CiP Förare skrev:Vilka vagnar går bra att köra med varandra då?
C1 C2 C3 vet jag fungerar fint. Men vilka mer vagnar? Gärna så många olika sammansättningar som möjligt.
Utan at göra anspråk på att vara någon expert skulle jag nog säga så här:
C1/C2/C3/C12/C13 går(gick) alldeles utmärkt tillsammans eftersom de har samma typ av pådrag och bromsförberedelse.
C6/C8 går(gick) bra tillsammans eftersom de har samma typ av pådrag och fältväckning.
C5 gick, efter modifiering, bra tillsammans med C6.
C4 var någonstans mitt emellan och gick hyfsat bra med alla andra även om det kunde bli en del ryck vid start. Pådraget påminner om C6/C8 men har ett snabbare startförlopp och vagnen har bromsförberedelse.
C9 och C14/C15 går hyfsat bra tillsammans trots olika generationer tyristorpådrag men har olika utväxling - C9 har 80 km/h som toppfart medan C14/C15 har 70 km/h som toppfart. Med C9 som ledarvagn kan man komma upp i farter som C14/C15 inte är konstruerade för, dom är specade för Tub1, vilket leder till att bromsförloppet kan bli häftigt i början, C14/C15 tvärnitar i början, och kan ge ordentiga ryck. C14/C15 har också en tendens att få överhettade bromsmotstånd vid körning på Tub3 eftersom det finns långa utförslöpor där man ligger och småbromsar i hög fart. C14/C15 får inte gå till Skarpnäck av detta skäl.
Tyristorvagnar och icke-tyristorvagnar går inte bra ihop eftersom pådragsförloppen är olika även om det ska gå att ställa om pådraget i C14/C15 så att det simulerar de små rycken som pådraget ger i en kontaktorvagn.
Generellt kan man väl säga att ju fler vagntyper ur de olika kategorierna du blandar i ett och samma tåg desto sämre går det. På Tub1 körde man ju under installationen av ATP-systemet riktigt kusliga sammansättningar där kriteriet bara var att det skulle finnas en ATP-utrustad vagn i var ände och däremellan kopplade man in vad man hade. Dom tågen gick inte särskilt bra, i synnerhet inte med en "okänslig" förare.
Det kanske finns någon som kan rätta mig, t.ex. JDS.
//Lars S