Det sker i Helsingfors

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Olle »

Piirka skrev:Den 20 juni blir det tidtabellsskifte i Helsingfors. Då försvinner linje 4T Skatuddens terminal – Munksnäs. Ersättaren femman gör comeback till Skatudden, då linjen (efter en "Skatuddspaus" på 31 år) trafikeras mellan Skatuddens terminal och Järnvägsstationen. I västra ändan trafikeras femman medsols runt kvarteren Sobeln och Haren (dvs Alexen – Mannerheimvägen – Brunnsgatan – Mikaelsgatan – Alexen. Tidtabellen är anpassad efter färjeankomsterna/avgångarna. (Tidtabellsredaktören tycks vara färgblind :D )
Noterar att eftermiddagsvagnarna på linje 5 från centralen till båtarna inte finns med i tidtabellen på återfärden. Finns det någon speciell anledning till detta?

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Kul med femmor på Tölötorg.

Den nya femman täcker alla ankomster/avgångar förutom Gabriellas/Mariellas ankomst från Tallinn kl 16.50. Sista femman före pausen fram till kvällstrafiken avgår från terminalen kl 16.58. I tidtabellen saknas de fyra turerna mot hallen: 16.58, 17.06, 17.13 och 17.21. Avgångstiderna för hallturerna är bara uppskattade, vi får vänta tills Finska Spårvägssällskapet publicerar sommarens turlistor. Oklart är även om femman tursätts från Tölö eller Forsby. Om tursättningen sker från Tölö, så trafikeras hallturerna längs med femmans normala rutt fram till Studenthuset. Om turerna trafikeras till Forsby, så går rutten via Kronohagen – Hagnäs – Tavastvägen till hallen. Att man inte märkt hallturerna är kanske en lapsus? Det verkar även som ett lapsus att det är bara 8 minuter mellan Tallinnbåtens ankomst och femmans sista avgång.
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Lars_L skrev:Nu är datum fastställt för trafikstart på förlängningen av Metron (den s.k. Västmetron). 15/8 blir trafikstart:

http://www.lansimetro.fi/sv/hem/nyheter ... 39-20.html
Intressant att man på Västmetrofiaskobolaget gett vilseledande uppgifter i mars. Det blir ingen trafikstart om knappa två månader. I fredags för en dryg vecka sedan kom beskedet att trafikstarten senareställs förutom pga försenad byggnation (speciellt vid stationerna i Mattby och på Drumsö) även pga problem med säkerhetstester (52 olika system). Leveransen av tryckvågssäkra rökluckor har dragit ut på tiden då dessa beställdes alltför sent. Efter monteringen av luckorna kan man dra igång testandet av rökgasventilationen exempelvis.

Västmetrostarten skjuts upp med flera månader. Den nya tidtabellen för invigningen av Västmetron klarnar nästa vecka.

Samtidigt med metrotrafikstarten skulle busslinjenätet på Drumsö och i södra Esbo ses över. På Helsingforsregionens Trafik (HRT) uppgav man til len början att matarbusslinjernas trafikstart blir den 15 augusti, jämte några metroersättande stombusslinjer mot Helsingfors. Senare kom beskedet att det gamla busslinjenätet (med direktlinjer till Kampen i Helsingfors, med en ca 90 %:s omfattning jämfört med förra vintertidtabellerna) behålls tills metrotrafiken inleds.
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Idag kom Västmetrobolaget med beskedet, att byggnationen och testandet av alla system på metrostationerna blir klara i oktober. Då kan man samprovtesta alla femtioelva system, samtidigt som tidtabellen för trafikstarten preciseras. Uppskattningsvis senast i januari kan provtrafiken med passagerare komma igång. Busslinjenätet i Esbo bibehålls i stora delar lik den var under förra vintertidtabellsperioden, med smärre undantag. Drumsöborna får ett nytt busslinjenät då linje 20 Enåsen – Skillnaden dras in och ersätts av den provisoriska linjen 20X Enåsen – Kampen. Samtidigt kapas pendellinjerna 65A / 66A från Hallonnäs mot Järnvägstorget (och vidare mot norra Helsingfors). Linjerna ersätts av den provisoriska linjen 21BX (!) Hallonnäs – Kampen. Den nuvarande linjen 21V Hallonnäs – Stationsplatsen berörs inte av provisoriet.

På HRT tog man alltså till förnuftet och slopade planen med provisoriska stombussar + ett metromatarbusslinjenät. Jag tror att många nuvarande bussresenärer hade i såfall skaffat en bil och att locka dessa nybilister till metron år 2017 torde då vara alldeles hopplöst. 8)
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Stadsstyrelsen i Helsingfors gav grönt ljus för Kronbroarna på sitt möte igår med rösterna 13-2. Stadsfullmäktige väntas ge sitt samtycke nästa onsdag. Projektet omfattar tre broar, som sammanbinder Hagnäs och Degerö via Sumparn och Högholmen. Den längsta bron på 1,2 km mellan Högholmen och Degerö kommer att bli den längsta bron i Finland. Björn Månsson (Svenska Folkpartiet) röstade nej då han ville att billigare alternativ (ss. färja eller linbana) skulle utredas. Han önskade även att bilar skall släppas på bron, så att man kunde ta ut vägavgifter. Paradoxalt nog skulle hans bilalternativ kosta 100 miljoner €€ro mer, för det projekterade broprojektet (GC/snabbspårvägsbro) uppskattas kosta 260 miljoner (nästan 2,5 miljarder kronor = för ca 10 km nytt spår). Byggstart 2018 och färdigt senast 2026.

Inom kort levereras den elfte Artic-vagnen till Helsingfors. Vagn 411 blir den första som i nos- och bakpartiet bär Škodas runda logga. Styrelsen för Helsingforsregionens Trafik noterade på sitt möte den 16 aug att "man har konstaterat att vagnsmodellen är tekniskt lyckad för trafikeringen på spårvägsnätet i Helsingfors". I samma paragraf uppgav man måtten för de kommande dubbelriktade Joker-spårvagnarna: en 30 meter lång vagn med bredden 2,65 m eller en ca 33 meter lång vagn med bredden 2,4 meter. Den senare modellen möjliggör att Joker-vagnarna kan tursättas på det nuvarande nätet och uppställas i de nuvarande vagnhallarna. Vagnarna kan anskaffas antingen per en befintlig Škoda-option eller via en helt ny upphandling. Priset för en vagn uppskattas till 2,8 - 3,6 miljoner (ca 27 - 34 miljoner kronor).
TKO

Inlägg av TKO »

Piirka skrev:Stadsstyrelsen i Helsingfors gav grönt ljus för Kronbroarna på sitt möte igår med rösterna 13-2. Stadsfullmäktige väntas ge sitt samtycke nästa onsdag. Projektet omfattar tre broar, som sammanbinder Hagnäs och Degerö via Sumparn och Högholmen. Den längsta bron på 1,2 km mellan Högholmen och Degerö kommer att bli den längsta bron i Finland. Björn Månsson (Svenska Folkpartiet) röstade nej då han ville att billigare alternativ (ss. färja eller linbana) skulle utredas.
---klipp---
Vem mer röstade mot?

(Protokollet finns ju ännu ej ute och jag hittar inget i HBL)

undrar
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

TKO skrev:
Vem mer röstade mot?

undrar
Thomas
"Björn Månssons (SFP) förslag om att utreda billigare alternativ förkastades av stadsstyrelsen. SFP har sedan början motsatt sig planerna på grund av de höga kostnaderna men fick nu stöd endast av Sannfinländarna i frågan."
TKO

Inlägg av TKO »

Olle skrev:
TKO skrev:
Vem mer röstade mot?

undrar
Thomas
"Björn Månssons (SFP) förslag om att utreda billigare alternativ förkastades av stadsstyrelsen. SFP har sedan början motsatt sig planerna på grund av de höga kostnaderna men fick nu stöd endast av Sannfinländarna i frågan."
Tack! Jag antar att den citerade texten är ur HBL:s artikel?
Jag kan tyvärr inte läsa den eftersom den kräver inloggning...

/TKO
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

TKO skrev:
Tack! Jag antar att den citerade texten är ur HBL:s artikel?
Jag kan tyvärr inte läsa den eftersom den kräver inloggning...

/TKO
Jo så var det, och jag skapade mig snabbt ett konto. Kul med den långa bron, och vad jag förstår se retar det upp såväl inbitna bilister som de som alltid tycker allt är dyrt (och inte inser att alla pengar i omlopp ger någon arbete) och vill ha färja, linbana eller inget alls. Högholmen är om jag minns rätt där H-fors djurpark ligger, eller åtminstone låg när jag var där med barnen, och det blir nog bra med en hållplats där.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag hade ett gammalt konto som jag glömt inloggningen till, men nu är det fixat så jag har också läst artikeln.
Ja jag förstår att det retar bilisterna... något för Stockholm att ta efter tycker jag.

/TKO
gbd

Inlägg av gbd »

Vad hander med Spårjokern? Vad har den för planeringstid? Vad är syftet?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

gbd skrev:Vad hander med Spårjokern? Vad har den för planeringstid? Vad är syftet?
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... nte-namnas
gbd

Inlägg av gbd »

OK, men vad ska den göra? Något I stil med tvärbanan? Mitt grepp om Helsingfors geografi lämnar tyvärr en del att önska :(
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Svar: Det sker i Helsingfors

Inlägg av Olle »

gbd skrev:OK, men vad ska den göra? Något I stil med tvärbanan? Mitt grepp om Helsingfors geografi lämnar tyvärr en del att önska :(
Helsingforsregionen har några långa ringvägar där det ligger industriområden och bostadsområden, samt att den befintliga spårtrafiken likt Stockholms är stjärnstrålande från staden utåt. Allt detta måste knytas ihop för att få folk att snabbt kunna ta sig mellan de olika knutpunkterna. Likt Stockholm och Paris tvärbanor. Mycket litet av detta ligger söder om staden, av naturliga orsaker, så koncentrationen längs ringlederna från nordost till norsväst är stora.
gbd

Inlägg av gbd »

OK,tack för svaret
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Stadfullmäktige i Helsingfors behandlade Krinbroarna på sitt möte ikväll. Förslaget att remittera ärendet för en ny beredning kullkastades tidigare under mötet med rösterna 58-17. Ledamoten Yrjö Hakanen (Finlands kommunistiska parti) förslog ett förkastande, men röstades ned med rösterna 63-6. Fullmäktige har alltså godkänt byggandet av Kronbroarna jämte snabbspårväg på Degerö!

Här är en karta med linjedragning (http://www.uuttahelsinkia.fi)
Bild

Till en början trafikeras linjerna Trekanten (fi: Kolmikulma – Håkansviken (Haakoninlahti) resp Järnvägstorget (Rautatieasema) – Uppby (Yliskylä) i 10 min trafik på båda grenarna, men då området i Kronbergsstranden är färdigbyggd tätas trafiken på Uppbygrenen till ca 5 min. Restiden Järnvägstorget mot Håkansviken resp. Uppby är 18 min resp. 24 min. Håkansviken får en vändslinga och trafikeras således med enriktningsvagnar medan huvudlinjen får ingen vändslinga och trafikeras med dubbelriktningsvagnar.

Karta över spårjokern (raidejokeri.fi):
Bild
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Har jag fel när jag tror at den gamla spårvägen på Degerö gick i Laajasalontie också? Vill minnas at jag på 70-talet kunde se spår i slingan som delvis gick in på tomterna som ligger (låg 1970-tal) därute.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Förmodar att Ålands Degerö inte får någon spårväg :cheesygrin:
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Ja du har fel :D Degerö har aldrig tidigare haft spårvägstrafik - du tänker på Brändö. Där låg spårrester kvar så sent som ca år 1972 - 21 år efter nedläggelsen. Finska systerföreningen har lagt upp gamla medlemsstidningar. I Raitio 1/1995 finns en artikel om Brändö Spårvägar (tyvärr bara på finska). men på sidan 30 ser man bilder på spårrester i Brändövägen. På sidan 9 finns en karta över sträckan mot Brändö. På sidorna 12 - 14 finns leveransfoton + en ritning över "Stora Bruna". Bilden på sid 14 är intressant då den visar att man på ASEA i Västerås byggde materiel för olika spårvidder. Brändö Spårvägars numro 2 poserar på verkstadsfyrspår med troligen 891 / 1000 / 1435 mm spårvidd.

Helsingfors stads karttjänst har publicerat även historiska kartor. Jag lyckades inte få navigeringen att funka på svenska, men öppna "Historialliset aineistot" -> "Opaskartat" så får man fram turistkartor av olika årgångar. På kartan från 1940 ser man spårvägslinjen KB mot Brändö (parallellt med busslinje 40, som trots allt inte trafikerades). På kartan från 1952 ser man att spårvägslinjen har ersatts av busslinje 30.

Redan på 1950-talet planerade man snabbspårvägar i Helsingfors:
Bild

Då byggdes Brändö bro mellan Sörnäs och Brändö och ersatte den gamla träbron från 1919. Mittfältet på den nya (och nuvarande bil)bron reserverades för spårvägen mot Mellungsbacka. Någon spårväg blev det aldrig och "spårreservatet" togs ibruk som gummihjulsfiler på 1960/70-talet.
C12C3C3C12 skrev:Förmodar att Ålands Degerö inte får någon spårväg :cheesygrin:
Ej heller Degerö i Ingå heller Degerö sydost om Ekenäs i Raseborg :lol:
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Tack, jo så är det naturligtvis. Blandade ihop namnen. Mycket intressant att läsa i det gamla medlemsbladet. Nu har min finska stora brister men jag ska kolla med hustrun när jag inte klarar av det. Tack igen, med ett par gamla bilder från Finland på 70-talet.

Bild
Bild
Skriv svar