Jobba på Connex

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
.....

Re: för den som funderar på att jobba i trafiken

Inlägg av ..... »

Gunnar Eriksson skrev:
..... skrev:De flesta som hetsar mot oss som måste försörja oss i trafiken brukar vara folk med välbetalda och inte alltför ansträngande skrivbordsjobb.
Jag kan inte svara på allt, men ursäkta, hur man kan se mitt inlägg som att jag hetsar mot trafikpersonal kan jag inte alls förstå. Det jag kan säga till den ursprungliga frågeställaren i denna tråd är att såväl inom kollektivtrafiken som inom vården så finns det människor som är starkt missnöjda och tydligen reagerar på allt möjligt. Jag skulle tro att det skulle låta ungefär lika gnälligt om det fanns ett liknande forum för dem som jobbar inom vården. Jag försökte bara skriva lite allmänt om själva jobbet inom DET HÄR området.
..... skrev:Jag vet ingenting om vården och därför gör jag inga jämförelser med den. Däremot kan jag knappast rekommendera någon att söka jobb inom Connex om man vill ha en arbetsgivare som uppskattar det man gör. Roslagståg - som kör Roslagsbanan - visar dock att det finns en annan väg att gå än den Connex valt. Varje gång jag framför detta blir jag avhånad för att sprida lögner eftersom jag inte själv jobbar där.
Jag tror också att Roslagståg delvis valt en annan väg än Connex, så på den punkten är jag väl i sak överens med ..... ;-) Men då pratar vi om en väldigt liten arbetsplats som det är svårt att söka till. Dessutom är det ju inte så att arbetsgivaren (ens om den heter Connex) sitter i knät på en när man jobbar. Och lönen kommer då den ska. Sedan är det kanske så att Connex inte uppfyllt alla förväntningar som funnits. Den som hängt med i vad jag skrivit har sett att även jag kan kritisera Connex ibland, eftersom det faktiskt är de som är den huvudsakliga operatören i trafiken nära mig. Men Connex är ungefär som de flesta andra arbetsgivare så på den punkten behöver man inte tro något annat eller låta sig avskräckas. Det finns de som inte besöker sin trafikexpedition/arbetsledning mer än några gånger om året, så om man vill ha ett fritt jobb och inte vill ha så mycket att göra med arbetsgivaren hela dagarna, som man kanske får göra på en vårdinrättning, och om man tycker det är OK att jobba då andra är lediga och är ledig då andra jobbar, så kan det här jobbet verkligen rekommenderas. :-)

Jag har jobbat en hel del obekväm arbetstid i mina dagar, och något viktigt har jag lärt mig: Sov ordentligt, drick inte kaffe så fort tillfälle ges, och låt magen vila på natten. Då blir både magen och humöret bättre! :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Det är tråkigt att du sitter fast i attityden att den som har kritiska synpunkter på Connex gnäller. Eftersom jag faktiskt jobbade med helt andra saker innan jag kom till trafiken har jag hunnit se en hel del andra arbetsgivare, och Connex hör avgjort till de sämre. Själv har jag aldrig upplevt något annat än Connex som operatör, så vilka förväntningar som fanns på Connex vet jag inte. Däremot kan jag säga att klimatet har försämrats åtskilligt bara under det senaste året. All ordergivning sker nu med hela handen enligt militära principer, någon diskussion tolereras inte. Det flesta lokala förhandlingar går nu till så att Connex presenterar sitt bud varefter förhandlingarna förklaras avslutade i oenighet. Arbetsplatsmötena med cheferna har i stort sett upphört. Intresseanmälningar för att vidga sin kompetens och få köra på flera banor mottas i bästa fall med ointresse. Allt detta gläder givetvis den som tycker att personalen ska veta hut, hålla käft och göra sitt jobb utan att knysta. Men något bra arbetsklimat får man inte. Det fattas väl bara att vi får tillbaka de delade tjänsterna igen. Enligt vad jag hört finns det starka krafter inom Connex som vill se kraftigt förlängda omloppstider.

Ja, Roslagståg är mindre, ca 200 anställda mot Connex 3.800 (varav 2.550 på heltid), alltså nästan 20 mindre räknat på totalsiffran. Men en liten arbetsplats är det inte. Connex lokalbanor är alla i samma storleksordning som Roslagståg. I Connexsiffran ingår dessutom 1.380 spärrvakter och 250 städare, personalgrupper som Roslagståg inte behöver eller vars arbetsuppgifter lagts ut på underentreprenad. Menar du att Roslagståg har de löner och anställningsvillkor som de har bara pga. som litenhet? En stor rörelse som t-bana etc. i så fall bara kunna skötas med Connex järnhand? Det tycker jag i så fall är ungefär lika poänglöst som att ex.vis säga att Kina bara kan styras som det styrs idag, dvs. diktatoriskt. Roslagståg var i alla fall inte billigast vid upphandlingen 2002, utan Connex bjöd under men fick ändå inte entreprenaden.

Jag tror inte att du och jag har något att lära varandra om magen och kaffet på natten, så den diskussionen tycker jag vi släpper genast, eller hur.
Syster.

Inlägg av Syster. »

Doktor Krall skrev:
Syster. skrev:Ursäkta?!?! Hur illa förarjobbet än må vara enligt din åsikt så har du åtminstone rast reglerat enligt schema... Passen i vården kan vara upp till 11-12 timmar utan reglerad rast. Har du otur så är det så mycket att göra att du inte hinner sitta ner och äta din mat alls under hela passet. Och jag tror heller inte att många brancher tillåter att man arbetar till 22 på kvällen för att börja 6.30 morgonen därpå.
Varför jobbar du inom vården då om du inte trivs?
Ingen tvingar väl dig?

--
Mvh Doktor K
Sa jag att jag inte trivs? ;) Jag trivs utmärkt med arbetet, dock är arbetstiderna tuffa, och det är väldigt slitsamt.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

..... skrev:Menar du att Roslagståg har de löner och anställningsvillkor som de har bara pga. som litenhet? En stor rörelse som t-bana etc. i så fall bara kunna skötas med Connex järnhand?
Nej, det menar jag inte. Jag har tillräckligt historisk överblick för att veta att ilband kan motsatsen gälla. Däremot att det kan vara svårare att söka dit.

Men såväl inom sjukvården som trafiken så kan det komma in andra entreprenörer som vänder på saker och ting. Jag tror du bör förstå att jag är medveten om att på SL-tiden då kostnaderna skenade iväg, så kunde man tillåta sig en generösare personalpolitik. Nu används pengarna till underhåll, inköp av nya vagnar o s v, och man försöker hålla nere taxorna. Men det skruvas åt överallt i samhället. Hur bra arbetsgivare är Ericsson jämfört med förr? Skandia? Folk kan må dåligt även om de har drömjobb. Hur bra mår Kate Moss?

Att man väljer ett visst yrke beror inte i första hand på att man tycker att den ena eller andra arbetsgivaren är bra. Det handlar om ett intresse i grunden. Vi som skriver under rubriken Spårtrafik här har ju något sorts intresse för spårtrafik, eller hur? Då kan man välja att jobba med de sakerna även om det kan vara jobbigt med arbetsgivaren ibland.

Sedan tyckte jag att jag skulle balansera de negativa synpunkterna som kom längre ner i tråden med någorlunda realistiska aspekter kring själva jobbet. T ex att det här med obekväma arbetstider ställer större krav på att sköta kroppen. Det handlar inte om att "lära gamla hundar sitta". Sådana ambitioner har jag inte. ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
oook

Inlägg av oook »

Spårvagnsföraren skrev:
oook skrev:Men du. Jag kan nog lova att det är SJUKT mycket sämre "personalpolitik" inom vården. Connex är ju rena drömmen jämfört med många andra arbetsplatser.
Byt jobb om det är så hemskt. Hon som skrev första inlägget jobbar i vården och vill byta till connex så du kanske kan byta med henne? Det vore väl kanon? Du slipper jobba för elaka connex och hon slipper slita ihjäl sig för minimilön.
Så du menar att förarjobbet är en dans på rosor eller? Vet du hur det är att sitta instängd i en förarhytt i flera timmar utan att ha en chans att uppsöka en toalett? Eller den ständiga psykiska pressen? Och att ha en arbetsgivare som fullkomligt skiter i sina anställda, huvudsaken för dem är att de tjänar så mycket pengar som möjligt. Förarnas arbetsmiljö skiter de nämligen fullständigt i.

Nej, uttala dig inte om sådant du inte begriper dig på. Jag garanterar att det "slitsamma" vårdjobbet du pratar om är rena semestern jämfört med förarjobbet!
Eh alltså jag är förare själv givetvis, annars skulle jag väl knappst uttala mig :D
oook

Inlägg av oook »

oook skrev:
Spårvagnsföraren skrev:
oook skrev:Men du. Jag kan nog lova att det är SJUKT mycket sämre "personalpolitik" inom vården. Connex är ju rena drömmen jämfört med många andra arbetsplatser.
Byt jobb om det är så hemskt. Hon som skrev första inlägget jobbar i vården och vill byta till connex så du kanske kan byta med henne? Det vore väl kanon? Du slipper jobba för elaka connex och hon slipper slita ihjäl sig för minimilön.
Så du menar att förarjobbet är en dans på rosor eller? Vet du hur det är att sitta instängd i en förarhytt i flera timmar utan att ha en chans att uppsöka en toalett? Eller den ständiga psykiska pressen? Och att ha en arbetsgivare som fullkomligt skiter i sina anställda, huvudsaken för dem är att de tjänar så mycket pengar som möjligt. Förarnas arbetsmiljö skiter de nämligen fullständigt i.

Nej, uttala dig inte om sådant du inte begriper dig på. Jag garanterar att det "slitsamma" vårdjobbet du pratar om är rena semestern jämfört med förarjobbet!
Eh alltså jag är förare själv givetvis, annars skulle jag väl knappst uttala mig :D
Ehm ok nu citerar jag mig själv också hehe men jag ville bara tillägga att jag är förare på heltid och jag försörjer mig på det och jag tycker nog faktiskt att det är en dans på rosor jämfört med i princip alla andra jobb man kan få utan tidigare utbildning/erfarenhet. Dessutom är det dubbelt så hög lön än de flesta inom vården har.
Gunnar Eriksson

var och en blir salig på sin tro

oook skrev:Ehm ok nu citerar jag mig själv också hehe men jag ville bara tillägga att jag är förare på heltid och jag försörjer mig på det och jag tycker nog faktiskt att det är en dans på rosor jämfört med i princip alla andra jobb man kan få utan tidigare utbildning/erfarenhet. Dessutom är det dubbelt så hög lön än de flesta inom vården har.
Nu blev det lite balans i den här trådens debatt. Det här inlägget ihop med de andra. :-) Det finns ett ordspråk som heter "hälsan tiger still". För det är nästan alltid så att det är de missnöjda som uttalar sig medan de nöjda håller käft. Så man får väl säga att "det här är undantaget som bekräftar regeln", för att citera ett annat ordspråk.
Syster. skrev:Sa jag att jag inte trivs? ;) Jag trivs utmärkt med arbetet, dock är arbetstiderna tuffa, och det är väldigt slitsamt.
Tack också för det här inlägget.

Som i alla andra debatter får man "sålla agnarna från vetet" (värst vad jag citerade ordspråk nu) och ta till sig det man behöver.

"Ty var och en blir salig på sin tro". ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Så som anställd av Roslagståg, och tidigare anställd hos Connex kan jag bara säga att sign "......." verkar veta vad han talar om.

Känns skönt att oftast kunna se fram emot att gå till jobbet, till skillnad från tidigare arbetsgivare då det oftast var tungt att gå till jobbet.
.....

Inlägg av ..... »

Karsten skrev:Så som anställd av Roslagståg, och tidigare anställd hos Connex kan jag bara säga att sign "......." verkar veta vad han talar om.

Känns skönt att oftast kunna se fram emot att gå till jobbet, till skillnad från tidigare arbetsgivare då det oftast var tungt att gå till jobbet.
Lycklige man! Hur fick du det jobbet? På min arbetsplats finns det några oorganiserade som tror att de har något att vinna på att slicka arbetsgivaren i.... ja, just det. När en av dem läste ett PM som vår och er SEKO-klubb tagit fram om arbetsförhållandena på Roslagståg jämfört med Connex kastade han det ifrån sig med utropet "vad är det här för j-vla sk-t". Det som stod i PM-et måste med Connex-ögon tydligen per definition vara lögner.
.....

Inlägg av ..... »

Gunnar Eriksson skrev:
..... skrev:Menar du att Roslagståg har de löner och anställningsvillkor som de har bara pga. som litenhet? En stor rörelse som t-bana etc. i så fall bara kunna skötas med Connex järnhand?
Nej, det menar jag inte. Jag har tillräckligt historisk överblick för att veta att ilband kan motsatsen gälla. Däremot att det kan vara svårare att söka dit.

Men såväl inom sjukvården som trafiken så kan det komma in andra entreprenörer som vänder på saker och ting. Jag tror du bör förstå att jag är medveten om att på SL-tiden då kostnaderna skenade iväg, så kunde man tillåta sig en generösare personalpolitik. Nu används pengarna till underhåll, inköp av nya vagnar o s v, och man försöker hålla nere taxorna. Men det skruvas åt överallt i samhället. Hur bra arbetsgivare är Ericsson jämfört med förr? Skandia? Folk kan må dåligt även om de har drömjobb. Hur bra mår Kate Moss?

Att man väljer ett visst yrke beror inte i första hand på att man tycker att den ena eller andra arbetsgivaren är bra. Det handlar om ett intresse i grunden. Vi som skriver under rubriken Spårtrafik här har ju något sorts intresse för spårtrafik, eller hur? Då kan man välja att jobba med de sakerna även om det kan vara jobbigt med arbetsgivaren ibland.

Sedan tyckte jag att jag skulle balansera de negativa synpunkterna som kom längre ner i tråden med någorlunda realistiska aspekter kring själva jobbet. T ex att det här med obekväma arbetstider ställer större krav på att sköta kroppen. Det handlar inte om att "lära gamla hundar sitta". Sådana ambitioner har jag inte. ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Det är bra att vi kan hålla en rimlig och anständig nivå i vårt meningsutbyte. Nästan alla trådar om Connex brukar leda till pajkastning, där folk som oftast inte har någon personlig erfarenhet av företaget luftar sina ideologiska käpphästar. Som en personlig kommentar kan jag säga att du är en av de få som inte förfaller till detta och jag beklagar verkligen att jag måste dölja mig bakom en signatur (vi har haft många diskussioner där jag också framträtt med mitt rätta namn), men med Connex defintion av illojalt beteende kan man inte vara nog försiktig. Jag inte bara tror utan vet med säkerhet att det finns Connex-chefer som läser dessa spalter.

Självklart gör jag inte (till skillnad från många andra, och nu syftar jag inte på dig, Gunnar) anspråk på någon universalitet. Mina iakttagelser är mina egna och får tas för vad de är värda, men jag vägrar att låta mig viftas undan med argument av typen "gnällig", "kommit på kant med sin arbetsgivare" och "helt enkelt för negativ". Sedan beror givetvis mycket på vad man tycker om sitt jobb. Förarjobbet som sådant är rätt trist och enhanda, i rusningstrafiken stressigt intill hjärtinfarkt och i lågtrafik långa händelselösa perioder (däremot gör det mig ingenting att jobba på udda tider). Våld- och hotsituationer utsätts man också för, själv har jag haft tur som bara mordhotats två gånger under mina två år i trafiken. Men våld och hot lär visst förekomma inom vården också numera. Sammantaget kunde det ju vara trevligt med en arbetsgivare som visade lite uppskattning, inte minst lönemässigt. Jag tycker inte att vi som arbetar i trafiken ska behöva betala för de föregivet positiva effekterna med våra löner och arbetsvillkor.

Jag är inte så naiv så jag hänger mig åt SL-nostalgi. Det var inte bättre förr! Den dåliga kostnadskontrollen då är måhända en förklaring till att så mycket av fordon och infrastruktur fick förfalla. Om den väg man nu slagit in på är den rätta vill jag däremot låta vara osagt. Det är (och har varit) ett ämne för många debattrådar. Slutsatsen att alla upphandlingar skulle lett till större resurser för ersättningsinvesteringar tycker jag också känns väl skakig. C20-vagnarna finansierades inom ramen för Dennispaketet och den nya X60-tågen verkar ha blivit en riktig gökunge som äter upp alla andra fordonsanskaffningar på lokalbanorna. Några pengar till nysatsningar på spårtrafik finns inte alls utan man ägnar sig år symbolhandlingar av typen "trängselbussar". Enligt de uppgifter jag tagit del av saknas i runda slängar 5 miljarder kr. de närmsta 10 året för underhåll och ersättningsinvesteringar som det redan beslutats om. Att fordonsunderhållet skulle blivit så mycket bättre vill jag starkt ifrågasätta. Tvärtom har det blivit fler parter inblandade som kan skylla på varandra eftersom ingen vill betala (minst tre trafikentreprenören, SL och Tågia, ibland också Banverket och Svensk Banproduktion). Jag skulle kunna ge díg exempel på hur det går månader och år utan att något händer när fel på infrastruktur eller fordon felanmäls, men då måste jag bli så detaljerad att man kan sluta sig till var jag jobbar.

Jag ägnar mig inte åt klyschor om "kapitalismens inneboende ondska", utan det finns fullt rationella förklaringar till varför Connex i Stockholm drar åt tumskruvarna på oss. Man har helt enkelt lagt för låga bud på den trafik som man driver ute i resten av landet, och måste ta in detta på den betydligt lönsammare Stockholmstrafiken. En tydlig parallell till detta såg jag ikväll på TV om svenska stor-(och för all del också små-)företags vanvettiga USA-satsningar och vem som fått betala för dem.

Men det handlar om psykologi också, i detta faller om vilker ledarkultur som råder för tillfället och vilka chefer som tar sig fram i denna. Den som sätter tonen inom Connex idag är företagets Stockholmschef, en person som inte tål några motsägelser eller diskussioner och som bl.a. personligen försökte driva igenom slipstvång för personalen för några år sedan.

Återigen, man behöver inte idealisera den gamla SL-tiden och inte heller höja Roslagståg till skyarna, men bara existensen av detta företag visar det finns fler vägar att gå än den Connex valt. Connex strategi är att alltid gå in och bjuda lägst, men till sist kommer det att straffa sig. Till sist en iakttagelse: Såg att antalet inställda avgångar i SLs spårtrafik ökat katastrofalt från augusti månad förra året fram till augusti innevarande år. Den enda bana som minskat antalet inställda avgångar var Roslagsbanan. Kan det finnas ett samband, månntro??

Nu sätter jag streck i denna debatt. Du får sista ordet om du vill, Gunnar.

Mvh.

.....
Gunnar Eriksson

bra med människor med olika bakgrund inom trafiken

..... skrev:Nu sätter jag streck i denna debatt. Du får sista ordet om du vill, Gunnar.

Mvh.

.....
Min okända vän, det vill jag inte låta vara obesvarat. Jag respekterar dig och t o m delar mycket av det du för fram nu och förstår att man ibland måste sätta..... ;-)

Och inte minst vill jag ge dig en eloge för din iakttagelse att Connex tar igen på gungorna stockholmstrafiken vad man förlorar på karusellen i övriga landet. Jag tror att den gör det obegripliga begripligt! Jag ska komma ihåg den vinkeln i framtida debatter. ;-)

Men inte desto mindre är verksamheten betjänt av att människor med olika bakgrund söker sig till trafiken. Det gör personalkollektivet som sådant starkare gentemot arbetsgivaren. Och när malin med sin arbetslivsbakgrund och språkintresse är intresserad av att söka till Connex så tror jag att det är bra, och det vill jag uppmuntra. :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar