Jag skulle tro att det är en arbetstunnel för Norra länken...alexx skrev:Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.
På jakt efter förbindelsespår
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Albano tunnel
Re: På jakt efter förbindelsespår
Mycket kul bildreportage kildor! Det finns alltså en Hywel i Stockholm också!NerdBoy skrev:... och på stadskartan över Stockholm 1893 finns bl.a. hållplatserna på Värtabanan inritade.
För övrigt har jag en Sthlmskarta från 1979 (inköpt på Alfa på Drottningg) som visar Norra Station samt stationerna på Värtabanan (på den tiden då det hette Södertörns villastad...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
-
Re: Albano tunnel
Nej, jag tror den här har varit där länge. Går nog till någon tunnel med fjärrvärme eller kraftledningar eller något liknande.kildor skrev:Jag skulle tro att det är en arbetstunnel för Norra länken...alexx skrev:Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.
-
Är det någon som har en karta där spåren kring Stockholm södra och södermalm är utmärkta?
Hur det ser ut med spår bortom söderspåret på Stockholm Södra. Finns det trafik-/uspår där?
Likaså undrar jag hur spåren från Tanto som gick förbi fatbursparken och in i den stängda tunneln gick, någon som vet ?
Vänligen / Johan
Hur det ser ut med spår bortom söderspåret på Stockholm Södra. Finns det trafik-/uspår där?
Likaså undrar jag hur spåren från Tanto som gick förbi fatbursparken och in i den stängda tunneln gick, någon som vet ?
Vänligen / Johan
Spåren kring Södermalm är utritade på gamla SL-kartor. Det är rätt enkelt egentligen; från Årstabron går det in ett säckspår t h om plattformsspåren vid Stockholms södra, från detta spår går sedan tunneln in i en vid båge under SöS. Såvitt jag vet är det tågspår hela vägen till Skanstull, åtminstone i teorin. Gamla sträckan från Tanto till Slussen är lätt att följa, det finns lite bergskärningar och onaturligt flacka ytor att ta sikte på.
Alltså, det finns två tunnlar på min 1979-karta:
- En som gick från Södra station österut parallellt med Bangårdsgatan till S. Stationsplatsen
och
- En som avgrenade sig vid Ringvägen österut, under Tantogatan och SöS, sedan längs med Vickergatan och i tunnel längs med Eriksdalsgatan till Eriksdalslunden. Över Eriksdalslunden, genom Skanstull och sedan längs Norra Hammarbyhamnen
- En som gick från Södra station österut parallellt med Bangårdsgatan till S. Stationsplatsen
och
- En som avgrenade sig vid Ringvägen österut, under Tantogatan och SöS, sedan längs med Vickergatan och i tunnel längs med Eriksdalsgatan till Eriksdalslunden. Över Eriksdalslunden, genom Skanstull och sedan längs Norra Hammarbyhamnen
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
-
Två bör det vara, man kan se dem om man ställer sig på rätt ställe på plattformen och tittar.Johan Fredin skrev:Tack.
Hur många spår är det som går bortom södergående plattformsspåret vid Stockholms södra?
Framför södra stadshuset (nu Stadsmuseum), det var en bit skärning vid Hornsgatan också. Kolla länken, det är en halvtimme film men den är väl värd att se. Nånstans i mitten ser man precis hur det var med sammanbindningsbanan. http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=597839Johan Fredin skrev:Gamla tunneln mot Slussen, var vid Slussen kom den ut?