Du behöver inte backa särskilt långt i tid för att komma bort från situationen att folk står i 40 minuter medan åtta tomma bussar kör förbi. Antingen hade trafikledningen prioriterat resenärerna högre än tidtabellen, eller så hade åtminstone ett par av förarna uppfattat situationen utifrån pratet på radion och på eget bevåg plockat upp väntande, eller så hade föraren på den sist havererade bussen på eget bevåg vinkat in nästkommande buss och förklarat läget.Lennart Petersen skrev:Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
T.ex realtidsinformation om avgångar är ju förnämligt. Vi behöver backa så väldigt långt tillbaks när enda information var den tryckta tidtabellen som kanske även fanns på anslag ( i bästa fall hela ) möjligen kunde det komma högtalarutrop i T-banan
SL och konsten att informera
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL och konsten att informera
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL och konsten att informera
Jag är i vart fall i stort sett nöjd med informationen.NerdBoy skrev:Du behöver inte backa särskilt långt i tid för att komma bort från situationen att folk står i 40 minuter medan åtta tomma bussar kör förbi. Antingen hade trafikledningen prioriterat resenärerna högre än tidtabellen, eller så hade åtminstone ett par av förarna uppfattat situationen utifrån pratet på radion och på eget bevåg plockat upp väntande, eller så hade föraren på den sist havererade bussen på eget bevåg vinkat in nästkommande buss och förklarat läget.Lennart Petersen skrev:Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
T.ex realtidsinformation om avgångar är ju förnämligt. Vi behöver backa så väldigt långt tillbaks när enda information var den tryckta tidtabellen som kanske även fanns på anslag ( i bästa fall hela ) möjligen kunde det komma högtalarutrop i T-banan
Re: SL och konsten att informera
Angående detta att informationen slutar fungera vid större händelser:
En hypotes som framfördes häromdagen är att en bov i dramat är den karta, som laddas ned varje gång någon öppnar SL:s långsamma startsida sl.se och därvid orsakar en väldans massa datatrafik. Man kan ju tänka sig att man skulle kunna skippa kartan genom att gå direkt till "sidan" med trafikinformation, men då är det ju bara det att kartan visas där också! Det är kanske inte ens en egen sida som trafikinfon visas på, utan bara en funktion på startsidan.
Då tänker man att man kanske skulle kunna läsa trafikinformationen på den enklare sidan mini.sl.se i stället, men där är det ju bara det att det inte går att öppna trafikinformationen där eftersom man då hamnar på den här sidan: http://mini.sl.se/static/error/500.html ... Deviations (prova t ex att klicka på "Lokalbana" och försöka öppna störningen som ligger där för Roslagsbanan). Så har det varit så länge jag kan minnas, de första gångerna trodde jag att det var ett tillfälligt fel men den funktionen är helt enkelt alltid trasig.
En hypotes som framfördes häromdagen är att en bov i dramat är den karta, som laddas ned varje gång någon öppnar SL:s långsamma startsida sl.se och därvid orsakar en väldans massa datatrafik. Man kan ju tänka sig att man skulle kunna skippa kartan genom att gå direkt till "sidan" med trafikinformation, men då är det ju bara det att kartan visas där också! Det är kanske inte ens en egen sida som trafikinfon visas på, utan bara en funktion på startsidan.
Då tänker man att man kanske skulle kunna läsa trafikinformationen på den enklare sidan mini.sl.se i stället, men där är det ju bara det att det inte går att öppna trafikinformationen där eftersom man då hamnar på den här sidan: http://mini.sl.se/static/error/500.html ... Deviations (prova t ex att klicka på "Lokalbana" och försöka öppna störningen som ligger där för Roslagsbanan). Så har det varit så länge jag kan minnas, de första gångerna trodde jag att det var ett tillfälligt fel men den funktionen är helt enkelt alltid trasig.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: SL och konsten att informera
Jag tillhör dom som inte är nöjd. Igår ringde jag SL kundtjänst och frågade om det blir några avstängningar på pendeln, tvärbanan (Solnagrenen) eller saltsjöbanan i sommar. Det hade man ingen information om. Inte heller går det att hitta något om detta på hemsidan. Så det rullar väl på som vanligt i sommar?Lennart Petersen skrev: Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
Re: SL och konsten att informera
Men det är väl lite detta som är grundproblemet. Så länge man är en "vanlig" resenär som inte behöver veta något förrän vederbörande ska resa, kommer väl informationen relativt bra. Men vill man veta något i god tid innan, får man lägga ner rätt mycket arbete för att få fram informationen, om det ens går. Och som svar på frågan så kommer det vara avstängningar på samtliga nämnda trafikslag, om nu inget har ändrats i sista stund....Bo Rengmark skrev:Jag tillhör dom som inte är nöjd. Igår ringde jag SL kundtjänst och frågade om det blir några avstängningar på pendeln, tvärbanan (Solnagrenen) eller saltsjöbanan i sommar. Det hade man ingen information om. Inte heller går det att hitta något om detta på hemsidan. Så det rullar väl på som vanligt i sommar?Lennart Petersen skrev: Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: SL och konsten att informera
Solnagrenen är avstängd 23 juni-4 augusti (därefter öppnas trafiken Solna station - Stora Essingen) och Saltsjöbanan är avstängd 25 juni (sic) - 17 september.
Pendeln vet jag ingenting om, men det gör säkert någon annan!
Pendeln vet jag ingenting om, men det gör säkert någon annan!
Re: SL och konsten att informera
En fördel vore om de som jobbar på SL:s kundtjänst hade någon allmän kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm - inte bara hämtade information från en bildskärm. För den som har det har kanske ett hum om att det pågår ombyggnadsarbeten på både Tvärbanan och Saltsjöbanan - och lägger därför ner lite mer möda på att få fram korrekt information!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och konsten att informera
Det hade varit fantastiskt, då hade de inte behövt fråga vilken t-banestation som är närmast gärdet...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL och konsten att informera
Hav ingen förtröstan, det kunde vara mycket värre och kan alltid bli det också! Idag är ju SL kundtjänst åtminstone svenskopererad, men i nästa upphandling kan den väl hamna i precis vilket land som helst. Frågan är om det kan gå så mycket mer utför. De senaste 10 åren har den egentligen inte kunnat åstadkomma någonting som man inte lika gärna själv kan göra med en internetansluten dator. Om någon börjar reagera på detta nu så är det väl bra, men jag tror att det är för sent; nedmonteringen av vår offentliga service är en irreversibel eller åtminstone mycket svårreverserad process.
För all del så har ju den tekniska utvecklingen gjort att behovet av personlig trafikupplysning är mycket mindre nu än förr, men i stället har det dykt upp en massa tekniska buggar som naturligt nog leder till frågor, men som inte ens trafikförvaltningens tekniker själva klarar av att hitta och åtgärda alla gånger. Så ännu mindre kan naturligtvis de stackars ungdomarna på något callcenterföretag göra, även om säkert några av dem är lite skickligare än de andra på att genomskåda åtminstone de vanligaste fallgroparna.
För all del så har ju den tekniska utvecklingen gjort att behovet av personlig trafikupplysning är mycket mindre nu än förr, men i stället har det dykt upp en massa tekniska buggar som naturligt nog leder till frågor, men som inte ens trafikförvaltningens tekniker själva klarar av att hitta och åtgärda alla gånger. Så ännu mindre kan naturligtvis de stackars ungdomarna på något callcenterföretag göra, även om säkert några av dem är lite skickligare än de andra på att genomskåda åtminstone de vanligaste fallgroparna.
Re: SL och konsten att informera
Vems allmänna kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm ska vara måttstock/riktmärke? Det allmännas kunskap, detta forumets kunskap eller någons annans? Det förstnämnda skulle nog inte göra någon större skillnad.TKO skrev:En fördel vore om de som jobbar på SL:s kundtjänst hade någon allmän kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm - inte bara hämtade information från en bildskärm. För den som har det har kanske ett hum om att det pågår ombyggnadsarbeten på både Tvärbanan och Saltsjöbanan - och lägger därför ner lite mer möda på att få fram korrekt information!
/TKO
Re: SL och konsten att informera
Om jag ringer sjukvårdsupplysningen förväntar jag mej att den som svarar har lite mer kunskap om sjukvård i allmänhet än vad allmänheten i allmänhet har.BSB101 skrev:Vems allmänna kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm ska vara måttstock/riktmärke? Det allmännas kunskap, detta forumets kunskap eller någons annans? Det förstnämnda skulle nog inte göra någon större skillnad.TKO skrev:En fördel vore om de som jobbar på SL:s kundtjänst hade någon allmän kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm - inte bara hämtade information från en bildskärm. För den som har det har kanske ett hum om att det pågår ombyggnadsarbeten på både Tvärbanan och Saltsjöbanan - och lägger därför ner lite mer möda på att få fram korrekt information!
/TKO
Måttstocken för "allmänkunskap" är alltså inte vad allmänheten har.
Visst blev det solklart nu?
Thomas K Ohlsson
allmänbildare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och konsten att informera
I dag vart det stora tillfälliga ändringar av busstrafiken i Stockholms innerstad. Men SL skriver "Inga större störningar" som sammanfattning av läget för busstrafiken i sin app.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL och konsten att informera
Det överlåter jag till den allmänbildande allmänheten att avgöra.TKO skrev: Visst blev det solklart nu?
Re: SL och konsten att informera
Att vara allmänbildad är inte en egenskap som allmänheten i allmänhet besitter. Påståendet "NN är allmänbildad" betyder vanligtvis i själva verket att NN har en generellt sett högre kunskapsnivå än genomsnittet.BSB101 skrev:Det överlåter jag till den allmänbildande allmänheten att avgöra.TKO skrev: Visst blev det solklart nu?
Re: SL och konsten att informera
En bild säger mer än tusen ord:
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL och konsten att informera
Men man ser ju vad klockan är i alla fall! (Och var den är också!)
Allvarligt talat så ger det känslan av att det är amatörer som planerar var skyltar etc. skall placeras.
Det hör kanske inte riktigt ihop med detta problem, men värt att påpeka. På T-centralen har man satt upp nya skyltar som visar vart man skall gå för att komma till de olika linjerna. Tycks också ha färdigt reserverat utrymme för pendeltågen. Av någon anledning så visas linjebeteckningarna för röd och blå linje, men motsvarande fält är svarta för grön linje. Någon som vet varför? Skall dessa linjer ändras när Citybanan tas i trafik?

Allvarligt talat så ger det känslan av att det är amatörer som planerar var skyltar etc. skall placeras.
Det hör kanske inte riktigt ihop med detta problem, men värt att påpeka. På T-centralen har man satt upp nya skyltar som visar vart man skall gå för att komma till de olika linjerna. Tycks också ha färdigt reserverat utrymme för pendeltågen. Av någon anledning så visas linjebeteckningarna för röd och blå linje, men motsvarande fält är svarta för grön linje. Någon som vet varför? Skall dessa linjer ändras när Citybanan tas i trafik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL och konsten att informera
Var ska jag börja? Först och främst har SL tydligen misslyckats kapitalt med att kommunicera de år 1994 införda namnen på tunnelbanesystemen. De heter "Gröna linjen", "Röda linjen" och "Blå linjen" i bestämd form, ingenting annat! Nå, detta var en parentes.LÅ1 skrev:Men man ser ju vad klockan är i alla fall! (Och var den är också!)![]()
Allvarligt talat så ger det känslan av att det är amatörer som planerar var skyltar etc. skall placeras.
Det hör kanske inte riktigt ihop med detta problem, men värt att påpeka. På T-centralen har man satt upp nya skyltar som visar vart man skall gå för att komma till de olika linjerna. Tycks också ha färdigt reserverat utrymme för pendeltågen. Av någon anledning så visas linjebeteckningarna för röd och blå linje, men motsvarande fält är svarta för grön linje. Någon som vet varför? Skall dessa linjer ändras när Citybanan tas i trafik?
Sen har man ju i det längsta undvikit att byta ut skyltarna på just T-Centralen, kanske eftersom man har sett ett behov av att skylta spårnummer just där, medan ingen av de grafiska profiler som utprovats, förlåt införts, har haft något utrymme för spårnummer. Komisk men i så fall pragmatisk lösning på ett problem som man kanske hoppades skulle lösa sig själv i tid tills det blev dags! Men så har ändå inte skett och stationen som borde vara T-banans stolthet har bara blivit sunkigare och sunkigare.
Nu har man plötsligt bestämt sig för att ändå byta ut skyltarna (rimligen pga Citybanans helt oväntat hastiga uppdykande), men för säkerhets skull inte alla på en gång utan några i taget så att man hinner tappa farten innan man blir klar! Om det saknas grön färg för GRÖNA LINJEN så är det kanske för att det helt enkelt var slut på plastbitar med rätt grön färg.
När det gäller hur saker ska placeras på en plattform, så brukar detta enligt min erfarenhet ofta beskrivas med planritningar där man ser stationen uppifrån i väldigt liten skala. Har inga bevis på att så skett vid Gamla stan men det är nog en sannolik orsak i alla fall!
Re: SL och konsten att informera
Nu har jag tittat vid T-Centralen och jag har inte hittat någon skylt där den gröna färgen saknas för gröna linjen. Däremot är den gröna randen, på grund av sin placering och den dåliga kontrasten, svår att upptäcka på de skyltar som inte är innerbelysta (exempelvis de längsmonterade skyltarna vid plattformsdel 4).
Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?
Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?
Re: SL och konsten att informera
Den eller de skyltar jag reagerat över är skyltarna som hänvisar ner via trapporna från övre plattformen. Där visas siffror med blå bakgrund för destinationerna på blåa linjen och siffror på röd bakgrund för destinationerna Ropsten och Mörby centrum. Men för gröna linjen finns bara destinationerna och där linjenumret borde finnas ser man bara att den grå bakgrundsytan är något insjunken. Minns jag inte alldeles fel så var det så åtminstone vid den trappan som ligger mot Vasagatan till. Jag är lite osäker på om det var så vid den andra trappan.daniel_s skrev:Nu har jag tittat vid T-Centralen och jag har inte hittat någon skylt där den gröna färgen saknas för gröna linjen. Däremot är den gröna randen, på grund av sin placering och den dåliga kontrasten, svår att upptäcka på de skyltar som inte är innerbelysta (exempelvis de längsmonterade skyltarna vid plattformsdel 4).
Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?
Skyltarna tycks också vara förberedda för att få in pendeltågens destinationer.
Man kan ju ha fixat skyltningen under de senaste dagarna. För jag har inte tittat så noga varje gång jag varit på platsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling