Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Och jag har fortfarande inte förstått hur ett tågbyte skall kunna ske smidigt på hållplatsen brevid vagnhallen. Så som spårplanen är utformad så kommer man i vissa fall behöva vända både en och två gånger för att göra ett tågbyte inkl utbyte av passagerare, men om man hade gjort om spårlayouten en aning hade det kunnat ske utan problm istället.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Trevligt med alla bilder från bygget!
En fråga: hur går det med byggandet av tunneln mot Alvik?
Kommer Ulvsundahallen vara färdig när såpass mycket av banan är klart att man kan köra igång trafiken, eller är planen att lägga ut fler provisoriska spår i Alvikhallen?
En fråga: hur går det med byggandet av tunneln mot Alvik?
Kommer Ulvsundahallen vara färdig när såpass mycket av banan är klart att man kan köra igång trafiken, eller är planen att lägga ut fler provisoriska spår i Alvikhallen?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det är så det ska vara!BaardB skrev:Men dette minner mye mer om en T-baneutbygging enn en sporvei...
I stort sett tunnelbanestandard på egen banvall för en stor del av sträckan, men samtidigt kunna spara mycket pengar på plankorsningar och vissa sträckor med gatuspår/blandtrafikspår.
Re: Nya tvärbanan tar fart
I detta inlägg ovan ser du hur långt man planerar att gå i olika etapper genom tunnelbygget... i frågan om depån tror jag inte ens SL vet hur det kommer att fungera i framtiden 2011-2013 med nya depån, gamla depån, ny ATC, nya vagnar etc, fina planer finns säkert men det kan bli långt från planer till verklighet.A32 skrev:Liten uppdatering från igår i området Traneberg.
Då tunneln mellan Alvik och mynningen vid Margretelundsvägen är lång skall ett utrymningshus byggas i skogsbacken ner mot Vidängsvägen.
Man sparar inte med skyltning iaf vid detta bygge.
Bra dokumentation vid mynningen har man satt upp där man kan följa tidsplanen och den första turen sommaren 2013.
Här har jag markerat var utrymningshuset kommer att vara i förhållande till tunneln
Brospannet med sina vingar för gång och cykelbana
Bropelarna i Ulvsundet
/a32
Det börjar ju liksom bli ont om tid, och ändå är invigningen försenat ett år från sommaren 2012 till sommaren 2013 och ändå blir väl inte Solnagrenen klar tills dess eller?
Sen kommer väl en ny upphandling av operatör att ske, vilket skulle röra till det om Veolia blir av med entrepenaden 2012/13, med ny ledning som kan röra till saker och ting i ett kritiskt läge.
Framtiden är väldigt oviss tycker jag.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ah, tack! (Jag kortade ner det till den bild jag tyckte sammanfattar läget/planen för tunneln bäst).A32 skrev:I detta inlägg ovan ser du hur långt man planerar att gå i olika etapper genom tunnelbygget...A32 skrev:
Här har jag markerat var utrymningshuset kommer att vara i förhållande till tunneln
Just det där med ATC har ju gått bra att köra utan förr på gamla banan. Det är ju inte så värst bra att köra utan, men trafiken borde kunna komma igång.A32 skrev:i frågan om depån tror jag inte ens SL vet hur det kommer att fungera i framtiden 2011-2013 med nya depån, gamla depån, ny ATC, nya vagnar etc, fina planer finns säkert men det kan bli långt från planer till verklighet.
Hur långt räcker vagnarna man köpt begagnat från Nederländerna?
De står väl för övrigt redan i Alvik-hallen, eller har jag fått det om bakfoten? Hur är statusen på dem?
(Det var kanske inte jättebra att skrota ut de A30/B30 som blev över när Nockebybanan fått alla sina A32...).
Sant. Solnagrenen har väl överklagats av nån BRF, eller hur var det?A32 skrev:Det börjar ju liksom bli ont om tid, och ändå är invigningen försenat ett år från sommaren 2012 till sommaren 2013 och ändå blir väl inte Solnagrenen klar tills dess eller?
Ja, fast om senaste "budet" för invigning är sommaren 2013 så är det ju trots allt cirka 21 månader kvar. Om man hinner få banans infrastruktur (exkl vagnhall) färdig Alvik-Sundbyberg så tror jag att resten löser sig på nåt magiskt sätt.A32 skrev:Sen kommer väl en ny upphandling av operatör att ske, vilket skulle röra till det om Veolia blir av med entrepenaden 2012/13, med ny ledning som kan röra till saker och ting i ett kritiskt läge.
Framtiden är väldigt oviss tycker jag.
Appropå vagnar: hur många A34/M06-vagnar var det den där banken (norsk, väl?) beställt för att leasa ut till operatörer? De vagnarna är ju för smala både för vad SL tänkt till cityspårvägen i framtiden, och för tvärbanan, men skulle det vara rimligt genomförbart att sätta på "trösklar" för att passa hållplatser avsedda för bredare vagnar, så att man kan köra A34 och A32 på samma bana?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Jupp - de delar av Tvärbanan som går på egen banvall är mer lika tunnelbana är traditionell spårväg när det gäller spårgeometrier och kontakt mad övrig trafik.
mvh /Jörgen G
mvh /Jörgen G
Re: Nya tvärbanan tar fart

Vad fint att man har med både revideringsmoln och entreprenadgränser på underlaget till kringboendeinformationen!
Då kan dom i varje fall inte klaga på bristande information...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya tvärbanan tar fart
För att ta bort dem behöver man väl ha tillgång till originalritningen och originalprogrammet, det tror (hoppas?) jag att den som gjorde skylten inte hade.TKO skrev:Vad fint att man har med både revideringsmoln och entreprenadgränser på underlaget till kringboendeinformationen!
Då kan dom i varje fall inte klaga på bristande information...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det går säkert bra med en kopia av ritningen också!daniel_s skrev:För att ta bort dem behöver man väl ha tillgång till originalritningen och originalprogrammet, det tror (hoppas?) jag att den som gjorde skylten inte hade.TKO skrev:Vad fint att man har med både revideringsmoln och entreprenadgränser på underlaget till kringboendeinformationen!
Då kan dom i varje fall inte klaga på bristande information...
Annars kan man ju tala om vad man vill ha med (och inte med) när man beställer "utskriften" av underlagsritningen...
(SL har ju så fina rutiner för styrning och hantering av CAD-information så det kan absolut inte vara några problem!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Eller så kan man ta första bästa fil man lyckas öppna och rafsa ihop något av den...TKO skrev:Det går säkert bra med en kopia av ritningen också!
Annars kan man ju tala om vad man vill ha med (och inte med) när man beställer "utskriften" av underlagsritningen...
(SL har ju så fina rutiner för styrning och hantering av CAD-information så det kan absolut inte vara några problem!)
Re: Nya tvärbanan tar fart
Eller så tycker man en kombination av dessa:daniel_s skrev:Eller så kan man ta första bästa fil man lyckas öppna och rafsa ihop något av den...TKO skrev:Det går säkert bra med en kopia av ritningen också!
Annars kan man ju tala om vad man vill ha med (och inte med) när man beställer "utskriften" av underlagsritningen...
(SL har ju så fina rutiner för styrning och hantering av CAD-information så det kan absolut inte vara några problem!)
A) informationen är inte hemlig
B) informationen rör inte till det egentliga budskapet
C) TKO behöver ha något att påpeka

Re: Nya tvärbanan tar fart
Hörde i dag att det stora rödbruna tegelhuset på bilderna som kommer att ligga granne med depån tydligen ägs av SL och att det kanske i framtiden kommer att inrymma ny TLC, kontor samt personalrum för Tvärbanan, om det nu stämmer vore det ju förträffligt så nära den nya avlösningsplatsen Johannesfred om nu det som sades stämmer.A32 skrev:
Brospannet med sina vingar för gång och cykelbana
Det borde då innebära att Alvik försvinner som avlösningsplats för tvärbanan men behålls för tolvan.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Aha! Men är det en bra idé att ha separata personalutrymmen för de två banorna såpass nära varandra?A32 skrev:Hörde i dag att det stora rödbruna tegelhuset på bilderna som kommer att ligga granne med depån tydligen ägs av SL och att det kanske i framtiden kommer att inrymma ny TLC, kontor samt personalrum för Tvärbanan, om det nu stämmer vore det ju förträffligt så nära den nya avlösningsplatsen Johannesfred om nu det som sades stämmer.
Det borde då innebära att Alvik försvinner som avlösningsplats för tvärbanan men behålls för tolvan.
Var finns personalutrymmena i Alvik idag, i hallen eller i tunnelbanestationen? Om de finns i hallen idag, var kommer de då ligga sen?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det är i alla fall bättre än att ha separata personalutrymmen långt bort från varandra...M_M skrev:Aha! Men är det en bra idé att ha separata personalutrymmen för de två banorna såpass nära varandra?
Dels i vagnhallen, dels i en fristående byggnad vid tunnelbanan. Personallokalerna i Alvik är faktiskt ett intressant ämne som förtjänar en egen bok, de har alltid liksom varit utspridda över området med olika funktioner på olika ställen: vagnhallen på ett ställe, mässen på ett annat, trafikexpeditionen på ett tredje, stationen på ett fjärde, ställverket på ett femte... Men alla har jobbat i närheten av varandra och sprungit på varandra titt som tätt vid förflyttning i området.M_M skrev:Var finns personalutrymmena i Alvik idag, i hallen eller i tunnelbanestationen?
Vet ej. Men det ska bli spännande att se. Det är en väsentlig skillnad i kommunikationen mellan trafikpersonal, depåpersonal och trafikledning mellan de banor där allt är samlokaliserat, och de banor där trafikledningen sitter i en bunker, trafikarna träffar sina arbetsledare en gång om året och depåpersonalen är något man egentligen bara har hört talas om. Behöver jag förtydliga vilken variant jag föredrar...M_M skrev:Om de finns i hallen idag, var kommer de då ligga sen
Re: Nya tvärbanan tar fart
Nja, utrymmen långt från varandra kan väl motiveras av alla möjliga och omöjliga skäl (jämför att i Göteborg så körs spårvagar ut på samma nät från två olika vagnhallar och då har man givetvis fikarum vid varje vagnhall), men att låta dem vara nästan grannar med varandra men ändå mer än gångavstånd mellan dem verkar riktigt dumt...daniel_s skrev:Det är i alla fall bättre än att ha separata personalutrymmen långt bort från varandra...M_M skrev:Aha! Men är det en bra idé att ha separata personalutrymmen för de två banorna såpass nära varandra?
Aha! Du får skriva en bok om demdaniel_s skrev:Dels i vagnhallen, dels i en fristående byggnad vid tunnelbanan. Personallokalerna i Alvik är faktiskt ett intressant ämne som förtjänar en egen bok, de har alltid liksom varit utspridda över området med olika funktioner på olika ställen: vagnhallen på ett ställe, mässen på ett annat, trafikexpeditionen på ett tredje, stationen på ett fjärde, ställverket på ett femte... Men alla har jobbat i närheten av varandra och sprungit på varandra titt som tätt vid förflyttning i området.M_M skrev:Var finns personalutrymmena i Alvik idag, i hallen eller i tunnelbanestationen?

Du behöver inte förtydliga för min skull i alla falldaniel_s skrev:Vet ej. Men det ska bli spännande att se. Det är en väsentlig skillnad i kommunikationen mellan trafikpersonal, depåpersonal och trafikledning mellan de banor där allt är samlokaliserat, och de banor där trafikledningen sitter i en bunker, trafikarna träffar sina arbetsledare en gång om året och depåpersonalen är något man egentligen bara har hört talas om. Behöver jag förtydliga vilken variant jag föredrar...M_M skrev:Om de finns i hallen idag, var kommer de då ligga sen

Jobbar alla förare idag både på Nockebybanan och Tvärbanan, eller finns det specifika tjänster för respektive bana?
Om alla ändå flyttar runt enligt nån slags schema så kommer de ju fortsätta att träffa på varandra även om de vissa dagar har "basen" vid Alvik och vissa dagar har "basen" vid Ulvsundadepån...
Dessutom lär ju Nockebybaneförarna också ha med Ulvsunda att göra, utgående och ingående vagnar lär väl få bo i Ulvsunda om Alvikhallen rivs.
(Den där rivningen verkar extra dum med tanke på att man ändå måste ha en del spår kvar på området för att kunna köra spårvagnar mellan Tvärbanan och Nockebybanan... Dags för SL och landstingspolitikerna att göra nån slags affär med Stockholms kommun om att få behålla Alvikhallen... Med tanke på att kommunen faktiskt verkar "få mer och mer" från SL i form av att spårsatsningar görs så kanske kommunen är mer villig att omförhandla avtalet).
Re: Nya tvärbanan tar fart
SL skriver om Tvärbanans Solnagren: "Snart läggs spåren i Sundbyberg"
(Tydligen har man ändrat rubriken från att sidan publcerades första gången. Jämför URL:en och sidans rbrik!
)
(Tydligen har man ändrat rubriken från att sidan publcerades första gången. Jämför URL:en och sidans rbrik!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya tvärbanan tar fart
I dag hade SL i samarbete med byggentrepenören öppet hus på Margretelundsvägen i Traneberg och byggarbetsplatsen för Tvärbanan mot Solna.
Man bjöd på hamburgare/korv och dricka samt SL godis och dekaler, man visade även SL´s video där man följer spårvagnen genom den nya dragningen, men det finaste var nog den specialgjorda vintermössan i elegant svart färg med borderat Tvärbanan i vitt som man fick.
Här följer några bilder från tunnelpromenaden bla .....



Även en promenad på den halvfärdiga bron fick man göra

Skyddsutrustning för alla i den guidade turen

Hi ho hi ho till gruvan skall vi gå....


Där borren stannade i fredags...

Just nu är man framme vid den plats där nödutrymningsschaktet ska vara så arbetet "stannar" av ett tag för att borra sig uppåt till parken
vid Vidängsvägen.


Ute igen...

Bron reser sig mot Johannesfred


Ulvsunda slott skymtar i väster
/a32
Man bjöd på hamburgare/korv och dricka samt SL godis och dekaler, man visade även SL´s video där man följer spårvagnen genom den nya dragningen, men det finaste var nog den specialgjorda vintermössan i elegant svart färg med borderat Tvärbanan i vitt som man fick.
Här följer några bilder från tunnelpromenaden bla .....



Även en promenad på den halvfärdiga bron fick man göra

Skyddsutrustning för alla i den guidade turen

Hi ho hi ho till gruvan skall vi gå....


Där borren stannade i fredags...

Just nu är man framme vid den plats där nödutrymningsschaktet ska vara så arbetet "stannar" av ett tag för att borra sig uppåt till parken
vid Vidängsvägen.


Ute igen...

Bron reser sig mot Johannesfred


Ulvsunda slott skymtar i väster
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Intressanta bilder!A32 skrev:
Den där ser för övrigt inte ut att vara helt ny. Ska man inte ha regplåtar på vägfordon, och helst också blinkers?

Re: Nya tvärbanan tar fart
M_M skrev:Intressanta bilder!A32 skrev:
Den där ser för övrigt inte ut att vara helt ny. Ska man inte ha regplåtar på vägfordon, och helst också blinkers?
Tack!
Tror att denna används bara inom inhägnat arbetsområde och då behövs väl inte registrering längre, ungefär som gamla SS/SL lastbilen som fanns inom Brommahallens område för att putta och dra trasiga bussar.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det var svårt att hitta dit från Alvik...