Det är allt till att ha kort minne. Den minnesgode kan gå tillbaka till tiden före SL. Det vill säga när det mesta var privat (utom SS och SJ). En tid när det fanns privata bolag som Nynäsbanan, Nynäsbussarna, BSS, BSBV, Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, SLO, MOAB, Vaxholms Trafik med flera.Bussföraren skrev: Jo det har blivit sämre, åtminstone i busstrafiken som också har drabbats av privatiseringen. Bussarna i sämre skick på alla sätt och att de går sönder oftare. Fler inställda bussar på grund av personalbrist. Trafikanterna är numera väldigt arga på det här.
Personalen har fått det krafigt sämre på alla möjliga sätt. Det är bl.a. vi i personalen som får betala mellanskillnaden, liksom trafikanterna i viss mån.
Billigare har det inte alls blivit, kostnaden finns ändå kvar på annat håll för oss, men det förstår ju inte alla.
Alla dessa privata företag som hade existerat ända sedan trafiken etablerades blev tvångsmässigt inkorporerade i SL runt 1970. Och det blev protester. Våldsamma protester. Både från personal och resande. I många år därefter var det personal som i protest fortsatte att använda uniformsdetaljer från de uppslukade bolagen. Som ansåg att ALLT hade blivit sämre sedan socialiseringen.
Något jag som flitig trafikant hos ett par av de uppslukade bolagen kunde konstatera med egna (irriterade) ögon. Men eftersom man sockrade det hela med att införa 50-kortet och en samordning av linjenäten hade folk ett visst överseende med försämringarna.
Nu har historiens pendel slagit ett slag igen. Man har privatiserat och så är det nya protester. Kanske det snarare är ett utslag av människans inneboende motvilja mot förändring.
Fast jag skall villigt erkänna att privatiseringen kunde ha geomförts på ett förnuftigare sätt.
Även om jag själv inte jobbar i dessa företag så har jag flera kamrater som gör det. Och de är inte missnöjda med de nya arbetsgivarna. Tvärtom - flera tycker att det är bättre, övriga anser att det inte är någon skillnad.
Den mest tvärsäkra är en av mina äldsta vänner. Han har varit lokförare i över 30 år. Merparten av tiden på SJ men numera på Citypendeln. Han påstår att han aldrig har haft det så bra på jobbet. Och är direkt hatisk mot SJ. Samt påstår att om SJ tar över pendeltågen igen slutar han som lokförare.