Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Björn Ehnberg »

Några bildintryck från 22/7 2010:

Bild
Några armerare arbetar med väggarna till det betongtråg som ska föra banan under Margretelundsvägen

Bild
Ledningsomläggningar vid Johannesfredsvägen.

Bild
Bankroppen genom Johannesfredsområdet mot Norrbyvägen

Bild
Mycket att schakta för spårporten under Norrbyvägen

Bild
Arbete med bankroppen genom Ulvsundaområdet. Både sten och lera!

Bild
Rester av Ulvsundabanan

Bild
Bankroppen mot Karlsbodavägens krök

Bild
Karlsbodavägens krök - från andra hållet. Gula villan klarar sig! Karlsbodavägen flyttas åt väster för att ge plats för banan

Bild
Bansträckningen upp mot Bällstabro

Bild
Spårvägsbron över Bällstaån. Ganska mycket återstår att göra

Bild
Arbetsområden längs Landsvägen i Sundbyberg

Bild
Sundbybergs centrum. Bortanför detta har ingenting hänt. Med tanke på att den politiska planprocessen går så långsamt i Solna skulle det inte förvåna mig om trafiken på Tvärbana nordost öppnas i etapper, med en första etapp till Sundbyberg 2013
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Jag har saknat bilder från det här bygget. Tackar!
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Animerad resa som sträcker sig från Björns sista till första bild i inlägget ovan.

Senast redigerad av Hans Wibacke den måndag 26 juli 2010 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Björn Ehnberg skrev:/.../
Sundbybergs centrum. Bortanför detta har ingenting hänt. Med tanke på att den politiska planprocessen går så långsamt i Solna skulle det inte förvåna mig om trafiken på Tvärbana nordost öppnas i etapper, med en första etapp till Sundbyberg 2013
Jag har för mig att jag hört någon SL-representant säga (i någon intervju eller något informationsmaterial) att trafiken till Sundbyberg kommer igång till sommaren (2013) och till Solna "senare under året", vilket antyder ett etappvis öppnande. Men jag kan just nu inte hitta tillbaka till källan.
Björn Ehnberg

Hans Wibacke skrev:
Björn Ehnberg skrev:/.../
Jag har för mig att jag hört någon SL-representant säga (i någon intervju eller något informationsmaterial) att trafiken till Sundbyberg kommer igång till sommaren (2013) och till Solna "senare under året", vilket antyder ett etappvis öppnande. Men jag kan just nu inte hitta tillbaka till källan.
Det var ju fräscht att SL t.o.m. tagit fram ett litet filmklipp om detta. Undras vilken train simulator de använt för det ändamålet?

Alltnog måste jag, efter en del källforskning, korrigera mig själv betr. banarbetena bortom Sundbybergs centrum mm. SL informerar också om detta här. När jag själv gick igenom Solna Business Park längs Svetsarvägen

Bild
Svetsarvägen mot arbetsområdet

såg jag att NCC hade gjort en del asfaltarbeten, vilket jag dock inte satte i samband med Tvärbaneutbyggnaden och offrade därför inga bilder på detta. Det finns alltså en antagen deltaljplan för sträckningen genom Solna Business Park (antogs i Solna KF 2010-03-29). Enligt Solna är dock redan denna detaljplan överklagad.

När det gäller den fortsatta sträckningen lyckades Solna KF 2010-06-23 samla sig till ett detaljplanebeslut för banan fram till Solna C. Här blir det emellertid ännu knepigare eftersom boende och fastighetsägare längs Frösundaleden även här hotat med att överklaga detaljplanen så långt det går. Vi får väl se hur det blir med det och vilket tid det i så fall kan tänkas ta. Själv är jag som vanligt "realist" och tror inte på en trafikstart för Solnasträckningen (dvs. bortom Sundbyberg C) under 2013.

Av detta lär man sig i alla fall att det kan vara bra att ta en titt på kartan innan man ger sig ut i terränglådan - så man vet vilken som gäller! :)
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

bruse skrev:Begåvat att vara ute och fotografera innan en förändring sker. Det är vi nog dåliga på många av oss. Vi vill helst gärna plåta det nya.
Den 13 april 2009, alltså innan något egentligen förändrats på platsen, tog jag bland annat dessa tre bilder:

Bild

Utsikt över varvsområdet mot Ulvsundasjön från berget ovanför där tunneln från Margretelundsvägen senare skulle komma att drivas. Tunnelöppningen ligger nog nu ungefär under tallen i bildens mitt. Bortom gatorna Margretelundsvägen/Missionsvägen skymtar byggnader vid Margretelundsvarvet.

Bild

Bild tagen nere från Margretelundsvägen upp mot den plats där Missionsvägen utgår. Tunnelöppningens mitt torde nu finnas mellan läget för det grova trädet framför röda bilen och den gröngula anordningen på stolpar.

Bild

Bilden tagen från Grindstuguvägen där denna går ut på Margretelundsvägen, vid Margretelundsvarvet. Dessa byggnader är nog borta nu.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:Begåvat att vara ute och fotografera innan en förändring sker. Det är vi nog dåliga på många av oss. Vi vill helst gärna plåta det nya.
Instämmer helt, jag har helt missat att fota längs bygget
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björn Ehnberg

Bussmicke skrev:
Instämmer helt, jag har helt missat att fota längs bygget
Ja, men inte ens du kan väl vara överallt! Men snart får man väl se din karaktäristiska keps läng banan...
Björn Ehnberg

Björn Ehnberg skrev: Det finns alltså en antagen deltaljplan för sträckningen genom Solna Business Park (antogs i Solna KF 2010-03-29). Enligt Solna är dock redan denna detaljplan överklagad.

När det gäller den fortsatta sträckningen lyckades Solna KF 2010-06-23 samla sig till ett detaljplanebeslut för banan fram till Solna C. Här blir det emellertid ännu knepigare eftersom boende och fastighetsägare längs Frösundaleden även här hotat med att överklaga detaljplanen så långt det går. Vi får väl se hur det blir med det och vilket tid det i så fall kan tänkas ta. Själv är jag som vanligt "realist" och tror inte på en trafikstart för Solnasträckningen (dvs. bortom Sundbyberg C) under 2013.
Liten uppdatering av sakläget: Ett antal företag hade ju överklagat etapp 1 genom Solna Business Park, men återkallade senare sina överklaganden (av för mig okänd anledning), se vidare länsstyrelsens handläggning av ärendet. Detaljplanen vann alltså laga kraft 2010-07-07.

När det gäller den fortsatta sträckningen (etapp 2) har detaljplanen som väntat överklagats av bakåtsträvarna i bfr. Dikten.
Erland

Inlägg av Erland »

Björn Ehnberg skrev: När det gäller den fortsatta sträckningen (etapp 2) har detaljplanen som väntat överklagats av bakåtsträvarna i bfr. Dikten.
Om man klickar på länken kan man nu se att överklagandet avslagits.

Men avslaget skall väl överklagas till högre instans antar jag.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Är det verkligen ingen som haft lust att ge sig ut med kameran sedan slutet av juli? :(
Erland

Inlägg av Erland »

bark skrev:Är det verkligen ingen som haft lust att ge sig ut med kameran sedan slutet av juli? :(
Åkte förbi delar av bygget idag, det verkar som verksamheten gått lite på sparlåga under semesterperioden. Groparna kring Norrbyvägen är lite djupare än förut, men inget dramatiskt nytt.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

bark skrev:Är det verkligen ingen som haft lust att ge sig ut med kameran sedan slutet av juli? :(
Jag förstår dig Bark , men som sagt har inte så mycket synligt skett sen försommaren men här kommer liten uppdatering från idag lördag 4 september 2010:

Bild
Platsen för kommande Ulvsundadepån, fortfarande förstärkningsarbeten och marksanering.

Bild
När man gräver finner man gamla rester efter tidigare fastigheter under dom som man rivit plus lite material med järnvägsanknytning.

Bild

Bild
Liten översikt över kommande depåområdet i tre bilder..med tvärbanan längst bort i bild.

Bild

Bild

Bild
Fler brospann kommer...

Bild
Vy Johannesfred mot Alvik/Traneberg

Bild
Lite mer spår har man lagt mot Norrbyvägens spårport

Bild
Vy från Johannesfred mot Norrbyvägen

Bild
Vy mot Johannesfred från Norrbyvägens håll

Bild
Banan går ner mot spårporten

Bild
Betonggolvet gjutet

Bild

Bild

Bild

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Lennart Hjelm.

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Och några bilder till:
Från Ulvsunda mot bron. Traneberg i bakgrunden
Från Ulvsunda mot bron. Traneberg i bakgrunden
Ulvsunda brofästet.JPG (195.96 KiB) Visad 5355 gånger
Några spårfordon, blivande vagnhall bakom kameran till vänster
Några spårfordon, blivande vagnhall bakom kameran till vänster
Ulvsunda spårfordon.JPG (183.42 KiB) Visad 5355 gånger
Underfart  Norrbyvägen
Underfart Norrbyvägen
Ulvsunda under Norrbyvägen.JPG (167.39 KiB) Visad 5355 gånger
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Såg häromdan att man grävt vid Sundbybergs station också. Än så länge bara ledningsomdragningar, om jag förstått rätt!

Tack för bilderna!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Liten uppdatering från igår i området Traneberg.

Bild
Då tunneln mellan Alvik och mynningen vid Margretelundsvägen är lång skall ett utrymningshus byggas i skogsbacken ner mot Vidängsvägen.

Bild

Bild
Man sparar inte med skyltning iaf vid detta bygge.

Bild
Bra dokumentation vid mynningen har man satt upp där man kan följa tidsplanen och den första turen sommaren 2013.

Bild

Bild
Här har jag markerat var utrymningshuset kommer att vara i förhållande till tunneln

Bild

Bild
Brospannet med sina vingar för gång och cykelbana

Bild

Bild
Bropelarna i Ulvsundet

Bild

Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Tack så mycket!

Fasen vad kul det kommer att bli att turiståka här.
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Bild
Spårläggning pågår utmed Masugnsvägen 20/9. Det har hänt en del om man jämför med bilden från 22/7 längre upp på sidan.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Några bilder från 26 september 2010 sträckan Karlsbodavägen till Johannesfred...

Bild
Vid korsningen Masugnsvägen/Ulvsundavägen svänger banan mot Sundbyberg på Karlsbodavägen t.h

Bild
Bakom ryggen ser det ut så här.. mot hpl Ulvsunda Norra och Alvik

Bild

Bild
Närheten till Bromma Flygplats är påtaglig

Bild
Några firmor har fått renoverade/nybyggda lastbryggor som vätter mot Tvärbanan, men det blir väl dock ingen godstrafik där.

Bild
Bakom gamla Postens Tryckeri byggs hpl Ulvsunda Norra

Bild

Bild
Står på plattformen mot Alvik vid hpl Ulvsunda Norra

Bild
Spårportsbygget under Norrbyvägen, riktning mot Sundbyberg

Bild
Tre spår, det mittersta är ett vändspårs slut innan spårporten

Bild
Växlar vid Ulvsundahallen, då jag inte sett en spårplan misstänker jag att den högra växeln är för den "norra" slingan" .

Bild
"Norra slingan" mot Sundbyberg

Bild
Markarbetena fortsätter vid depåbygget

Bild
Brospannet ligger över ulvsundet, men plattformen för hpl Johannesfred finns inte än

Bild
"Södra slingans" växel till depån innan hållplatsen

Bild
Nånslags sprutbetong lagd för att inte slänten ska ge vika.

Bild
Det tar sig sa brobyggaren...

Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

A32 skrev:

Bild
Brospannet ligger över ulvsundet, men plattformen för hpl Johannesfred finns inte än
Men dette minner mye mer om en T-baneutbygging enn en sporvei...
Skriv svar