Dagens Hesari skriver om planerna på en linbana över Kronobergsfjärden i Helsingfors.
Den finska agenturen för en österrikisk linbanebyggare håller på att ta fram en plan på en linbana mellan Skatudden och Degerö. Banan skulle bli 1800 meter lång, ha 50 gondoler (á 8 pers.) och kosta 15 milj. euro (138 milj. kronor). Två linbanemaster (á 40 m höga) skulle byggas i var sin ända av banan. Kapaciteten på linbanan (á 5 m/s) skulle bli 1800 personer i timmen. Agenturen planerar att påbörja lobbandet för projektet, som skulle bli klart billigare än den planerade spårvägen över/under Kronobergsfjärden.
För en månad sedan skrevd det om att metroplanerna lagts på is till fördel för Kronobergsspårvägen. Linjen planeras att passera Vikingterminalen på Skatudden på en ny sträckning (ersätter alltså dagens linje 4T) och fortsätta mot Vrakholmen på en bro. Mellan Skatudden och Vrakholmen byggs en klaffbro med tanke på (segel)båtar.
Mellan Vrakholmen och Kronoberg skall sträckan gå i tunnel. Man planerar att använda samma byggmetoder som vid byggandet av tunneln under Storebælt. 100 meter långa färdiga betongtunnelsektioner (med 1 m tjocka väggar) sänks ner i havet och fogas ihop till en tunnel på ca 1,5 km. Som djupast går tunneln 17 m under havsytan och skulle ha förutom spårvägsfiler i vardera körriktning även en gång/cykelbana. Flera krosszoner i havsbottnet under Kronobergsfjärden är orsaken till varför konventionellt tunnelbygge inte planeras.
Spårvägen delar sej i två grenar på Degerö. Den ena grenen fortsätter vidare mot öns centrala delar och den andra grenen svänger söderut mot det planerade bostadsområdet Kronobergsstranden. Kostnaden för projektet uppgår till 90-100 milj. euro (närmare 920 milj. kronor).
Piirka
---------------
Språklektion 412 i Mumindalen
handtelefon - mobil(telefon)