare stannar det allra första tåget mot Östra Centrum och vidare mot Nordsjö. Fiskehamnen är den sjuttonde metrostationen i Helsingfors.
Piirka
---------------
Språklektion 430 i Mumindalen
hihhulit - [hihu'li:t] - nedsättande om bl a laestadianer
Postat: fredag 08 december 2006 18:15
av Nils Carl Aspenberg
Er det noen som har et litt bedre bilde som jeg kan publisere i Blickpunkt Strassenbahn og Lokaltrafikk?
Send evt. på mail
baneforl@c2i.net
Det sker i Helsingfors
Postat: måndag 29 januari 2007 12:05
av Albert
Uppdaterad
karta över spårvägsplaner i Helsingfors. Nu med spårvägslinjer "11, 12 och 13" till Laajasalo (Degerö).
Re: Det sker i Helsingfors korsnings fråga
Postat: tisdag 30 januari 2007 10:30
av AGR
Albert skrev:Uppdaterdad
karta över spårvägsplaner i Helsingfors. Nu med spårvägslinjer "11, 12 och 13" till Laajasalo (Degerö).
Hur ska korset vid Glaspalatset utformas? Kan det bli en Grand Union att hoppas på?
Re: Det sker i Helsingfors korsnings fråga
Postat: tisdag 30 januari 2007 20:43
av RAIDEr
17AGR skrev:Hur ska korset vid Glaspalatset utformas? Kan det bli en Grand Union att hoppas på?
Nej. Det kommer inte en Grand Union

-Gatornas infrastruktur är dåligt för sådant.
Troligen bara en direkt dubbeltspår går mellan nya Kamppibanan och Jvst.
Helsingfors vill bryta affären med låggolvsvagnarna
Postat: tisdag 20 mars 2007 9:55
av Albert
Postat: tisdag 20 mars 2007 10:35
av rote
Linbanan vore sannerligen en läcker idésom jag hoppas blir verklighet i Helsingfors. Har faktiskt ofta undrat varför Stockholm, som har en minst lika eländig topografi med bergsknallar och vattendrag, aldrig satsat på detta transportmedel mellan exempelvis Djurgården och Slussen. Det närmaste man kommer nu är den iofs ganska bekväma men ändå smått trista Katarinahissen. I Barcelona finns en rejäl linbana varifrån man högt uppe i luften ser ut över hela stadskärnan och hamnen.
Postat: tisdag 20 mars 2007 11:26
av J. Nordlund
YLE skriver med några ord
här.
Brändö Spårvägs 1
Postat: tisdag 08 maj 2007 15:55
av Albert
Postat: tisdag 08 maj 2007 16:11
av Olle
rote skrev:Linbanan vore sannerligen en läcker idésom jag hoppas blir verklighet i Helsingfors. Har faktiskt ofta undrat varför Stockholm, som har en minst lika eländig topografi med bergsknallar och vattendrag, aldrig satsat på detta transportmedel mellan exempelvis Djurgården och Slussen. Det närmaste man kommer nu är den iofs ganska bekväma men ändå smått trista Katarinahissen. I Barcelona finns en rejäl linbana varifrån man högt uppe i luften ser ut över hela stadskärnan och hamnen.
Ja, linbanan är ett underskattat transportmedel. Man behöver inte bara ha två korgar som i Barcelons, utan man kan ha många kabiner, som i Madrid. Linbana över Ekerö har framförts som idé och jag tycker att det är en alldeles utmärkt idé.

lle.
Linbaba som transportmedel här i Stockholm
Postat: tisdag 08 maj 2007 16:57
av VeVen
Linbaba som transportmedel här i Stockholm
Tanken är intressant!
Det gäller bara att inte glömma bort att se hur anslutningen till det övriga kollektivtrafiknätet kan ordnas på ett bra sätt. Just denna aspekt är ju ett problem för idén om utökad kollektivtrafik med färjor.
funderar VeVeN