Sida 10 av 11
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: onsdag 24 oktober 2018 17:41
av Lennart Petersen
BSB101 skrev:[
Tvärtom! Fördelen är att det blir enklare att utkräva ansvar av sina lokala (kommun)politiker som man kanske rent av träffar "på byn" än några anonyma personer i landstingshuset som kan ligga långt bort både fysiskt och psykiskt. Se på skip-stop nog aldrig hade införts om besluten hade fattas av kommunpolitiker istället för verklighetsfrämmande landstingspolitiker.
Just sjukvården kan nog skötas av stat och/eller kommun men det är ju helt o.t för det här forumet. Men för trafiken där så mycket är trafik över komungränserna är det nog vettigt att att ha ett beslutsorgan som landstinget. Det kanske rentav är för litet när vi nu ser att delar av Uppsala län växer ihop med StorStockholm. Och jag minns hur det var när mitt kort från Solna gällde till Norra Bantorget, inte längre , och sedan fick man lösa ny biljett för SS och ville man sedan till Saltsjöbaden eller Täby så blev det ny biljett igen.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: onsdag 24 oktober 2018 19:55
av Enceladus
JohanB skrev:Glöm inte heller bromsklossen Talla Alkurdi, som tjatat om BRT hela mandatperioden. Vad BRT är och varför det skulle vara bättre än spårväg vet ingen. Men S försvarar sitt beslut från -56 med näbbar och klor.
Går det att få plats med alla prognostiserade resenärer utan att göra Hamngatan bilfri? Vem vill behålla biltrafiken på Hamngatan? Glöm alltså inte heller Anna König Jerlmyr!
(Jag är fortfarande inte säker på om Stockholmsmoderaterna vill ha en fungerande eller symbolisk spårväg...)
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: onsdag 24 oktober 2018 22:24
av Stefan Widén
Enceladus skrev:JohanB skrev:Glöm inte heller bromsklossen Talla Alkurdi, som tjatat om BRT hela mandatperioden. Vad BRT är och varför det skulle vara bättre än spårväg vet ingen. Men S försvarar sitt beslut från -56 med näbbar och klor.
Går det att få plats med alla prognostiserade resenärer utan att göra Hamngatan bilfri? Vem vill behålla biltrafiken på Hamngatan? Glöm alltså inte heller Anna König Jerlmyr!
(Jag är fortfarande inte säker på om Stockholmsmoderaterna vill ha en fungerande eller symbolisk spårväg...)
ÄÄ Helden lär väl köra på vad han har sagt och så får resten anpassa sig.
Fast det vore väldigt spännande om man beslutade om det. Hela staden skulle definitivt leva upp om man använde frigjorda ytor på ett smart sätt.
Om man sen kunde lösa strandvägsbilarna som skall söder ut på ett bra sätt så blir ju hela City Dvs Vasagatan, Kungsgatan, Birger Jarls och längs vattnet bilfritt. Tänk vilken upplevelse...
Stefan
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 6:53
av BSB101
Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:[
Tvärtom! Fördelen är att det blir enklare att utkräva ansvar av sina lokala (kommun)politiker som man kanske rent av träffar "på byn" än några anonyma personer i landstingshuset som kan ligga långt bort både fysiskt och psykiskt. Se på skip-stop nog aldrig hade införts om besluten hade fattas av kommunpolitiker istället för verklighetsfrämmande landstingspolitiker.
Just sjukvården kan nog skötas av stat och/eller kommun men det är ju helt o.t för det här forumet. Men för trafiken där så mycket är trafik över komungränserna är det nog vettigt att att ha ett beslutsorgan som landstinget. Det kanske rentav är för litet när vi nu ser att delar av Uppsala län växer ihop med StorStockholm.
Just därför har landstinget spelat ut sin roll. Hur många Märstabor har nytta av att även SL-kortet häller i Nykvarn? Bättre då att kommunerna har ansvaret och går samman i förbund så har man större möjlighet att anpassa kollektivtrafiken mer till hur folk reser än efter några abstrakta landstingsgränser.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 7:56
av TKO
BSB101 skrev:TKO skrev:Men visst - det går att organisera det hela som ett eller flera kommunförbund. Det har ju fördelen att besluten fattas längre bort från medborgarna, vilket gör det lättare att lägga ner sjukhus och vårdcentraler eller dra in busslinjer...
Tvärtom! Fördelen är att det blir enklare att utkräva ansvar av sina lokala (kommun)politiker som man kanske rent av träffar "på byn" än några anonyma personer i landstingshuset som kan ligga långt bort både fysiskt och psykiskt. Se på skip-stop som nog aldrig hade införts om besluten hade fattas av kommunpolitiker istället för verklighetsfrämmande landstingspolitiker.
Nja, det är inte alls säkert att det skulle fungera så. Fundera på hur besluten kommer att fattas i ett eventuellt kommunförbund för Storstockholms lokaltrafik. I vissa kommunförbund används i dag en "koncensus"-modell, vilket i praktiken ger alla medlemmar vetorätt. Det kan ju kännas bra när det handlar om att stoppa nedläggningar, men kanske mindre bra om det används till att blockera satsningar som majorieten är för.
Eller så fattas besluten enligt majoritetsprincipen. Frågan är då om varje medlemskommun skall ha en röst eller om stora kommunerna skall ha flera? Oavsett vilket kan en majoritet besluta om t ex snabbtåg i pendeltågstrafiken även om Solna och Sollentuna säger nej. Och när du då träffar din kommunalpolitiker i kassakön på ICA Maxi kan hen beklagande svara "jo vi gjorde vad vi kunde men blev nedröstade".
Nej jag tror inte kommunförbundsmodellen skulle vara till gagn för kollektivtrafiken i Storstockholm!
/TKO
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 8:03
av TKO
BSB101 skrev:Just därför har landstinget spelat ut sin roll. Hur många Märstabor har nytta av att även SL-kortet gäller i Nykvarn? Bättre då att kommunerna har ansvaret och går samman i förbund så har man större möjlighet att anpassa kollektivtrafiken mer till hur folk reser än efter några abstrakta landstingsgränser.
Väldigt få!
Hur många Märstabor har nytta av att SL-kortet gäller i Nynäshamn?
Också väldigt få.
Hur många Märstabor har nytta av att SL-kortet gäller i Stockholm?
Väldigt många!
Hur många Nynäshamnsbor har nytta av att SL-kortet gäller i Märsta?
Väldigt få.
Hur många Nynäshamnsbor har nytta av att SL-kortet gäller i Stockholm?
Väldigt många!
Slutsats: Märsta och Stockholm bör ingå i samma kommunförbund, liksom Nynsähamn och Stockholm. Men Märsta och Nynäshamn skall inte ingå i samma kommunförbund... lös det den som kan!
resonerar
Thomas K Ohlsson
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 8:09
av twr
TKO skrev:BSB101 skrev:Just därför har landstinget spelat ut sin roll. Hur många Märstabor har nytta av att även SL-kortet gäller i Nykvarn? Bättre då att kommunerna har ansvaret och går samman i förbund så har man större möjlighet att anpassa kollektivtrafiken mer till hur folk reser än efter några abstrakta landstingsgränser.
Väldigt få!
Hur många Märstabor har nytta av att SL-kortet gäller i Nynäshamn?
Också väldigt få.
Hur många Märstabor har nytta av att SL-kortet gäller i Stockholm?
Väldigt många!
Hur många Nynäshamnsbor har nytta av att SL-kortet gäller i Märsta?
Väldigt få.
Hur många Nynäshamnsbor har nytta av att SL-kortet gäller i Stockholm?
Väldigt många!
Slutsats: Märsta och Stockholm bör ingå i samma kommunförbund, liksom Nynsähamn och Stockholm. Men Märsta och Nynäshamn skall inte ingå i samma kommunförbund... lös det den som kan!
resonerar
Thomas K Ohlsson
Alla gränser (nästan) är abstrakta. Det finns alltid någon som hamnar i periferin och kanske hade önskat sig en annan gräns. Det gäller nog för kommungränser lika väl som för landstingsgränser.
(Sedan finns det förstås exempel där gränserna blir mer naturliga. Gotland är till exempel en ganska självklar avgränsning.)
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 8:20
av Stefan Widén
0 taxa!! säger jag bara......

Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 12:05
av Enceladus
BSB101 skrev:Just därför har landstinget spelat ut sin roll. Hur många Märstabor har nytta av att även SL-kortet häller i Nykvarn? Bättre då att kommunerna har ansvaret och går samman i förbund så har man större möjlighet att anpassa kollektivtrafiken mer till hur folk reser än efter några abstrakta landstingsgränser.
Det är många som bor i södra Stockholm och arbetar i norra Stockholm, inklusive Arlanda och Uppsala. Jag känner flera sådana personer. Om något så är länet för litet. Tänk också på att den regionala obalansen antagligen kommer att öka under nästa decennium eftersom de flesta infrastrukturprojekt som färdigställs då ligger i norra Stockholm, vilket gör det ännu mer attraktivt att etablera arbetsplatser där.
Å andra sidan skulle det förmodligen ske fler investeringar och skapas fler arbetsplatser i södra Stockholm om länet hade delats upp i två halvor. Men det problemet försvinner kanske om Alliansen aldrig får egen majoritet igen?
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 12:57
av TKO
Fast detta har kanske ganska lite med Spårväg City att göra?!
Jag tycker att vi istället koncentrerar oss på att se hur många dagar det tar för "spårvägsalliansen" i landstinget att fatta ett beslut om att man tänker bygga spårväg till och genom NDS. Eftersom man nu inte kan skylla på "sossarna" borde det gå fort tycker jag.
(Och för den som undrat: Om Talla Alkurdi svamlat om BRT-lösningar är helt betydelselöst i sammanhanget - såväl då, nu och i framtiden - eftersom alla S-förslag regelmässigt rösta(t)s ner i såväl Trafiknämnden som i fullmäktige. Det är dags för Tamsons att visa att han också är "den vuxne rummet"!)
utbrister
Thomas K Ohlsson
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 15:04
av LÅ1
"
Lidingö tänker inte betala för Spårväg City".
Det är en fullt rimlig inställning tycker jag.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 15:09
av TKO
Klok karl den där Daniel Källenfors.!
Då tycker jag att firma Eriksson & Tamsons kan hoppa över kafferepspratet med kommunal- och borgarråden och istället börja fila på ett skarpt förslag om att återuppta projektet...
utropar
Thomas K Ohlsson
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 15:20
av ADDE
Även jag anser att Daniels resonemang är bra med dels har de bidragit mycket redan för en dubelspårig bro och en stor depå, och varför ska de betala för en spårväg som inte kommer att byggas i sin egen kommun? Mer rimligt om Stockholm Stad bidrar med en sland däremot med tanke på hur mycket de får för sitt byggnasprojekt i NDS.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 15:26
av twr
Resonemanget är väl att själva sammankopplingen, alltså sträckan Värtapiren - Ropsten, kanske inte gynnar Stockholm så mycket, utan främst ger resenärsnytta för Lidingöbor. Dock tjänar el del av Stockholms invånare på det, genom att det blir mindre trängsel på Ropstensgrenen. Och landstinget har naturligtvis intresse av att nå Aga-depån.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 17:08
av Lennart Petersen
BSB101 skrev:[
Just därför har landstinget spelat ut sin roll. Hur många Märstabor har nytta av att även SL-kortet häller i Nykvarn? Bättre då att kommunerna har ansvaret och går samman i förbund så har man större möjlighet att anpassa kollektivtrafiken mer till hur folk reser än efter några abstrakta landstingsgränser.
Att kommunerna skulle gå samman i ett förbund låter rätt likt vadå ? Jo kanske ett landsting ? Men kommunernas läge ger ju också väldigt olika funktion i trafiken. Nynäshamn kanske är intresserade av viss lokaltrafik samt trafik mot Stockholm för sina invånare och får väl då köpa plats på pendeln , men av vem ? Stockholm kanske kunde fungera hyggligt som på SS-tiden med T-banan som grundsystem. Men hur skulle kommuner som Solna och Sundbyberg arrangera sin trafik ? Det är ju i stor utsträckning genomgående trafik , man har tre T-banegrenar snart fyra, två pendeltågsgrenar, en tvärbana mot Stockholm och en Roslagsbana utan någon station. Vem ska stå för all denna genomgående trafik ?
Nej det är nog rätt bra för Storstockholm med en övergripande förvaltning, jag minns ju väl hur trassligt det var före SL och vilket lyft som kom med 50-kortet. Vad som möjligen skulle kunna behövas är att på ett bättre sätt inkludera området norrut till Uppsala som alltmer börjar bli en integrerad del av Storstockholms arbetsmarknad.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 17:29
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:Nynäshamn kanske är intresserade av viss lokaltrafik samt trafik mot Stockholm för sina invånare och får väl då köpa plats på pendeln , men av vem ?
Det låter som att det skulle bli vändande trafik i stil med SJ:s regionaltåg. Horribelt och dyrt!
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 18:56
av BSB101
Lennart Petersen skrev:BSB101 skrev:[
Just därför har landstinget spelat ut sin roll. Hur många Märstabor har nytta av att även SL-kortet häller i Nykvarn? Bättre då att kommunerna har ansvaret och går samman i förbund så har man större möjlighet att anpassa kollektivtrafiken mer till hur folk reser än efter några abstrakta landstingsgränser.
Att kommunerna skulle gå samman i ett förbund låter rätt likt vadå ? Jo kanske ett landsting ? Men kommunernas läge ger ju också väldigt olika funktion i trafiken. Nynäshamn kanske är intresserade av viss lokaltrafik samt trafik mot Stockholm för sina invånare och får väl då köpa plats på pendeln , men av vem ? Stockholm kanske kunde fungera hyggligt som på SS-tiden med T-banan som grundsystem. Men hur skulle kommuner som Solna och Sundbyberg arrangera sin trafik ? Det är ju i stor utsträckning genomgående trafik , man har tre T-banegrenar snart fyra, två pendeltågsgrenar, en tvärbana mot Stockholm och en Roslagsbana utan någon station. Vem ska stå för all denna genomgående trafik ?
Nej det är nog rätt bra för Storstockholm med en övergripande förvaltning, jag minns ju väl hur trassligt det var före SL och vilket lyft som kom med 50-kortet. Vad som möjligen skulle kunna behövas är att på ett bättre sätt inkludera området norrut till Uppsala som alltmer börjar bli en integrerad del av Storstockholms arbetsmarknad.
Fördelen med förbud är att det är enklare att gå till gränser som är mer anpassade efter hur folk reser. Förbund finns idag på en rad områden och förbunden har skapas utifrån behov i verkligheten och inte utifrån att delar av landet som har inget eller väldigt lite behov av att samarbeta tvingas att samarbeta.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 23:10
av TKO
(Om vi nu skall debattera kollektivtrafikens övergripande organisering i storstockholmsregionen i just denna tråd):
Skulle signaturen BSB kunna komma med ett förslag på vilka kommunförbund som skall bildas för att verka som regionala kollektivtrafikmyndigheter i Stockholms län? Jag tror det skulle underlätta förståelsen av problemställningen!
/TKO
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: torsdag 25 oktober 2018 23:32
av Lennart Petersen
TKO skrev:(Om vi nu skall debattera kollektivtrafikens övergripande organisering i storstockholmsregionen i just denna tråd):
Skulle signaturen BSB kunna komma med ett förslag på vilka kommunförbund som skall bildas för att verka som regionala kollektivtrafikmyndigheter i Stockholms län? Jag tror det skulle underlätta förståelsen av problemställningen!
/TKO
Och jag för min del vill gärna veta hur infrastrukturen ska delas upp på kommunerna. T-bana,spårväg, Roslags och Saltsjöbana. Och båtarna i skärgårdstrafik icke att glömma. Enda kommun där det skulle gå någorlunda är väl Lidingö som kan ta över fram till Ropsten men knappast ha intresse av att finansiera någon fortsättning med Spårväg City (och det råkade ju vara tråden). Men alltså , ska Solna ta över sina T-banelinjer och ta betalt av genomresande eller ? Nä lösning på det hela är att vi har ett gemensamt landsting .
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Postat: fredag 26 oktober 2018 8:37
av BSB101
TKO skrev:
Skulle signaturen BSB kunna komma med ett förslag på vilka kommunförbund som skall bildas för att verka som regionala kollektivtrafikmyndigheter i Stockholms län? Jag tror det skulle underlätta förståelsen av problemställningen!
/TKO
Får återkomma under helgen.
Lennart Petersen skrev:
Och jag för min del vill gärna veta hur infrastrukturen ska delas upp på kommunerna. T-bana,spårväg, Roslags och Saltsjöbana.
Genom att skapa förbund så blir det ingen uppdelning på enskilda kommuner, jag tror du förstår detta men visa verkar gilla att skapa sina egna teoretiska problem som inte har så mycket med diskussionen att göra.