Händelserik dag på gröna tuben.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Anonymous skrev:
Daniel L skrev:... Strömskenevärme är monterad och genomgången sen förra året, dock på sträckan Blåsut-Farsta Strand fungerar den inte så jättebra på vissa avsnitt.
Varför har inte SL fixat detta då? Jo strömskenevärme och växelvärme element är inget som man går in på järnia och köper.

...

Jag tycker att det är synd att folk har så höga förväntningar på Snöröjning (både gata och spår), men folk vill iunte vara med och betala för att det skall fungera :!:
Påståendena ovan är milt sagt trams.
Så fan heller.

Ideligen klagar stockholmare över höga skatter. Ideligen klagar stockholmare över att SL-kortet kostar så mycket (vilket det bevisligen inte gör, det är billigast i Sverige och priset ligger på en mellannivå även i en internationell jämförelse).

Det står klart sedan länge att stockholmarna inte vill betala för en välfungerande kollektivtrafik. Följaktligen har man inte heller en kollektivtrafik som fungerar till 100%.

Jag har många gånger sagt och tänker nu säga igen: Stockholmarna vill ha tre saker:
-- Hög kvalitet i kollektivtrafiken;
-- Låga avgifter i kollektivtrafiken;
-- Låga skatter.

Ja, varsågoda: VÄLJ TVÅ!!!!!

-klipp-

-- Tim
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Daniel L skrev: Lidingöbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Saltsjöbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Roslagsbanan - Inga rapporterade förseningar pga snö
Tunnelbana 1 - Förseningar och stopp mellan Gup -Snk/Fas/Hag
Tunnelbana 2 - Inga rapporterade förseningar pga snö
Tunnelbana 3 - Inga rapporterade förseningar pga snö
Saltsjöbanan: 15 minuters försening pga snö... (inskrivet 08:02 i morse). Beror väl mest på snö odch is i dörrarna...

Pendeltågen hade problem tidigare idag...
Roslagsbanan har växelfel, skulle tro att det beror på snö...
Här kunde du ha kollat fakta innan du skrev
Bantekniker
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 16:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TimK skrev:
Anonymous skrev:
Daniel L skrev:... Strömskenevärme är monterad och genomgången sen förra året, dock på sträckan Blåsut-Farsta Strand fungerar den inte så jättebra på vissa avsnitt.
Varför har inte SL fixat detta då? Jo strömskenevärme och växelvärme element är inget som man går in på järnia och köper.

...

Jag tycker att det är synd att folk har så höga förväntningar på Snöröjning (både gata och spår), men folk vill iunte vara med och betala för att det skall fungera :!:
Så fan heller.

Ideligen klagar stockholmare över höga skatter. Ideligen klagar stockholmare över att SL-kortet kostar så mycket (vilket det bevisligen inte gör, det är billigast i Sverige och priset ligger på en mellannivå även i en internationell jämförelse).

Det står klart sedan länge att stockholmarna inte vill betala för en välfungerande kollektivtrafik. Följaktligen har man inte heller en kollektivtrafik som fungerar till 100%.

Jag har många gånger sagt och tänker nu säga igen: Stockholmarna vill ha tre saker:
-- Låga skatter.

-klipp-

-- Tim
Problemet är att det ibland verkar lite som posten: Avgifterna går upp och services försämras. Det är inte särskilt uppmuntrande att man måste betala mer för att få mindre - det är inte vad vi vill ha.
Som denna remsa: Tio klipp tor stan för mig = 55 kronor. Innan var det åtta. Innan gick tågen på minuten när, sällan problem. Sedan kommer totalkaos med nya signalsystem och nya vagnar som inte tål kylan och som får dörrproblem när det är passagerare i. Sedan höjer man priset. Fortfarande strular det mer än när det gick åtta klipp för några år sedan, och ändå så är det dyrare nu.
Låt gå för att det är nya vagnar, men själv föredrar jag nog trafik som fungerar och håller tiden framför fina tåg.
Och så slösas pengarna bort på klantiga missar som avsaknad av hållgrejer, för små hållöglor, dörrlister som folk fastnar i så de dör - och allt detta skall fixas i efterhand till x antal kronor. Dessa fel, dessa missar, och så dyrare trafik.
Ja - jag betalar gärna mer, om servicen är därefter!

Som postens tankesätt: "Nu kan vi inte garantera att breven kommer fram dagen efter, och så lägger vi ned postkontoren, och köper 33.000 nya brevlådor att ersätta de gamla fungerande med. Dessutom byter vi logga till en kostnad av några miljoner. Därför måste vi höja protot..."
Vad kostar förresten bytet av SL-imagen?

Det rä detta slöseri jag blir sur på. Att ta mer betalt bara för att pengarna skall slarvas omkring med. Planera och satsa på en fungerande service i stället för att hasta och göra slarvverk samt kosta på onödigheter.
Då betalar jag gärna lite mer - om pengarna används väl.
/Jonas
Jan Bengtsson

Inlägg av Jan Bengtsson »

Daniel L skrev:
Nej trams är att inte våga skriva sitt namn. :cry:
Var inte avsikten att vara anonym. Absolut inte i min stil, men tydligen handhavandefel i hastigheten; alternativt "dålig strömtillförsel" (is på strömskenen?).
Jan Bengtsson

TimK skrev:
Anonymous skrev:

...

Så fan heller.

-- Låga skatter.

-klipp-

-- Tim
Det finns alltid folk som tycker allt är för dyrt. Men det kan inte användas som argument så som ovan.

Tvärt om är det så att SL har inte föreslagit någon höjning av biljettpriserna. Och SL:s beräkningar och bedömning måste man väl godta?

Vad jag vet har landstinget inte begränsat tillskotten till SL till förmån för skattesänkning. Och SL har inte framfört krav på ytterligare tillskott.

Så var det med det.

Betydligt värre är om det skapas en allmän uppfattning att SL, trots tillräckliga biljettintäkter och bidrag från landstinget, inte förmår fullgöra sitt uppdrag.

Under gårdagens extrautflykter kunde man höra många röster som ifrågasatte hur SL skötte sitt uppdrag. Bl.a. hördes en diskussion kring att trots att mångmiljonbelopp har ska ha satsats på upprustning av t-banan tycks driftsäkerheten ha försämrats jämfört med tidigare. Det hördes röster som sade sig känna sig lurade av SL och landstingspolitikerna.

Det vore i mitt tycke förödande om bland allmänheten får fotfäste uppfattningen att "SL" (inräknat döttrar och entreprenörer) inte använder anslagna skattemedel på ett riktigt sätt.

DÅ kan det börja komma krav på i första hand lägre bidrag till SL.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jan Bengtsson skrev:
TimK skrev:
Anonymous skrev: Påståendena ovan är milt sagt trams.
Så fan heller.

-- Låga skatter.

-klipp-

-- Tim
Det finns alltid folk som tycker allt är för dyrt. Men det kan inte användas som argument så som ovan.

Tvärt om är det så att SL har inte föreslagit någon höjning av biljettpriserna. Och SL:s beräkningar och bedömning måste man väl godta?
Ursäkta?

Det månadskort som kostade SEK 355 och gällde en kalendermånad när jag flyttade till Sverige 1994 kostar numera SEK 500 och gäller 30 dagar, vilket innebär fem dagars MINDRE giltighetstid under lopper av ett kalenderår.

Vem har då höjt biljettpriserna om inte SL?

-resten klippt-

-- Tim
Jan Bengtsson

TimK skrev:...

Ursäkta?

Det månadskort som kostade SEK 355 och gällde en kalendermånad när jag flyttade till Sverige 1994 kostar numera SEK 500 och gäller 30 dagar, vilket innebär fem dagars MINDRE giltighetstid under lopper av ett kalenderår.

Vem har då höjt biljettpriserna om inte SL?

-resten klippt-

-- Tim
Visst har biljettpriserna ökat sedan 1994.

Men den diskuterade frågan var om SL nu har tillräckliga inkomster. Och så tycks det vara om man får tro SL:s och landstingets bedömningar. Dock har landstinget beviljat SL extra medel för "investeringar i tekniska system" och "nya vagnar till pendeltåg och tunnelbana".

Det är därför att göra det lätt för sig att påstå att veckans flera och långa trafikavbrott Gup-Fas beror på att "ingen vill betala".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

...fast att man inte höjer beror nog inte på kostnadsläget, utan på politiska beslut... Kan, lite diskret, avslöja att SLs ekonomi inte är vad den borde. Besparingar är att vänta :cry:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jan Bengtsson

Ulrik Berggren skrev:...fast att man inte höjer beror nog inte på kostnadsläget, utan på politiska beslut... Kan, lite diskret, avslöja att SLs ekonomi inte är vad den borde. Besparingar är att vänta :cry:
Det som gäller är att SL:s styrelse har inte begärt någon taxehöjning eller ytterligare tillskott utöver för tidigare nämnda investeringar. Då kan man knappast vänta sig annorlunda politiska beslut.

Om SL:s ledning och styrelse inte har givit en korrekt bild av verkligheten må så vara. Men det är ingenting som man kan beskylla en "betalningsovillig allmänhet" för.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Jan Bengtsson skrev: Det som gäller är att SL:s styrelse har inte begärt någon taxehöjning eller ytterligare tillskott utöver för tidigare nämnda investeringar. Då kan man knappast vänta sig annorlunda politiska beslut.
Men SLs styrelse består av politiker, vilka beslutar om bolagets inriktning :idea:
Jan Bengtsson skrev:
Om SL:s ledning och styrelse inte har givit en korrekt bild av verkligheten må så vara. Men det är ingenting som man kan beskylla en "betalningsovillig allmänhet" för.
Därom är vi eniga[/quote]
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jan Bengtsson

Ulrik Berggren skrev:
Jan Bengtsson skrev: Det som gäller är att SL:s styrelse har inte begärt någon taxehöjning eller ytterligare tillskott utöver för tidigare nämnda investeringar. Då kan man knappast vänta sig annorlunda politiska beslut.
Men SLs styrelse består av politiker, vilka beslutar om bolagets inriktning :idea:
Jan Bengtsson skrev:
Därom är vi eniga
[/quote]

SL:s styrelseledamöter må vara vad som helst utanför styrelserummet, men när de agerar som styrelseledamöter är de och har de ansvar som styrelseledamöter.

De politiska besluten fattas i detta fall av landstinget vilket utgörs av en betydligt större skara politiker än de som ingår i SL:s styrelse. Och det är denna större skara som har det politiska ansvaret.

Denna skillnad måste man ha klart för sig.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Rulltexterna med trafikinformation på informationsskyltarna lyste med sin frånvaro, som vanligt.
Den förare jag pratade med tyckte det var skandal att det strulade så även denna vinter.
En märklig observation jag gjorde var att på de stationer där tunnelbanan var i drift där rullade skyltarna med text om avstängda sträckor. Men på de sträckor där trafiken var avstängd, där var skyltarna helt släckta, medan det ändå stod folk och väntade på tåg som inte kom. Likadant var det med högtaleriet. På sträckorna där tågen gick ropades det stup i ett om avstängningarna, på stationerna utan trafik var högtalarna tvärtysta. Förmodligen satt det någon trafikledare helt avskärmad från verkligheten och tyckte att på de sträckor där det inte gick några tåg behövdes heller ingen information. :?:
GE
Skriv svar