Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Postat: torsdag 21 maj 2015 22:28
Ja, vi kan ju hålla på att träta om orsak och verkan när det gäller varför landstinget valde 40-m-vagnar, men nu är det som det är.Odd skrev:Att man inte har byggt om Ropsten direkt för 60-meterståg beror ju just på att man valt att använda 40-metersvagnar. Om man redan från början hade planerat in för 60-meterståg så skulle man byggt om Ropsten också med 60-metersvagnar, vilket hade varit möjligt.Björn Ehnberg skrev:Jag säger som kamraten CS, kul liten diskussion, det här. Om vi skulle lämna Nockebybanan och återvända till Lidingö, så finns det - åtminstone när det gäller trafikering med 60 m tvåvagnståg - ett litet problem som herrarna inte har tänkt på. Station Ropsten är inte anpassad för längre tåg än 45 m (gamla längden)...
Som synes på illustrationen så skulle 60 meter gott och väl få plats i ett provisorium i Ropsten. Visst, lite backe i ena ändan och det ena spåret ligger i lite kurva, men det är ju ett provisorium. Och om man ville så går det säkert att låta det norra spåret vara rakt.
Naturligtvis hade det inte varit omöjligt att bygga om Ropsten för 60 m dubbelvagnståg. Är det någon som påstått det? Det jag vänder mig emot är att det framställts som en förhållandevis enkel rockad att flytta A36-orna till Solna och motsvarande antal (12 st. då) A35 till Lidingö. Det är det alltså inte. Det provisorium som föreslås tycker jag med förlov sagt är ett dåligt förslag, framför allt att lägga plattformsområde i backe. Dessutom ska det användas i rätt många år, 5 kanske 10 år, vem vet.