Sida 9 av 18

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 05 oktober 2012 23:36
av Nupski
Tror det finns en entungad bakom Rantorgshallen, åtminstone låg det en där för två år sedan. Har ett minne från en snöfrisk kväll där man mer låg på alla fyra med ett rensjärn för att få växlarna fria från snö och sluta än att köra spårvagn. Kom in strax innan gryning, jobbar nästan bara mellan solnedgång och soluppgång, och fick pilla mig igenom växlarna på baksidan och utbrast ett närmast euforiskt halleluja när jag insåg att det bara var en tunga på sista växel in 8) .

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 06 oktober 2012 9:07
av 2763
alex87 skrev:
Vardon skrev:FInns det inte en enkeltungad på Rantorget ut mot E6an har jag för mig. Nu är ju det på hallgård.
Nepp finns in nån. Slx blir första att få en.
Jodå, det finns det visst. Lades in när man byggde om senast (när nya uppställningsspåren på framsidan och framkörningsmöjligheten på baksidan fixades)

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 06 oktober 2012 19:17
av alex87
:D
2763 skrev:
alex87 skrev:
Vardon skrev:FInns det inte en enkeltungad på Rantorget ut mot E6an har jag för mig. Nu är ju det på hallgård.
Nepp finns in nån. Slx blir första att få en.
Jodå, det finns det visst. Lades in när man byggde om senast (när nya uppställningsspåren på framsidan och framkörningsmöjligheten på baksidan fixades)

Re: Margretebergshallen

Postat: tisdag 16 oktober 2012 22:08
av Harald
Bild

Är det är en ny leverantör av växeldriv eller finns det på något mer ställe? Lite googling visar att det är en tjeckisk firma. Växlarna kommer nog också därifrån. De tjeckiska produkterna är väl billigare än de tyska, men såvitt jag har förstått ändå av god kvalitet. Man kan ju hoppas att kommunen följer upp med att köpa spårvagnar från Tjeckien också. Jag undrar varför den här växeln har elektriskt driv, för det är en medväxel strax före utfarten.

Bild

Annars blir väl de flesta växlarna manuella som den här.

Bild

I korsningsväxlarna får omläggningsmekanismen inte plats i spåret utan placeras på utsidan.

Bild

Lånat staket :)

Re: Margretebergshallen

Postat: tisdag 16 oktober 2012 22:24
av alex87
Harald skrev:
Bild

I korsningsväxlarna får omläggningsmekanismen inte plats i spåret utan placeras på utsidan.
Borde inte urspårningsrisken vara större med en enkeltungad växel?

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 17 oktober 2012 17:06
av Stefan Widén
ÅÅ så diggabellt med entungade. I högre hastigheter så är det säkert större risk för urspårning. Kör man för fort på hallplan får man alltså kvitto på det genom att man får förklara sig för Säk utredarna :D

Jag skulle vilka berömma ärade konstruktörer för att hitta en smart lösning på den tillsynes trånga ytan.

Stefan

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 17 oktober 2012 23:25
av Harald
Bild

Det börjar komma upp lite "tillbehör". På stolpen t.v. ska nog signalen för körning från utdragsspåret sitta.

Bild

Nu har man höjt två av portarna och en av dem har fått dörrar. Dörrarna till den andra låg i en trave vid sidan av huset.

Bild

Trängselskatten närmar sig. Det här är den första portalen jag har sett. Den sitter på Margretebergsgatan så ska man köra bil mellan Majorna och Slottsskogshallen blir det trängselskatt.

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 18 oktober 2012 15:20
av Per Lind
alex87 skrev:
Harald skrev:
Bild

I korsningsväxlarna får omläggningsmekanismen inte plats i spåret utan placeras på utsidan.
Borde inte urspårningsrisken vara större med en enkeltungad växel?
Risken är nog ganska liten, som Stefan skriver.
I bl.a. USA har man bara entungade växlar och där körde Interurbans i höga hastigheter utan problem.
-Per

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 19 oktober 2012 8:03
av 2763
Per Lind skrev:Risken är nog ganska liten, som Stefan skriver.
I bl.a. USA har man bara entungade växlar och där körde Interurbans i höga hastigheter utan problem.
Jämför du inte äpplen och päron nu? Det här är en växel som är flänsbärande, jag utgår ifrån att den konstruktion som användes för "höga hastigheter" på interurbans såg helt annorlunda ut.

/T

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 19 oktober 2012 10:14
av daniel_s

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 22 oktober 2012 18:08
av Harald
Det ska tydligen bli en riktig orgie i halva engelsmän. :) Idag höll man på med spår 4, d.v.s. mittspåret i hallen och även där blir det en enkel korsningsväxel som man kan se på bildserien nedan. De två som jag har visat tidigare ligger i spår 2 och 3. Spår 1 är närmast berget. Det har nämnts tidigare, men det är rätt lång tillbaka i tråden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 22 oktober 2012 19:32
av stockholm79
Lyllos de som fick leka plockepinn med växeldelar...

/or

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 22 oktober 2012 20:16
av M_M
"Dubbla transversaler" månne?

Re: Margretebergshallen

Postat: tisdag 23 oktober 2012 7:19
av Harald
Kanske. Allt är inte utlagt än och det som är utlagt stämmer inte med ritningen i Ringlinien 4/2012. Raden med enkla korsningsväxlar kommer att bli en transversal från spår 5 till spår 1. De "lösa ändarna" som sticker ut söderut på bilderna kommer troligen att gå ihop i ett spår som ansluter till inkörningsspåret så att man kan backa in spår på 2-5 efter inkörning, men i det spåret finns också en växel som leder till spår 1 längre söderut.

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 24 oktober 2012 21:48
av Harald
Här några bilder som ger en uppfattning om hur spårsystemet kommer att se ut.

Bild

Bild mot hallgården från utfarten. Nedåt t.v. går utdragsspåret. Vid <= skymtar en växel som återkommer på nästa bild.

Bild

Växeln längst ned är den skymtade på förra bilden.

Bild

Närbild på hallgården. Spår 1 och 2 är uppställningsspåren som fortsätter vid sidan hallen fram till Margretebergsgatan. I det här inlägget längre tillbaka i tråden berättar Kent Lindahl hur spåren i hallen (3-5) ska användas. Vid traktorgrävarens skopa ser man raden med enkla korsningsväxlar i spåren 2-4. Det ser ju ut som benen som sticker ut ska anslutas till ett spår som kommer att gå där traktorgrävarens står. T.h. om traktorgrävaren ligger tungpartiet till en högerväxel. Den enda användning för den som jag kan komma är i spår 5.

Bild

Det är en del konstiga knixar på spåren här och var, som den här på spår 2. Jag antar att den är för att man ska hålla avståndet till väggen och sedan komma in med rätt vinkel till korsningsväxeln. Ungefär som när man bygger modelljärnväg och får anpassa sig till det som finns i katalogen. :)

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 26 oktober 2012 1:14
av M_M
Tack för bilderna!

Vilken användning har man egentligen för ett utdragsspår i det här sammanhanget? Det lär väl inte rangeras särskilt många femtioelvavagnståg?

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 26 oktober 2012 1:35
av daniel_s
M_M skrev:Tack för bilderna!

Vilken användning har man egentligen för ett utdragsspår i det här sammanhanget? Det lär väl inte rangeras särskilt många femtioelvavagnståg?
Om man ska byta plats på två vagnar behöver man ett som rymmer två vagnar.

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 26 oktober 2012 11:15
av Harald
M_M skrev:Tack för bilderna!

Vilken användning har man egentligen för ett utdragsspår i det här sammanhanget? Det lär väl inte rangeras särskilt många femtioelvavagnståg?
Man får plats att ställa upp fler vagnar och det är bra att ha en växel som kan låsas i skyddande läge för tågvägen i trafikspåret. Daglig översyn ska ske på spår 3. Alltså kommer inkommande tåg att backas in där och när de är färdiga kan man anta att de körs ut via transversalen och backas in på spår 1 eller 2. Så kan man få in nio tåg där. Sedan kan man fylla på spår 1 med ytterligare två tåg, men då måste man backa in åtminstone det sista från södra änden och för att inte komma ut i trafikspåret måste man ha ett annat spår att dra ut på. På utdragsspåret ryms två tåg och ställer man sedan upp två tåg inne i hallen så är vi uppe i de 15 som sägs ska gå ut från Slottsskogshallen.

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 01 november 2012 12:46
av Harald
Mina gissningar om spåren förra veckan var väl lågoddsare, men det är ändå kul att se att de stämde:

Bild

Högerväxeln som låg upplagd på infartsspåret ligger nu utanför porten vid spår 5, så det stämde också. Det ser inte ut som om det blir några spår öster om byggnaden nu. Därmed kan man skissa upp hur spårsystemet kommer att se ut, vilket jag har gjort i Google Earth. Observera att det är en principskiss, inte en skalenlig avbildning.

http://harald.nordius.se/GoogleEarth/Sl ... hallen.kml

F.ö. så har tråden fyllt ett år. Det första inlägget gjordes den 30 oktober 2011.

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 01 november 2012 14:55
av leifd
Den där filen som vill laddas ner, men filändelsen *.kml , vad öppnar man den med ??