Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:* Ungefär halva delen av förlängningen man nu bygger kommer inom några år att rivas upp eftersom då skall tätskikten under gatan renoveras, spårvagnarna kommer att vända vid Kungsträdgården, inom synhåll från den nuvarnade ändhållplatsen vid Norrmalmstorg... "En sund lösning"?
Man bygger c:a 550 m nytt dubbelspår i innerstaden.
Man bygger dessutom c:a 60m nytt enkelspår (i säcken vid Sergels torg)
I Slingan vid Norrmalmstorg byggs ytterligare 150m nytt spår.

Totalt kommer c:a 50m nytt dubbelspår inkl en växel och 60m nytt enkelspår att rivas. Dessa är byggda med billigare metoder än resten av sträckan.

Räknat på spårmeter blir det då 1300 meter spår som byggs i innerstaden, varav c:a 160 spårmeter kommer att rivas.

I skolan fick jag lära mig att andel i procent beräknas som delen av det hela. Om jag räknar 160/1300 får jag det till att det blir 12,3% som rivs - ungefär en fjärdedel av hälften.

Räknar vi dessutom med de c:a 800 spårmetrar som byggts nya i Djurgårdsvägen blir det provisoriska spåret ovanför Regeringsgatan en än mindre andel. Hursom att ta c:a 8% av antalet spårmeter och hävda att det är halva projektet är om inte annat bara ett sätt att vara populist och försöka skapa rubriker. När det dessutom är spårmetrar som betingar långt mindre än 8% av projektets budget i sin helhet.

För att undvika krångel så har jag räknat spårmetrar som antal meter enkelspår - det är enda vettiga sättet att jämföra i det här fallet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:* Ungefär halva delen av förlängningen man nu bygger kommer inom några år att rivas upp eftersom då skall tätskikten under gatan renoveras, spårvagnarna kommer att vända vid Kungsträdgården, inom synhåll från den nuvarnade ändhållplatsen vid Norrmalmstorg... "En sund lösning"?
Man bygger c:a 550 m nytt dubbelspår i innerstaden.
Man bygger dessutom c:a 60m nytt enkelspår (i säcken vid Sergels torg)
I Slingan vid Norrmalmstorg byggs ytterligare 150m nytt spår.

Totalt kommer c:a 50m nytt dubbelspår inkl en växel och 60m nytt enkelspår att rivas. Dessa är byggda med billigare metoder än resten av sträckan.

Räknat på spårmeter blir det då 1300 meter spår som byggs i innerstaden, varav c:a 160 spårmeter kommer att rivas.

I skolan fick jag lära mig att andel i procent beräknas som delen av det hela. Om jag räknar 160/1300 får jag det till att det blir 12,3% som rivs - ungefär en fjärdedel av hälften.

Räknar vi dessutom med de c:a 800 spårmetrar som byggts nya i Djurgårdsvägen blir det provisoriska spåret ovanför Regeringsgatan en än mindre andel. Hursom att ta c:a 8% av antalet spårmeter och hävda att det är halva projektet är om inte annat bara ett sätt att vara populist och försöka skapa rubriker. När det dessutom är spårmetrar som betingar långt mindre än 8% av projektets budget i sin helhet.

För att undvika krångel så har jag räknat spårmetrar som antal meter enkelspår - det är enda vettiga sättet att jämföra i det här fallet.

//Tony
Och för oss som inte sysslar med spårbyggnad utan blott är trafikanter så är det linjeförlängningen som är det intressanta - då är "ungefär hälften av den förlängning man nu bygger måste rivas upp" inte så tokig tycker jag. Eftersom Djurgårdslinjen kommer att få en usel anslutning till tunnelbanenätet under den period när den avkortas till Kungsträdgården får vi nog räkna med att det då måste köras buss längs hela sträckningen - vilket ytterligare minskar nyttan av den framhastade investeringen. Dessa faktorer tycker jag gör förlängningen oekonomisk, det hade varit bättre att vänta tills det gick att göra på ett vettigt sätt. Men det är förmodligen ingen idé att diskutera frågan längre på detta forum - det är inte den spårburna kollektivtrafikens bästa som står på dagordningen utan helt andra frågor.

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Du får naturligtvis tycka det och bli dragen ett löjes skimmer över.

Om man räknar bara sträckan Norrmalmstorg-Sergels Torg - vilket skulle kunna vara en relevant mätning ur ditt perspektiv kommer man som mest upp i 25%, fortfarande långt under 50% eftersom det inte ens är halva sträckan mellan Hållplatserna Kungsträdgården och Sergels Torg som rivs.

Jag tror dock att det är mycket få personer som inte är medvetna om att det rör sig om 500m mellan Nybroplan och Sergels Torg som nybyggs. Men visst, hädanefter skall jag komma ihåg när jag går från Sergels Torg ner mot Nybroplan att när jag kommer till Regeringsgatan så har jag gått halvvägs - för det har TKO sagt.

//T
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag förstår nu att det är för att jag inte deltar i det politiska "käbblet" som jag inte har fått min fråga angående varför det inte går att övningsköra på banan för att det är prinsessbröllop besvarad. Jag kopierar in frågan igen:

Men, när är trafikstarten? Är det förbjudet att köra på banan bara för att det prinsessbröllop? Att staden skall vara "ren och hel" vet jag och alla byggnadsarbeten vara klara, men för den skull behöver det väl inte vara förbjudet att köra utbildning. Att utbildning inte körs under kortegetiden på bröllopsdagen kan så vara, men för övrigt. Så "förfulande" kan väl inte ens de värsta kritikerna tycka att en modern spårvagn på Stockholms gator skall vara.

Sven Blomberg
Medlem nr 266
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:Du får naturligtvis tycka det och bli dragen ett löjes skimmer över.

Om man räknar bara sträckan Norrmalmstorg-Sergels Torg - vilket skulle kunna vara en relevant mätning ur ditt perspektiv kommer man som mest upp i 25%, fortfarande långt under 50% eftersom det inte ens är halva sträckan mellan Hållplatserna Kungsträdgården och Sergels Torg som rivs.

Jag tror dock att det är mycket få personer som inte är medvetna om att det rör sig om 500m mellan Nybroplan och Sergels Torg som nybyggs. Men visst, hädanefter skall jag komma ihåg när jag går från Sergels Torg ner mot Nybroplan att när jag kommer till Regeringsgatan så har jag gått halvvägs - för det har TKO sagt.

//T
Det löjliga i denna debatt tycker jag är med vilken iver en del ägnar sej åt att på varje punkt försvara det fattade beslutet - det är en närmast katolsk syn på ofelbarheten hos SL:s styrelsemajoritet!

Som alla utom Tony M vet så har det tills nyligen gått att åka spårvagn från Djurgården till Norrmalmstorg, Nybroplan är alltså inte en relavant mätpunkt. Om allt går vägen så skall vi snart kunna åka fram till "Sergels Torg" - ja fast riktigt ända fram kommer vi inte... På vägen dit passerar vi Kungsträdgården, där spårvagnen om något år kommer att ha sin ändhållplats. Om vi tittar på en karta ser vi att Kungsträdgården ligger ungefär mitt emellan Norrmalmstorg och Sergels Torg. Ur ett trafikantperspektiv kommer därför bara halva förlängningen att nyttjas permanent, den resterande biten blott under något år... Vi kanske kan vara överens om den verklighetsbeskrivningen så slipper vi tjafsa mer om det?

/Thomas
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Har jag missat nåt, eller?
Jag hade ingen aning om att Kungsträdgården skulle bli permanent ändhållplats för Cityspårvägen.
Tydligen kan jag inte läsa, eller förstå vad jag läst: Skall inte spårvägen gå vifare förbi Sergels Torg när dom förstärkt och byggt bort byggfusket där vatten sipprar ned i butikerna, till Kungsholmen?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

TKO skrev:Ur ett trafikantperspektiv kommer därför bara halva förlängningen att nyttjas permanent, den resterande biten blott under något år.

/Thomas
Men, under hur lång tid kommer "stympningen" vara? Om man efter något år måste korta av sträckan lite under några månader så, det får vi väl leva med. Det kanske går att göra under icke högsäsong på Djurgården.
Medlem nr 266
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Har jag missat nåt, eller?
Jag hade ingen aning om att Kungsträdgården skulle bli permanent ändhållplats för Cityspårvägen.
Tydligen kan jag inte läsa, eller förstå vad jag läst: Skall inte spårvägen gå vifare förbi Sergels Torg när dom förstärkt och byggt bort byggfusket där vatten sipprar ned i butikerna, till Kungsholmen?
-Per
Jag har också läst att SL ska gå ut med en förfrågan på Cityspårvägens förlängning - jag tror den var utlovad till i höstas.. Har du kanske sett den?

För det kan väl inte ha gått så illa som med de två första försöken?

(Nej visst ja - inte kan SL:s styrelsemajoritet gjort fel, det tycker ju bara jag, landstingsrevisorena samt alla de leverantörer som förgäves försökte förstå vad SL menade! Dom borde ha ställt sina frågor till detta forum istället - här vet ju alla allting bäst!)

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Sven Blomberg skrev:
TKO skrev:Ur ett trafikantperspektiv kommer därför bara halva förlängningen att nyttjas permanent, den resterande biten blott under något år.

/Thomas
Men, under hur lång tid kommer "stympningen" vara? Om man efter något år måste korta av sträckan lite under några månader så, det får vi väl leva med. Det kanske går att göra under icke högsäsong på Djurgården.
Jo sådana arbeten görs ju bäst och billigast under tidspress och på vintern! Det vet ju alla som sysslar med anläggningsverksamhet - och det gör visst alla som skriver på detta forum eftersom det finns svar på alla upptänkliga frågor...

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Från vanligtvis felunderrättade källor meddelas att denna motorvagnstyp länge ansågs vara lämplig för den provisoriska trafiken på Djurgårdslinjens förlängning:

Bild

Enligt samma källa var det till slut vagntypens tyska smeknamn som gjorde att den till slut föll bort!

/TKO
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Så tråkigt, jag har länge saknat första klass-kupé på spårvägen.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Sven Blomberg skrev:/.../Men, när är trafikstarten? Är det förbjudet att köra på banan bara för att det prinsessbröllop? /.../
Trafikstarten för spårvägen upp till Sergels Torg avses ske den 23 augusti i år. Enligt den information som finns tillgänglig kommer banan att vara färdigbyggd i juni. Efter driftsättning av spåranläggning och depå kan utbildningen på plats starta. Jag har ingen djupare information om detta, men gissar att det kommer att ske under juni månad.

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Det löjliga i denna debatt tycker jag är med vilken iver en del ägnar sej åt att på varje punkt försvara det fattade beslutet - det är en närmast katolsk syn på ofelbarheten hos SL:s styrelsemajoritet!
Förlåt; att kommentera ditt sätt att se på saken är alltså att försvara SL:s styrelse beslut? Låt mig fastslå att det är ditt sätt att se på saken.

Låt mig också översätta ordet katolsk, det betyder allmän.
TKO skrev: Som alla utom Tony M vet så har det tills nyligen gått att åka spårvagn från Djurgården till Norrmalmstorg, Nybroplan är alltså inte en relavant mätpunkt. Om allt går vägen så skall vi snart kunna åka fram till "Sergels Torg" - ja fast riktigt ända fram kommer vi inte... På vägen dit passerar vi Kungsträdgården, där spårvagnen om något år kommer att ha sin ändhållplats. Om vi tittar på en karta ser vi att Kungsträdgården ligger ungefär mitt emellan Norrmalmstorg och Sergels Torg. Ur ett trafikantperspektiv kommer därför bara halva förlängningen att nyttjas permanent, den resterande biten blott under något år... Vi kanske kan vara överens om den verklighetsbeskrivningen så slipper vi tjafsa mer om det?
Det är direkt felaktigt att jag inte är medveten om att man under perioden 1991-2009 kunnat köra spårvagn fram till Norrmalms torg

Som alla som har varit på Nybroplan det senaste halvåret vet så är spåret mellan Nybroplan och Norrmalmstorg rivet. Därför torde en bredare allmänhet vara medveten om att det är nytt spår från Nybroplan.

Jag kan väl för enkelhetens skull då säga att när jag nästa gång går från Sergels Torg och kommer till Regeringsgatan kan konstatera att jag då är halvvägs till Norrmalms torg. Det är fortfarande orimligt, men TKO har sagt det.

//Tony
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det rivna spåret förklarar delvis de höga byggkostnaderna, men de nya spåren mellan nybroplan och norrmalmstorg utgör knappast någon mernytta för resenärerna, då det fanns fungerande spår till norrmalmstorg redan tidigare.

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Det rivna spåret förklarar delvis de höga byggkostnaderna, men de nya spåren mellan nybroplan och norrmalmstorg utgör knappast någon mernytta för resenärerna, då det fanns fungerande spår till norrmalmstorg redan tidigare.

HS
Man kan naturligtvis välja att se det här på många sätt. Det är dock inte så enkelt att man rakt av kan hävda att det gamla spåret mellan Nybroplan var "nyttigt" för den fortsatta färden upp mot Sergels Torg. Visst, pratar vi populärvetenskapligt så kan man kanske sträcka sig så långt.

Sträckan förbi Berzelii park kommer att bli trespårig, växeln in till slingan Norrmalmstorg kommer att ligga vid Nybroplan. Det blir alltså ganska tydligt att den nya sträckan börjar på Nybroplan för hen som väljer öppna ögonen. Orsaken till att man valt denna metod är att inte skapa konflikter mellan bilister i högerfil och spårvagnar mot Norrmalmstorg. Jag kan tycka att det är relativt klokt att göra så eftersom att nu blir även växeln skyddad de tillfällen när man behöver spetta den.

Att i samband med en nybyggnad eller ombyggnad av en plats byta ut ett 20 år gammalt spår är inga konstigheter och bör nog heller inte betraktas som en allvarligt fördyrande affär. I det långa loppet kan det till och med vara samhällsekonomiskt lönsamt, i det här fallet eftersom färre bilskärmar kan komma att behöva "avskrynklas"

Vad jag vände mig emot i Thomas resonemang var att sträckan Sergels Torg - Nybroplan, eller för den sakens skull Sergels Torg-Norrmalms Torg skulle ha en mittpunkt vid Regeringsgatan. Det är ett direkt absurt resonemang.

//Tony
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt med sköna debatter på forum. Kanske kommer vi att nån gång käcka en "knäckfråga" för hur den bästa lösningen är.

När det nu gäller de aktuella frågorna så tycker ja att det är märkligt att vissa debatörer "kör fast" i "NK lösningan osv. Det är ju uppenbart att under etapp 1 så blir det provisoriska lösningar. Det är ju därför det är två etapper. Vidare när det gäller driftkostnaderna så är det klart att under ettap 1 så kanske man inte alla avseenden kan använda det som mätvärde i jämförelsen med andra banor och trafikslag mm. linjen är för kort för det.

När etapp 2 är klar ..det är då man kan se den långsiktiga vinsten i alla avseenden. Även de nya resandeströmmar som kommer till (den berömda spårfaktorn). Kopplingen med Lidingöbanan är det mest spännande. Då blir det även en "normal" rusning på den linjen och med 7:an som andra linje med omvänd rusning får det mest optimala nyttjande av vagnar mm.

Alltså Vi är alla även de som vurmar för spårvägen överens om att målet med att få igång spårvägen före valet har med politik att göra. Skulle Ekonomerna få råda skulle vi inte ens se en skyffel i Hamngatan. Teknikerna säger OJ oj ja mmm det går men det blir extra dyrt och politikerna säger KÖR....

Som avslutning lite svar på konkreta frågor.

Den 7 juni skall enligt tidplanen det vara möjligt att få första vagnen i vagnhallen, både moderna och museala vagnar . Banan kommer att vara farbar i stort sett och det innebär att vi under de första veckorna kommer att trimma banan, vagnarna och personalen. Som Thomas Lange har skrivit så är målet att få ingång en annonserad museitrafik till den 1 juli. Men vem vet om allt går bra så kanske vi tjyvstartar......med lite "spontantrafik".

Under sommaren kommer allt för den reguljära trafiken att trimmas in och det tar tid. olika prov och verifieringar mm skall utföras för att när vi den 23/8 skickar ut första vagnen skall allt funka.

Har någon fler konkreta frågor så svarar jag gärna på dem, men vi är ännu inte klara med avtalet och därför kanske vissa frågor inte går att besvaras just nu.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Eftersom tråden ändå har spårat ut, så passar jag på att fråga om den fortsatta utvecklingen. När etapp 1 är klar och i drift i Augusti, vad är nästa steg? Rimligen borde det bli sträckan ut till Värtahamnen och byggandet av en permanent vagnhall. Finns det någon tidsplan för detta? Såg för någon vecka sedan att man håller på att arbetar på den tomt som jag tror är påtänkt för ny spårvagnshall i frihamnsområdet. (Där järnvägsspåren kom in i hamnområdet från Värtan, utmed Tegeluddsvägen. Men jag kan ha fel när det gäller placeringen.)

Och sträckan ut till yttersta Kungsholmen blir då tredje etappen. Denna sträckan kan naturligtvis börja byggas när som helst, men kanske inte tas i drift för än spåren kan byggas förbi Sergels torg. Om man inte kan ordna en provisorisk vagnhall på Kungsholmen. Antar också att den provisoriska hallen på Djurgården inte räcker till för behovet när trafiken skall gå till Hornsberg. Om man inte bygger något på den plan som Gröna Lund fått löfte om!

Har sett att människor faktiskt stannar upp och läser informationen på avspärrningsstakete, där man visar vilken etapp som byggs nu, och hur det skall bli fullt utbyggt. (Förutom text, den här kartbilden!)

TonyM skrev:
TKO skrev: Det löjliga i denna debatt tycker jag är med vilken iver en del ägnar sej åt att på varje punkt försvara det fattade beslutet - det är en närmast katolsk syn på ofelbarheten hos SL:s styrelsemajoritet!
Förlåt; att kommentera ditt sätt att se på saken är alltså att försvara SL:s styrelse beslut? Låt mig fastslå att det är ditt sätt att se på saken.

Låt mig också översätta ordet katolsk, det betyder allmän.
Ett katolskt sätt att se på saker är väl att det endast är Gud som är ofelbar. Människan kan sträva efter att var det, men kommer att misslyckas. Därför ser en italienare och en svensk lite olika på att ge löften och att lova bot och bättring i en del sammanhang.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Hela etapp 2 kommer att byggas i en etapp. Självklart gräver man inte på hela sträckan samtidigt utan det görs i deletapper. Placeringen av vagnhallen är inte helt klar men det finns konkreta förslag som nu utreds. Helt klart är att den inte hmananr i anslutning till Alkärrshallen. Trafikstarten är satt till 2014 men klart är att det kan bli förseningar det måsta man ha med i beredskapen. Trafiken på etapp 1 kommer att fortgå till invigningen av etapp 2. Vad som händer då med trafik, vagnar mm är i dagsläget ett helt oskrivet kapitel.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Per Lind skrev:Har jag missat nåt, eller?
-Per
Ja, du har nog missat något. Kungsträdgården är inte påtänkt som permanent ändhållplats för Spårväg City, däremot som provisorisk under den tid som överdäckningen vid Sergels torg repareras. Det läcker från plattan ner i butikslokarena.

Man kan anta att reparationen som påverkar Hamngatan tar ett halvår. Under den tiden behöver spårvagnarna vändas en hållplats tidigare, dvs vid Kungsträdgården. Efter att plattan vid Sergels torg är reparerad kan spårvägen kopplas ihop med etapp 2 som byggs från Kungsholmen in mot centrum för bi Centralen och ner till Sergels torg.

Etapp 3 torde bli sträckan från Djurgårdsbron till Ropsten via SR, SVT, Ladugårdsgärde och Värtahamnen.
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Jörgen_G skrev:
Sven Blomberg skrev:/.../Men, när är trafikstarten? Är det förbjudet att köra på banan bara för att det prinsessbröllop? /.../
Trafikstarten för spårvägen upp till Sergels Torg avses ske den 23 augusti i år. Enligt den information som finns tillgänglig kommer banan att vara färdigbyggd i juni. Efter driftsättning av spåranläggning och depå kan utbildningen på plats starta. Jag har ingen djupare information om detta, men gissar att det kommer att ske under juni månad.

mvh /Jörgen G
Det förefaller rimligt, 23/8 är troligtvis det datum SL låter sina vintertidtabeller börja gälla (då händer ett och annat, bl.a. kommer Tvärbanan att börja köra dubbelvagnståg hela dagarna).

Det finns en hel del faktorer som gör att jag tycker att tidsschemat verkar pressat. Eftersom jag - tack och lov, inte har någon närmare anknytning vare sig till SL, Spårvägssällskapet eller AB SS - får detta tas för vad det är värt, dvs. som mina personliga spekulationer. Vikten av det jag anför kan givetvis bara bedömas av personer med mer information tillgänglig:

- När blir banan körklar och hur mycket provkörningar kräver SL, som spårinnehavare, innan AB SS tillåts sätta ut sina fordon (AB SS tror ju på museitrafik från 1/7 ungefär)
- I vilken takt kommer M06-vagnarna att anlända och hur många kommer att vara tillgängliga för utbildning
- Vilket utbildningsbehov finns (dvs. hur många personer behöver utbildas från grunden. Som jämförelse kan nämnas att Veolia Transport grundutbildar sin spårvägspersonal i storleksordningen 5 - 7 veckor)
- Hur är tillgången på instruktörer

Svaren på dessa frågor påverkar den nödvändiga kalendertiden. Själva kungaspektaklet leder nog inte till så stort kalendertidsavbräck.

OBS. att ovanstående är retoriska frågor - jag är egentligen inte så intresserad av hur AB SS löser dessa problem. Fast just nu verkar ju, som ofta i inledande projektfaser, stämningen präglas vild entusiasm.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Låst