
Status på H22 6431
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Kvarne, jag och Verspieder har redan bestämt att den ska gå som en skyttel på nya linje 647X Norrtälje - Rimbo - Arlanda - Upplands Väsby så du behöver inte oroa dig 

Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Tja, enligt CBR står det just nuJimpiz skrev: jo. trodde inte att den var avställd. Eftersom det står inget sådant på fordonsregistret
/ H19E
kunde inte logga in. Fick köra gäst
Fordonsstatus: Avställd (2006-04-25)
- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Det har det stått sedan/innan Kvarne köpte bussen.37368 skrev:Tja, enligt CBR står det just nuJimpiz skrev: jo. trodde inte att den var avställd. Eftersom det står inget sådant på fordonsregistret
/ H19E
kunde inte logga in. Fick köra gäst
Fordonsstatus: Avställd (2006-04-25)
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Många och många?37368 skrev:Tja, försök hitta en lika unik och välbevarad etanolvagn... Snarare, försök hitta en lika välbevarad vagn som är såpass gammal överhuvudtaget!H19E igen skrev: årsskatten ligger bara på 21547 kr
det är ganska mycker pengar med
skaffar du en etanolbuss så ligger skatten på 989 kr tror jag det var.. kortvagn som ledvagn
Angående skatten så behöver man inte betala skatt när fordonet är avställt! Dessutom är det inte många år kvar tills den blir skattebefriad!
Skattebefriad blir kärran år 2013 först.
Skatt betalas f.ö i detta fall för minst 14 dagar vid påställning även om denna vara kortare tid, därtill tillkommer trafikförsäkring (minst) med ett par hundra/dag
//Lasse
inte när jag kollade.. såg ingen iaf.. kan ha missat det.. men det brukar jag inte göra37368 skrev:Tja, enligt CBR står det just nuJimpiz skrev: jo. trodde inte att den var avställd. Eftersom det står inget sådant på fordonsregistret
/ H19E
kunde inte logga in. Fick köra gäst
Fordonsstatus: Avställd (2006-04-25)
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det torde först krävas "Eget på väg" kurs, alternativt en trafikansvarig som redan har denna utbildning, ett banktillgodohavande på 100 tkr bara för att kunna ansöka om ett trafiktillstånd för beställningstrafik.Kent skrev:Är det bestämt när?aik_putte skrev:Kvarne, jag och Verspieder har redan bestämt att den ska gå som en skyttel på nya linje 647X Norrtälje - Rimbo - Arlanda - Upplands Väsby så du behöver inte oroa dig
///Kent
Men jag tog detta enbart som ett skämt inte att herrarna tänkte starta en busslinje på riktigt.
//Lasse
Re: Omnibuss-ägare Kvarne
Denne bussen så ålreit utKvarne skrev:Efter trogen tjänst hos Fridströms Buss var hon till salu och annonsen lades ut på blocket för 3 dagar sedan typ. I förrgår hörde någon av sig och ville bygga om 'henne' till Racebuss. När jag fick höra det vart det fart på mig. Den sista H22an i orginalutförande och dessutom i Toppskick får inte bli någon himla racebuss...
Så nu är hon min. Och kommer att förbli linjevagn. Min förhoppning är att hon ska delta i Tunga Rallyt/Tunga Rallyt Väst i framtiden....
![]()

For en som ikke er så bevandret i svensk busshistore, hva slags buss er dette?
Andreas
- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Absolut, det var ett skämt från min sida bara, därav smileygubben!Lars Ödlund skrev:Men jag tog detta enbart som ett skämt inte att herrarna tänkte starta en busslinje på riktigt.Kent skrev:Är det bestämt när?aik_putte skrev:Kvarne, jag och Verspieder har redan bestämt att den ska gå som en skyttel på nya linje 647X Norrtälje - Rimbo - Arlanda - Upplands Väsby så du behöver inte oroa dig
///Kent
//Lasse

Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Ett varningens ord...
Ett varningens ord till er som tänker köpa buss själva:
1. Uppställning. Dyrt och svårt i särskilt i Stockholmsomrädet. Måste vara tryggt, annars blir bussen snart kl-ttr- och vandaliserad, vilket ger kostnader i form av bogsering till Hölö.
2. Skatt och försäkring. För t ex H22:an rör det sig om ca 20000/ resp 100000 per år. Då bara trafikförsäkring.
Obs att man ibland måste ut med en större summa skatt, som sedan återbetalas när man ställt av.
3. Körning. Ska du köra folk och ta betalt? Trafiktillstånd krävs, alltså måste man ha företag, kunskaper och kapital.
4. Meka med bussen. Om du inte har bra kontakter och/eller kan fixa allt själv måste du lämna in bussen på verkstad. Mycket dyrt, och mycket dyra delar.
5. Om något pajar, t ex en växellåda, då bör du ha en 100000 i spargrisen, annars återstår bara Hölö. Räkna också med att en tungbärgare går löst på en 1000-lapp i timmen.
6. En punka en kväll, med kvaddat däck? Ingen reserv med? Ringa efter däckbilen bara, om du inte står i vägen, men när räkningen kommer är det bra att ha en 10000 på kontot...
Slutsats: Vill man hålla på med bussar och köra buss är det tryggare att gå med i en förening som sysslar med sådant, t ex SSS eller SvOf!
Hälsn
Björn
1. Uppställning. Dyrt och svårt i särskilt i Stockholmsomrädet. Måste vara tryggt, annars blir bussen snart kl-ttr- och vandaliserad, vilket ger kostnader i form av bogsering till Hölö.
2. Skatt och försäkring. För t ex H22:an rör det sig om ca 20000/ resp 100000 per år. Då bara trafikförsäkring.
Obs att man ibland måste ut med en större summa skatt, som sedan återbetalas när man ställt av.
3. Körning. Ska du köra folk och ta betalt? Trafiktillstånd krävs, alltså måste man ha företag, kunskaper och kapital.
4. Meka med bussen. Om du inte har bra kontakter och/eller kan fixa allt själv måste du lämna in bussen på verkstad. Mycket dyrt, och mycket dyra delar.
5. Om något pajar, t ex en växellåda, då bör du ha en 100000 i spargrisen, annars återstår bara Hölö. Räkna också med att en tungbärgare går löst på en 1000-lapp i timmen.
6. En punka en kväll, med kvaddat däck? Ingen reserv med? Ringa efter däckbilen bara, om du inte står i vägen, men när räkningen kommer är det bra att ha en 10000 på kontot...
Slutsats: Vill man hålla på med bussar och köra buss är det tryggare att gå med i en förening som sysslar med sådant, t ex SSS eller SvOf!
Hälsn
Björn
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Re: Ett varningens ord...
Väldigt bra inlägg - Sakligt och kunnigt!Björn F skrev:Ett varningens ord till er som tänker köpa buss själva:
1. Uppställning. Dyrt och svårt i särskilt i Stockholmsomrädet. Måste vara tryggt, annars blir bussen snart kl-ttr- och vandaliserad, vilket ger kostnader i form av bogsering till Hölö.
2. Skatt och försäkring. För t ex H22:an rör det sig om ca 20000/ resp 100000 per år. Då bara trafikförsäkring.
Obs att man ibland måste ut med en större summa skatt, som sedan återbetalas när man ställt av.
3. Körning. Ska du köra folk och ta betalt? Trafiktillstånd krävs, alltså måste man ha företag, kunskaper och kapital.
4. Meka med bussen. Om du inte har bra kontakter och/eller kan fixa allt själv måste du lämna in bussen på verkstad. Mycket dyrt, och mycket dyra delar.
5. Om något pajar, t ex en växellåda, då bör du ha en 100000 i spargrisen, annars återstår bara Hölö. Räkna också med att en tungbärgare går löst på en 1000-lapp i timmen.
6. En punka en kväll, med kvaddat däck? Ingen reserv med? Ringa efter däckbilen bara, om du inte står i vägen, men när räkningen kommer är det bra att ha en 10000 på kontot...
Slutsats: Vill man hålla på med bussar och köra buss är det tryggare att gå med i en förening som sysslar med sådant, t ex SSS eller SvOf!
Hälsn
Björn
Att vara bussägare eller för den delen bussbolagsägare är inte alla gånger en dans på rosor. Men vi utgår från att dessa kunskaper finns när man köper buss!
Mikael
agneta.edhner@vv.se kan svara mer om någon seriöst tänker starta bussbolag.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Re: Ett varningens ord...
Låt han komma till insikt efter ett tag...Björn F skrev:Ett varningens ord till er som tänker köpa buss själva:
1. Uppställning. Dyrt och svårt i särskilt i Stockholmsomrädet. Måste vara tryggt, annars blir bussen snart kl-ttr- och vandaliserad, vilket ger kostnader i form av bogsering till Hölö.
2. Skatt och försäkring. För t ex H22:an rör det sig om ca 20000/ resp 100000 per år. Då bara trafikförsäkring.
Obs att man ibland måste ut med en större summa skatt, som sedan återbetalas när man ställt av.
3. Körning. Ska du köra folk och ta betalt? Trafiktillstånd krävs, alltså måste man ha företag, kunskaper och kapital.
4. Meka med bussen. Om du inte har bra kontakter och/eller kan fixa allt själv måste du lämna in bussen på verkstad. Mycket dyrt, och mycket dyra delar.
5. Om något pajar, t ex en växellåda, då bör du ha en 100000 i spargrisen, annars återstår bara Hölö. Räkna också med att en tungbärgare går löst på en 1000-lapp i timmen.
6. En punka en kväll, med kvaddat däck? Ingen reserv med? Ringa efter däckbilen bara, om du inte står i vägen, men när räkningen kommer är det bra att ha en 10000 på kontot...
Slutsats: Vill man hålla på med bussar och köra buss är det tryggare att gå med i en förening som sysslar med sådant, t ex SSS eller SvOf!
Hälsn
Björn
Bussen kommer nog förr eller senare att omregistreras på SSS eller SvOf, den dagen han inser att det är dyrt att vara bussägare...
Senast redigerad av Byggare Bob den måndag 22 maj 2006 18:32, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Ett varningens ord...
Om man köper buss för att driva trafik har man förhoppningsvis allt detta klart INNAN, däremot om man köper en "Hobbybuss" och sedan tänker sig att köra in pengar för att ha till underhållet etc då är man illa ute.Mikael Karlsson skrev:Väldigt bra inlägg - Sakligt och kunnigt!Björn F skrev:Ett varningens ord till er som tänker köpa buss själva:
1. Uppställning. Dyrt och svårt i särskilt i Stockholmsomrädet. Måste vara tryggt, annars blir bussen snart kl-ttr- och vandaliserad, vilket ger kostnader i form av bogsering till Hölö.
2. Skatt och försäkring. För t ex H22:an rör det sig om ca 20000/ resp 100000 per år. Då bara trafikförsäkring.
Obs att man ibland måste ut med en större summa skatt, som sedan återbetalas när man ställt av.
3. Körning. Ska du köra folk och ta betalt? Trafiktillstånd krävs, alltså måste man ha företag, kunskaper och kapital.
4. Meka med bussen. Om du inte har bra kontakter och/eller kan fixa allt själv måste du lämna in bussen på verkstad. Mycket dyrt, och mycket dyra delar.
5. Om något pajar, t ex en växellåda, då bör du ha en 100000 i spargrisen, annars återstår bara Hölö. Räkna också med att en tungbärgare går löst på en 1000-lapp i timmen.
6. En punka en kväll, med kvaddat däck? Ingen reserv med? Ringa efter däckbilen bara, om du inte står i vägen, men när räkningen kommer är det bra att ha en 10000 på kontot...
Slutsats: Vill man hålla på med bussar och köra buss är det tryggare att gå med i en förening som sysslar med sådant, t ex SSS eller SvOf!
Hälsn
Björn
Att vara bussägare eller för den delen bussbolagsägare är inte alla gånger en dans på rosor. Men vi utgår från att dessa kunskaper finns när man köper buss!
Mikael
agneta.edhner@vv.se kan svara mer om någon seriöst tänker starta bussbolag.
//Lasse
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Omnibuss-ägare Kvarne
Besiktning senast 2006-05-30.
Läckage på avgassystemet konstaterat 2005-05-11.
Och den ägs ännu av Fridströms. Sen 2000-05-18 för övrigt
Läckage på avgassystemet konstaterat 2005-05-11.
Och den ägs ännu av Fridströms. Sen 2000-05-18 för övrigt

Bantekniker
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Re: Omnibuss-ägare Kvarne
Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Läckage på avgassystemet konstaterat 2005-05-11.
Och den ägs ännu av Fridströms. Sen 2000-05-18 för övrigt
Ja du Kvarne, vad har du att säga till ditt försvar??? Det blev väldigt tyst från din sida...
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Vi ska naturligtvis inte slå ihjäl Kvarnes glädje!
Det konstateras bara att det är dyrt och inte så enkelt att äga en buss. Det krävs många tillstånd.
Men beträffande Kvarnes ekonomiska situation vet jag ingenting om. Inte heller hur han bor, han har kanske redan ordnat med uppställningsplats.
Vi kan bara önska honom ett stort lycka till. Man ska inte slå ihjäl någons visioner. Har man ett mål, ska man sikta. Det är många som börjat med en begagnad buss och sedan fortsatt uppåt.
Vem vet? Om 30 år kanske Kvarne tagit hem alla anbud i SL-land.
Mikael
Det konstateras bara att det är dyrt och inte så enkelt att äga en buss. Det krävs många tillstånd.
Men beträffande Kvarnes ekonomiska situation vet jag ingenting om. Inte heller hur han bor, han har kanske redan ordnat med uppställningsplats.
Vi kan bara önska honom ett stort lycka till. Man ska inte slå ihjäl någons visioner. Har man ett mål, ska man sikta. Det är många som börjat med en begagnad buss och sedan fortsatt uppåt.
Vem vet? Om 30 år kanske Kvarne tagit hem alla anbud i SL-land.
Mikael
Re: Omnibuss-ägare Kvarne
Som sagt, ibland tar det lite tid innan de där uppgifterna uppdateras.Byggare Bob skrev:Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Läckage på avgassystemet konstaterat 2005-05-11.
Och den ägs ännu av Fridströms. Sen 2000-05-18 för övrigt
Ja du Kvarne, vad har du att säga till ditt försvar??? Det blev väldigt tyst från din sida...
Vad gäller tystnaden från Kvarnes sida förstår jag honom helt, varför sitta inne framför datorn om man har en egen buss att leka med?

- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Re: Omnibuss-ägare Kvarne
Bussen står fortfarande i Rimbo också så det är en bit från hans hem i SöderortNerdBoy skrev:Som sagt, ibland tar det lite tid innan de där uppgifterna uppdateras.Byggare Bob skrev:Bobjörk skrev:Besiktning senast 2006-05-30.
Läckage på avgassystemet konstaterat 2005-05-11.
Och den ägs ännu av Fridströms. Sen 2000-05-18 för övrigt
Ja du Kvarne, vad har du att säga till ditt försvar??? Det blev väldigt tyst från din sida...
Vad gäller tystnaden från Kvarnes sida förstår jag honom helt, varför sitta inne framför datorn om man har en egen buss att leka med?

Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se