TimK skrev:Anonymous skrev:Daniel L skrev:... Strömskenevärme är monterad och genomgången sen förra året, dock på sträckan Blåsut-Farsta Strand fungerar den inte så jättebra på vissa avsnitt.
Varför har inte SL fixat detta då? Jo strömskenevärme och växelvärme element är inget som man går in på järnia och köper.
...
Jag tycker att det är synd att folk har så höga förväntningar på Snöröjning (både gata och spår), men folk vill iunte vara med och betala för att det skall fungera

Påståendena ovan är milt sagt trams.
Så fan heller.
Ideligen klagar stockholmare över höga skatter. Ideligen klagar stockholmare över att SL-kortet kostar så mycket (vilket det bevisligen inte gör, det är billigast i Sverige och priset ligger på en mellannivå även i en internationell jämförelse).
Det står klart sedan länge att stockholmarna inte vill betala för en välfungerande kollektivtrafik. Följaktligen har man inte heller en kollektivtrafik som fungerar till 100%.
Jag har många gånger sagt och tänker nu säga igen: Stockholmarna vill ha tre saker:
-- Hög kvalitet i kollektivtrafiken;
-- Låga avgifter i kollektivtrafiken;
-- Låga skatter.
Ja, varsågoda:
VÄLJ TVÅ!!!!!
-klipp-
-- Tim
Problemet är att det ibland verkar lite som posten: Avgifterna går upp och services försämras. Det är inte särskilt uppmuntrande att man måste betala mer för att få mindre - det är inte vad vi vill ha.
Som denna remsa: Tio klipp tor stan för mig = 55 kronor. Innan var det åtta. Innan gick tågen på minuten när, sällan problem. Sedan kommer totalkaos med nya signalsystem och nya vagnar som inte tål kylan och som får dörrproblem när det är passagerare i. Sedan höjer man priset. Fortfarande strular det mer än när det gick åtta klipp för några år sedan, och ändå så är det dyrare nu.
Låt gå för att det är nya vagnar, men själv föredrar jag nog trafik som fungerar och håller tiden framför fina tåg.
Och så slösas pengarna bort på klantiga missar som avsaknad av hållgrejer, för små hållöglor, dörrlister som folk fastnar i så de dör - och allt detta skall fixas i efterhand till x antal kronor. Dessa fel, dessa missar, och så dyrare trafik.
Ja - jag betalar gärna mer, om servicen är därefter!
Som postens tankesätt: "Nu kan vi inte garantera att breven kommer fram dagen efter, och så lägger vi ned postkontoren, och köper 33.000 nya brevlådor att ersätta de gamla fungerande med. Dessutom byter vi logga till en kostnad av några miljoner. Därför måste vi höja protot..."
Vad kostar förresten bytet av SL-imagen?
Det rä detta slöseri jag blir sur på. Att ta mer betalt bara för att pengarna skall slarvas omkring med. Planera och satsa på en fungerande service i stället för att hasta och göra slarvverk samt kosta på onödigheter.
Då betalar jag gärna lite mer - om pengarna används väl.
/Jonas