Letbanen i Århus

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Århus

Inlägg av Olle »

Svend Christensen skrev:
Artiklen i Bytrafik må betegnes som det rene vrøvl.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Är det "rent dravel" ("skitsnack", engelska Bullskit) på svensk?

:wink: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Århus

Inlägg av Ulrik Berggren »

Olle skrev:
Svend Christensen skrev:
Artiklen i Bytrafik må betegnes som det rene vrøvl.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Är det "rent dravel" ("skitsnack", engelska Bullskit) på svensk?

:wink: lle.
Vrövl är detsamma som "strunt" på ren svenska :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Århus

Inlägg av Piirka »

Svend Christensen skrev:Buslinje 8 svarer ikke til sporvognslinje 1.
Mitt misstag. Jag tittade inte så detaljerat på Olles resp. ÅS kartor. Såg bara att ändhållplatserna var de samma på båda kartorna. :oops:
Svend Christensen skrev:Årsagen til sporvognsnedlæggelsen i Århus var først og fremmest, at man nedlagde sporveje "alle andre steder". Man fandt generelt sporvogne umoderne på den tid, og man havde ikke investeret i nye linjer eller forlængelser siden 1935.
Det här låter bekannt. Vad jag förstått, så tänkte man precis likadant i Åbo på 1960-talet och linje efter linje lades ned mellan 1967-72.
Svend Christensen skrev: Det ville derimod ikke have været noget problem at få nye vogne. Vognene i Århus var ikke hverken mindre eller smallere end sporvogne alle mulige andre steder.
I Åbo var avståndet mellan spårmitten även ganska snävt, bara den 1956 öppnade linjesträckan till Korpolaisbacken byggdes med ett större avstånd. Och de under samma år levererade boggievagnarna hade "Würzburgaktiga" ändor. Vad jag förstått, så var det mötesförbud mellan boggievagnarna i kurvor pga risk för utslag vid vagnsändorna.

Om nu Århus och Åbo hade behållit spårvagnarna så kanske de kunde ha tagit en gemensam order på nya vagnar passande Århus/Åbo-kurvatur och på så sätt få mängdrabatt :D Åbo hade kring 20 st. 2-ax. motorvagnar byggda 1933-44 och 10 st. 2-ax. motorvagnar av årgång 1951 och 8 boggievagnar av årgång 1956. De äldsta vagnarna var sgs slutkörda och jag vet inte hurpass slutkörda 1951-vagnarna var. Så en första Åbo-order skulle ha omfattat minst 20 plus xx nya motorvagnar. (xx = okänt antal pga förlängningar).

Piirka
---------------
Språklektion 1 i Mumindalen

abi / abiturient - elev i sista klassen i gymnasiet
Skriv svar