Sida 10 av 19
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 21 november 2022 17:59
av C12C3C3C12
Enceladus skrev: ↑tisdag 30 augusti 2022 14:59
Viktigt var hjärtat sitter
FUT skrev:Det är många år kvar tills att tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan börjar rulla, men en hel del viktiga steg behöver tas tidigt. Ett sådant är var tågen på den nya linjen ska städas, servas och repareras.
[...]
Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.
– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.
Det finns väl två huvudalternativ: en ny depå i Älvsjö eller en utbyggnad av Nybodadepån. Men vilket signalsystem får den nya banan? Banan öppnar ju ungefär när det blir dags att
fasa ut röda linjens gamla signalsystem...
Är inte Nybodadepån überfull? Är det inte därför som vagnar ställs upp i Mörby Centrum?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 0:12
av Enceladus
Den nya depån
FUT skrev:Stockholms tunnelbanesystem har flera depåer. I en sådan kan tunnelbanetågen parkera, få service, underhåll och städning. En ny depå kommer att byggas för den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
[...]
Vi utreder om depåns spår ska ansluta till befintlig tunnelbana eller stambanan, så att nya tåg och fordon smidigt ska kunna ta sig till den nya depån.
Den nya tunnelbanan kanske inte kommer att ha anslutning till befintlig tunnelbana, utan möjligen till den stora järnvägen. Signaturen "Odd" har länge förespråkat att bygga något annat än tunnelbana och sedan kalla det för tunnelbana för att få den unika statusen. Har skribentens önskan gått i uppfyllelse?
Vidare talas det om att "depån ska hantera cirka 10 tunnelbanetåg som ska trafikera den nya linjen". Med en restid på 10 minuter längs hela linjen borde omloppstiden inte vara längre än 30 minuter. I så fall behövs 6 tunnelbanetåg för 5-minuterstrafik samt fordon för underhålls- och trafikreserv. Ökar behovet av fordon om linjen får avbrottsfri trafik som i Köpenhamns metro? Är FUT och SL överens om det framtida trafikutbudet?
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 8:49
av Fyrgeit
Intressant också att utredningsområdet sträcker sig ända från Årstaberg till Älvsjö. En möjlighet skulle kunna vara att ha depån på Årstafältet och bygga bostäder ovanpå, som man ofta gör i Hongkong.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 15:57
av daniel_s
Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 0:12
Den nya depån
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Det är snarare ”tunnelbanetåg” som är slang, men hur som helst är det korrekt att FUT och SL/TF inte samarbetar så mycket, det är ju inte meningen att de ska det heller.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 18:51
av Harald
daniel_s skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 15:57
Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 0:12
Den nya depån
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Det är snarare ”tunnelbanetåg” som är slang, men hur som helst är det korrekt att FUT och SL/TF inte samarbetar så mycket, det är ju inte meningen att de ska det heller.
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 19:11
av Enceladus
Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 21:29
av daniel_s
Nu är det ju inte precis någon hemlighet att somliga av oss har jobbat där…

Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 21:54
av Harald
Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 19:11
Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...
Nja, så här står det i SAOB: "förr äv. övergående i bet.: fackspråk". Förr alltså, inte numera. Det som avses är nog inte i regelverk fastställda termer, utan det som numera kallas yrkesjargong. Det faller ju på sin egen orimlighet att fastställda termer skulle vara slang. Slangens essens är att den är spontant uppkommen inom en grupp och i motsättning till normerat språk.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: torsdag 16 februari 2023 23:36
av C12C3C3C12
daniel_s skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 21:29
Nu är det ju inte precis någon hemlighet att somliga av oss har jobbat där…
Vadå? Det skulle ju vara en hemlighet...
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 1:13
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 19:11
Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...
Lite konstigt egentligen för folk har ju ofta en tendens att föredra kortare uttryck, exempel bil, tv
och tunneltåg är ju kortare än tunnelbanetåg som är lite otympligt.
Men jag har hört unga människor som sagt tunnelbana om själva tåget, ungefär så här hörde jag en gång mellan två flickebarn: ”skynda dig det går en tunnelbana om två minuter”
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 1:18
av Enceladus
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.

Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 8:12
av twr
Enceladus skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:18
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.
Det kanske är svårt att föreställa sig för dig, men många människor åker faktiskt kollektivtrafik på dagen.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 12:32
av Harald
Enceladus skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:18
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.
Det är ett uppenbart felaktigt påstående. Huruvida ett spårvagnsspår ska trafikeras klockan 3 en lördag påverkar inte anläggningskostnaden. När spåret ska trafikeras är ett val som man kan göra efter att det är anlagt och man kan ändra valet hur många gånger man vill.

- Capture5.JPG (64.07 KiB) Visad 3561 gånger
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 16:53
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:13
Lite konstigt egentligen för folk har ju ofta en tendens att föredra kortare uttryck, exempel bil, tv
och tunneltåg är ju kortare än tunnelbanetåg som är lite otympligt.
Men jag har hört unga människor som sagt tunnelbana om själva tåget, ungefär så här hörde jag en gång mellan två flickebarn: ”skynda dig det går en tunnelbana om två minuter”
Att "ta sista tunnelbanan" är ett vanligt uttryck. Detta beror väl som sagt på att ordet tunnelbanetåg är otympligt medan få känner till ordet tunneltåg.
Varför kan inte befintliga depåer nyttjas?
FUT skrev:För att kunna nå befintliga depåer krävs också att en spåranslutning byggs mellan den nya linjen och till antingen Röd eller Grön linje. Bedömningen är också att befintliga signalsystem behöver byggas om, vilket är mycket kostsamt, för att de nya tunnelbanetågen ska kunna trafikera linjerna. Röd och Grön linje har idag dessutom två olika signalsystem.
Kommer de nya tunnelbanetågen inte att kunna trafikera befintliga linjer?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 19:18
av BSB101
Detta med tunneltåg och tunnelbanetåg så är det väl mer naturligt att använda det senare i en text som riktar sig till allmänheten?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 20:03
av Fyrgeit
Enceladus skrev: ↑fredag 17 februari 2023 16:53
FUT skrev:För att kunna nå befintliga depåer krävs också att en spåranslutning byggs mellan den nya linjen och till antingen Röd eller Grön linje. Bedömningen är också att befintliga signalsystem behöver byggas om, vilket är mycket kostsamt, för att de nya tunnelbanetågen ska kunna trafikera linjerna. Röd och Grön linje har idag dessutom två olika signalsystem.
Kommer de nya tunnelbanetågen inte att kunna trafikera befintliga linjer?
Jag hoppas det blir nån smått förändrad variant av C30. Byggda för nytt signalsystem, men får förhoppningsvis köra på andra linjer.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 17 februari 2023 20:50
av daniel_s
Inget tåg kan trafikera en obefintlig linje!
Re: Västlig tunnelbana
Postat: lördag 01 april 2023 18:11
av Enceladus
Grannarna: "Bygget kommer att förstöra Rålis"
Mitt i skrev:Region Stockholm ska borra fram en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, men först behöver man spränga fram arbetstunnlar till Fridhemsplan.
[...]
På Kungsholmen är etableringsytan tänkt att ligga vid rondellen på Lindhagensplan eller i den gröna slänten mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden.
– Vi fick en fullständig chock, det handlar om ofattbara störningar, säger Marianne Hühne Von Seth som bor vid Norr Mälarstrand.
[...]
Ytan kan behövas i upp till nio år, mest buller beräknas det bli under de 3-4 första åren. Det handlar om sprängningar och tunga transporter till och från arbetsplatsen.
Rålis kan bli en väldigt annorlunda plats under de närmaste åren...
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 24 april 2023 14:17
av Enceladus
T-banebygge kan nagga Rålambshovsparken i kanten
DN skrev:Region Stockholm har två alternativ till var Fridhemsplans arbetstunnel ska ligga: vid bensinmacken på Lindhagensplan eller i grässlänten norr om Rålambshovsleden – ett kort stenkast från Rålambshovsparken.
[...]
Vid en inventering av bensinstationer i Stockholms stad framgår dock att bensinstationen vid Lindhagensplan är viktig att ha kvar. En tillfällig flytt under byggtiden är därmed Regionens ansvar, menar Stockholms stad.
Svårt val för bensinpopulister, men är det inte dags att förbjuda bensinbilar i Stockholms innerstad?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 24 april 2023 15:22
av daniel_s
Skulle nog vara mer effektivt att förbjuda bilar med gummidäck. Tanka kan man ju göra på annat håll!