Sida 9 av 14

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 16 september 2014 8:18
av RAIDEr
Bussmicke skrev:Är SF50 typbeteckningen på arbetsvagnarna? Jag såg en av dem.
http://www.windhoff.de/d/ft/mod/metro.htm

Schienenschleiffahrzeug typ 50 = SF50

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 30 december 2014 0:12
av Piirka
Linje 6T Västra Hamnen - Arabia trafikerades tills nu endast om lördagar och söndagar. Igår måndagen den 29 dec utökades trafiken till att omfatta vardagar, om än bara i eftermiddagshögtrafik. Båda Artic-vagnarna (nr 401 & 402) var tursatta på linje 6(T) / 8.

Den första serietillverkade Artic-vagnen (nr 403) levereras i slutet av år 2015 och tursätts i början av år 2016.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 12 februari 2015 22:53
av Piirka
HRT har alltså godkänt en utbyggnadsplan fram till år 2024. Ganska svagt presterat att man inte tagit med en abstrakt på svenska eller engelska i den finskspråkiga rapporten. En karta över det planerade linjenätet finns här.

I det första skedet (år 2016) läggs dagens linje 4T Skatuddens terminal - Munksnäs ned. En ny linje 5 Järnvägsstationen - Skatuddens terminal ersätter trafiken på 4T.

År 2017 splittras ringlinjerna 2/3 och 7A/7B. Tvåans ändhållplats flyttas från Djurgården till Östra Böle. Trean förlängs från Djurgården mot Mejlans via nytt spår i Grejusgatan och en ny vändslinga i Rosina Heikels park. Vändslingan byggs intil den gamla ändhållplatsen för trådbusslinjerna 14/14A på Stockholmsgatan. Ringsjuans splittring ersätts i Tölö av tvåan och i Sörnäs av en ny linje 7 Busholmen - Kampen - Järnvägstorget - Senatstorget - Hagnäs- Sörnäs- Östra Böle. Linje 1A läggs ned. Nya ettan trafikeras på rutten Eira (linje 1A:s ändhållplats) - Femkanten - Skillnaden - Arkadiagatan - Tölö - Sörnäs - Kottby och lör/söndagstrafiken återupptas. Må - fr i 10 min trafik kl. 6 - 19, lördagar i 10 min trafik kl 8 - 18 och söndagar i 12 min trafik kl 10 - 18. Ettan har inte haft lördagstrafik sedan år 2004 resp. söndagstrafik sedan 1978! Linjerna 6 och 8 får 10(12) min trafik, utglesningen av turtätheten kompenseras med större spårvagnar.

År 2019 förlängs sexan från Sandviken mot Eirastranden

År 2021 ändras linjedragningarna i Böle. Tvåan får en kortare körsträcka o Västra Böle samtidigt som nian förlängs från Böle mot Ilmala.Sjuan förlängs från Böle mot Mejlans (till Rosina Heikels park) samtidigt som treas får en ny ändhållplats i Mejlans (Granvägens slinga på Mannergeimvägen).

År 2023 skall Busholmsspåren stå färdiga. Sjuan förlängs från från hamnterminalen till en ny vändslinga på Melkökajen. Åttan och nian förlängs från Utterhällen via södra Busholmen till hamnterminalen. Sexan förlängs från Eirastranden mot Ärtholmen.

Alla linjer får 10(12) min trafik, förutom linjerna 4, 5 och 10. Fyran och tian får 6 min intervaller i högtrafiken ocg 7,5 min i dagtrafiken. Femmans tidtabell anpassas med färjornas ankomster/avgångar.

Nattrafiken (nu linjerna 2, 3 och 4) utökas till att omfatta linjerna 6 och 9, alla med 20 min intervaller fram till kl ca 1.30 alla dagar. Arabia har inte haft nattrafik sedan år 1977!

Spåren på Topeliusgatan (linje 2) i Bortre Tölö byggs kanske på 2020-talet. Ifall spårbygget försenas (ta i trä) utgör förseningen ingen kritisk faktor för ett genomförande av linjeändringarna. Spårvägen mot Degerö resp. Fiskehamnen behandlas separat från denna linjeplanering. De berörda linjerna planeras som följande:

11 Trekanten - Järnvägstorget - Kronohagen - Sumparn - Kronobron - Kronobergsstranden
12 Järnvägstorget - ... - Kronobron - Uppby
13 Salutorget - Järnvägstorget - ... - Sumparn - Fiskehamen - Hermanstad

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 13 februari 2015 14:34
av Albert
Och korna flyger! :)

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 25 februari 2015 3:00
av M_M
Kommer linje 2 och 3 egentligen vara en lång kopplad linje som byter skyltning där de möts i söder?

7, 8 och 9 verkar ju vara linjer som lämpar sig att kopplas med varandra. Här vore det kanske bra om det byggs hållplatser så att om vagnarna är i tid så kan en vagn på linje 7 fortsätta som 8 eller 9 och vice versa, men om det inte passar tidsmässigt så kan en parkerad vagn köra istället.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 04 mars 2015 22:51
av Piirka
M_M skrev:Kommer linje 2 och 3 egentligen vara en lång kopplad linje som byter skyltning där de möts i söder?

7, 8 och 9 verkar ju vara linjer som lämpar sig att kopplas med varandra. Här vore det kanske bra om det byggs hållplatser så att om vagnarna är i tid så kan en vagn på linje 7 fortsätta som 8 eller 9 och vice versa, men om det inte passar tidsmässigt så kan en parkerad vagn köra istället.
Tvåan och trean kopplas nog samman, men troligen inte linjerna 7 - 9 (eller vem vet? Såsom Albert påpekade, så är det säkrare att vi får se flygande kossor än att planen förverkligas :twisted: ) Då linjerna med 10-min trafik skall synkroniseras (till 5 min trafik) på de sträckor där 2 olika linjer delar på spåren så kan det bli svårare att koppla linjerna samman. Sexan och åttan har nu gemensamt omlopp, dvs de kopplas till varandra i Arabia. Om sjuan kopplas med nian i Busholmen, så blir det inte en alls så lång superlinje som kopplingen sexan - åttan - sjuan och vv. Å andra sidan kunde man rucka på Busholmslinjerna så att exempelvis sjuan trafikerar Busholmen medurs och nian moturs. Om linjernas ändhållplats läggs vid färjeterminalen, så behövs det kanske passeringsspår så att åttans turer kan köra om.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 10 mars 2015 23:07
av Piirka
Det första nya metrotåget M301 anlände igår till hamnen i Nordsjö. C- och D-vagnarna transporterades redan samma dag till metrodepån och de två övriga (A & B) idag. Vagnarna monteras till ett tåg senare den här veckan. Till en början testkörs tåget inom depåområdet, men senast i maj testkörs det utanför depån. Om inga problem uppstår under testkörningarna, levereras nästa tåg (M302) i maj och därefter de följande tågen med några veckors mellanrum. På HST tror man bergis att västmetron tas ibruk augusti 2016 och då borde 15 av de 20 tågen vara levererade. De fem sista tågen levereras hösten 2016. (svenska.yle.fi).

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 11 mars 2015 2:28
av Odd
En liten parentesfråga... Hur bred är en H-metrovagn?

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 11 mars 2015 3:02
av Nils Carl Aspenberg
De eldre vognene er 3,20 m. Jeg vet ikke hvor brede de nye er. De bredeste i Oslo var 3,30 m, men de er borte.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 11 mars 2015 14:43
av Albert
Odd skrev:En liten parentesfråga... Hur bred är en H-metrovagn?
Alla (M100, 200, 300) är 3 200 mm breda.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 12 mars 2015 23:51
av Piirka
Albert skrev:Alla (M100, 200, 300) är 3 200 mm breda.
Även "turbovagnarna" = provvagnarna M1 - M6 från år 1971/72 var 3 200 mm breda. Det enda som kvarstår av den här förprotoserien är förarhyttändan från vagn M3 - upphängd inne på metrodepån.

Plattformsdörrarna invid norrspåret på Nordsjö metrostation ska rivas. Dörrarna var en del av den nu avslutade automatiseringsprojektet. Rivningsarbetet påbörjas måndagen den 16 mars och pågår i två veckor framöver. Norrspåret är då stängt - tågen både anländer till och avgår från sydspåret (Nordsjö är ändstation för Nordsjögrenen).

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 16 mars 2015 23:37
av Piirka
Sommaren är här. Piirka har "kastat vinterpälsen" iom byte av långbyxorna mot shorts. Snart börjar även spårvägssommarsäsongen i form av spårarbeten i Helsingfors. Kartan visar preliminära starttidpunkter för resp. arbete (enligt planeringsläget dec 2014). Då finskan torde vara ett lite svårare språk att förstå, så ger jag ett litet urval av ordförklaringar:

...kuun alku = i början av <månad>
...kuun loppu = islutet av <månad>
huhtikuu = april
toukokuu = maj
kesäkuu = juni
heinäkuu = juli
elokuu = augusti
syyskuu = september
lokakuu = oktober
poikkeusliikenne = undantagstrafik

Det mest omfattande spårarbetet görs i Västra Böle och på Böle bro, vilket leder till att sjuans skurun får undantagstrafik i två omgångar. Annars omfattar spårarbeten för det mesta byte av växlar bl a vid Eira sjukhus, Senatstorget och på Runebergsgatan. På Backasgatan bygger man "gräsbanvall" (nurmirata). Växelbyten leder i vissa fall till kortvarig undantagstrafik.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 25 mars 2015 21:28
av Piirka
Metrotåget M301 provkördes idag för första gången i Helsingfors. På bilderna (bild 1 och bild 2) ser man att det snöar / har snöat i Helsingfors under testkörningarna på testspåret vid depån. Vi får vänta till nästa vinter med de riktiga vintertesterna, för dagens snöiga nederbörd räckte inte till att öka tjockleken på snötäcket på 0 cm. Provkörningarna (med en hastighet på upp till 50 km/h) genomfördes med mycket bra resultat med tanke på att man inte än slutfört alla tekniska justeringar. Tåget framfördes jämt och ryckfritt.

Fler provkörningar är på kommande, men på "pendeltågssidan". En provkörning torde starta om en dryg timme (kl 23.30 finsk tid). Ett Flirt-tåg (pendeltåg) startar då från Helsingfors via Dickursby mot Vandaforsen via Ringbanan. Provtåget väntas ankomma Vandaforsen 110 minuter senare.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 10 maj 2015 22:52
av Piirka
När vi nu i Åbotråden kom in på samhällsekonomiska analyser, så har mörka moln uppståt kring centrumslingan ("Droppenbanan"). Centrumslingan planeras som en ca 8 km lång dubbelspårig djupgående tunnel för pendeltågen Böle - Tölö - centrum - Hagnäs - Böle. År 2011 beräknades den samhällsekonomiska nyttokalkylen vara 1,54. I november ifjol beräknades kalkylen på nytt och då kom man fram till ett resultat på 0,49! Ett topplönsamt projekt raserades till en toppolönsam (mar)dröm med en prislapp på ca 1 miljard euro (ca 9 miljarder SEK).

Om knappt två månader öppnas
Bild
den 1 juli alltså. Pendeltågslinjerna M (Helsingfors - Vandaforsen) och I (Helsingfors - Dickursby) ersätts av de nya linjerna I (Helsingfors - Dickursby - Flygplatsen - Vandaforsen - Helsingfors) och P (i motsatt riktning). Fyra stationer (Petas, Lappböle, Vinikby och Rödsand) byggs i ett senare skede, ifall markanvändningen blirt tätare. Entrén vid flygplatsterminalerna öppnas först i höst, varför en nonstop-buss trafikerar slingan södra entrén - terminal 1 - terminal 2 - södra entrén fram tills terminalentrén tas i bruk.

I samma veva, den 1 juli kl 2.00 döps Kyrölä pendeltågsstation i Träskända (fi: Järvenpää) till Ainola, uppkallad efter Jean Sibelius "lantställe". Han flyttade till Ainola år 1904 och bodde där fram till sin död år 1957. Som ett led i 150-års-firandet av Sibelius döper man om stationen. Det finns även ett initativ till att döpa om flygplatsen Helsingfors-Vanda till Jean Sibelius flygplats.

Trafikverkets (i Finland, inte i Sverige :wink: ) personal bekantade sej här under veckan med den kommande stationen Aviapolis: perronghallen och funikulärhissen upp mot Aviabulevarden.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 09 juni 2015 23:09
av Verspieder
"Helsingfors stad har tillsammans med Helsingforsregionens trafik (HRT) filat på ett projekt för att effektivera spårvagnstrafiken. Ett av utvecklingsmålen är att öka hastigheten från nuvarande 14-15 kilometer i timmen till 17 kilometer i timmen."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/0 ... elsingfors

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 05 juli 2015 23:40
av Piirka
Verspieder skrev:Ett av utvecklingsmålen är att öka hastigheten från nuvarande 14-15 kilometer i timmen till 17 kilometer i timmen."
Kanske byråkraterna äntligen får något gjort. Själv är jag pessimistisk då det hela hamnar än en gång i en dammsamlande mapp. Kanhända först efter studiebesök till Tammerfors, då spåran körs igång, öppnar för nya aha-upplevelser (?).

Trafiken på Ringbanan inleddes för snart en vecka sedan. Till en början gick det inte alldeles "som i Strömsö". Tågen var försenade upp till 10 minuter och flera turer fick ställas in pga förseningarna. Förseningarna torde till dels ha berott på att folk var ovana med trafikflytet. Det berättas bl a att tågen försenades extra på Kivistö station då folk väntade på fel ända av plattformen och att det drog ut på stationstiden då trafikanterna fick springa längs med den långa plattformen (225 meter( fram till tågen.

Vidare har man inte kunnat öppna station Flygplatsen, då olika myndigheter (bl a räddningsväsendet) inte i tid hann ge ett säkerhetsintyg för rulltrappor och hissar. Nonstop-bussar trafikerar mellan station Aviapolis och flygplatsen tills Flygplatsens station öppnas, senast den 10 juli.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 05 november 2015 22:51
av Piirka
Måndagen den 26 oktober startades provkörningarna av metrotåget M301 dagtid, än sålänge utan passagerare. Hittils har provkörningarna genomförts endast nattetid.

Ett "förstadagens" youtubeklipp:

Piirka skrev:Vidare har man inte kunnat öppna station Flygplatsen, då olika myndigheter (bl a räddningsväsendet) inte i tid hann ge ett säkerhetsintyg för rulltrappor och hissar. Nonstop-bussar trafikerar mellan station Aviapolis och flygplatsen tills Flygplatsens station öppnas, senast den 10 juli.
Flygplatsens station på Ringbanan togs ibruk som planerat i juli. Av entréerna kunde endast den vid Datavägen tas ibruk, medan entrén mot terminalerna T1 och T2 fortfarande är under byggnation (dvs. vid dagsläget kraftigt försenad). En gratis non-stop-buss trafikerar rutten Datavägens entré – T1 – T2 – Datavägens entré, tills terminaleentrén kan tas ibruk. Vidare har man upptäckt att det fortfarande sipprar glykol i tunnelstationen - lär inte vara bra för betong/stålkonstruktionerna nere i underjorden. Jordmånen torde vara mättad av glykol, då man under flere decennier besprutade planen lite var som helst på plattan.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 28 januari 2016 21:57
av Piirka
Staten har givit ett löfte om statsstöd för Spårjokern (tvärbanan) mellan Kägeludden i Esbo och Östra Centrum i Helsingfors. Understödet på 83 miljoner € (ca 772 milj SEK) utgör 30% av den totala budjeten på 275 milj € (2,6 miljarder SEK). Staten tar pengarna från ett statlig bostadsstöd då man på regeringsnivån tror att understödet fungerar som en morot för att bostadsplaneringen/byggnationen i städerna främjas. Understödet betalas ifall byggandet av banan påbörjas år 2017. (Svenska YLE).

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 20 mars 2016 12:41
av Lars_L
Nu är datum fastställt för trafikstart på förlängningen av Metron (den s.k. Västmetron). 15/8 blir trafikstart:

http://www.lansimetro.fi/sv/hem/nyheter ... 39-20.html

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 12 maj 2016 10:02
av Piirka
Den 20 juni blir det tidtabellsskifte i Helsingfors. Då försvinner linje 4T Skatuddens terminal – Munksnäs. Ersättaren femman gör comeback till Skatudden, då linjen (efter en "Skatuddspaus" på 31 år) trafikeras mellan Skatuddens terminal och Järnvägsstationen. I västra ändan trafikeras femman medsols runt kvarteren Sobeln och Haren (dvs Alexen – Mannerheimvägen – Brunnsgatan – Mikaelsgatan – Alexen. Tidtabellen är anpassad efter färjeankomsterna/avgångarna. (Tidtabellsredaktören tycks vara färgblind :D )
Lars_L skrev:Nu är datum fastställt för trafikstart på förlängningen av Metron (den s.k. Västmetron). 15/8 blir trafikstart:
Häromveckan startade provkörningarna mot Björkholmen och snart kan provtrafiken inledas ända ut till Mattby.