SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Jag tänkte mer på att slå om en strömbrytare, skruva ur säkringen o s v.
TKO

Inlägg av TKO »

När jag i forntiden jobbade som e.o. biljettexpeditör på pendeltågsstationerna längs Västeråsbanan ingick i arbetsuppgiften att kontrollera att klockorna visade rätt tid. Om så ej var fallet skulle urtavlan täckas med ett "tejpkryss", både bred tejp och stege fanns tillhanda för att verkställa detta...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

TKO skrev:När jag i forntiden jobbade som e.o. biljettexpeditör på pendeltågsstationerna längs Västeråsbanan ingick i arbetsuppgiften att kontrollera att klockorna visade rätt tid. Om så ej var fallet skulle urtavlan täckas med ett "tejpkryss", både bred tejp och stege fanns tillhanda för att verkställa detta...

/TKO
Fast det kräver ju att spärrisen lämnar spärren, något som är helt otänkbart idag (åtminstone i tuben). :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

I min morgonrutin ingår numera att sjasa ut två trötta barn ur lägenheten, lämna den ena vid skolan, ta bussen mot Söderhamnsplan, lämna den andra på dagis och slutligen ta bussen och tuben till jobbet. Imorse var ungarna tröttare än vanligt och när jag och lillgrabben stressade närmade oss hållplatsen såg jag bakljusen på en buss som såg ut att vara skyltad 670. Om det var vår buss så var den två minuter för tidig, men det skulle lika gärna kunna vara en som tomkörde till Söderhamnsplan och redan hade skyltat "670 Stockholm". Vi ställde oss på hållplatsen och väntade, medan minuterna rann iväg och jag funderade. Hade vi missat bussen? Var den inställd? Var den bara lite sen? Hade vi vunnit på att gå direkt istället för att vänta? sl.se hade självklart inget att bidra med.

Nåväl, bussen kom åtta minuter sent och på dagis hade de väntat med frukosten. En av "fröknarna" hade åkt samma buss och berättade att förseningen berodde på att föraren hade kört förbi avfarten vid Arninge och vänt uppe vid Rosenkälla. Självklart utan att säga något i högtalarna, omvägen blev ju bara en mil.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

NerdBoy skrev: Nåväl, bussen kom åtta minuter sent och på dagis hade de väntat med frukosten. En av "fröknarna" hade åkt samma buss och berättade att förseningen berodde på att föraren hade kört förbi avfarten vid Arninge och vänt uppe vid Rosenkälla. Självklart utan att säga något i högtalarna, omvägen blev ju bara en mil.
Min upplevelse är att det numera finns en väldigt utbredd rädsla att använda mikrofonen - högtalarsystemet.

Förmodligen skulle det vara en bra idé att lägga in lite mikrofonteknik och utropsövningar i samband med linjeutbildningarna, i alla trafikslag utom möjligen Pendeltågen, numera har ju även lokförarna fått in snitsen på detta.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Inte om styrsystemet till dom har hängt sig, då får de ju inte reda på att de skall stängas av :-)
Då strömmen till tavlorna matas lokalt borde det bara vara att skicka ut en person med rätt behörighet att gå in i elrummet och slå av rätt säkring.
TKO skrev:Om så ej var fallet skulle urtavlan täckas med ett "tejpkryss", både bred tejp och stege fanns tillhanda för att verkställa detta...

/TKO
Hoppas det var bättre kryss med tejp än det Trafikverket lyckades åstadkomma i Södertälje förra året då södergående motorvägsbron var avstängd.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

BSB101 skrev:
Odd skrev:Inte om styrsystemet till dom har hängt sig, då får de ju inte reda på att de skall stängas av :-)
Då strömmen till tavlorna matas lokalt borde det bara vara att skicka ut en person med rätt behörighet att gå in i elrummet och slå av rätt säkring.
Räcker med en piassavakvast och ett varv på plattformen, då det vid varje IDTS-skylt sitter en Säkerhetsbrytare 3-fas a la tvättstuga.
Gick så bra på 90-talet och släcka trilskande felaktiga plattformsskyltar med den metoden, så det borde fungera idag med... :cheesygrin:
TUC fick aldrig reda på allt, inte ens då...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO

Inlägg av TKO »

Fast den typen av brytare är väl inte avsedda att bryta spänning? Utan skall endast användas när kretsen redan är bruten...

Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Men det var ett jkla bra sätt att släcka felaktiga IDTS-skyltar på, utan byråkrati...
Det var mycket som gjordes utanför regelboken förr i tunnelbanan...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är väl en viss skillnad mellan att stänga av en svarv å ena sidan, och en elektronisk skylt å den andra. Vet inte riktigt vad lysdioderna och styrkretsarna kan dra tillsammans på en sån där skylt, men mer än nån A kan det väl knappast bli så det går nog inte någon större nöd på den där säkerhetsbrytaren.

Däremot, och nu tycker ni väl att jag är grinig, envis samt saknar verklighetsanknytning, så tycker jag inte att det ska behövas. Det centrala styrsystemet ska inte haka upp sig och om det ändå gör det, så borde stationsdatorn själv släcka skyltarna eller ändra visningen till något typ "Allt i olag". (Någon annan får dra DEN historien!) Men så är det inte, utan när det knasar ur så ballar skyltarna antingen ur och fortsätter i tangentens riktning, eller så fryser de helt och fortsätter att visa samma information om och om igen fast alltjämt med rullande text så att man inte fattar att det är fel förrän efter en stund...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Vid tunnelbanestationen Tekniska högskolans sydöstra uppgång(ar) finns ett antal busshållplatser. Bussarnas tidtabeller finns även anslagna på en tavla i spärrhallen.

Bild
Så var det dags igen, de flesta tabellerna gällde t o m 20/12. Den här gången har de missat två tidtabellsbyten. :roll:
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

NerdBoy skrev:
NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Vid tunnelbanestationen Tekniska högskolans sydöstra uppgång(ar) finns ett antal busshållplatser. Bussarnas tidtabeller finns även anslagna på en tavla i spärrhallen.

Bild
Så var det dags igen, de flesta tabellerna gällde t o m 20/12. Den här gången har de missat två tidtabellsbyten. :roll:
Någonstans på en tavla i samma biljetthall skall kontaktmöjligheterna med ansvarig stationschef Sheron Fernando finnas.
Det är bara att ringa eller mejla om problemet: http://www.mtrnordic.se/verksamheter/mt ... hogskolan/
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Lars Ödlund skrev: Min upplevelse är att det numera finns en väldigt utbredd rädsla att använda mikrofonen - högtalarsystemet.
Men plötsligt händer det! Igår var det ovanligt tjockt på motorvägen och långa köer till påfarterna. Helt oväntat tog föraren mikrofonen och ropade ut i bussen att han inte fått information om någon olycka och att det nog bara handlade om att ovanligt många valt att ta bilen. Jag undrar om det möjligen var det första högtalarutropet i år.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Idag var det en sämre dag för SL och Arriva. Vi skulle åka från Kronängsvägen i riktning Söderhamnsplan och kom till hållplatsen i god tid till avgången 06:53, men den bussen bröt tydligen ihop redan mellan Stockholm och Danderyd. Avgången 07:08 kom inte heller, den körde fast på vägen. SL körde som vanligt på i bästa Bagdad-Bob-stil och påstod att det inte fanns någon störning för linjen. Avgången 07:23 lyste också med sin frånvaro. 07:26 fick SL ut en kortfattad upplysning om linjen i sin helhet: "Förseningar."

Efter 40 minuters väntan gav vi upp och gick hem igen, lillgrabben blev för kissnödig.

(För att spä på munterheten passerades vi av cirka 8 bussar skyltade "Ej i trafik" på väg mot Söderhamnsplan. Varför inte låta någon av dem plocka upp väntande på vägen?)
TKO

Inlägg av TKO »

I Årsta är Keolis inte sämre:

Igår meddelades 15:26 att bussarna på den stolta linje 160 i riktning mot Gullmarsplan skulle köra förbi hpl Årstaskolan, på grund av halka. Vi som skulle gå av där stog då inför valet att antingen gå av vid Årstaplan (förlåt, Årsta Torg heter det ju numera...) eller Vättersvägen. Valde man att gå av vid Årsta Torg och vandrade Hjälmarsvägen norrut så fick man se att bussen stannade 13 meter från min balkong...

Ingen större katastrof - men hur svårt kan det vara?

en lätt trött
Thomas K Ohlsson
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Busstrafikledarna* har det nog inte så lätt. Redan det faktum att kvaliteten på förarna blir sämre och sämre samtidigt som allmänhetens förväntningar på informationen blir större och större innebär ju att det är som bäddat för missnöje. Även om man på något magiskt sätt skulle lyckas rekrytera trafikledarna ur någon outsinlig pool av riktigt slipade tjejer och killar (med eller utan busskörkort) så tror jag att det skulle gå åt pipan.

I just det här sammanhanget skulle väl mycket lösa sig om man tog bort alla tidtabeller, högtalarutrop och elektroniska skyltar. Då skulle det inte finnas någon felaktig information att vara missnöjd med. Reflektera gärna över det absurda i en sådan idé, men håll samtidigt med mig om att vi har ganska så bra information ändå här i SL-trafiken!

* Här inräknar jag eventuell personal med specifikt ansvar för busstrafikinformation. Ursäkta besväret.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Busstrafikledarna* har det nog inte så lätt. Redan det faktum att kvaliteten på förarna blir sämre och sämre samtidigt som allmänhetens förväntningar på informationen blir större och större innebär ju att det är som bäddat för missnöje. Även om man på något magiskt sätt skulle lyckas rekrytera trafikledarna ur någon outsinlig pool av riktigt slipade tjejer och killar (med eller utan busskörkort) så tror jag att det skulle gå åt pipan.

I just det här sammanhanget skulle väl mycket lösa sig om man tog bort alla tidtabeller, högtalarutrop och elektroniska skyltar. Då skulle det inte finnas någon felaktig information att vara missnöjd med. Reflektera gärna över det absurda i en sådan idé, men håll samtidigt med mig om att vi har ganska så bra information ändå här i SL-trafiken!

* Här inräknar jag eventuell personal med specifikt ansvar för busstrafikinformation. Ursäkta besväret.
Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
T.ex realtidsinformation om avgångar är ju förnämligt. Vi behöver backa så väldigt långt tillbaks när enda information var den tryckta tidtabellen som kanske även fanns på anslag ( i bästa fall hela ) möjligen kunde det komma högtalarutrop i T-banan
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Det är väl två delar också.

Alltså vi har den helt "statiska" informationen. Här räknar jag också in hållplatstidtabeller. Sådant ska ju bara fungera. Det är ju också ganska enkelt att hitta bra systemstöd för detta. En databas, svårare än så är det inte och rutiner för att kontrollera med den inför varje tidtabellsskifte. Stolptidtabellerna kan man koppla till streckkoder som den som sätter upp då automatiskt lägger in i databasen att man ändrat. Därmed kan man inte ens längre sätta upp fel tidtabell på fel stolpe (man läser helt enkelt av stolpe med hplid).

När det gäller den dynamiska informationen så ju den i huvudsak statiskt - vilket förstås då är problemet. Med teknisk utveckling ska det ju gå att få ordning på de systemen också och att de även kopplas till bra algoritmer för att identifiera förseningar. Här har ju arbete gjorts och det har ju blivit bättre. Som (vet inte hur automatiserat det blivit), man nu på t-banan meddelar att det är osäker ankomsttid och var tåget befinner sig (det är verkligen bra information!)

Sedan har vi då när det verkligen händer större saker och informationen då. Här är väl främst bristerna att man inte har utrop som är anpassad till respektive station - då skulle man kunna ge information om alternativa resvägar. Att be kunderna själva hitta sådana är ju inte så lyckligt.

Sedan, ser man på nöjdheten med störningsinformation så är ju nöjdheten konstant i nivå med hur bra man tycker punktligheten på linjen är. Så det bästa är ju egentligen att se till att punktligheten blir bättre - det ger mycket högre kundnöjdhet än informationssystem.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Busstrafikledarna* har det nog inte så lätt. Redan det faktum att kvaliteten på förarna blir sämre och sämre samtidigt som allmänhetens förväntningar på informationen blir större och större innebär ju att det är som bäddat för missnöje. Även om man på något magiskt sätt skulle lyckas rekrytera trafikledarna ur någon outsinlig pool av riktigt slipade tjejer och killar (med eller utan busskörkort) så tror jag att det skulle gå åt pipan.

Är det en orimlig förväntan att information av typen "Hållplatsen Knäckebyhultsgatan är indragen på grund av halka" innebär att bussarna inte stannar där?

Ja om detta är SL:s inställning förstår jag att man har problem...

(Nu inser jag naturligtvis att skribenten inte uttrycker SL:s officiella hållning. Men ändå!)

Slut för idag
Tack för idag
/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Är det en orimlig förväntan att information av typen "Hållplatsen Knäckebyhultsgatan är indragen på grund av halka" innebär att bussarna inte stannar där?
Nu har jag ju inte påstått att det är någon orimlig förväntan att uttryckliga påståenden om störningar ska stämma, men jag kan ju ändå nämna att informationssystemet har ett något komplicerat och ostrukturerat gränssnitt som är särskilt lätt att misslyckas med de gånger man vill ta bort meddelanden som man har publicerat. Det är menyer och grejer som ser logiska ut men ibland "finns" helt enkelt inte den funktion man försöker använda, trots att den ser ut att finnas. Mycket förvirrande, och detta är inte det första systemet som är sådant, tyvärr är det säkert inte det sista heller!

Men det kan ju också vara så att informationen faktiskt ska stå där men att bussförarna ändå stannar där av någon anledning, t ex att de inte har fått eller förstått ordern om ändringen eller att de inte tyckte att det behövdes...
Skriv svar