Det är tråkigt att du sitter fast i attityden att den som har kritiska synpunkter på Connex gnäller. Eftersom jag faktiskt jobbade med helt andra saker innan jag kom till trafiken har jag hunnit se en hel del andra arbetsgivare, och Connex hör avgjort till de sämre. Själv har jag aldrig upplevt något annat än Connex som operatör, så vilka förväntningar som fanns på Connex vet jag inte. Däremot kan jag säga att klimatet har försämrats åtskilligt bara under det senaste året. All ordergivning sker nu med hela handen enligt militära principer, någon diskussion tolereras inte. Det flesta lokala förhandlingar går nu till så att Connex presenterar sitt bud varefter förhandlingarna förklaras avslutade i oenighet. Arbetsplatsmötena med cheferna har i stort sett upphört. Intresseanmälningar för att vidga sin kompetens och få köra på flera banor mottas i bästa fall med ointresse. Allt detta gläder givetvis den som tycker att personalen ska veta hut, hålla käft och göra sitt jobb utan att knysta. Men något bra arbetsklimat får man inte. Det fattas väl bara att vi får tillbaka de delade tjänsterna igen. Enligt vad jag hört finns det starka krafter inom Connex som vill se kraftigt förlängda omloppstider.Gunnar Eriksson skrev:Jag kan inte svara på allt, men ursäkta, hur man kan se mitt inlägg som att jag hetsar mot trafikpersonal kan jag inte alls förstå. Det jag kan säga till den ursprungliga frågeställaren i denna tråd är att såväl inom kollektivtrafiken som inom vården så finns det människor som är starkt missnöjda och tydligen reagerar på allt möjligt. Jag skulle tro att det skulle låta ungefär lika gnälligt om det fanns ett liknande forum för dem som jobbar inom vården. Jag försökte bara skriva lite allmänt om själva jobbet inom DET HÄR området...... skrev:De flesta som hetsar mot oss som måste försörja oss i trafiken brukar vara folk med välbetalda och inte alltför ansträngande skrivbordsjobb.
Jag tror också att Roslagståg delvis valt en annan väg än Connex, så på den punkten är jag väl i sak överens med .......... skrev:Jag vet ingenting om vården och därför gör jag inga jämförelser med den. Däremot kan jag knappast rekommendera någon att söka jobb inom Connex om man vill ha en arbetsgivare som uppskattar det man gör. Roslagståg - som kör Roslagsbanan - visar dock att det finns en annan väg att gå än den Connex valt. Varje gång jag framför detta blir jag avhånad för att sprida lögner eftersom jag inte själv jobbar där.Men då pratar vi om en väldigt liten arbetsplats som det är svårt att söka till. Dessutom är det ju inte så att arbetsgivaren (ens om den heter Connex) sitter i knät på en när man jobbar. Och lönen kommer då den ska. Sedan är det kanske så att Connex inte uppfyllt alla förväntningar som funnits. Den som hängt med i vad jag skrivit har sett att även jag kan kritisera Connex ibland, eftersom det faktiskt är de som är den huvudsakliga operatören i trafiken nära mig. Men Connex är ungefär som de flesta andra arbetsgivare så på den punkten behöver man inte tro något annat eller låta sig avskräckas. Det finns de som inte besöker sin trafikexpedition/arbetsledning mer än några gånger om året, så om man vill ha ett fritt jobb och inte vill ha så mycket att göra med arbetsgivaren hela dagarna, som man kanske får göra på en vårdinrättning, och om man tycker det är OK att jobba då andra är lediga och är ledig då andra jobbar, så kan det här jobbet verkligen rekommenderas.
Jag har jobbat en hel del obekväm arbetstid i mina dagar, och något viktigt har jag lärt mig: Sov ordentligt, drick inte kaffe så fort tillfälle ges, och låt magen vila på natten. Då blir både magen och humöret bättre!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Ja, Roslagståg är mindre, ca 200 anställda mot Connex 3.800 (varav 2.550 på heltid), alltså nästan 20 mindre räknat på totalsiffran. Men en så liten arbetsplats är det inte. Connex lokalbanor är alla i samma storleksordning som Roslagståg. I Connexsiffran ingår dessutom 1.380 spärrvakter och 250 städare, personalgrupper som Roslagståg inte behöver eller vars arbetsuppgifter lagts ut på underentreprenad. Menar du att Roslagståg har de löner och anställningsvillkor som de har bara pga. som litenhet? En stor rörelse som t-bana etc. i så fall bara kunna skötas med Connex järnhand? Det tycker jag i så fall är ungefär lika poänglöst som att ex.vis säga att Kina bara kan styras som det styrs idag, dvs. diktatoriskt. Roslagståg var i alla fall inte billigast vid upphandlingen 2002, utan Connex bjöd under men fick ändå inte entreprenaden.
Jag tror inte att du och jag har något att lära varandra om magen och kaffet på natten, så den diskussionen tycker jag vi släpper genast, eller hur.