En svidande svår bildgåta från tunnelbanan:)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

JDS skrev:Jo, precis så! Med lite planering kan man köra någorlunda mjukt med i stort sett vilken knasig tågsammansättning som helst.

Men då vill det ju till att dessa egenheter och skillnader mellan vagntyper tas upp under förarutbildningen.....

//Lars S
JDS

Inlägg av JDS »

Lars Stegenius skrev:
JDS skrev:Jo, precis så! Med lite planering kan man köra någorlunda mjukt med i stort sett vilken knasig tågsammansättning som helst.

Men då vill det ju till att dessa egenheter och skillnader mellan vagntyper tas upp under förarutbildningen.....
Det vore ju fint, men det finns en övertro på elevers förmåga att tillgodogöra sig många utbildningsmoment på kort tid.

Tunnelbanans förarutbildningar är lagom långa för att lära sig att köra en (1) vagntyp ordentligt. Ska man kunna köra flera vagntyper och kombinationer av dessa på ett bra sätt så krävs antingen vissa förkunskaper om tekniken i vagnarna eller lång övning på egen hand - när man får in den rätta tekniken är kursen i regel slut sedan länge.

Idag finns det inte heller någon större mängd kombinationer att öva sig på. Det är i och för sig bra, men den dag man trots allt stöter på en kombination av t ex C6 och C14 får man helt enkelt prova sig fram.
Lars Stegenius

JDS skrev:
Lars Stegenius skrev:

Det vore ju fint, men det finns en övertro på elevers förmåga att tillgodogöra sig många utbildningsmoment på kort tid.

Tunnelbanans förarutbildningar är lagom långa för att lära sig att köra en (1) vagntyp ordentligt. Ska man kunna köra flera vagntyper och kombinationer av dessa på ett bra sätt så krävs antingen vissa förkunskaper om tekniken i vagnarna eller lång övning på egen hand - när man får in den rätta tekniken är kursen i regel slut sedan länge.

Idag finns det inte heller någon större mängd kombinationer att öva sig på. Det är i och för sig bra, men den dag man trots allt stöter på en kombination av t ex C6 och C14 får man helt enkelt prova sig fram.
Men i den s.k. Block 8-utbildningen, som ger behörighet på alla banor, borde väl alla vagntyper ingå inklusive C13H, eller?

Jag har förstått att det börjar bli lite av ett problem att förare som bara ska köra på Tub1 bara får lära sig köra C20. Blir man sedan uttagen till snöblåsarutbildning kan man inte köra C13H.......

//Lars S
JDS

Inlägg av JDS »

Lars Stegenius skrev:Men i den s.k. Block 8-utbildningen, som ger behörighet på alla banor, borde väl alla vagntyper ingå inklusive C13H, eller?
Nej. I block 8-utbildningen ingår inga vagntyper alls - bara en kortare genomgång av avvikande strömställarplaceringar och liknande i de fall det behövs. Vagntyperna flyttas ju runt mellan banorna så det finns egentligen inga skäl att utbildningsmässigt knyta dem till en viss bana.

För närvarande finns inget behörighetsbegrepp för olika Cx-typer. Det är föraren själv som avgör vilka vagnar han/hon har erforderlig utbildning för att köra. Men som du säger, en förare som endast fått C20-utbildning får inte köra C13 och kan inte heller få någon sådan utbildning. Idag alltså - det kan komma att ändras i framtiden. Den som lever får se!
Lars Stegenius

JDS skrev:
Lars Stegenius skrev:Men i den s.k. Block 8-utbildningen, som ger behörighet på alla banor, borde väl alla vagntyper ingå inklusive C13H, eller?
Nej. I block 8-utbildningen ingår inga vagntyper alls - bara en kortare genomgång av avvikande strömställarplaceringar och liknande i de fall det behövs. Vagntyperna flyttas ju runt mellan banorna så det finns egentligen inga skäl att utbildningsmässigt knyta dem till en viss bana.

För närvarande finns inget behörighetsbegrepp för olika Cx-typer. Det är föraren själv som avgör vilka vagnar han/hon har erforderlig utbildning för att köra. Men som du säger, en förare som endast fått C20-utbildning får inte köra C13 och kan inte heller få någon sådan utbildning. Idag alltså - det kan komma att ändras i framtiden. Den som lever får se!
Nu blev jag väldigt kissnödig! Vi kanske ska ta det här mellan fyra ögon för att sedan dra det med Tågia SÄK och Connex Utb.

//Lars S
CiP Förare

Inlägg av CiP Förare »

Vilka vagnar går bra att köra med varandra då?

C1 C2 C3 vet jag fungerar fint. Men vilka mer vagnar? Gärna så många olika sammansättningar som möjligt.

På pendeln brukar jag föredra att X1 och X10 går var för sig. Det går lättare att köra mjukare då tycker jag.
Conny

Inlägg av Conny »

Egentligen bör varje vagntyp gå var för sig. Det brukar bli bäst. Annars går det hyffsat bra att köra de flesta tyristorvagnar och kontaktorvagnar var för sig. Blandningen mellan kontaktor och tyristor är inge vidare som sagts tidigare....
Lars Stegenius

CiP Förare skrev:Vilka vagnar går bra att köra med varandra då?

C1 C2 C3 vet jag fungerar fint. Men vilka mer vagnar? Gärna så många olika sammansättningar som möjligt.
Utan at göra anspråk på att vara någon expert skulle jag nog säga så här:

C1/C2/C3/C12/C13 går(gick) alldeles utmärkt tillsammans eftersom de har samma typ av pådrag och bromsförberedelse.
C6/C8 går(gick) bra tillsammans eftersom de har samma typ av pådrag och fältväckning.
C5 gick, efter modifiering, bra tillsammans med C6.
C4 var någonstans mitt emellan och gick hyfsat bra med alla andra även om det kunde bli en del ryck vid start. Pådraget påminner om C6/C8 men har ett snabbare startförlopp och vagnen har bromsförberedelse.
C9 och C14/C15 går hyfsat bra tillsammans trots olika generationer tyristorpådrag men har olika utväxling - C9 har 80 km/h som toppfart medan C14/C15 har 70 km/h som toppfart. Med C9 som ledarvagn kan man komma upp i farter som C14/C15 inte är konstruerade för, dom är specade för Tub1, vilket leder till att bromsförloppet kan bli häftigt i början, C14/C15 tvärnitar i början, och kan ge ordentiga ryck. C14/C15 har också en tendens att få överhettade bromsmotstånd vid körning på Tub3 eftersom det finns långa utförslöpor där man ligger och småbromsar i hög fart. C14/C15 får inte gå till Skarpnäck av detta skäl.

Tyristorvagnar och icke-tyristorvagnar går inte bra ihop eftersom pådragsförloppen är olika även om det ska gå att ställa om pådraget i C14/C15 så att det simulerar de små rycken som pådraget ger i en kontaktorvagn.

Generellt kan man väl säga att ju fler vagntyper ur de olika kategorierna du blandar i ett och samma tåg desto sämre går det. På Tub1 körde man ju under installationen av ATP-systemet riktigt kusliga sammansättningar där kriteriet bara var att det skulle finnas en ATP-utrustad vagn i var ände och däremellan kopplade man in vad man hade. Dom tågen gick inte särskilt bra, i synnerhet inte med en "okänslig" förare.

Det kanske finns någon som kan rätta mig, t.ex. JDS.

//Lars S
JDS

Inlägg av JDS »

Inte ska jag rätta dig när du har skrivit en så bra sammanfattning, fast jag kan förstås inte stå emot att komplettera dig.

C4 har faktiskt ett kontaktorpådrag som är mycket likt det i C2, C12 osv, men med fler uppkopplingssteg. Skillnaden är främst att i C2 osv så sitter flera kontaktorer ihop två och två medan C4 har enkla kontaktorer som arbetar i otakt. Körmässigt spelar detta ingen större roll, det som skiljer vagnarna åt är snarare C4:s lägre vikt och högre utväxling som ger kvickare reaktioner i vissa fall.

C14 och C15 går (i motsats till vad Conny säger) faktiskt rätt hyfsat ihop med kontaktorvagnar förutsatt att de senare är av ungefär samma sort och placerade mitt i tåget. Det viktiga för att tåget ska gå mjukt är inte antalet uppkopplingssteg utan att det blir rätt fördröjningar i manövrerna.

Exempel på bra kombinationer är C14+4*C13+C14 eller C14+4*C4+C14.

Exempel på dåliga kombinationer är C14+C12+C4+C15+C12+C13 eller 4*C14+4*C13.

Kombinationer av tyristorvagnar och kamvalsvagnar (C6 och C8) har varit relativt ovanliga men förekom tidvis på tunnelbana 3. Det går, som så mycket annat, utan större olägenheter så länge man kör på ett bestämt sätt.

I övrigt stämmer det väl. Något uttryckligt förbud mot att köra C14/C15 till Skarpnäck finns dock inte. Dessutom är det värre att köra dem på tub 3...
Conny

Inlägg av Conny »

Jhapp där fick man visst på nöten. Är visst vi som kör riktigt illa då 8). Närå, skämt åsido. Bra då har man fått lära sig lite mer. Skadar ju aldrig.
Lars Stegenius

JDS skrev:Inte ska jag rätta dig när du har skrivit en så bra sammanfattning, fast jag kan förstås inte stå emot att komplettera dig.
Som glad amatör kan jag bara tacka och bocka för de orden. Kompletteringar/korrigeringar var precis vad jag efterlyste. :D

//Lars S
Skriv svar