Sida 2 av 2

Postat: söndag 16 juli 2006 10:34
av NerdBoy
Jag har ett förslag på hur problemet med dörrknapparna kan lösas: ta en fyrkantig gummilist på kanske 20*20 millimeter och limma fast den lodrätt på vagnssidan/dörren så att den hamnar omedelbart under knappen och sedan pekar rakt ned mot perrongkanten. Då är det bara att känna med käppen längs vagnssidan tills man stöter på listen och sedan kan man följa listen med handen upp till knappen. Behöver det vara mer avancerat än så (jag känner ingen synskadad jag kan fråga)?

Postat: söndag 16 juli 2006 10:50
av NerdBoy
Bobjörk skrev:Således kanske man inte skall skälla allt för mycket på SL.
Hade de inte gjort det hade det stått stora svarta rubriker om att SL diskriminerar synskadade.
De svarta rubrikerna kom i februari i år, strax innan SL (åter)införde öppning av samtliga dörrar på X60.

Postat: söndag 16 juli 2006 10:52
av NerdBoy
tjatte skrev:Jag är inte synskadad och kan inte sätta mig in i hur tillvaron funkar för dom, tvivlar på att någon annan skribent härinne kan berätta för mig efter egen erfarenhet hur det är
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=101161#101161

Postat: söndag 16 juli 2006 11:34
av rojje
NerdBoy skrev:Jag har ett förslag på hur problemet med dörrknapparna kan lösas: ta en fyrkantig gummilist på kanske 20*20 millimeter och limma fast den lodrätt på vagnssidan/dörren så att den hamnar omedelbart under knappen och sedan pekar rakt ned mot perrongkanten. Då är det bara att känna med käppen längs vagnssidan tills man stöter på listen och sedan kan man följa listen med handen upp till knappen. Behöver det vara mer avancerat än så (jag känner ingen synskadad jag kan fråga)?
Men borde inte fotstegen som är under varje dörr vara tillräckligt för en synskadad? Dom sticker ut ifrån karossen och förs käppen längs med nederkanten så tar den sedan i fotstegen och där har man en dörr. Att sedan tränas i att hitta knappen borde gå relativt bra.

SL kanske skulle införa ett "träningspass" för synskadade där dom i lugn och ro skulle få bekanta sig med X60:s profil?


Mvh Rojje

Postat: torsdag 20 juli 2006 17:28
av Kolbäck
Men...
Då kommer vi till nästa problem; Tänk om någon resenär råkar trilla ned mellan tåg och plattform - precis innan lokföraren skjuter ut fotstegen - och kläms av steget... Gärna på halsen (eftersom personen är döv och således inte kan höra fotstegsmotorn)!

Då kommer denna person att få VÄLDIGT ont!
Hur löser vi detta problem?


// En som vet

Postat: torsdag 20 juli 2006 18:25
av Slagpåse
HAHA vilken väg denna tråd tog är ju rätt kul :shock:

Samma problem som Vi kommer att få med handikapprampen som EVENTUELLT kommer att monteras.
Dock känner den av motstånd och stannar vid minsta lilla motstånd är det tänkt 8)

Postat: lördag 22 juli 2006 12:04
av NerdBoy
Kolbäck skrev:Men...
Då kommer vi till nästa problem; Tänk om någon resenär råkar trilla ned mellan tåg och plattform - precis innan lokföraren skjuter ut fotstegen - och kläms av steget... Gärna på halsen (eftersom personen är döv och således inte kan höra fotstegsmotorn)!

Då kommer denna person att få VÄLDIGT ont!
Hur löser vi detta problem?


// En som vet
Är fotstegen på X60 verkligen utfällbara?