is på strömskenan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Is.....

Inlägg av leifd »

Björn J. skrev:
JAgr skrev:
Välkommen ner till depå Rantorget en iskall morgon när det har varit underkylt regn och trafiken skall ut, då kommer du att få uppleva det du aldrig hört.

/JAgr
Tack, jag antar inbjudan, men hoppas det dröjer flera månader innan kylan återvänder.
Det är alltså problem att få igång vagnarna, men när de väl rullar?
Men du menar att M31 "kopplar ned" så fort det blir litet is på tråden?

Bj.
Dessa moderna konstruktioner "kopplar ned", JA !
Detta gäller även M97 i Norrköping och är orsaken till att man ibland kör M67B som kontaktledningsskrapa.
Vill minnas att även A32 hadde dessa problem, men de vagnarna äv väl kompletterade med kondensatorpaket, som ska motverka att tyristorerna släcker så snabbt, eller är det jag som drömt det ?
Norrköpings M98 klarar dock is bättre än M97, men dessa är ju specificerade av andra än svenskar, som ju alltid sparar bort allt man kan (och sedan får köpa till för extra mycket pengar).
//Leif D
Roger S
Inlägg: 173
Blev medlem: torsdag 06 mars 2003 10:09
Ort: N59°52'05.7 Ø10°49'24.8
Kontakt:

Inlägg av Roger S »

JAgr skrev: Välkommen ner till depå Rantorget en iskall morgon när det har varit underkylt regn och trafiken skall ut, då kommer du att få uppleva det du aldrig hört.
/JAgr
En tur med første vogn til Ljabru en vintermorgen er ofte en artig opplevelse. SL79 bryr seg ikke så veldig mye om det er is på kjøreledninger. Siden man kjører tom fra Holtet vognhall til Ljabru, kan man skru av kupelyset og nyte fyrverkeriet :)
Skriv svar