Busschaffis pu**o

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Råstaförare

Inlägg av Råstaförare »

Byggare Bob skrev:
Coppas skrev:
NerdBoy skrev:
Apropå att svänga ut framför bilar, här är en bild från Albano där det har varit väldigt nära att smälla flera gånger när jag har suttit på bussen:

Bild

Närmast i bild ser vi en busshållplats, utanför den är det två vanliga filer och längst bort börjar en bussfil. Händelseförloppet brukar vara så att bussen står vid hållplatsen och blinkar för att komma ut. Bilarna i den närmaste filen stannar och bussen svänger ut framför dem. Vare sig vänsterfilen är tom eller inte fortsätter bussen rakt över den också för att komma till bussfilen. Problemet är bara att i vänsterfilen kommer samtidigt en bil i 70 km/h och föraren kanske inte ens ser bussen förrän den plötsligt kör ut 25-30 meter framför...

Som passagerare hajar man till rätt ordentligt när man förstrött tittar ut genom sidorutan och det rakt emot en kommer en bromsande bil med fyra personer som skriker rakt ut i panik. :shock:
Jag kan inte svara för bussföraren här annat än att det är han/hon som är den som har den bästa överblicken av trafiksituationen vilket däremot oftast inte kan sägas om en trafikant ombord. I detta hypotetiska scenario så ser jag däremot två fel här som i så fall bilföraren i vänsterfilen gör sig skyldig till.

Dels är det bara 50 km/h som är tillåten hastighet på platsen (detta då korsningen med Björnnäsvägen passerats). Dels måste man som fordonsförare ha bättre uppsikt än enbart cirka fem gånger sitt fordons längd. 25-30 meter är även långtifrån bilens egen stoppsträcka vid en hastighet på 70 km/h. En normal tumregel säger att man åtminstone ska kunna överblicka just stoppsträckan. Annars ska man helst se längre fram än så, förslagsvis en sisådär 300 meter framåt. :wink: :mrgreen:

Mvh // Nico
Men hur kan Stockholms stad/SL planera/bygga en bussfil så (Ursäkta utrycket) jävla puckat...
Bussfilen borde ju rimligtvis ha legat i höger körfält från Albano och vidare till Roslagstull...
En gissning från en bussförare i annat trafikområde:
De flesta bussar som har större glädje av bussfilen är 6XX-linjer vilka söker sig längs Valhallavägen till ändstationerna Tekniska högskolan el. Humlegården. Detta innebär att vid Roslagstull vill dom ligga så långt till vänster som möjligt för att slippa hindras av trafik som köar för rödljuset mot Cedersdalsgatan och Sveaplan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Varför skall bussen ut i vänsterfilen? Ligger bussfilen längre fram till vänster?
Bussfilen är den fil som "uppstår" i vägrenen längst till vänster, där det heldragna vita strecket försvinner. Därav den blå skylten med en buss på den närmaste belysningsstolpen i mittbarriären.
Det borde jag ju sett! Hängde upp mej på texten "och längst bort börjar en bussfil". Så jag tittade bort i fjärran, så där 150 - 200 m framför busshållplatsen, och kom fram till att det inte syns i bilden. Det var lite för nära! :roll:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

När man tittar på bilden så borde faktiskt bussfilen börja något längre fram, bara för att inte fresta chauffören att korsa alla filer på en gång! Bilar i vänsterfilen har ingen skyldighet att visa större hänsyn till bussen som kommer ut från hållplatsen än för vilket annat fordon som helst, som vill byta fil!
Tvärtom så är det lätt att misstolka situationen: Bussen blinkar vänster och blir insläppt i högerfilen. OK, jag kör ju i filen utanför, så bussens manöver berör inte mej! (Mer än att jag måste vara allmänt uppmärksam på vad som händer i trafiken.) Och så plötsligt brakar bussen rakt in i vänsterfilen!

Däremot har de inget att förlora på att släppa igenom bussen, den försvinner ju strax åt vänster och man förlorar inte sin plats i kön, om man säger så!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Om man som bilist inte uppmärksammar kollektivkörfältet längst till vänster kan givetvis bussförarens manöver komma än mer oväntat, men.. då har man varit ouppmärksam tyvärr.

//Lasse
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lars Ödlund skrev:Om man som bilist inte uppmärksammar kollektivkörfältet längst till vänster kan givetvis bussförarens manöver komma än mer oväntat, men.. då har man varit ouppmärksam tyvärr.

//Lasse
Sant i och för sig, men bussfilens existens ger inte bussföraren rätt att bara kasta sig rätt över två filer på en gång! En fil i taget är nog trots allt ett korrekt (eller i alla fall omdömesgillt) beteende i denna situation!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

LÅ1 skrev:
Lars Ödlund skrev:Om man som bilist inte uppmärksammar kollektivkörfältet längst till vänster kan givetvis bussförarens manöver komma än mer oväntat, men.. då har man varit ouppmärksam tyvärr.

//Lasse
Sant i och för sig, men bussfilens existens ger inte bussföraren rätt att bara kasta sig rätt över två filer på en gång! En fil i taget är nog trots allt ett korrekt (eller i alla fall omdömesgillt) beteende i denna situation!
Det påstod jag aldrig heller, om trafiken är mer eller mindre stillastående kan man tänka sig att ta bägge filerna, annars tror jag knappast att så många omdömesgilla förare gör det om det kommer bilar nära bakom.

Problemet är att bilen som kommer långt därbakom kanske körs i 100 km/h istf det tillåtna 50 km/h, då uppstår gärna en incident.

//Lasse
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lars Ödlund skrev:Problemet är att bilen som kommer långt därbakom kanske körs i 100 km/h istf det tillåtna 50 km/h, då uppstår gärna en incident.
Det där är ett problem! Framför allt för de som kör för fort.
Tänker på det i bland när jag kör ut på en 90-väg som skyltas ner i 70 där andra vägar ansluter (Med STOP-skyltar på sidovägarna, naturligtvis.) När jag står vid stoppskylten och det kommer en bil i fjärran, skall jag anta att han saktar ner till 70 och jag kan köra ut, eller planerar han att blåsa förbi i 110? Och blir tvärförbannad om jag kör ut och snabbt kommer upp i 70, för att vid (eller snarare precis efter) 90-skylten snabbt öka till just 90?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:
Lars Ödlund skrev:Problemet är att bilen som kommer långt därbakom kanske körs i 100 km/h istf det tillåtna 50 km/h, då uppstår gärna en incident.
Tänker på det i bland när jag kör ut på en 90-väg som skyltas ner i 70 där andra vägar ansluter (Med STOP-skyltar på sidovägarna, naturligtvis.) När jag står vid stoppskylten och det kommer en bil i fjärran, skall jag anta att han saktar ner till 70 och jag kan köra ut, eller planerar han att blåsa förbi i 110? Och blir tvärförbannad om jag kör ut och snabbt kommer upp i 70, för att vid (eller snarare precis efter) 90-skylten snabbt öka till just 90?
Naturligtvis måste du förutsätta det värsta. Alla trafikanter utom du själv är idioter, det är det enda sättet du kan resonera på - tyvärr.

Vi borde vara mycket bättre på att kramas i trafiken!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
LÅ1 skrev:
Naturligtvis måste du förutsätta det värsta. Alla trafikanter utom du själv är idioter, det är det enda sättet du kan resonera på - tyvärr.

Vi borde vara mycket bättre på att kramas i trafiken!

//Tony
Det gör jag också! Förutsätta det värsta, alltså!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Coppas skrev:
NerdBoy skrev:Tyvärr är det väl så att taxibranschen skulle behöva lite fler som Claes Thure och lite färre av dem som är överrepresenterade i olycks- och trafikbrottsstatistiken.

Visst behövs det flera som Claes Thure, men samtidigt så vill jag hänföra ovanstående kommentar till avdelningen förutfattade meningar. Visst är det bökigt i Stockholm och andra storstäder och i en tät trafikmiljö så inträffar det tyvärr incidenter lite nu och då, mycket då beroende på den mänskliga faktorn. Däremot är jag inte benägen till att hålla med om att taxibranschen (eller yrkestrafiken överlag) är överrepresenterad i olycks- och trafikbrottsstatistiken. Bl.a. vill jag minnas att Svenska Taxiförbundet gjorde en koll för ett par år sedan och hela den här grejen är som vanligt något som handlar om att man med hjälp av statistik kan visa lite vad man vill. Lite liknar det faktiskt kvällsblaskornas upplägg och vinklingsmetoder då mycket handlar ju om att man vill sälja in en bild.
Nu var inte min mening att racka ner på alla taxichaffisar utan bara på dem som tror att de är kungar och kör därefter. Ärligt talat finns det faktiskt en hel del sådana.

(Och tro det eller ej, men jag har faktiskt ingen bild att sälja in. :wink:)
Coppas skrev:Visst är yrkestrafiken skyldig till både olyckor och trafikbrott, men ställer man sedan det i relation till antalet körda kilometrar per år och förare så sjunker dessa siffror drastiskt och i vissa lägen hade yrkestrafiken faktiskt mindre skador än privatbilisterna. Fick även för ett par år sedan en del info från Taxi/Stockholm och Trygg-Hansa där det framgick att mindre plåtskador var vanligt förekommande, däremot var allvarliga personskador i princip obefintliga. Det här med att det finns skillnader beroende på statistik är lite som att antalet brott överlag är ungefär lika stort i Stockholm som i Överkalix när man slår ut det på antalet invånare. Ändå verkar många tro att Stockholm är farligare.
Att plåtskador är vanligare och personskador mer sällsynta kan väl kanske förklaras med att många av körningarna är inom stan eller liknande områden där hastigheterna inte är så höga?

Lite mer filosofiskt vad gäller att yrkesförarna i genomsnitt kör ungefär som alla andra: borde man inte kunna sikta lite högre än så? Om jag lejer en målare förväntar jag mig att han målar bättre än en genomsnittlig svensk, går jag på restaurang ser jag gärna att kocken lagar bättre mat än vad jag själv gör. Borde man inte kunna ställa motsvarande krav på de som har som yrke att köra omkring andra människor?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Coppas skrev:Jag kan inte svara för bussföraren här annat än att det är han/hon som är den som har den bästa överblicken av trafiksituationen vilket däremot oftast inte kan sägas om en trafikant ombord.
Det håller jag absolut med om, däremot händer det faktiskt att man som passagerare har möjlighet att se saker som föraren förmodligen missar för att han/hon har uppmärksamheten riktad åt något annat håll (t.ex. framåt). I fallet jag beskrev där alla i bilen skrek rakt ut medan de kom farande mot mig misstänker jag att bussföraren inte var helt på det klara med varför de åkte upp jämsides och gjorde arga gester åt honom.
Coppas skrev:I detta hypotetiska scenario så ser jag däremot två fel här som i så fall bilföraren i vänsterfilen gör sig skyldig till.

Dels är det bara 50 km/h som är tillåten hastighet på platsen (detta då korsningen med Björnnäsvägen passerats). Dels måste man som fordonsförare ha bättre uppsikt än enbart cirka fem gånger sitt fordons längd. 25-30 meter är även långtifrån bilens egen stoppsträcka vid en hastighet på 70 km/h. En normal tumregel säger att man åtminstone ska kunna överblicka just stoppsträckan. Annars ska man helst se längre fram än så, förslagsvis en sisådär 300 meter framåt. :wink: :mrgreen:
Självklart gjorde föraren fel, jag ville bara ge ett exempel på en trafiksituation där det har varit nära ögat ett par gånger.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Det borde jag ju sett! Hängde upp mej på texten "och längst bort börjar en bussfil". Så jag tittade bort i fjärran, så där 150 - 200 m framför busshållplatsen, och kom fram till att det inte syns i bilden. Det var lite för nära! :roll:
Jag började faktiskt med att göra en bild med beskrivande pilar men det blev bara plottrigt och obegripligt. Det där med "bild" (läs: teckning) var inte min starka sida i skolan. :wink:
Coppas

Inlägg av Coppas »

NerdBoy skrev:
Coppas skrev:
NerdBoy skrev:Tyvärr är det väl så att taxibranschen skulle behöva lite fler som Claes Thure och lite färre av dem som är överrepresenterade i olycks- och trafikbrottsstatistiken.

Visst behövs det flera som Claes Thure, men samtidigt så vill jag hänföra ovanstående kommentar till avdelningen förutfattade meningar. Visst är det bökigt i Stockholm och andra storstäder och i en tät trafikmiljö så inträffar det tyvärr incidenter lite nu och då, mycket då beroende på den mänskliga faktorn. Däremot är jag inte benägen till att hålla med om att taxibranschen (eller yrkestrafiken överlag) är överrepresenterad i olycks- och trafikbrottsstatistiken. Bl.a. vill jag minnas att Svenska Taxiförbundet gjorde en koll för ett par år sedan och hela den här grejen är som vanligt något som handlar om att man med hjälp av statistik kan visa lite vad man vill. Lite liknar det faktiskt kvällsblaskornas upplägg och vinklingsmetoder då mycket handlar ju om att man vill sälja in en bild.
Nu var inte min mening att racka ner på alla taxichaffisar utan bara på dem som tror att de är kungar och kör därefter. Ärligt talat finns det faktiskt en hel del sådana.

(Och tro det eller ej, men jag har faktiskt ingen bild att sälja in. :wink:)
Nu får du missuppfatta mig rätt här… :wink:

Det jag avsåg var mera att det var en bild som verkar vara allmänt förekommande/insåld (typ, alla yrkesförare kör som biltjuvar osv.) förutfattad mening. Inte att det var något som enbart du lanserade här. Visst finns det en hel del yrkesförare som inte kör bra. Liksom många andra har även vi bättre respektive sämre dagar. Vad gäller skillnaderna så menar jag dock på att i många fall handlar det om att man som privatbilist, med kanske 15 000 körda kilometer per år, och som yrkesförare, med uppåt 80 000 till 100 000 körda kilometer per år, ändå har en viss olikhet i uppfattning och bedömning om vad som t.ex. är en lucka eller inte. Misstänker ibland att en del olyckor kanske uppstår just för att olika grupper tänker på olika sätt. Där en van bilist inte ser några hinder utan kör kanske istället den ovane tvärnitar.

NerdBoy skrev:
Coppas skrev:Visst är yrkestrafiken skyldig till både olyckor och trafikbrott, men ställer man sedan det i relation till antalet körda kilometrar per år och förare så sjunker dessa siffror drastiskt och i vissa lägen hade yrkestrafiken faktiskt mindre skador än privatbilisterna. Fick även för ett par år sedan en del info från Taxi/Stockholm och Trygg-Hansa där det framgick att mindre plåtskador var vanligt förekommande, däremot var allvarliga personskador i princip obefintliga. Det här med att det finns skillnader beroende på statistik är lite som att antalet brott överlag är ungefär lika stort i Stockholm som i Överkalix när man slår ut det på antalet invånare. Ändå verkar många tro att Stockholm är farligare.
Att plåtskador är vanligare och personskador mer sällsynta kan väl kanske förklaras med att många av körningarna är inom stan eller liknande områden där hastigheterna inte är så höga?

Lite mer filosofiskt vad gäller att yrkesförarna i genomsnitt kör ungefär som alla andra: borde man inte kunna sikta lite högre än så? Om jag lejer en målare förväntar jag mig att han målar bättre än en genomsnittlig svensk, går jag på restaurang ser jag gärna att kocken lagar bättre mat än vad jag själv gör. Borde man inte kunna ställa motsvarande krav på de som har som yrke att köra omkring andra människor?
Nääh, nu tolkar du nog mig lite fel. Som jag skrev ovan så avsåg jag att yrkestrafiken som grupp, enligt den information jag fått under åren, i vissa fall hade väsentligt färre skador (i förhållande till den årliga körsträckan) än vad motsvarande medelbilister hade som grupp. Alltså så torde det mer än väl motsvara de krav på extra kompetens som ställs på yrkesmän överlag. :D

Vad gäller plåtskadorna så beror de inte heller alltid på oaktsamhet från yrkesförarens sida utan i vållandefrågan är det ganska blandat. Som jag skrev på annan plats så handlar mycket om att många olyckor aldrig inträffar just för att yrkesförarna är tillräckligt rutinerade för att rädda situationen. I många fall verkar privatbilsiterna inte ens ha insett hur nära det kan ha varit. Dock är det inte alltid som det går att undvika ofrivilliga möten utan många av småskadorna beror helt enkelt på att man inte hinner ur vägen för någon annan då utrymmet är begränsat. Sedan är det som sagt skillnad på anmälning och åtgärd av skadorna.

I många fall så stipuleras det t.ex. i kontrakten som taxiåkarna har med respektive beställningscentral att bilarna ska vara hela och rena. Har de t.ex. bucklor och andra små skavanker så blir bilarna avstängda från vissa typer av köruppdrag till dess att skadorna åtgärdats. Denna typ av småskador kanske dock aldrig ens anmäls av en privatbilist som råkar ut för motsvarande. :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Har för mig att tvärtemot vad som tidigt sades här i tråden, så har buss i linjetrafik företräde vid utfart från hållplats på väg vars högsta hastighet är satt till max 50 km/h. Detta är inte LAG utan ett tillägg till lagstiftningen som gäller åtminstone i Stockholms kommun som lokal föreskrift. Alltså SKALL bilar som kommer bakifrån sakta ner och underlätta bussens avfärd från hållplats under dessa förhållanden.

/H
/Hasse
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Driver28 skrev:Har för mig att tvärtemot vad som tidigt sades här i tråden, så har buss i linjetrafik företräde vid utfart från hållplats på väg vars högsta hastighet är satt till max 50 km/h. Detta är inte LAG utan ett tillägg till lagstiftningen som gäller åtminstone i Stockholms kommun som lokal föreskrift. Alltså SKALL bilar som kommer bakifrån sakta ner och underlätta bussens avfärd från hållplats under dessa förhållanden.
Det är inte alls en lokal föreskrift som gäller i Stockholm, det är en bestämmelse i Trafikförordningen som gäller i hela Sverige om det så är på en europaväg! Fast bara om tillåtna hastigheten är högst 50, såklart.

Vidare är det väl bäst att tillägga att bussen inte har företräde, utan förordningstexten lyder så här:

45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i
timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss,
vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats,
sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det
behövs skall föraren stanna.
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

i så fall har det varit en lokal föreskrift för så är jag lärd en gång i tiden. Tolkningen av "Om det
behövs skall föraren stanna." kan väl knappast tolkas som annat än ett förträde, annars skulle ju hela paragrafen sakna betydelse? Hela innebörden av ordet SKALL talar för ett företräde det med. Inte borde eller om föraren behagar utan SKALL. Klarare än så kan det väl inte bli? Du sade det själv...(Eller lagtexten egentligen...).

/H
/Hasse
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Må jo si meg enig med Driver28 her. Det står vel heller ingen steder i lagen at sporvogn har foreträde?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BaardB skrev:Må jo si meg enig med Driver28 her. Det står vel heller ingen steder i lagen at sporvogn har foreträde?
Nej, just det! Däremot står det att spårvagnen skall lämnas fri väg, vilket smäller lite högre än väjningsplikt.

Poängen är att den här bestämmelsen inte fritar bussföraren från sitt ansvar i samband med start från vägkant. Bestämmelsen är till för att reglera ordningsföljden mellan fordonen; bussföraren har fortfarande samma ansvar för att ingen olycka inträffar.
Skriv svar