Sida 8 av 17

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: torsdag 12 december 2013 15:41
av twr
Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
De ligger ju en meter under gatan de ska korsa, Vävar Johans gata. (Varför byggde man så från början?)

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: torsdag 12 december 2013 18:38
av hgsldf
"Nacka Lösen" och tvärbana till Slussen.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: torsdag 12 december 2013 18:52
av daniel_s
twr skrev:
Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
De ligger ju en meter under gatan de ska korsa, Vävar Johans gata. (Varför byggde man så från början?)
1: Det betyder otur att lägga vändspår i lutning
2: Vad hade marken för lutning från början?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: torsdag 12 december 2013 20:54
av Tagbitaren
Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
Som framhållits av andra är det ju vissa höjdskillnader. Dessutom har det kanske undgått dig att hela Båtbyggargatan höll på att sjunka ned i dyn, så man fick gräva upp den och gjuta påldäck som vägkroppen nu vilar på. Det jobbet tog över ett år att utföra. Så kommer man att få göra nu också för Tvärbanan, inte bara vid/under Sickla Udde utan långt upp på Uddvägen. Det här har nog nämnts tidigare.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: fredag 14 februari 2014 13:30
av twr
twr skrev:är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?

För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.

Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?
Jag upprepar denna fråga. Dock med tillägget att byggstarten förhoppningsvis sker 2014, inte år 2104! :D

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: onsdag 26 februari 2014 9:59
av twr
twr skrev:
twr skrev:är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?

För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.

Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?
Jag upprepar denna fråga. Dock med tillägget att byggstarten förhoppningsvis sker 2014, inte år 2104! :D
Nu talas om byggstart hösten 2014 och trafikstart vid årsskiftet 2016/2017. Tvärbanan kommer att stängas av i perioder under 2014 och 2015 för underhåll och installation av nytt signalsystem. Förhoppningsvis kan ombyggnaderna kring Sickla udde och anslutningen till den förlängda sträckan samordnas med dessa arbeten, så att det inte blir onödiga avstängningar.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: onsdag 26 februari 2014 10:47
av /jes
Eftersom detaljplanen ställs ut för granskning/synpunkter från och med i morgon och en månad framåt kan får man väl vara glad om planen hinner antas före årets slut. Byggstart kanske någon gång under 2015?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: onsdag 26 februari 2014 13:56
av M_M
Bonusfrågan som säkert varit upp förut: (intern)debiteras något av kostnaden för detta till projektet att bygga om Slussen? Det här måste väl ändå ses som en grej för att få kollektivtrafiken att fungera hjälpligt då ombyggnaden av Slussen pågår?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: lördag 17 maj 2014 12:03
av twr
När kan vi förvänta oss byggstart?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 18 maj 2014 9:48
av Den fria mannen
1 oktober 2014, men har för mig att förberedande arbeten redan har startats.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 13 juli 2014 22:40
av gek
Förberedande arbeten har satt igång; några bilder från i dag:

Bild
Ett antal träd har huggits ned. Värmdövägen går på andra sidan planket. Busshållplatsen Alphyddan, Sickla industriväg och Sickla köpkvarter ligger i bakgrunden.

Bild
Bild i motsatt riktning, jag står på Sickla Industriväg, Henriksdalsberget skymtar i bortre delen av bilden

Sedan vände jag mig mot köpkvarteret som skymtar i bakgrunden. Vita pilen till vänster pekar mot trappan ner till Saltsjöbanans hållplats Sickla. "Välkommen"-skylten är antagligen i farozonen för rivning; en del av parkeringen är avspärrad men inga arbeten har påbörjats.
Bild

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 17 augusti 2014 15:46
av M_M
Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 17 augusti 2014 15:58
av daniel_s
M_M skrev:Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?
Nä, det är för att byggsnubbarna ska ha en förevändning för att fixa gratis parkeringsplatser åt sig själva! Men ditt argument duger bra som officiell förklaring.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: söndag 17 augusti 2014 23:39
av twr
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Studenter ... tvarbanan/

Några studenter har överklagat detaljplanen. Fånigt, tycker jag.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 18 augusti 2014 3:59
av M_M
Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.

(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v... :wink: )

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 18 augusti 2014 9:50
av twr
M_M skrev:Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.

(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v... :wink: )
Det finns väl inget som hindrar att flera saker är fåniga samtidigt?

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 18 augusti 2014 11:40
av M_M
Sant, fånigheterna är gränslösa! :cheesygrin:

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 18 augusti 2014 12:20
av hgsldf
Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.

/Göran

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 18 augusti 2014 12:56
av twr
hgsldf skrev:Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.

/Göran
Folk har naturligtvis rätt att använda sig av de lagliga möjligheter som finns utifrån vad de tycker är lämpligt. Men jag kan inte låta bli att tycka att studenter ännu mer än andra borde förstå värdet av god kollektivtrafik.

Re: Med spårvagn till Sickla

Postat: måndag 18 augusti 2014 16:07
av Henrik Schütz
Fast det bullrar ju inte nämnvärt om tvärbanans sickladel, går det att köra i Gröndal så går det i Sickla.

AVSLAG!

HS