Sida 9 av 10

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: fredag 09 maj 2014 10:54
av M224
Bussmicke skrev:Återigen blev man rökt på A35 på både Tvärbanan och även Nockebybanan. Vad är det den här gången då?
De rullade ju för ett par veckor sedan.. Alltid är det nåt med dessa vagnar så fort man ska dit.
Synd att de inte fortsatte med Bombardier och Flexity liknande de i Berlin eller Budapests Siemensvagnar.

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: fredag 09 maj 2014 12:44
av Apskaft
Bussmicke skrev:Återigen blev man rökt på A35 på både Tvärbanan och även Nockebybanan. Vad är det den här gången då?
De rullade ju för ett par veckor sedan.. Alltid är det nåt med dessa vagnar så fort man ska dit.
De har inte rullat på några veckor. Återigen ett fall med bromsbortfall.

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: fredag 09 maj 2014 16:27
av Hechtwagen
Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? :shock:

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: fredag 09 maj 2014 18:30
av R.Lindmark
Hechtwagen skrev:Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? :shock:
Risken att Lidingöbanan blir en ny Solnagren ser jag som liten.

Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas utan en ny version av Siemens ZUB tillsammans med nya ?Ställverk 59? Det kan säkert strula det med, men knappast i paritet med GE på Solnagrenen.

Jag förespråkade ju att åtminstone ett trevagnarståg skulle sparas för att kunna användas vid strul med nya vagnar, frostkörning mm. och för att sedan kunna användas som vetetantåg men jag fick dåligt gehör för det (Shit happens) men jag tror och hoppas jag att man kommer att få ordning på CAF-vagnarna tills de behövs på Lidingö.

En annan halvviktig parameter är att det är viktigt att Lidingöbanan fungerar. Lidingöbanan kan inte stå still för då kommer folk inte fram, när Solnagrenen står still tar folk samma väg som de tog förr.

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: fredag 09 maj 2014 19:19
av daniel_s
R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas
Det knepiga är ju att Lidingö avses få samma krånglande utrustning för hinderfrihetskontroll som Solnagrenen, i kombination med samma typ av vagnar...

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: fredag 09 maj 2014 21:05
av R.Lindmark
daniel_s skrev:
R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE. På Lidingö skall inte det systemet användas
Det knepiga är ju att Lidingö avses få samma krånglande utrustning för hinderfrihetskontroll som Solnagrenen, i kombination med samma typ av vagnar...
Ja just det, den fantastiska inovationen axelräknare. En pryl som man för några år sedan inte visste att man behövde.

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 10 maj 2014 0:16
av Henrik Schütz
En fungerande axelräknare har ungefär 10% så stor felfrekvens som en spårledning, en icke fungerande är ett helvete, den kommer liksom aldrig att plötsligt fungera.

HS

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 10 maj 2014 11:02
av Gyllis
Har SL beställt speciella/avvikande axelräknare?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 10 maj 2014 15:30
av Henrik Schütz
Det är som när Fordonsavdelningen, skulle provköra spårvagnar på lidingöbanan 1994, eller när det nu var, eftersom det gått godståg där så kunde man köra 2,65 m breda vagnar också tyckte de (det kunde man inte)

Axelräknaren räkna alla axlar som kör förbi, men även magnetskenbromsar, ibland, den missar inga axlar vad jag vet, men de flesta mg bromsar.

HS

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 10 maj 2014 15:41
av mamma Ulla
Den kallas därför också "skenbromsräknare". Och som sagt, de kommer med ibland och då hakar ju alltsammans upp sig och måste resettas. Efter reset så vet man inte om det finns fordon på sträckan eller inte...

Någon gång hade en bit metalliserad bubbelplast fastnat på en vagn och fick räknarna längs vägen att balla ur. Sen verkar motorerna på A35 störa också.

Från axelräknarpunkterna går det datakommunikation med antalet axlar o riktning o så. Det gör att det blir sekundlånga fördröjningar i systemet, vilket inte heller är bra.

Så. Det finns orosmoln...

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 10 maj 2014 15:53
av Gyllis
En ledande leverantör av signalutrustning säger att deras axelräknare är immuna mot störningar från mg-bromsar...

https://www.getransportation.com/its/si ... ounter-sca


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 12:02
av twr
Blir det trafikstart till Solna station i augusti?

Edit: Råkade skriva "centrum" först... :D

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 14:23
av daniel_s
twr skrev:Blir det trafikstart till Solna centrum i augusti?
Beror på vilket år du menar ;-)

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 20:49
av Odd
Gyllis skrev:En ledande leverantör av signalutrustning säger att deras axelräknare är immuna mot störningar från mg-bromsar...

https://www.getransportation.com/its/si ... ounter-sca

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Mmm... även om det är samma leverantör så har de ju uppenbarligen inte levererat det i länken beskrivna systemet då det i allra högsta grad är känsligt för MG-bromsar. Så fort de används över en axelräknare (vilket ju kommer att vara fallet eftersom det är störst sannolikhet att det är där som det sker ett stoppande ATC-fel då de ofta är placerade vid signaler) så blir det alltid störningar i systemet och därtillhörande förseningar!

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 21:00
av Henrik Schütz
En Mg broms på ett järnvägsfordon sitter mycket högre över rälsen än Mg broms på en spårvagn. (när de inte använda) Kanske det som spökar?

HS

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 21:09
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:En Mg broms på ett järnvägsfordon sitter mycket högre över rälsen än Mg broms på en spårvagn. (när de inte använda) Kanske det som spökar?

HS
Tja, de sitter nog på samma höjd på båda vagntyperna men det verkar ändå vara mer problem med den ena, så jag undrar jag...

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 22:54
av Hpdnfk
daniel_s skrev:
twr skrev:Blir det trafikstart till Solna centrum i augusti?
Beror på vilket år du menar ;-)
Ingen som har ett seriöst svar på frågan?

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: lördag 17 maj 2014 23:43
av M_M
Hechtwagen skrev:Dendär idén med att spara lidingös A30/B30 för att ha något att köra med utifall att A35 inte fungerar var nog inte så dum ändå! Finns det någonting som tyder på att Lidingöbanan blir "Nya Solnagrenen"? :shock:
Vad var det jag sa? [tm] :roll:
R.Lindmark skrev:Det största problemet med Solnagrenen är ju igentligen inte vagnarna. Det stora problemet är att det inte går att få igång det signal/ATC system som TF har beställt från GE.
Fast problemen med signalsystemet maskerar (eventuella) problem med vagnarna. I "Veckans 12:a"-tråden nämndes att A35 varit borta från Nockebybanan under cirka nån månad sånär som på ett enda tåg alldeles nyss. Man skulle nog knappast avstått från att köra A35 om vagnarna funnits körbara, väl?
R.Lindmark skrev:Jag förespråkade ju att åtminstone ett trevagnarståg skulle sparas för att kunna användas vid strul med nya vagnar, frostkörning mm. och för att sedan kunna användas som vetetantåg men jag fick dåligt gehör för det (Shit happens) men jag tror och hoppas jag att man kommer att få ordning på CAF-vagnarna tills de behövs på Lidingö.


Aha, trevlig ambition iaf!
R.Lindmark skrev:En annan halvviktig parameter är att det är viktigt att Lidingöbanan fungerar. Lidingöbanan kan inte stå still för då kommer folk inte fram, när Solnagrenen står still tar folk samma väg som de tog förr.
Fast Lidingöbanan går ju att bussersätta vid strul... :(

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: söndag 18 maj 2014 11:10
av Odd
OBS! Detta är en spekulation/sondering/fundering!

Jag undrar vad som egentligen är problemet. Magnetskenbromsarna borde inte påverka axelräknarna rent magnetiskt eftersom axelräknarna använder en frekvensmodulerad signal för att känna av närvaro och att en passerande skenbroms. Kan det vara så att man pga tex hjulprofiler på spårvagnarna måst ha monterat/modifierat axelräknarna på ett sätt att det är oundvikligt att en passerande ansatt skenbroms detekteras trots att de egentligen inte borde det? Och vad är det med A35 som gör att de ibland helt slumpmässigt lämnar beläggningar efter sig och inte A32 gör det?

Re: Trafiken på Solnagrenen

Postat: måndag 19 maj 2014 13:58
av heasm
twr skrev:Blir det trafikstart till Solna station i augusti?

Edit: Råkade skriva "centrum" först... :D
Om vi vänder på frågan. Varför skulle det inte bli det?

SLL skriver på projektsidan (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... nan-solna/) att inkoppling sker under sommaravstängningen 23/6-18/8) så den 19/8 räknar jag att man kan åka till Solna Stn. Okulärbesiktning av banan ger i-alla-fall intrycket av att den snart är färdig.