SEKO-ordförande sparkas av Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Bussföraren skrev: Jo det har blivit sämre, åtminstone i busstrafiken som också har drabbats av privatiseringen. Bussarna i sämre skick på alla sätt och att de går sönder oftare. Fler inställda bussar på grund av personalbrist. Trafikanterna är numera väldigt arga på det här.
Personalen har fått det krafigt sämre på alla möjliga sätt. Det är bl.a. vi i personalen som får betala mellanskillnaden, liksom trafikanterna i viss mån.
Billigare har det inte alls blivit, kostnaden finns ändå kvar på annat håll för oss, men det förstår ju inte alla.
Det är allt till att ha kort minne. Den minnesgode kan gå tillbaka till tiden före SL. Det vill säga när det mesta var privat (utom SS och SJ). En tid när det fanns privata bolag som Nynäsbanan, Nynäsbussarna, BSS, BSBV, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, SLO, MOAB, Vaxholms Trafik med flera.

Alla dessa privata företag som hade existerat ända sedan trafiken etablerades blev tvångsmässigt inkorporerade i SL runt 1970. Och det blev protester. Våldsamma protester. Både från personal och resande. I många år därefter var det personal som i protest fortsatte att använda uniformsdetaljer från de uppslukade bolagen. Som ansåg att ALLT hade blivit sämre sedan socialiseringen.

Något jag som flitig trafikant hos ett par av de uppslukade bolagen kunde konstatera med egna (irriterade) ögon. Men eftersom man sockrade det hela med att införa 50-kortet och en samordning av linjenäten hade folk ett visst överseende med försämringarna.

Nu har historiens pendel slagit ett slag igen. Man har privatiserat och så är det nya protester. Kanske det snarare är ett utslag av människans inneboende motvilja mot förändring.

Fast jag skall villigt erkänna att privatiseringen kunde ha geomförts på ett förnuftigare sätt.

Även om jag själv inte jobbar i dessa företag så har jag flera kamrater som gör det. Och de är inte missnöjda med de nya arbetsgivarna. Tvärtom - flera tycker att det är bättre, övriga anser att det inte är någon skillnad.

Den mest tvärsäkra är en av mina äldsta vänner. Han har varit lokförare i över 30 år. Merparten av tiden på SJ men numera på Citypendeln. Han påstår att han aldrig har haft det så bra på jobbet. Och är direkt hatisk mot SJ. Samt påstår att om SJ tar över pendeltågen igen slutar han som lokförare.
- -

Inlägg av - - »

Claes Thure Moberg skrev:Det är allt till att ha kort minne. Den minnesgode kan gå tillbaka till tiden före SL. Det vill säga när det mesta var privat (utom SS och SJ). En tid när det fanns privata bolag som Nynäsbanan, Nynäsbussarna, BSS, BSBV, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, SLO, MOAB, Vaxholms Trafik med flera.

Alla dessa privata företag som hade existerat ända sedan trafiken etablerades blev tvångsmässigt inkorporerade i SL runt 1970. Och det blev protester. Våldsamma protester. Både från personal och resande. I många år därefter var det personal som i protest fortsatte att använda uniformsdetaljer från de uppslukade bolagen. Som ansåg att ALLT hade blivit sämre sedan socialiseringen.
Ja, och likväl fanns det många som tyckte att det blev mycket bättre hos den nya arbetsgivaren. Helt plötsligt fick de ledigt när de ville, gratis uniformer även för deltidare, kortare arbetstid osv och i många fall även bättre betalt. Bäst av alla kanske SRJ:s personal fick det när statliga SJ tog över.* Men säkerligen fanns det några som i det längsta förnekade fördelarna med det nya bara för att det var nytt. Häromdagen hörde jag någon påstå att det var bättre när det gick C12:or på bana 1, mycket skall man höra innan öronen trillar av... (om det var bättre så var det i alla fall inte C12:ornas förtjänst!)

Människan har alltid varit rädd för förändringar. Det behöver dock inte innebära att alla förändringar är dåliga. Många människor mår dåligt när förändringar görs över deras huvuden. Men medicinen är knappast att konsekvent låta bli förändringar!

*Ja, jag vet att staten var majoritetsägare i SRJ på slutet av privatbanetiden.
vec
Inlägg: 237
Blev medlem: tisdag 15 juli 2003 22:41
Ort: Sundbyberg

Inlägg av vec »

Två bilder från protesterna utanför Connex huvudkontor tidigare i veckan.

Bild
Bild
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Claes Thure Moberg skrev: Den mest tvärsäkra är en av mina äldsta vänner. Han har varit lokförare i över 30 år. Merparten av tiden på SJ men numera på Citypendeln. Han påstår att han aldrig har haft det så bra på jobbet. Och är direkt hatisk mot SJ. Samt påstår att om SJ tar över pendeltågen igen slutar han som lokförare.
Just förarkollektivet på Citypendeln är en yrkesgrupp som verkligen har gynnats av upphandlingen, de lönevillkor som man har idag har man knappast fått annars.

//Lars
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Inlägg av Zill »

Claes Thure Moberg skrev:
Bussföraren skrev: Jo det har blivit sämre, åtminstone i busstrafiken som också har drabbats av privatiseringen. Bussarna i sämre skick på alla sätt och att de går sönder oftare. Fler inställda bussar på grund av personalbrist. Trafikanterna är numera väldigt arga på det här.
Personalen har fått det krafigt sämre på alla möjliga sätt. Det är bl.a. vi i personalen som får betala mellanskillnaden, liksom trafikanterna i viss mån.
Billigare har det inte alls blivit, kostnaden finns ändå kvar på annat håll för oss, men det förstår ju inte alla.
Det är allt till att ha kort minne. Den minnesgode kan gå tillbaka till tiden före SL. Det vill säga när det mesta var privat (utom SS och SJ). En tid när det fanns privata bolag som Nynäsbanan, Nynäsbussarna, BSS, BSBV, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, SLO, MOAB, Vaxholms Trafik med flera.

Alla dessa privata företag som hade existerat ända sedan trafiken etablerades blev tvångsmässigt inkorporerade i SL runt 1970. Och det blev protester. Våldsamma protester. Både från personal och resande. I många år därefter var det personal som i protest fortsatte att använda uniformsdetaljer från de uppslukade bolagen. Som ansåg att ALLT hade blivit sämre sedan socialiseringen.
Här i Washington-regionen hände samma sak 1972. Fyra privata bussbolag blev delar av den (nya) lokaltrafiken, WMATA (man byggde Metron för fullt, men första avsnittet öppnades inte före 1976).

Lokaltågen blev inte med - och dessa ligger ännu utanför WMATA.

Men ganska fort började man märka att trafiken som drevs av WMATA blev dyr, och sedan började förortskommunerna att "ta tilbaka" busstrafiken, som sedan ofta blev upphandlad (p g a lagen (§5333(b) av Federal Transit Administration Act), så är det ytterst svårt för WMATA att upphandla buss eller spårbunden trafik).

Men busstrafiken i förorterna är, för det mesta, upphandlad, och Connex har flera kontrakt att köra just den trafiken. Nyligen har huvudstaden Washington startat två nya linjer i stadens centrum (Downtown Circulator), och den trafiken blev upphandlad, och körs av First Transit.

Dillon's Bus Service och Martz kör flera busslinjer från yttre förorterna till centrum (dessa förorter ligger för det mesta utanför området där WMATA kör).

Connex North America
First Transit
Dillon's Bus Service
MARTZ Virginia
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det var intressant att se bilderna från massdemonstrationen utanför Connex kontor. De måste upplevas som deprimerande för ledningen i SEKO. Hur många procent av de anställda är det som deltar ??? Kommer man upp till 1 (en) procent ??
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Jag undrade tidigare hur många SEKO-medlemmar det fanns på Connex i Sthlm, men fick inget svar, ingen som vet?
Anställd

Inlägg av Anställd »

Claes Thure Moberg skrev:Det var intressant att se bilderna från massdemonstrationen utanför Connex kontor. De måste upplevas som deprimerande för ledningen i SEKO. Hur många procent av de anställda är det som deltar ??? Kommer man upp till 1 (en) procent ??
Vet någon när bilden är tagen då?
Det droppade ju av en del.
Dessutom var ju en del I huset också...
gubbedubbe

Inlägg av gubbedubbe »

Nej ! Ingen kan veta när bilden är tagen. Men jag kan säga att de jag sett på bilder från trapphuset utanför Connex huvudkontor är ingen jag känner igen som förare, snarare yrkesaktivister som är med under olika flagg ( Afa, Reclaim, o.dyl.)
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

gubbedubbe skrev:...snarare yrkesaktivister som är med under olika flagg ( Afa, Reclaim, o.dyl.)
Jaha, det var gatufest med andra ord... :D
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Ja, och likväl fanns det många som tyckte att det blev mycket bättre hos den nya arbetsgivaren. Helt plötsligt fick de ledigt när de ville, gratis uniformer även för deltidare, kortare arbetstid osv och i många fall även bättre betalt. Bäst av alla kanske SRJ:s personal fick det när statliga SJ tog över.*
Det är några saker jag inte är helt med på här:

1) "Helt plötsligt fick de ledigt när de ville." Var det verkligen så illa förr (överallt???) och framför allt: blev det så mycket bättre sedan.

2) Fri uniform: infördes på Roslagsbanan så sent som omkring 1990 (och då även för heltidare). SJ hade i alla fall på 70-talet exakt samma bestämmelser. Anledningen att personalen betalade för uniformerna var skattemässigt - därmed kunde de inte förmånsbeskattas, vilket, eftersom uniformerna var starkt subventionerade, ansågs ekonomiskt bättre för personalen.

3) Kortare arbetstid: var och vilka - reglerades inte arbetstiden av centrala avtal? På bussidan kan det för all del ha hänt något eftersom personalen där kunde organiseras av såväl Kommunal, Järnvägsmannaförbundet och Transport (som jag skulle tro hade det sämsta avtalet). På spårsidan: nix. T-banan gick på Kommunalt avtal inpå 90-talet, Pendeln och Roslagsbanan på SJ avtal också in på 90-talet (Saltsjöbanan och Lidingöbanan kan vara särfall, där är jag inte säker).

4) Om SRJ ovan är Roslagsbanan, kan det vara värt att komma ihåg att då talar vi en äldre tidsperiod - SRJ gick på SJ avtal efter att staten köpt banan 1951, vilket personalen såg som en odelad förbättring (jag har för mig att pensionen var den stora stötestenen, och att SRJ-personalen fick 80% av SJ pension). Själva inkorporeringen med SJ, vilket skedde först 1960, sågs knappast som något större lyft, speciellt inte när det stod klart att Roslagsbanan var under nedläggning. SL övertagande 1972 sågs definitivt inte som någon stor och god händelse. I själva verket valde i princip alla gamla SRJ-are som hade mer en 10 år kvar till pension att "stanna" på SJ. Första SL-tiden präglades av mycket svår personalbrist.

SI
Pendlare

Inlägg av Pendlare »

gubbedubbe skrev:Nej ! Ingen kan veta när bilden är tagen. Men jag kan säga att de jag sett på bilder från trapphuset utanför Connex huvudkontor är ingen jag känner igen som förare, snarare yrkesaktivister som är med under olika flagg ( Afa, Reclaim, o.dyl.)
Dom som gick in i trapphuset var folk från Stockholms Förenade Pendlare. Aktionen var planerade nån dag innan demonstrationen samma dag utlystes. Tisdagen samma vecka hade över 50 personer från STF gått in i huvudkontoret och krävt att få prata med Connex VD. Per Svensson. Han var först "inte inne" och sen "upptagen med...annat". Personalchefen som pratade med pendlarna istället kunde inte förklara vad som menades men "illojalitet" mot Connex och pendlarna gick därifrån.
Eftersom dialog inte verkade fungera så bestämmde SFP att på torsdag göra om samma sak men den här gången i form av en skrammeldemonstration.
Dock så hade Klubb 119 utlyst en egen demonstration samma tid och plats och istället anslöts sig STF till den.
Senare beslutade pendlarna dock att gå in i byggnaden ändå. Några Connexanställda följde med.

Alltså: Självklart var det inte förare som gick in i byggnaden, det var pendlare som är förbannade på att Connex sparkar folk som diggar säkerhet för sina arbetskamrater och kollektivtrafikanter. Varken polis eller väktare stoppade eller visade intresse till att stoppa intåget så något upplopp var det inte tala om.
Och att alla som inte är tunnelbaneförare automatiskt är med i AFA och "reclaim" (suck! Läser ni aftonbladet från 2001 fortfarande?) ser jag på med förvåning.

...
Övrigt.
Klubb 119 organiserar ca 700 förare
Connex busschaffisar organiseras av kommunal
Den översta bilden är antingen tagen strax innan kl.13 eller efter kl.14
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Och då kommer en intressant följdfråga: Vad i allsin dar är "Stockholms Förenade Pendlare" för organisation. Signaturen Pendlare skriver som om det är en självklarhet att SFP är naturliga företrädare för alla Stockholms pendlare. Har verkligen organisationen en sådan status. Eller är det möjligen en "tvärpolitisk" organisation med medlemmar från de olika bokstavssekterna.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Claes Thure Moberg skrev:Och då kommer en intressant följdfråga: Vad i allsin dar är "Stockholms Förenade Pendlare" för organisation. Signaturen Pendlare skriver som om det är en självklarhet att SFP är naturliga företrädare för alla Stockholms pendlare. Har verkligen organisationen en sådan status. Eller är det möjligen en "tvärpolitisk" organisation med medlemmar från de olika bokstavssekterna.
Stockholms Förenade Pendlare är inget annat än
SAC Syndikalisterna under annat "finare" namn...
Läs t ex här:
http://www.sac.se/ny/05/051004sff-connex.html
Användarens profilbild
Draken
Inlägg: 47
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 21:41
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Draken »

Lars Ödlund skrev:
Claes Thure Moberg skrev: Den mest tvärsäkra är en av mina äldsta vänner. Han har varit lokförare i över 30 år. Merparten av tiden på SJ men numera på Citypendeln. Han påstår att han aldrig har haft det så bra på jobbet. Och är direkt hatisk mot SJ. Samt påstår att om SJ tar över pendeltågen igen slutar han som lokförare.
Just förarkollektivet på Citypendeln är en yrkesgrupp som verkligen har gynnats av upphandlingen, de lönevillkor som man har idag har man knappast fått annars.

//Lars
Men vad hände med deras pensionsvillkor?
Livskvalitét och bra avtal handlar inte alltid bara om lön
/Robert Johansson
"Lev och socialisera för sedan ska du dö!" - Omar Ud-Din
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Ser man på bilden finner man att mellan 50 och 100 personer står utanför CONNEX kontor. Varav ett antal är press och "tittare", dvs neutrala.

Sedan uppges 50 personer till befinna sig inne på kontoret. Men det är osäkert om bilden togs då eller ej. Men låt oss vara välvilliga och anta att det är 50 uppretade pendlare inne på kontoret när bilden togs.

Den matematiken ger att runt 100 personer i demonstrationen. Varav 50 var uppretade pendlare, dvs de var inte trafikpersonal. Och av de övriga var det ett antal som var där av solidaritet med de SEKO-anställda.

Då kan man fråga hur många helt vanliga SEKO-medlemmar som var på plats och demonstrerade. Räkna bort ombudsmän, styrelse och andra med uppdrag inom facket. Räkna också bort de som var där som sympatisörer (antagligen utkommenderade ombudsmän och styrelsefolk från närliggande organisationer). Det betyder att det i realiteten inte var många helt vanliga medlemmar som ansåg det värt besväret att delta i denna massdemonstration.

Jag står alltså fast vid min uppfattning att detta evenemeng måste i praktiken vara ett direkt nederlag för SEKO. Och naturligtvis en stor besvikelse för de fackligt aktiva. På samma sätt som det måste vara ett nederlag att "sjukskrivningarna" bara varade någon dag.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Claes Thure Moberg skrev:Jag står alltså fast vid min uppfattning att detta evenemeng måste i praktiken vara ett direkt nederlag för SEKO. Och naturligtvis en stor besvikelse för de fackligt aktiva. På samma sätt som det måste vara ett nederlag att "sjukskrivningarna" bara varade någon dag.
Å andra sidan är det ju inte så smart att stå och demonstrera när man påstår sig vara för sjuk för att jobba, det om något borde kunna leda till att man får sparken utan krusiduller... :?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

NerdBoy skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Jag står alltså fast vid min uppfattning att detta evenemeng måste i praktiken vara ett direkt nederlag för SEKO. Och naturligtvis en stor besvikelse för de fackligt aktiva. På samma sätt som det måste vara ett nederlag att "sjukskrivningarna" bara varade någon dag.
Å andra sidan är det ju inte så smart att stå och demonstrera när man påstår sig vara för sjuk för att jobba, det om något borde kunna leda till att man får sparken utan krusiduller... :?

Ja, nu är det så att i Sverige och i de flesta civilserade länder i världen 8) så kan man bara inte bli "sparkad" hux-flux omgående på stående fot utan det är en process som är reglerad. I första hand via facket och i sista hand via AD

Tråkigt att ett visst "fack" med ytterst få sympatisörer tagit och gjort denna protestaktion mot bristande säkerhet till sin..
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Byggare Bob skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Och då kommer en intressant följdfråga: Vad i allsin dar är "Stockholms Förenade Pendlare" för organisation. Signaturen Pendlare skriver som om det är en självklarhet att SFP är naturliga företrädare för alla Stockholms pendlare. Har verkligen organisationen en sådan status. Eller är det möjligen en "tvärpolitisk" organisation med medlemmar från de olika bokstavssekterna.
Stockholms Förenade Pendlare är inget annat än
SAC Syndikalisterna under annat "finare" namn...

Sedan undrar man också lite över begreppet 'pendlare' i största allmänhet och vad egentligen en 'pendlare' i gemen skulle kunna ha för intresse av en arbetsrättslig tvist. En 'pendlares' intressen av fungerande och säker trafik är visserligen en sak som inverkar här, men tror knappast att en vanlig pendlarorganisation skulle agera på detta vis i en sådan här fråga. Snarare skulle man utöva påtryckningar mot SL vad gäller åtgärder mot eventuella säkerhetsbrister och liknande.

I övrigt så tycker jag personligen att SAC Syndikalisterna inte visar tecken på någon större klokskap med att välja att gömma sig bakom detta namn. Det känns lite som att man vill verka mera betydande än vad man är…storhetsvansinne kanske?! Att då kalla sig ’Stockholms Förenade Pendlare’ är ju direkt skrattretande då troligen en ganska stor majoritet i Stockholm inte sympatiserar med dem alls och nog i många fall direkt betackar sig för att ens indirekt bli företrädda av dem.


Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Bengt Jönsson skrev:Ja, nu är det så att i Sverige och i de flesta civilserade länder i världen 8) så kan man bara inte bli "sparkad" hux-flux omgående på stående fot utan det är en process som är reglerad. I första hand via facket och i sista hand via AD
Visst, men att ha anmält sig sjuk när man inte varit sjuk är inget bra utgångsläge i en sådan process.
Skriv svar