Man bygger c:a 550 m nytt dubbelspår i innerstaden.TKO skrev:* Ungefär halva delen av förlängningen man nu bygger kommer inom några år att rivas upp eftersom då skall tätskikten under gatan renoveras, spårvagnarna kommer att vända vid Kungsträdgården, inom synhåll från den nuvarnade ändhållplatsen vid Norrmalmstorg... "En sund lösning"?
Man bygger dessutom c:a 60m nytt enkelspår (i säcken vid Sergels torg)
I Slingan vid Norrmalmstorg byggs ytterligare 150m nytt spår.
Totalt kommer c:a 50m nytt dubbelspår inkl en växel och 60m nytt enkelspår att rivas. Dessa är byggda med billigare metoder än resten av sträckan.
Räknat på spårmeter blir det då 1300 meter spår som byggs i innerstaden, varav c:a 160 spårmeter kommer att rivas.
I skolan fick jag lära mig att andel i procent beräknas som delen av det hela. Om jag räknar 160/1300 får jag det till att det blir 12,3% som rivs - ungefär en fjärdedel av hälften.
Räknar vi dessutom med de c:a 800 spårmetrar som byggts nya i Djurgårdsvägen blir det provisoriska spåret ovanför Regeringsgatan en än mindre andel. Hursom att ta c:a 8% av antalet spårmeter och hävda att det är halva projektet är om inte annat bara ett sätt att vara populist och försöka skapa rubriker. När det dessutom är spårmetrar som betingar långt mindre än 8% av projektets budget i sin helhet.
För att undvika krångel så har jag räknat spårmetrar som antal meter enkelspår - det är enda vettiga sättet att jämföra i det här fallet.
//Tony