Sida 8 av 8

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Postat: söndag 05 januari 2014 8:24
av M_M
1 skrev:
M_M skrev:... men personer och djur utanför bussen/vagnen kan råka beröra den...
Ja självklart kommer jäktande personer på trottoaren gå fram och klappa den stackars stillastående vagnen samtidigt som deras jycke slår en drill! Händer varje dag!
Ja, vill man tramsa bort en olycksrisk så kan man uttrycka sig sådär. Annars kan man t.ex. tänka sig ett scenario där bussen stannar vid rödljus invid ett övergångsställe och någon som går över övergångsstället snubblar och faller på grund av en skada i vägytan. Det finns mängder av fullt tänkbara scenarior där fotgängare och djur oavsiktligt och oönskat råkar beröra vägfordon.

Det finns trots allt en anledning till att vissa trådbussystem har "jordspröt" som går emot ett jorddon i marken vid hållplatser, just för att öka säkerheten.

Allmänt vad gäller isoleringen så torde det väl vara dubbelisolering som gäller idag. Att enklare isoleringar tilläts då trådbussarna var nya beror rimligtvis på att (PVC-)plast inte var tillgänglig.

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Postat: måndag 31 mars 2014 12:23
av Hechtwagen
Hoppsan! Lyssnade just på Magnus Härenstams sommarprat från 1981 och vår älskade F4:a avhandlas ingående!
Sök på sveriges radios hemsida på "Härenstam sommar 1981".

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Postat: lördag 05 april 2014 17:24
av Henrik Schütz
Idag på årsmötet har SSS besluta att införliva båda delarna av F4an i samlingarna:-)

Hd

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Postat: fredag 11 april 2014 19:29
av M_M
Henrik Schütz skrev:Idag på årsmötet har SSS besluta att införliva båda delarna av F4an i samlingarna:-)

Hd
Trevligt!!!!

(Men vad snopet det hade varit ifall det beslutats att införliva ENA delen :wink: :wink: :wink: :mrgreen: )