På jakt efter förbindelsespår

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Re: Albano tunnel

Inlägg av kildor »

alexx skrev:Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.
Jag skulle tro att det är en arbetstunnel för Norra länken...
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Re: På jakt efter förbindelsespår

Inlägg av Ivers1991 »

NerdBoy skrev:... och på stadskartan över Stockholm 1893 finns bl.a. hållplatserna på Värtabanan inritade.
Mycket kul bildreportage kildor! Det finns alltså en Hywel i Stockholm också!

För övrigt har jag en Sthlmskarta från 1979 (inköpt på Alfa på Drottningg) som visar Norra Station samt stationerna på Värtabanan (på den tiden då det hette Södertörns villastad...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
andreaspain

Re: Albano tunnel

Inlägg av andreaspain »

kildor skrev:
alexx skrev:Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.
Jag skulle tro att det är en arbetstunnel för Norra länken...
Nej, jag tror den här har varit där länge. Går nog till någon tunnel med fjärrvärme eller kraftledningar eller något liknande.
Johan Fredin

Inlägg av Johan Fredin »

Är det någon som har en karta där spåren kring Stockholm södra och södermalm är utmärkta?

Hur det ser ut med spår bortom söderspåret på Stockholm Södra. Finns det trafik-/uspår där?

Likaså undrar jag hur spåren från Tanto som gick förbi fatbursparken och in i den stängda tunneln gick, någon som vet ?

Vänligen / Johan
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Spåren kring Södermalm är utritade på gamla SL-kartor. Det är rätt enkelt egentligen; från Årstabron går det in ett säckspår t h om plattformsspåren vid Stockholms södra, från detta spår går sedan tunneln in i en vid båge under SöS. Såvitt jag vet är det tågspår hela vägen till Skanstull, åtminstone i teorin. Gamla sträckan från Tanto till Slussen är lätt att följa, det finns lite bergskärningar och onaturligt flacka ytor att ta sikte på.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Alltså, det finns två tunnlar på min 1979-karta:
- En som gick från Södra station österut parallellt med Bangårdsgatan till S. Stationsplatsen

och

- En som avgrenade sig vid Ringvägen österut, under Tantogatan och SöS, sedan längs med Vickergatan och i tunnel längs med Eriksdalsgatan till Eriksdalslunden. Över Eriksdalslunden, genom Skanstull och sedan längs Norra Hammarbyhamnen
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Spåren från Södra station till Hammarbyhamnen finns faktiskt utritade på kartorna på hitta.se...
Johan Fredin

Inlägg av Johan Fredin »

Tack.

Hur många spår är det som går bortom södergående plattformsspåret vid Stockholm Södra?

Gamla tunneln mot Slussen, var vid Slussen kom den ut?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Fredin skrev:Tack.

Hur många spår är det som går bortom södergående plattformsspåret vid Stockholms södra?
Två bör det vara, man kan se dem om man ställer sig på rätt ställe på plattformen och tittar.
Johan Fredin skrev:Gamla tunneln mot Slussen, var vid Slussen kom den ut?
Framför södra stadshuset (nu Stadsmuseum), det var en bit skärning vid Hornsgatan också. Kolla länken, det är en halvtimme film men den är väl värd att se. Nånstans i mitten ser man precis hur det var med sammanbindningsbanan. http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=597839
Skriv svar