NerdBoy skrev:Coppas skrev:NerdBoy skrev:Tyvärr är det väl så att taxibranschen skulle behöva lite fler som Claes Thure och lite färre av dem som är överrepresenterade i olycks- och trafikbrottsstatistiken.
Visst behövs det flera som Claes Thure, men samtidigt så vill jag hänföra ovanstående kommentar till avdelningen förutfattade meningar. Visst är det bökigt i Stockholm och andra storstäder och i en tät trafikmiljö så inträffar det tyvärr incidenter lite nu och då, mycket då beroende på den mänskliga faktorn. Däremot är jag inte benägen till att hålla med om att taxibranschen (eller yrkestrafiken överlag) är överrepresenterad i olycks- och trafikbrottsstatistiken. Bl.a. vill jag minnas att Svenska Taxiförbundet gjorde en koll för ett par år sedan och hela den här grejen är som vanligt något som handlar om att man med hjälp av statistik kan visa lite vad man vill. Lite liknar det faktiskt kvällsblaskornas upplägg och vinklingsmetoder då mycket handlar ju om att man vill sälja in en bild.
Nu var inte min mening att racka ner på
alla taxichaffisar utan bara på dem som tror att de är kungar och kör därefter. Ärligt talat finns det faktiskt en hel del sådana.
(Och tro det eller ej, men jag har faktiskt ingen bild att sälja in.

)
Nu får du missuppfatta mig rätt här…
Det jag avsåg var mera att det var en bild som verkar vara allmänt förekommande/insåld (typ, alla yrkesförare kör som biltjuvar osv.) förutfattad mening. Inte att det var något som enbart du lanserade här. Visst finns det en hel del yrkesförare som inte kör bra. Liksom många andra har även vi bättre respektive sämre dagar. Vad gäller skillnaderna så menar jag dock på att i många fall handlar det om att man som privatbilist, med kanske 15 000 körda kilometer per år, och som yrkesförare, med uppåt 80 000 till 100 000 körda kilometer per år, ändå har en viss olikhet i uppfattning och bedömning om vad som t.ex. är en lucka eller inte. Misstänker ibland att en del olyckor kanske uppstår just för att olika grupper tänker på olika sätt. Där en van bilist inte ser några hinder utan kör kanske istället den ovane tvärnitar.
NerdBoy skrev:Coppas skrev:Visst är yrkestrafiken skyldig till både olyckor och trafikbrott, men ställer man sedan det i relation till antalet körda kilometrar per år och förare så sjunker dessa siffror drastiskt och i vissa lägen hade yrkestrafiken faktiskt mindre skador än privatbilisterna. Fick även för ett par år sedan en del info från Taxi/Stockholm och Trygg-Hansa där det framgick att mindre plåtskador var vanligt förekommande, däremot var allvarliga personskador i princip obefintliga. Det här med att det finns skillnader beroende på statistik är lite som att antalet brott överlag är ungefär lika stort i Stockholm som i Överkalix när man slår ut det på antalet invånare. Ändå verkar många tro att Stockholm är farligare.
Att plåtskador är vanligare och personskador mer sällsynta kan väl kanske förklaras med att många av körningarna är inom stan eller liknande områden där hastigheterna inte är så höga?
Lite mer filosofiskt vad gäller att yrkesförarna i genomsnitt kör ungefär som alla andra: borde man inte kunna sikta lite högre än så? Om jag lejer en målare förväntar jag mig att han målar bättre än en genomsnittlig svensk, går jag på restaurang ser jag gärna att kocken lagar bättre mat än vad jag själv gör. Borde man inte kunna ställa motsvarande krav på de som har som yrke att köra omkring andra människor?
Nääh, nu tolkar du nog mig lite fel. Som jag skrev ovan så avsåg jag att yrkestrafiken som grupp, enligt den information jag fått under åren, i vissa fall hade väsentligt färre skador (i förhållande till den årliga körsträckan) än vad motsvarande medelbilister hade som grupp. Alltså så torde det mer än väl motsvara de krav på extra kompetens som ställs på yrkesmän överlag.
Vad gäller plåtskadorna så beror de inte heller alltid på oaktsamhet från yrkesförarens sida utan i vållandefrågan är det ganska blandat. Som jag skrev på annan plats så handlar mycket om att många olyckor aldrig inträffar just för att yrkesförarna är tillräckligt rutinerade för att rädda situationen. I många fall verkar privatbilsiterna inte ens ha insett hur nära det kan ha varit. Dock är det inte alltid som det går att undvika ofrivilliga möten utan många av småskadorna beror helt enkelt på att man inte hinner ur vägen för någon annan då utrymmet är begränsat. Sedan är det som sagt skillnad på anmälning och åtgärd av skadorna.
I många fall så stipuleras det t.ex. i kontrakten som taxiåkarna har med respektive beställningscentral att bilarna ska vara hela och rena. Har de t.ex. bucklor och andra små skavanker så blir bilarna avstängda från vissa typer av köruppdrag till dess att skadorna åtgärdats. Denna typ av småskador kanske dock aldrig ens anmäls av en privatbilist som råkar ut för motsvarande.
Mvh // Nico