Stockholms två bekvämaste tågstationer blir ännu bekvämare med Vestres Kong-serie. Kong tillverkas i skandinaviskt furu som har impregnerats med linolja.Dagens Infrastruktur skrev:Ett projekt med en massiv daglig genomströmning av människor kräver en välkomnande miljö och gott om platser för att vila eller vänta. Trots det placerades inte särskilt många sittplatser ut när Citybanans stationer byggdes.
[...]
När arbetet är klart kommer 210 Kong-bänkar ha placeras ut på alla plan i de två viktiga knutpunkterna i Stockholms kollektivtrafik. Möbleringen av Stockholm City färdigställdes under våren 2024 och Stockholm Odenplan får sina bänkar under hösten 2024.
Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Vestre ger avkoppling till Stockholms tågpendlare
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Det är ju ganska länge sedan de monterade de bänkarna, konstigt att nyheten kommer nu.Enceladus skrev: ↑torsdag 19 september 2024 16:44 Vestre ger avkoppling till Stockholms tågpendlare
Stockholms två bekvämaste tågstationer blir ännu bekvämare med Vestres Kong-serie. Kong tillverkas i skandinaviskt furu som har impregnerats med linolja.Dagens Infrastruktur skrev:Ett projekt med en massiv daglig genomströmning av människor kräver en välkomnande miljö och gott om platser för att vila eller vänta. Trots det placerades inte särskilt många sittplatser ut när Citybanans stationer byggdes.
[...]
När arbetet är klart kommer 210 Kong-bänkar ha placeras ut på alla plan i de två viktiga knutpunkterna i Stockholms kollektivtrafik. Möbleringen av Stockholm City färdigställdes under våren 2024 och Stockholm Odenplan får sina bänkar under hösten 2024.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Enceladus-kollektivet har ju som specialitet att presentera gamla nyheter som nya. Stordåhd Kommunikation, förlaget som ger ut Dagens Infrastruktur och en del andra (obskyra) publikationer, verkar dessutom ha problem med sina servrar.twr skrev: ↑torsdag 19 september 2024 19:09Det är ju ganska länge sedan de monterade de bänkarna, konstigt att nyheten kommer nu.Enceladus skrev: ↑torsdag 19 september 2024 16:44 Vestre ger avkoppling till Stockholms tågpendlare
Stockholms två bekvämaste tågstationer blir ännu bekvämare med Vestres Kong-serie. Kong tillverkas i skandinaviskt furu som har impregnerats med linolja.Dagens Infrastruktur skrev:Ett projekt med en massiv daglig genomströmning av människor kräver en välkomnande miljö och gott om platser för att vila eller vänta. Trots det placerades inte särskilt många sittplatser ut när Citybanans stationer byggdes.
[...]
När arbetet är klart kommer 210 Kong-bänkar ha placeras ut på alla plan i de två viktiga knutpunkterna i Stockholms kollektivtrafik. Möbleringen av Stockholm City färdigställdes under våren 2024 och Stockholm Odenplan får sina bänkar under hösten 2024.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Miljardsmällen: Alla nya rulltrapporna måste bytas
Rulltrapporna på nya Citybanan har varit ett sorgebarn ända sedan stationerna invigdes 2017. Därför har beslutet tagits att alla rulltrappor ska bytas ut i förtid.Mitt i skrev:Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.
[...]
En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som ansvarat för upphandlingen inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.
[...]
Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Då ska alla rulltrappor på Citybanan bytas ut
Beror haveriet på inkompetens eller dumsnålhet? Smakar det så kostar det!Mitt i skrev:– Det är ett haveri. Trafikverket byggde rulltrappor som var helt feldimensionerade och som snarare hade passat i Mall of Scandinavia än i en av kollektivtrafikens viktigaste knutpunker, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
[...]
Nästa vecka väntas politikerna i trafiknämnden ta beslutet att rulla igång det enorma projektet. Arbetena ska börja på Stockholm City i slutet av 2027 och pågå till 2036.
[...]
Statliga Trafikverket anser att de levererade i enlighet med SL:s beställning. Efter utdragna förhandlingar gick de med på att betala en mindre del av kostnaden – 120 miljoner – men resten får skattebetalarna i Stockholms län stå för.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Som jag minns det ville TF eller dess föregångare köpa rulltrapporna själva och skicka räkningen till Trafikverket eller dess föregångare. Det gick inte Trafikverket med på, utan de sa "ge oss er specifikation så fixar vi rulltrappa". SL var mycket skeptiska till projekt Citybanans förmåga att köpa vettiga rulltrappor men fick ge med sig.Enceladus skrev: ↑måndag 09 juni 2025 20:08 Då ska alla rulltrappor på Citybanan bytas ut
Beror haveriet på inkompetens eller dumsnålhet? Smakar det så kostar det!Mitt i skrev:– Det är ett haveri. Trafikverket byggde rulltrappor som var helt feldimensionerade och som snarare hade passat i Mall of Scandinavia än i en av kollektivtrafikens viktigaste knutpunker, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
[...]
Nästa vecka väntas politikerna i trafiknämnden ta beslutet att rulla igång det enorma projektet. Arbetena ska börja på Stockholm City i slutet av 2027 och pågå till 2036.
[...]
Statliga Trafikverket anser att de levererade i enlighet med SL:s beställning. Efter utdragna förhandlingar gick de med på att betala en mindre del av kostnaden – 120 miljoner – men resten får skattebetalarna i Stockholms län stå för.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Minns tydligt när jag praoade som rulktrapsreparatör hos Gatukontoret på 80-talet hur gubbarna berättade om ett par riltigt usla rulltrappor av undermålig konstruktion som de äntlugen blivit av med. Fabrikat Otis.
Förstod omedelbart när jag hörde om rulltrapsproblemen på Citybanan att det måsta vara otisrulltrappor och det var det ju mycket riltigt.
Förstod omedelbart när jag hörde om rulltrapsproblemen på Citybanan att det måsta vara otisrulltrappor och det var det ju mycket riltigt.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Vad exakr var man skeptiska till? Att den specifikation man skickade över var undermålig?Sio skrev: ↑torsdag 12 juni 2025 0:28Som jag minns det ville TF eller dess föregångare köpa rulltrapporna själva och skicka räkningen till Trafikverket eller dess föregångare. Det gick inte Trafikverket med på, utan de sa "ge oss er specifikation så fixar vi rulltrappa". SL var mycket skeptiska till projekt Citybanans förmåga att köpa vettiga rulltrappor men fick ge med sig.Enceladus skrev: ↑måndag 09 juni 2025 20:08 Då ska alla rulltrappor på Citybanan bytas ut
Beror haveriet på inkompetens eller dumsnålhet? Smakar det så kostar det!Mitt i skrev:– Det är ett haveri. Trafikverket byggde rulltrappor som var helt feldimensionerade och som snarare hade passat i Mall of Scandinavia än i en av kollektivtrafikens viktigaste knutpunker, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
[...]
Nästa vecka väntas politikerna i trafiknämnden ta beslutet att rulla igång det enorma projektet. Arbetena ska börja på Stockholm City i slutet av 2027 och pågå till 2036.
[...]
Statliga Trafikverket anser att de levererade i enlighet med SL:s beställning. Efter utdragna förhandlingar gick de med på att betala en mindre del av kostnaden – 120 miljoner – men resten får skattebetalarna i Stockholms län stå för.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Snarare förmågan att säkerställa att leverantören följer specifikationen, tillexempel genom att granska deras föreslagna konstruktioner.BSB101 skrev: ↑torsdag 12 juni 2025 17:31Vad exakr var man skeptiska till? Att den specifikation man skickade över var undermålig?Sio skrev: ↑torsdag 12 juni 2025 0:28Som jag minns det ville TF eller dess föregångare köpa rulltrapporna själva och skicka räkningen till Trafikverket eller dess föregångare. Det gick inte Trafikverket med på, utan de sa "ge oss er specifikation så fixar vi rulltrappa". SL var mycket skeptiska till projekt Citybanans förmåga att köpa vettiga rulltrappor men fick ge med sig.Enceladus skrev: ↑måndag 09 juni 2025 20:08 Då ska alla rulltrappor på Citybanan bytas ut
Beror haveriet på inkompetens eller dumsnålhet? Smakar det så kostar det!
Jag förmodar att Otis sa att de skulle uppfylla alla krav och det räckte när Trv beställde men att SL hade ställt besvärliga följdfrågor om exakt hur kraven skulle uppfyllas om de hade gjort affären själva, eller använt något ramavtal som de redan hade..
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Ja tänk om SL hade gjort en massa upphandlingar och bara litat på allt leverantörerna lovat, det hade kunnat bli en hel massa problem! Men det är tur att det inte går till så.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Jo så går det onekligen ofta till inom många delar av SLs ansvarsområde. Men just rulltrappor verkar ju SL ha kompetens att köpa in så då var det väl extra tragiskt att man då var tvungen att låta någon som är lika kompetent på att köpa rulltrappor som SL är på att köpa spårvagnar och signalsystem fick beställa Citybanans rulltrappor.